Forfatter Emne: att. NBE - undren efter sidste opdatering  (Læst 8701 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline stenstrup

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 394
  • Respekt optjent: +9/-0
  • Godt tilfreds
Sv: att. NBE - undren efter sidste opdatering
« Svar #15 Dato: Mar 29, 2019, 05:40 »
Med hensyn til download, kunne jeg heller ikke hente den, selvom der kom en boks op med "ny opdatering tilgængelig" eller hvad der nu står. Når jeg trykkede hent gik den over i playbutikken, men der var kun mulighed for at åbne eller afinstallere app'en.
Jeg prøvede så at gå direkte i playbutikken og søge efter nbe v13 og så fik jeg mulighed for at trykke opdater.
Om det er en fejl aner jeg ikke, men underligt synes jeg.
Måske det bare er fordi vi efterhånden er mange der skal hente opdateringen og der måske er lavet begrænsning?
Derefter opdatererede styringen sig selv, efter den boks om kompatibilitet
RTB. V13 10kw, 320kg rtb silo. VMV kvs 4.0 ventil/Frese føler til kedel retur. Elektrisk 2-vejs ventil og vma kvs 2.5 med ravk til vvb. Det meste opvarmes med radiatorer. Ca 65 KVM gulvvarme i stuer/køkken via blandekreds og 4m2 direkte nedroslet vha forindstilling på badeværelset. Kamstrup varmemåler. 2 stk trækstabilisatorer indmuret i skorsten, en under en over indgang fra pillefyr. 6 kvm Vølund solfangere/300 l vvb. Brændeovn i stuen.160 kvm hus i to plan fra 1929 (1. Sal renoveret/isoleret i 70'erne) forbrug pr år ca 5,5T
https://stokercloud.dk/v3/#/32178/main-page

Offline BoinkUser

  • Administrator
  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 2148
  • Respekt optjent: +83/-4
    • StokerKontrol - Software til dit pillefyr
Sv: att. NBE - undren efter sidste opdatering
« Svar #16 Dato: Mar 29, 2019, 07:59 »
Med hensyn til download, kunne jeg heller ikke hente den, selvom der kom en boks op med "ny opdatering tilgængelig" eller hvad der nu står. Når jeg trykkede hent gik den over i playbutikken, men der var kun mulighed for at åbne eller afinstallere app'en.
Jeg prøvede så at gå direkte i playbutikken og søge efter nbe v13 og så fik jeg mulighed for at trykke opdater.
Om det er en fejl aner jeg ikke, men underligt synes jeg.
Måske det bare er fordi vi efterhånden er mange der skal hente opdateringen og der måske er lavet begrænsning?
Derefter opdatererede styringen sig selv, efter den boks om kompatibilitet

Hej Stenstrup,

Når du benytter en anden skærm end NBE's - f.eks. en telefon eller en tablet, så kan du oftest ikke hente som man gør på en NBE skærm pga. restriktioner enheden - derfor sendes du i google play. Google play opdateres i klynger, dvs. din nabo kan måske godt hente, men du kan ikke i en overgangsperiode. Det er ikke noget vi er herre over, der er ingen tid på, og det afhænger helt af Google humør (ofte går det dog rasende stærkt).

Men ihvertfald melder Google i skrivende stund at alle har mulighed for at hente, så udrulningen er komplet.

Mvh. Jens
« Senest Redigeret: Mar 29, 2019, 08:00 af BoinkUser »
Version 13 styring, styret fra 22" tablet, Opop 418 kedel
Opvarmer 238 m2 (heraf 119 kælder)

Offline stenstrup

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 394
  • Respekt optjent: +9/-0
  • Godt tilfreds
Sv: att. NBE - undren efter sidste opdatering
« Svar #17 Dato: Mar 29, 2019, 09:57 »
Præcis. Det var også det jeg mente, men rart med professionelle ord på.

Tak Jens
RTB. V13 10kw, 320kg rtb silo. VMV kvs 4.0 ventil/Frese føler til kedel retur. Elektrisk 2-vejs ventil og vma kvs 2.5 med ravk til vvb. Det meste opvarmes med radiatorer. Ca 65 KVM gulvvarme i stuer/køkken via blandekreds og 4m2 direkte nedroslet vha forindstilling på badeværelset. Kamstrup varmemåler. 2 stk trækstabilisatorer indmuret i skorsten, en under en over indgang fra pillefyr. 6 kvm Vølund solfangere/300 l vvb. Brændeovn i stuen.160 kvm hus i to plan fra 1929 (1. Sal renoveret/isoleret i 70'erne) forbrug pr år ca 5,5T
https://stokercloud.dk/v3/#/32178/main-page

