Forfatter Emne: Eksperiment nummer 32  (Læst 123557 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline NK

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 749
  • Respekt optjent: +7/-0
Sv: Eksperiment nummer 32
« Svar #195 Dato: Mar 20, 2012, 20:24 »
nå men lidt mere roderi kan man vel altid lave.
Denne omgang har jeg være lidt kontroversiel.


Jeg ved godt det er imod al skrevne regler, og det betragtes som fejlbetjening, men jeg har altså forhøjet snegl ydelsen fra den reelle 830 g til 1100g
Der sker det, at jeg simpelthen får færre piller på risten.
Blæse parameter er foreløbig underkorrektion nedsat med hele 20% (fra 12,23,31 til ca. 10,18,24)
rense parameter stadig 10,4,100%


Jeg har nu efter et døgns kørsel, langt færre piller på risten. 
Igår havde jeg for første gang ubrændte piller i askeskuffen og har haft voldsom pille ophobnings problemer, siden test rist 32 kom til, med rigtige afvejnings tal. Unset hvad jeg gjorde med blæse tal, så var de der. Har ikke komp. rens.
De er reduceret kraftig nu, askekager. Desuden ingen overfyldt rist med piller og ubrændte i askeskuffen.


Kan umiddelbart efter denne stunt ikke rigtig se om noget virker forkert.
Ingen røg over toppen.
Asken er fin i skuffen, lidt hvid men tør næsten ikke at går længere ned i luft.
Hvis der er andet så ved jeg det nok ikke :D

V. 13.1017.17 - 20 Kw - Marts 2018
Kedel: Opop Blackstar 20KW - Feb. 2011
app V. 1.707 -  Marts 2016

Trækstabilisator, 200L silo, VVB 100L Metro
Stålforret skorsten. Opvarmer 280 m2 i 2 plan
Gulvvarme: 2-Toiletter, køkken & delvis kælder.
Forbrug 2019- 24: gennemsnitlig 6,5 tons pr. år

Offline michael f

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7554
  • Respekt optjent: +224/-179
  • Montør NBE
Sv: Eksperiment nummer 32
« Svar #196 Dato: Mar 20, 2012, 20:43 »
nå men lidt mere roderi kan man vel altid lave.
Denne omgang har jeg være lidt kontroversiel.


Jeg ved godt det er imod al skrevne regler, og det betragtes som fejlbetjening, men jeg har altså forhøjet snegl ydelsen fra den reelle 830 g til 1100g
Der sker det, at jeg simpelthen får færre piller på risten.
Blæse parameter er foreløbig underkorrektion nedsat med hele 20% (fra 12,23,31 til ca. 10,18,24)
rense parameter stadig 10,4,100%


Jeg har nu efter et døgns kørsel, langt færre piller på risten. 
Igår havde jeg for første gang ubrændte piller i askeskuffen og har haft voldsom pille ophobnings problemer, siden test rist 32 kom til, med rigtige afvejnings tal. Unset hvad jeg gjorde med blæse tal, så var de der. Har ikke komp. rens.
De er reduceret kraftig nu, askekager. Desuden ingen overfyldt rist med piller og ubrændte i askeskuffen.


Kan umiddelbart efter denne stunt ikke rigtig se om noget virker forkert.
Ingen røg over toppen.
Asken er fin i skuffen, lidt hvid men tør næsten ikke at går længere ned i luft.
Hvis der er andet så ved jeg det nok ikke :D

Hvis du rigtig vil tage den fulde kontrol, kan du slå autoberegning fra og selv styre mætning lav og mætning høj.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Offline MrMoelgaard

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 215
  • Respekt optjent: +12/-1
    • Buzz
Sv: Eksperiment nummer 32
« Svar #197 Dato: Mar 20, 2012, 21:23 »
Mine resultater efter en uges test.

Der er langt mindre sod på kedelsiderne. Dog ser jeg en del aske på herden. Billederne viser herden efter nogle dages on/off drift (rumtermostat og VVB overvågning, typisk 3-4 optændinger i døgnet). Renseblæs 10 min / 4 sec / 100%.

Noget af ophobningen kan muligvis skyldes VVB driftstrategien i 6.67. Når styringen tænder op til VVB drift stiger ydelsen støt til 100%. Den bliver på 100% indtil den når kedeltemperatur. Derefter falder ydelsen øjeblikkeligt til 34% hvilket giver en periode med temmelig fed forbrænding.

Ophobningen ser dog ikke ud til at påvirke driften. Dog giver 100% rens en ret høj røgtemperatur når bålet skal blæses ud. Nu prøver jeg at gå tilbage på 50% rens.

