Forfatter Emne: Forbedringer til Scotte/Blackstar fyr  (Læst 5197 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline RWA

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 11
  • Respekt optjent: +0/-0
  • Ny, indenfor pillefyr og dets opbygning
    • RWA's pillefyr
Forbedringer til Scotte/Blackstar fyr
« Dato: Apr 23, 2015, 19:38 »
Halløj folkens..

Nu har mit fyr kørt siden februar, helt normalt uden noget som helst ekstra.

Det jeg godt kunne tænke mig:
Røg temp føler
Retur føler
Vejr kompensering

Men ville disse dele være med til at hjælpe på drifts økonomien?

Jeg har koblet fyret op til stokercloud således at i ville kunne bidrage med evt. tips vedrørende drift.

Offline Bjarne Larsen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 952
  • Respekt optjent: +24/-0
Sv: Forbedringer til Scotte/Blackstar fyr
« Svar #1 Dato: Apr 23, 2015, 20:02 »
Røgtemp føler er rar og have , man kan bruge den til og se om kedlen trænger til rengøring .
Retur føler sikre din mod for lav retur temp som kan give kondens i kedel = tæring .
Vejr kompensering vil kunne give dig et lavere forbrug,  mens der nok ikke kan spares meget ved de 2 følere hvis du ellers renser kedlen jævnligt  ^-^
Du ville nok også kunne få et lavere forbrug ved brug af ur styring og rumtermostat .
10 kw Scotte / Black Star kedel V7 043
110 l Metro therm combibeholder
VVB priotering
http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/showmain.php?mac=bjarnelarsen

Mere rygvind på cykelstierne

Offline RWA

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 11
  • Respekt optjent: +0/-0
  • Ny, indenfor pillefyr og dets opbygning
    • RWA's pillefyr
Sv: Forbedringer til Scotte/Blackstar fyr
« Svar #2 Dato: Apr 23, 2015, 20:23 »
Bjarne der må du da gerne uddybe nærmere angående rum termostat og urstyring

Offline Bjarne Larsen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 952
  • Respekt optjent: +24/-0
Sv: Forbedringer til Scotte/Blackstar fyr
« Svar #3 Dato: Apr 23, 2015, 21:26 »
Du har allerede ur styring nu, hvis du har en V 6,7 eller 10 , der har du mulighed for at slukke for dit fyr feks om dagen når der ikke er brug for varme , du har også mulighed for at montere en rumtermostat der slukker for fyret hvis der ikke er brug for varme , begge dele noget der kan spare træpiller forår og efterår , du har også Vejrkompensering på V7 og 10 ,du kan læse mere om det på Hmes.dk hjemmeside  ^-^
Der er et andet indlæg om det http://www.stokerforum.dk/index.php?topic=6147.0 der kan du jo følge lidt med  ^-^
« Senest Redigeret: Apr 23, 2015, 21:29 af Bjarne Larsen »
10 kw Scotte / Black Star kedel V7 043
110 l Metro therm combibeholder
VVB priotering
http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/showmain.php?mac=bjarnelarsen

Mere rygvind på cykelstierne

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Forbedringer til Scotte/Blackstar fyr
« Svar #4 Dato: Apr 24, 2015, 05:37 »
Hej,

Lad os lige slå fast at en returtemperatur føler ikke sikrer mod for lav returtemperatur til kedlen, det er noget returshunten klarer, føleren er udelukkende en visning af temperaturen  ;)
Vejrkompenseringen kan i nogle tilfælde give et reduceret forbrug, men det kræver at en rimelig del af rørføringen ligger udenfor det område der skal opvarmes og har et rimeligt varmetab, altså f.eks. hvis man har rørstrenge i jorden mellem bygninger eller dårligt isolerede rør i uopvarmede rum (skunkrum, krybekældre osv.).

Løsningen med en (eller flere) termostater tilsluttet EXT. indgangen i styringen kan ofte lede til en hurtig og let besparekse.
Fidusen er at fyret kan startes/stoppes vha. at tænde/slukke forbindelsen mellem de to klemmer, altså en slags fjernbetjening.
Hvis du opsætter er termostat i det/de rum som man typisk opholder sig i, kan man lade den/disse termostater styre driften af fyret.
Det betyder at når solen eller andet opvarmer rummet, så stopper fyret  ;)

Funktionen EXT. er i øvrigt ikke begrænset til V6, V7 og V10 styringer, den findes også på V4 og V5 styringer  ;)

Hilsen
Michael

Røgtemp føler er rar og have , man kan bruge den til og se om kedlen trænger til rengøring .
Retur føler sikre din mod for lav retur temp som kan give kondens i kedel = tæring .
Vejr kompensering vil kunne give dig et lavere forbrug,  mens der nok ikke kan spares meget ved de 2 følere hvis du ellers renser kedlen jævnligt  ^-^
Du ville nok også kunne få et lavere forbrug ved brug af ur styring og rumtermostat .
« Senest Redigeret: Apr 24, 2015, 05:39 af MHES »
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline RWA

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 11
  • Respekt optjent: +0/-0
  • Ny, indenfor pillefyr og dets opbygning
    • RWA's pillefyr
Sv: Forbedringer til Scotte/Blackstar fyr
« Svar #5 Dato: Apr 24, 2015, 17:49 »
Mange tak for alle de dine svar:)

Kan se nogle kører cirkulationspumpen via styringen. Kan godt se det smarte, med at fyret kan nå at komme op i drifts temperatur inden at vander begynder at cirkulere. Kan bare se at varmetabet bliver stort, da jeg har ca 30m fra fyr til nærmeste radiator, via nedgravet varmerør.

