Forfatter Emne: Overvejer at købe et Woody Mini 16 kW - sammenbygget pillefyr  (Læst 5464 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Alex.dk

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 2
  • Respekt optjent: +0/-0
Nogle som kan hjælpe mig her.

Hvad bruger en Woody 16 KW af piller i timen ved MAX og Minimum nogle som kan for tælle mig det?

Jeg har hørt 60 kg. Og gå ud fra at det er om dagen ved MAX! eller ??

Det ville nemlig blive noget dyrt hvis det var ved minimum, hvor det kun skulle lave varmt vand i vandhanen :(

Jeg håber at i kan hjælpe mig :)

Offline kme

  • Beta tester
  • Guru
  • *
  • Indlæg: 95
  • Respekt optjent: +5/-1
  • http://stokercloud.dk/dev/showmain.php?mac=kme
Kender ikke maximum forbrænding pr time men mit kunne sidste vinter godt brænde 75 kg pr døgn og i foråret kørte det 4 uger på 200 kg så der er meget langt imellem minimum og maximum.

Dit tomgangs forbrug er alt afgørende - mit fyr står i udhuset og er forbundet til stuehuset med nogle ikke alt for godt isolerede rør så vores tomgang er relativt højt; det kommer dog noget ned i lavlast perioderne ved at jeg lader fyret stoppe (timer drift) om natten og om dagen når vi ikke er hjemme.

/Karsten

Offline JensChristensen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 164
  • Respekt optjent: +3/-1
  • It can and will be done.
Det må være max det er ihvertfald ikke minimum. Men tror nu ikke at 60 kg er helt ved siden af. Mit bruger ca 40- 45 kg ved max på et døgn men det er nu også kun 10 Kw. Det har også meget at sige hvilke indstillinger man har.

Hva skal du bruge info til. Det har jo ikke den store betydning for valg af fyr.  :)
Woody blackStar Mini 10 kw.
6,79 Styrring
215 kvm 6 Ton årligt.

Offline Oldgaard

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 363
  • Respekt optjent: +38/-1
  • Scotte 16kw + Blackstar kedel 1016 : version 13
    • Fyret online
Nogle som kan hjælpe mig her.

Hvad bruger en Woody 16 KW af piller i timen ved MAX og Minimum nogle som kan for tælle mig det?

Jeg har hørt 60 kg. Og gå ud fra at det er om dagen ved MAX! eller ??

Det ville nemlig blive noget dyrt hvis det var ved minimum, hvor det kun skulle lave varmt vand i vandhanen :(

Jeg håber at i kan hjælpe mig :)

Hvis det kun er til det varme vand i vandhanen ;) så skal tingene bare skrues rigtigt sammen ( fyr, varmtvandsbeholder, centralvarmen)  så kan du nøjes med 3-5 kg om dagen  ;)
men hvis du også skal have varme i hytten er det en anden snak :)
Scotte 16 kw V 13
Blackstarkedel BS1016 ( og den har ekstra skamolplade i toppen ;) )
Kompressorrens,flowmåler,siloføler
250kvm bolig middel isolering :(
https://stokercloud.dk/v3/#/34094/main-page
http://guide-udendorstemp.tk

Offline Alex.dk

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 2
  • Respekt optjent: +0/-0
Om sommeren er det kun til varmt vand i hytten, men om vinteren skal den trække det hele! Som det er nu bruger jeg 2800 liter olie. Og 10 rm brande om året. " Hus på 250m2 " Og det skulle helst ikke komme til at koste mere ind olie, fordi det har et overforbrug om sommeren " Minimum "

Men de tal som jeg har fået pt. kommer det til at se fornuftigt ud. :c)

Jeg takker :)
« Senest Redigeret: Jan 19, 2014, 21:15 af Alex.dk »

Offline Bjarne Larsen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 952
  • Respekt optjent: +24/-0
Hvis du sætter varmvands priotering på vil du ikke bruge for mange penge om sommeren , jeg bruger ca 100 kg på en måned om sommeren , og vi er 3 voksne i husstanden , du kan spare 40-50 % hvis du skifter til pillefyr  ;)
10 kw Scotte / Black Star kedel V7 043
110 l Metro therm combibeholder
VVB priotering
http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/showmain.php?mac=bjarnelarsen

Mere rygvind på cykelstierne

Offline JOH

  • Beta tester
  • Guru
  • *
  • Indlæg: 67
  • Respekt optjent: +3/-0
Hej,

Træpiller har en brændværdi på ca. 4.8 kWh/kg. Hvis du kører 100% på en 16 kW brænder vil den bruge:

16/4,8 x 24 = 79,99 kg eller ca. 80 kg i døgnet ved max. ydelse
og ved min. ydelse: 1.6/4.8 x 24 = 7,9 eller 8 kg i døgnet