Det bliver spændende at se næste eksperiment.

Mvh
Emil Mølgaard
16kW Woody V.10
Blackstar S kedel
VVB styring (2 vejs), Pumpestyring, Ultrasonisk flowmåler (1l/puls)
Rumtermostat (3 zoner)

Offline NK

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 749
  • Respekt optjent: +7/-0
Sv: Eksperiment nummer 32
« Svar #198 Dato: Mar 20, 2012, 21:30 »
@Emil:
min ser heller ikke meget mere anderledes ud mens jeg kørte med rigtig afvejnings tal. Jeg har nu ladet den køre 24/7 de sidste stykke tid, har sgu været små køligt ::)
Men nu kommer der en mild periode så det bliver også on/off drift herfra ;)


@micheal:
ja selvfølgelig! hvorfor fanden ser jeg ikke sådan noget :D
tak for hintet. prøver den lige for første gang siden fyret blev installeret.
Også er jeg jo sådan set også udover det med fejlbetjening. fandens smart du!
« Senest Redigeret: Mar 20, 2012, 21:48 af Max »
V. 13.1017.17 - 20 Kw - Marts 2018
Kedel: Opop Blackstar 20KW - Feb. 2011
app V. 1.707 -  Marts 2016

Trækstabilisator, 200L silo, VVB 100L Metro
Stålforret skorsten. Opvarmer 280 m2 i 2 plan
Gulvvarme: 2-Toiletter, køkken & delvis kælder.
Forbrug 2019- 24: gennemsnitlig 6,5 tons pr. år

Offline Martin Pedersen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1797
  • Respekt optjent: +174/-137
Sv: Eksperiment nummer 32
« Svar #199 Dato: Mar 20, 2012, 22:00 »
Jeg har haft god held med at smide en 4mm tyk rustfri stålplade ovenpå herden, og dække helt hen til hvor siderne begynder at bøje ind. Havde en lille slagger i venstre side, så har boret hullerne op der.

Jeg ser også en anelse deformitet af herden. Bunden buer en anelse nedad helt henne bagtil hvor bålet er varmest, men det er ikke meget.
10kWh Woody v10 på BS20, kompressorrens og 2xTrækstabilisator.
136 kvm i to plan. fra 1900. Væg isolering go. Loft og gulv dårligt isoleret. Ingen etage isolering.
Solvarme 30 Rør, 300L
Online stokerdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Offline NK

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 749
  • Respekt optjent: +7/-0
Sv: Eksperiment nummer 32
« Svar #200 Dato: Mar 22, 2012, 07:18 »
Ved ikke om jeg er stadig én af de heldige at modtage ny rist 33, men tror sgu efter 2 uger at jeg har fundet indstillingerne med rist 32.


Altså, jeg har deaktiveret autoberegner, og dermed selv bestemmer mætningerne.
Det har jeg gjort fordi mængden af dosserede piller i forhold til hvor meget sneglen egentlig trak igennem var alt alt for voldsom til den nye rist. Isted for at snyde auto bregneren, slå jeg den bare fra (tak michael f!!)
Desuden er Korrektioner for tallene til grundluftindstillingerne foreløbig nedsat med 20% af den oprindelige rist.
Rens indstillinger stadig 10,4,100%


Resultat: Meget fin rist og flamme hele tiden, med minimal aske på.
Aske bliver ikke længere brændt fast på risten og ingen ophobninger.
Kedelen bliver generelt meget lidt beskidt med denne rist! (heldigt mens jeg samtidig besluttet at gør langt mindre ofte rent!)
Ingen deformitet ved min rist foreløbig.
Ingen kondenserings tegn overhovedet fra skorsten selv med nedsat luft mængde (20%)





« Senest Redigeret: Mar 22, 2012, 07:20 af Max »
V. 13.1017.17 - 20 Kw - Marts 2018
Kedel: Opop Blackstar 20KW - Feb. 2011
app V. 1.707 -  Marts 2016

Trækstabilisator, 200L silo, VVB 100L Metro
Stålforret skorsten. Opvarmer 280 m2 i 2 plan
Gulvvarme: 2-Toiletter, køkken & delvis kælder.
Forbrug 2019- 24: gennemsnitlig 6,5 tons pr. år

Offline neist

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 46
  • Respekt optjent: +4/-1
    • Mit fyr
Sv: Eksperiment nummer 32
« Svar #201 Dato: Mar 22, 2012, 07:44 »
Ved ikke om jeg er stadig én af de heldige at modtage ny rist 33, men tror sgu efter 2 uger at jeg har fundet indstillingerne med rist 32.