Det med urstyringen synes jeg er en fin funktion, dog ville det være smart hvis det kunne kombineres med udendørs temp, fea stokercloud, således at ude temperatur kan overstyre, hvis den er under en givet værdi.


Offline MortenEV

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 178
  • Respekt optjent: +3/-0
    • Link til stokercloud
Sv: Forbedringer til Scotte/Blackstar fyr
« Svar #6 Dato: Apr 24, 2015, 21:52 »
Mange tak for alle de dine svar:)

Kan se nogle kører cirkulationspumpen via styringen. Kan godt se det smarte, med at fyret kan nå at komme op i drifts temperatur inden at vander begynder at cirkulere. Kan bare se at varmetabet bliver stort, da jeg har ca 30m fra fyr til nærmeste radiator, via nedgravet varmerør.

Det med urstyringen synes jeg er en fin funktion, dog ville det være smart hvis det kunne kombineres med udendørs temp, fea stokercloud, således at ude temperatur kan overstyre, hvis den er under en givet værdi.

Hej, jeg har været igennem samme tanke række som dig. Min circulationspumpe er styret af fyret og det vil jeg ikke undvære.  Det er lettere at sætte system igang med godt varmt vand i fyret. Det gør at shunten regulere lettere. Samtidigt når fyret slukker, slukker pumpen ved 45 grader. Så slipper man for at pumpen tømmer huset for varmen.


HVis du kigger i min tråd fra denne uge, har MHES svaret på kombinationen af udetemperatur og urstyring. Det er muligt at bruge dem sammen. Grundet de input som de andre kom med, har jeg istedet købt termostater og de bliver installeret imorgen.  Urstyringen er fin men man skal hele tiden havde styr på vinden, udetemperatur osv.  Nu laver jeg istedet en kombination af udetemperatur og termostat styringen. Med lidt held er termostaterne nok.
http://stokercloud.dk/dev/oestervang.html
RTB30 - Iltstyring - VVB - Komp rens - 10Pa Trækstabilisator
Opvarmer 305kvm (45% gulvarme) - 21 grader , forbrug ca. 14 tons

Offline RWA

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 11
  • Respekt optjent: +0/-0
  • Ny, indenfor pillefyr og dets opbygning
    • RWA's pillefyr
Sv: Forbedringer til Scotte/Blackstar fyr
« Svar #7 Dato: Apr 24, 2015, 21:57 »
Mange tak for alle de dine svar:)

Kan se nogle kører cirkulationspumpen via styringen. Kan godt se det smarte, med at fyret kan nå at komme op i drifts temperatur inden at vander begynder at cirkulere. Kan bare se at varmetabet bliver stort, da jeg har ca 30m fra fyr til nærmeste radiator, via nedgravet varmerør.

Det med urstyringen synes jeg er en fin funktion, dog ville det være smart hvis det kunne kombineres med udendørs temp, fea stokercloud, således at ude temperatur kan overstyre, hvis den er under en givet værdi.

Hej, jeg har været igennem samme tanke række som dig. Min circulationspumpe er styret af fyret og det vil jeg ikke undvære.  Det er lettere at sætte system igang med godt varmt vand i fyret. Det gør at shunten regulere lettere. Samtidigt når fyret slukker, slukker pumpen ved 45 grader. Så slipper man for at pumpen tømmer huset for varmen.


HVis du kigger i min tråd fra denne uge, har MHES svaret på kombinationen af udetemperatur og urstyring. Det er muligt at bruge dem sammen. Grundet de input som de andre kom med, har jeg istedet købt termostater og de bliver installeret imorgen.  Urstyringen er fin men man skal hele tiden havde styr på vinden, udetemperatur osv.  Nu laver jeg istedet en kombination af udetemperatur og termostat styringen. Med lidt held er termostaterne nok.

Mange tak for svaret, har godt fulgt med i din tråd også. .

Det jeg tænker med ude temperatur, er at hvis det bliver for "koldt" og fyrets slukket periode, så starter fyret, selvom det er i en "slukke periode". Så ledes at man ikke skal holde øje med temperaturen hele tiden.


Offline fbn

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 247
  • Respekt optjent: +11/-4
MVH Frank Bojsen Nielsen

Scotte BS1016 Semirens. Beboelse 165 m2 2 etager.
Metro 110 L combi vvb med 3.vejs VVP. - Etstrengsanlæg.
Skorsten 8,5 m. isokern - Træk stabilisator - Kompressorrens.
Online Fyr