Mvh. Jesper
Woody 10 kW , Blackstar S kedel, Styring v7
http://www.stokercloud.dk/dev/4320.html

Offline NK

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 749
  • Respekt optjent: +7/-0
Om sommeren er det kun til varmt vand i hytten, men om vinteren skal den trække det hele! Som det er nu bruger jeg 2800 liter olie. Og 10 rm brande om året. " Hus på 250m2 " Og det skulle helst ikke komme til at koste mere ind olie, fordi det har et overforbrug om sommeren " Minimum "

Men de tal som jeg har fået pt. kommer det til at se fornuftigt ud. :c)

Jeg takker :)
Har næsten samme størrelse hus.
Alt afhængig af hvor godt dit hus er isoleret så er døgn rekorden for mig, hvis jeg husker rigtig 40 kg.
Vi bruger det året rundt. Sommer til Varmt vand og lift gulvvarme i de lidt køligere dage, Efterår vinter hele hytten.

Af det du skriver af olie og brænde er det næsten det samme som dem vi købte huset af.
1500 L olie og 15-20rm brænde.

Du vil nok komme til at bruge 6-8 tons pr. år, afhængig af hvordan dit hus ligger, isoleret og jeres komfort varme behov.
V. 13.1017.17 - 20 Kw - Marts 2018
Kedel: Opop Blackstar 20KW - Feb. 2011
app V. 1.707 -  Marts 2016

Trækstabilisator, 200L silo, VVB 100L Metro
Stålforret skorsten. Opvarmer 280 m2 i 2 plan
Gulvvarme: 2-Toiletter, køkken & delvis kælder.
Forbrug 2019- 24: gennemsnitlig 6,5 tons pr. år

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4450
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Jesper har helt ret med formlen og udregningen for Max ydelse.

Udregningen for Minimum ydelsen er nok også rigtig, men her spiller indstillingen "min ydelse" eller "skorstens træk" ind. Dog er der en vigtig detalje vi ikke må glemme. Fyret stopper jo bare når der ikke er brug for det. Derfor klarer jeg mig med 3kg piller til at varme vvb op om sommeren. :)

Så minimum ydelsen er der ikke nævneværdig grund til at bekymre sig om.

Det vigtigste er at få et fyr der i Max ydelse passer til huset. Hvis det kører 100% på de aller koldeste dage og man ikke fryser om fusserne har man  valgt rigtig. De fleste vil dog gerne have lidt kræfter i overskud.

Mvh. Kenneth
« Senest Redigeret: Jan 19, 2014, 23:53 af xkfc »
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4450
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Hvis vi tager udgangspunkt i at du stadig vil bruge 10rm brænde så er det nemt at regne pilleforbruget ud, dog er der noget forskel på om det er et æld gammelt oliefyr i en gammel salamander kedel eller om du har et moderne kondenserende oliefyr.

2800l olie x med 11kw som er energien i olien. = energibehov 30800kwh.

(30800/4,8)1,1 = 7050kg træpiller.

Olien koster ca. 30000 træpiller ca. 14000, så der er minimum en besparelse på 16000kr, investeringen er hurtigt betalt ;)

Er det det gamle oliefyr du har, vil regnestykker bare blive bedre for dig.
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline Perminator

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 118
  • Respekt optjent: +4/-0
    • Stokercloud
Enig med XKFC.
Mit regnestykke så iøvrigt ud som dit eget, med ca. 3000 l olie om året. Om sommeren hvor der kun er brug for varmt vand er det meget dyrt at have oliefyret kørende.

Konceptet er varmtvandsprioritering med 3 vejs ventil. Om sommeren slukkes for fyret på "ext." ved hjælp af en afbryder. Herved tænder fyret kun op når der kaldes på varmt vand, idet VVB overruler ext. afbrudt.
Mit forbrug til varmt vand i sommerdrift ligger på ca. 4 kg piller pr. døgn.
Totalt set over hele året endte jeg på ca. 4 tons piller, svarende til ca. 10.000 kr.
Det er s.. da noget der kan mærkes ift. 30.000 kr. til olie.
Det giver en tilbagebetalingstid på investeringen på mindre end 3 år.
Hvis du går ind på mine forbrugsgrafer kan du se, hvordan forbruget fordelte sig over de enkelte måneder i 2013.

Der er ikke noget at vente på med at få smidt oliefyret ud.
Perminator
Scotte 10 KW, Black Star 1016 S, 160 l Metro Combi med cirkulationspumpe og termoføler,
Styring ver 6.79, 3 vejs VVB prioritering, Trækstabilisator. 3 m udvendig stålskorsten. Hus 120 m2 fra 1926, medium isolering, 25 m  fjernvarmerør under gårdsplads. http://stokercloud.dk/dev/perminator.html