Forfatter Emne: Vejrkompenseringsventil.  (Læst 1092 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline alhombre

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 23
  • Respekt optjent: +0/-0
Vejrkompenseringsventil.
« Dato: Mar 10, 2016, 18:21 »
Halløj

Er i tvivl om min vejrkompenseringsventil er defekt.

Det er som om at motordelen (encoderen) ikke har rigtigt fat i ventilen, i perioder er den helt løs og slasket når man tager fat i den, i andre perioder sidder den helt fast. Og det virker af og til som om der ikke sker noget når den regulere op eller ned. Og pludselig er der hul igennem og så ryger anlægstemp. alt for hurtigt op eller ned. Dette har så efterfølgende indflydelse på kedeltemp.

For en uges tid siden lå den og kørte mellem 28 og 45% for at holde et setpunkt på anlægstemp. på 57-59 grader. Der svingede den på anlægstemp. mellem 42 og 70 grader.
For et par dage siden ændrede den sig til at køre mellem 46 og 74% for at holde et setpunkt på anlægstemp. på 57-59 grader. Der svingede den på anlægstemp. mellem 45 og 69 grader.
I dag ligger den og kører mellem 74 og 97% for at holde et setpunkt på anlægstemp. på 55-57 grader. Anlægstemp. svinger mellem 47 og 68 grader.
Det største problem er at kedlen bliver for varm, når vejrkompenseringsventil ikke får åbnet i tide så kedel kan komme af med varmen.
Effektreguleringen på vejrkompenseringsventil står på 0,2, hvilket betyder at den skal regulere 0,2% pr. grad difference på anlægstemp. og det gør den hvert andet minut. Men inden der sker noget bliver anlægstemp. enten for lav eller for høj.
Jeg har tidligere prøvet at have effektreguleringen både højere og lavere uden det store held, derfor er jeg endt på at have den på 0,2.

Er der nogen som har erfaring med den ventil?
Hvordan kan jeg være sikker på at selve ventilen står som motordelen (encoderen) tror?
Er der en måde at kalibrere den på?
Er selve ventilen en kugleventil og kan den så dreje 360 grader rundt, eller er der en form for stop når den er hhv. helt åben eller helt lukket?
Hvordan har motordel fat i ventil?

Jesper
« Senest Redigeret: Mar 10, 2016, 18:22 af alhombre »
http://stokercloud.dk/dev/alhombre.html
RTB 10 (Opstart 08.12.15) V7.xx, 140 m2 hus, iltstyring, 160 Ltr. VVB, vejrkompensering . Tidligere Baxi Multiheat 1,5 igennem 15 år, indtil kedlen tærede.