Altså, jeg har deaktiveret autoberegner, og dermed selv bestemmer mætningerne.
Det har jeg gjort fordi mængden af dosserede piller i forhold til hvor meget sneglen egentlig trak igennem var alt alt for voldsom til den nye rist. Isted for at snyde auto bregneren, slå jeg den bare fra (tak michael f!!)
Desuden er Korrektioner for tallene til grundluftindstillingerne foreløbig nedsat med 20% af den oprindelige rist.
Rens indstillinger stadig 10,4,100%




Resultat: Meget fin rist og flamme hele tiden, med minimal aske på.
Aske bliver ikke længere brændt fast på risten og ingen ophobninger.
Kedelen bliver generelt meget lidt beskidt med denne rist! (heldigt mens jeg samtidig besluttet at gør langt mindre ofte rent!)
Ingen deformitet ved min rist foreløbig.
Ingen kondenserings tegn overhovedet fra skorsten selv med nedsat luft mængde (20%)


Måske jeg ikke helt forstår hvad du skriver, men effekten på din brænder må da være blevet noget rerduceret ?
10kW Scotte V.6.63 på Blackstar i sidebygning med 10m Løgstørrør. 185m2 i to plan.

Offline NK

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 749
  • Respekt optjent: +7/-0
Sv: Eksperiment nummer 32
« Svar #202 Dato: Mar 22, 2012, 12:54 »
Ved ikke om jeg er stadig én af de heldige at modtage ny rist 33, men tror sgu efter 2 uger at jeg har fundet indstillingerne med rist 32.


Altså, jeg har deaktiveret autoberegner, og dermed selv bestemmer mætningerne.
Det har jeg gjort fordi mængden af dosserede piller i forhold til hvor meget sneglen egentlig trak igennem var alt alt for voldsom til den nye rist. Isted for at snyde auto bregneren, slå jeg den bare fra (tak michael f!!)
Desuden er Korrektioner for tallene til grundluftindstillingerne foreløbig nedsat med 20% af den oprindelige rist.
Rens indstillinger stadig 10,4,100%




Resultat: Meget fin rist og flamme hele tiden, med minimal aske på.
Aske bliver ikke længere brændt fast på risten og ingen ophobninger.
Kedelen bliver generelt meget lidt beskidt med denne rist! (heldigt mens jeg samtidig besluttet at gør langt mindre ofte rent!)
Ingen deformitet ved min rist foreløbig.
Ingen kondenserings tegn overhovedet fra skorsten selv med nedsat luft mængde (20%)


Måske jeg ikke helt forstår hvad du skriver, men effekten på din brænder må da være blevet noget rerduceret ?
det var taste fejl som jeg rettet. korrektioner er nedsat med 20% til 80% af grund blæs indstillinger.
Kom til at skrive at korrektioner var nedsat med 80%.


Kl. var også nogte møg og kunne ikke sove mens kaffen var ikke stærk nok, ja som du ser er der nok af undskyldninger  ^-^
V. 13.1017.17 - 20 Kw - Marts 2018
Kedel: Opop Blackstar 20KW - Feb. 2011
app V. 1.707 -  Marts 2016

Trækstabilisator, 200L silo, VVB 100L Metro
Stålforret skorsten. Opvarmer 280 m2 i 2 plan
Gulvvarme: 2-Toiletter, køkken & delvis kælder.
Forbrug 2019- 24: gennemsnitlig 6,5 tons pr. år

Offline neist

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 46
  • Respekt optjent: +4/-1
    • Mit fyr
Sv: Eksperiment nummer 32
« Svar #203 Dato: Apr 20, 2012, 07:41 »
Hvis der en der kan undvære sin 10 Kw herd 32, kunne jeg godt bruge en til et eksperiment.

10kW Scotte V.6.63 på Blackstar i sidebygning med 10m Løgstørrør. 185m2 i to plan.