Offline BoinkUser

  • Administrator
  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 2148
  • Respekt optjent: +83/-4
    • StokerKontrol - Software til dit pillefyr
Sv: att. NBE - undren efter sidste opdatering
« Svar #18 Dato: Mar 29, 2019, 10:14 »
Jeg har også lidt underlige tal efter opdateringen.
Min O2 korrigering er i mine øjne gået helt af fløjten, jeg forstår det som at det der før var 100% (ingen korrigering) er når gram er = afvejning.
Men min korrigering falder helt vildt, den var nede på 80% af afvejning i lavlast til trods for at før opdatering svingede den +/- 5% fra de 100%, så fik jeg den opfattelse at jeg havde for lidt blæs på og satte den 2 trin op, men med det resultat at den faldt helt ned til 60% af afvejning.
Forstår jeg tallene helt forkert, eller hvad er der op og ned på det hele ?

Hej Lars

Jeg er på ingen måde enig i, at o2 korrigering er gået helt af fløjten.

Først, det er altid godt at tjekke det totale billede af det der foregår, dvs. se aktuel ilt og ønsket ilt. På dit system de sidste 24 timer ser det sådan her ud:
http://stokercloud.dk/temp/oxygen.png

Det er meget nydeligt, den følger rigtig pænt.

Det andet du nævner er at du øger luften og ser et fald i brændsel. Det er ikke korrekt. Når du øger luften, så skal der bruges mere brændsel. Dine korrektionstal falder - ja det gør de fordi det er de gram der forventes at sneglen doserer på 6 minutter. Dvs. jo lavere tallet er, jo længere tid vil sneglen køre, og jo mere brændsel vil den dosere. Det sidste er nemt at gå fejl af, det vender lidt omvendt, end hvad man umiddelbart skulle tro - så der skal man holde tungen lige i munden og husk at vende det om. Lavere korrektionstal = mere brændsel, højere korrektionstal = mindre brændsel.

Og til sidst skal du huske at iltregulering er en dynamisk process, der regulerer hele tiden ind efter forholdene, så hvad du så for nogle dage siden er ikke nødvendigvis hvad du kan forvente at se idag.

Mvh. Jens
« Senest Redigeret: Mar 29, 2019, 10:17 af BoinkUser »
Version 13 styring, styret fra 22" tablet, Opop 418 kedel
Opvarmer 238 m2 (heraf 119 kælder)

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: att. NBE - undren efter sidste opdatering
« Svar #19 Dato: Mar 31, 2019, 09:32 »
Mit opdaterede i morges, så gik der et eller andet galt så det "troede" ekstern temperatur var opnået og fyret slukkede og havde alarm på "ingen ild i højlast" selvom fyret ikke havde kørt "høj last" i perioden op til.

Jeg havde travlt så forsøgte at nulstille alarmen, det kunne jeg ikke så hev stikket og kom hjem til et koldt hus med en inderlig bøn om fyret bare ville starte igen.
Jeg kunne godt tænke mig at vide hvad meningen med udlæsningen i gram er i forhold til udlæsningen i % der jo er nemt at forholde sig til, men hvad er udgangspunktet for "gram" og hvordan skal det være for at være "100%"

Jeg har desværre ikke nogle imputs ud over det er opdateringerne der driller og som bliver iværksat uden vi brugere har en mulighed for at gennemskue hvad og hvorfor.

Hej,

Nu svarer jeg dig lige ekstraordinært selvom jeg normalt ikke svarer på dine opslag.

1. Du har ikke opdateret dit fyr, du kører på det software du plejer. Du ser altså spøgelser.
2. Dit fyr gik i temperatur opnået - det er en tilstand hvor temperaturen i kedlen er "varm nok" - det er ikke en fejl og fyret går igang igen når det er passende. Du vælger at trække strømstikket og komme hjem til et koldt hus - dit problem og måske et godt eksempel på at du piller for meget - selv den bedste styring kan man ikke forvente kan køre af sig selv, hvis der sidder en som dig og trykker på det hele, hver gang der sker et tilstandsskift - lad det nu få fred og få lov at gøre det som det skal.
3. Med ovenståene betragtninger er der god grund til at tro du selv har skiftet O2 metoden, jeg har ingen grund til at tro andet.

Ps. Jeg svarer dig ikke igen. Det er ikke oplæg til en lang diskussion om ting du synes skal ændres, som du har skrevet igen og igen.

Til andre - vi er ret flinke og vi hjælper jer gerne og svarer på jeres opslag :) Men på et tidspunkt, hvis det kammer over, må det stoppe. Og det har det gjort her.

Mvh. Jens

Kommer her til at tænke på at der ved fejlaflæsning fra sonden, fejler den jo og bliver så sat på  "vis". Det var jo det der skete da i indførte kontrol på og da jeg jo slukkede iltsonden når fyret var slukket. Så fejlede iltsonden og min iltstyring blev sat på "vis".