Offline Staal

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 215
  • Respekt optjent: +5/-2
    • Mit Pillefyr
Sv: Eksperiment nummer 32
« Svar #204 Dato: Okt 04, 2012, 15:39 »
Kører testerne stadig med disse riste eller har sommeren haft taget sit indtog så herden har været ubrugelig???  ;D
MVH
Kenneth Staal Egebech

Woody 16kw Low Waste (v. 7.0652) trådløs termostat, silo måler, vakuum transport, vvb prio
250 kvm Landejendom fra 1900 (dårligt isoleret) :-)
http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/staal01.html

Offline Birch-Nielsen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 292
  • Respekt optjent: +11/-4
  • Beam Me Up, Scotte!!
    • Folkes Fyrdata
Sv: Eksperiment nummer 32
« Svar #205 Dato: Okt 04, 2012, 16:42 »
Kører testerne stadig med disse riste eller har sommeren haft taget sit indtog så herden har været ubrugelig???  ;D

Jeg kører stadig med en svagt modificeret udgave af AA313, og mener det var den anden sidste af prøveherderne. Jeg har heller ikke hørt yderligere, men har en kammerat der lige har købt en Scotte+ (1 md. gammel) med den originale herd, så jeg tror ikke det er kommet videre? Men korreks mig gerne mod bedre vidende  ;)

Mvh Folke
Beam Me Up, Scotte..!!

10 kW Scotte på BlackStar20S

http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/folke.html

Offline michael f

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7554
  • Respekt optjent: +224/-179
  • Montør NBE
Sv: Eksperiment nummer 32
« Svar #206 Dato: Okt 04, 2012, 16:50 »
Kører testerne stadig med disse riste eller har sommeren haft taget sit indtog så herden har været ubrugelig???  ;D

Jeg kører stadig med en svagt modificeret udgave af AA313, og mener det var den anden sidste af prøveherderne. Jeg har heller ikke hørt yderligere, men har en kammerat der lige har købt en Scotte+ (1 md. gammel) med den originale herd, så jeg tror ikke det er kommet videre? Men korreks mig gerne mod bedre vidende  ;)

Mvh Folke

Du skulle have været med til Åbent hus arrangement.
Den er kommet meget videre.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Offline Birch-Nielsen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 292
  • Respekt optjent: +11/-4
  • Beam Me Up, Scotte!!
    • Folkes Fyrdata
Sv: Eksperiment nummer 32
« Svar #207 Dato: Okt 04, 2012, 20:11 »
Kører testerne stadig med disse riste eller har sommeren haft taget sit indtog så herden har været ubrugelig???  ;D

Jeg kører stadig med en svagt modificeret udgave af AA313, og mener det var den anden sidste af prøveherderne. Jeg har heller ikke hørt yderligere, men har en kammerat der lige har købt en Scotte+ (1 md. gammel) med den originale herd, så jeg tror ikke det er kommet videre? Men korreks mig gerne mod bedre vidende  ;)

Mvh Folke

Du skulle have været med til Åbent hus arrangement.
Den er kommet meget videre.

Jeps, vill jeg dælme også gerne have været, men har de sidste 5 år arbejdet Week-end, og en enkelt dag koster 2,5 feriedage, såehh...! Men det forklarer vel ikke at min kammersjuk har købt en helt ny kedel med den helt gamle herd?  :-\

Mvh Folke
Beam Me Up, Scotte..!!

10 kW Scotte på BlackStar20S

http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/folke.html

Offline Kurt_J

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 114
  • Respekt optjent: +1/-2
    • Kurt's Pille Fyr Online kl 15-00
Sv: Eksperiment nummer 32
« Svar #208 Dato: Okt 10, 2012, 19:06 »
Kører testerne stadig med disse riste eller har sommeren haft taget sit indtog så herden har været ubrugelig???  ;D

Jeg kører stadig med en svagt modificeret udgave af AA313, og mener det var den anden sidste af prøveherderne. Jeg har heller ikke hørt yderligere, men har en kammerat der lige har købt en Scotte+ (1 md. gammel) med den originale herd, så jeg tror ikke det er kommet videre? Men korreks mig gerne mod bedre vidende  ;)

Mvh Folke

Du skulle have været med til Åbent hus arrangement.
Den er kommet meget videre.

bah , var midt i rusland da der var åben hus....gad vide om man kan overtale jannic til at holde åben engang , så man lige kunne smutte forbi....
Scotte 10kW , v6.34 , ilt styring samt Stokerkontrol til Linux hosted på egen server
http://kurtspillefyr.dyndns-free.com/web/ Online fra Kl 16-00

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4450
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Eksperiment nummer 32
« Svar #209 Dato: Okt 10, 2012, 19:42 »
Det har været lidt småt med forsøgene, fyret har været demonteret en del af tiden under renoveringen af fyrrummet, og tiden har været knap.

Men jeg startede faktisk op i går, men det var en skidt start. En stor sammenbrændt klump, så helt andre indstillinger i dag, og så tålmodighed til i morgen
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html