DATO 30/10-15 VERSION 7.0612
– Efter 10 minutter med strøm på styringen, kontrolleres om lambdasonde (stadigvæk) er tilsluttet styringen. Hvis ikke, slås iltregulering fra og ændres til iltvisning.
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1413
  • Respekt optjent: +54/-291
Sv: att. NBE - undren efter sidste opdatering
« Svar #20 Dato: Mar 31, 2019, 11:31 »

3. Med ovenståene betragtninger er der god grund til at tro du selv har skiftet O2 metoden, jeg har ingen grund til at tro andet.

Ps. Jeg svarer dig ikke igen. Det er ikke oplæg til en lang diskussion om ting du synes skal ændres, som du har skrevet igen og igen.



Mvh. Jens


Kommer her til at tænke på at der ved fejlaflæsning fra sonden, fejler den jo og bliver så sat på  "vis". Det var jo det der skete da i indførte kontrol på og da jeg jo slukkede iltsonden når fyret var slukket. Så fejlede iltsonden og min iltstyring blev sat på "vis".

DATO 30/10-15 VERSION 7.0612
– Efter 10 minutter med strøm på styringen, kontrolleres om lambdasonde (stadigvæk) er tilsluttet styringen. Hvis ikke, slås iltregulering fra og ændres til iltvisning.

Det er i hvert fald med bestemthed jeg kan sige jeg ikke har slået O2 reguleringen fra kl. 6 om morgenen og med en tro eller mening om det, vil jeg jo mene jeg skulle have en grund til det og fyret køre rigtigt godt, så det ville jeg ikke have og da slet ikke om morgenen kl. 6 på vej på arbejde.

Men det passer fint med mine observationer. Efter 10 minutter får jeg, eller fik jeg så i hvert fald, fejlen så fyret gik i stå.

Så er problemstillingen jo så om det er styringen eller sonden der fejler, det kan jeg jo kun kontrollere ved at skifte sonden eller vente og se om O2 tallene igen bliver "normale" evt. efter at have afbrudt fyret i en længere periode.
« Senest Redigeret: Mar 31, 2019, 11:31 af 383CI »
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline chr-stenstrup

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 15
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: att. NBE - undren efter sidste opdatering
« Svar #21 Dato: Apr 15, 2019, 16:10 »
efter sidste opdatering igår, synes jeg fyret opfører sig lidt underligt. Var ikke forberedt på ændring fra % til gr, men hvad - det er jo bare en tilvænnings-sag. Min undren går på nogle indstillinger styringen lavede om efter opdatering - se vedhæftede billeder omkring o2 og GAIN. Ydermere gik "ydelse-lavlast" helt kold, hvilket den blev ved med efter at tallene blev rettet tilbage til de ca oprindelige. jeg prøvede så gå ind og slå vis kun o2 frem og tilbage for at "nulstille" og se om det var en fejl. Resultat: Nu sker der absolut ingen korrektion, hvilket jo på sin vis jo er fint....hvis det var en perfekt verden. Jeg er dog grøn i pillefyr og har snebolds chance i helvede, for at kunne ramme så perfekt :-D
Er der nogen der kan kaste lys over det ovenstående og evt. fortælle om der er en god grund til at indstillinger bliver lavet om osv - udover de forbedringer/ændringer der jo indlysende nok er med en opdatering?

Når den stopper pga. temperatur opnået, kører askesneglen ikke - den slukker bare bålet og så sker der ikke mere. Den kører, hvis jeg "slukker" fyret. Er det meningen og har det hele tiden været sådan? Bliver i tvivl om det, men synes at den altid har kørt aske ud, når den af den ene eller anden årsag er stoppet. 


Hej Christian

Ja, korrektionerne vises nu i gram, det er kosmetisk og har ingen praktisk betydning.

Først, at din ønsket ilt ved 10% effekt ændres, skyldes at du har valgt at sætte 18.2 - i denne version er øvre grænse 18. Standard værdien er 17. Derfor sættes den til 17 da den er uden for området.

Vedr. din gain p / Ønsket O2 ved 10% effekt. Den sættes automatisk til 0.5 hvis den tidligere var 0. Gain i  / Regulering i-led benyttes ikke længere for hverken blæser eller piller under iltstyring, hvorfor det ikke er hensigtsmæssigt at den står til 0. Jeg kan se du har sat den til 0 nu, det betyder der ikke foretages nogen regulering, ganske som du beskriver, så sæt den hellere tilbage til 0.5 igen.

Vedr. askesneglen, det er ændret således at fyret skal have kørt en periode før der udføres kompressorrens/askesnegl.  Er denne periode opnået sker der ingen kompressorens og da askesneglen kører sammen med kompressorrens heller ikke af denne. Når du slukker på knappen er perioden meget mindre for, hvornår der skal køre kompressorrens/askesnegl. Det er derfor du oplever en forskel.

Mvh. Jens

Hej Jens,

Havde ikke fået en besked om at der var nye indlæg på tråden....men tak for svar. Jeg har rettet tilbage som anvist og det gav rigtig nok lidt udsving igen :) Hertil kommer der så stadig en stille undren:

Jeg synes at næste ligemeget hvad jeg gør, så falder ydelsen (eller stiger om vil ;) ) ved lavlast-området. Jeg synes jeg har sat blæs ned ret meget mere end den nogensinde var da der stod % og her kunne jeg godt få den til at holde sig nogenlunde i ro? Er der en dybere forklaring på dette, som måske har at gøre med andre aspekter af opdateringen, eller er det bare mig der skal tro på at den skal længere ned? Jeg har nærmest altid døjet med sorte piller, der kan smuldres mellem fingrene og mit indtryk var at det var et tegn på for lidt ilt? Jeg er lidt forvirret  ;D

Vh.

Christian

Offline stenstrup

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 394
  • Respekt optjent: +9/-0
  • Godt tilfreds
Sv: att. NBE - undren efter sidste opdatering
« Svar #22 Dato: Apr 15, 2019, 17:02 »
Er lige med på en lurer. Jeg oplever hos mig at korr. Lav og høj regulerer omkring 80-100 g under snegl ydelse.
Korr. Midt ligger meget fornuftigt.
Nogen gode forslag til dette?
RTB. V13 10kw, 320kg rtb silo. VMV kvs 4.0 ventil/Frese føler til kedel retur. Elektrisk 2-vejs ventil og vma kvs 2.5 med ravk til vvb. Det meste opvarmes med radiatorer. Ca 65 KVM gulvvarme i stuer/køkken via blandekreds og 4m2 direkte nedroslet vha forindstilling på badeværelset. Kamstrup varmemåler. 2 stk trækstabilisatorer indmuret i skorsten, en under en over indgang fra pillefyr. 6 kvm Vølund solfangere/300 l vvb. Brændeovn i stuen.160 kvm hus i to plan fra 1929 (1. Sal renoveret/isoleret i 70'erne) forbrug pr år ca 5,5T
https://stokercloud.dk/v3/#/32178/main-page

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: att. NBE - undren efter sidste opdatering
« Svar #23 Dato: Apr 15, 2019, 19:05 »
Har i skiftet herd?

Jeg har skiftet min lave type da den var slidt op. Har så monteret en anden med 3 gange så mange huller. (den gamle havde jeg selv boret flere huller i, men stadig nok 3 gange så mange i den nye).
Jeg har også efter fyret er begyndt at lumrefyrer konstateret at blæs lav skal meget langt ned og jeg har endda hævet ønsket ilt lav, men er stadig ofte på 120-140% i piller.

Jeg tror alle de huller slipper for meget luft ved siden af og det giver den høje ilt. Har tænkt på at prøve at skaffe en gammel type, men har ikke gjort noget endnu.

Og hos mig er det helt sikkert ikke pga. en opdatering, for jeg kører version 7 og versionen er 1½  år gammel.
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline stenstrup

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 394
  • Respekt optjent: +9/-0
  • Godt tilfreds
Sv: att. NBE - undren efter sidste opdatering
« Svar #24 Dato: Apr 15, 2019, 20:17 »
Jeg har ikke skiftet noget. Tænker ikke herden kan være slidt op på under 2år? Måske det har en sammenhæng med at kompressorens ikke kører hver gang fyret lukker ned ved f.eks ekstern kontakt eller ren vvb drift? Tog  brænderen ud efter en nedlukning uden kompressorens efter ca 15 kg, her lå en del på herden. Inden opdatering kompressorensede fyret jo hver gang det lukkede ned
RTB. V13 10kw, 320kg rtb silo. VMV kvs 4.0 ventil/Frese føler til kedel retur. Elektrisk 2-vejs ventil og vma kvs 2.5 med ravk til vvb. Det meste opvarmes med radiatorer. Ca 65 KVM gulvvarme i stuer/køkken via blandekreds og 4m2 direkte nedroslet vha forindstilling på badeværelset. Kamstrup varmemåler. 2 stk trækstabilisatorer indmuret i skorsten, en under en over indgang fra pillefyr. 6 kvm Vølund solfangere/300 l vvb. Brændeovn i stuen.160 kvm hus i to plan fra 1929 (1. Sal renoveret/isoleret i 70'erne) forbrug pr år ca 5,5T
https://stokercloud.dk/v3/#/32178/main-page