Forfatter Emne: Stort forbrug  (Læst 6150 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline kimmer

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 61
  • Respekt optjent: +0/-0
Stort forbrug
« Dato: Nov 17, 2008, 21:45 »
Hej derude.. ved i om jeg kan forbedre mit forbrug ?

http://pillefyr.kimmer.dk

Iøjeblikket bruger den 30kg om dagen.

Jeg har et hus på 122m2, men de 50m2 er lukket af (1. salen) og der er ikke varme på der..

Fyret står i et udeskur, hvor der egentlig altid er meget varmt ude..jeg har isoleret alle rørene derude..

Jeg har en woody 16kw brænder på en opop kedel..

Håber i kan hjælpe :) Tak.

Offline Kendub

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 310
  • Respekt optjent: +6/-4
    • Data:
Sv: Stort forbrug
« Svar #1 Dato: Nov 17, 2008, 22:33 »
Har du afvejet din pillemængde pr. 6 min.?
Kan se der står 860 gr.   Det er lavere end de fleste.

Vurdere du dit forbrug alene ud fra forbrugsgrafen, eller ud fra faktiske kg du smidder i din silo?


Offline kimmer

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 61
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Stort forbrug
« Svar #2 Dato: Nov 18, 2008, 07:37 »
Jeg vurderer ud fra hvad jeg faktisk smider i siloen..

Jeg vejede de 6min af i går til 860, den stod til 910 før, så det er stort set det samme..

Offline Sonata

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 50
  • Respekt optjent: +2/-0
    • Fyrdata
Sv: Stort forbrug
« Svar #3 Dato: Nov 18, 2008, 10:37 »
Med dine mætninger og sneglydelse, så svarer 30 kilo om dagen til at fyret yder omkring 35% i snit. Kigger man på dine grafer passer det vist meget godt. Ergo er der overensstemmelse mellem det antal kilo styringen mener du brænder af, og det du rent faktisk smider i siloen. Mængden modsvarer en indfyret effekt på næsten 6 kW, til godt 70 kvm opvarmet areal. Det lyder til gengæld ikke så godt...

Der må være et stort varmespild et sted - hvad er der af rørledning over til huset?
Er din kedel pæn og nyrenset? (Køb et røgtermometer eller en sensor)
Er det bageste røgslag lukket, dvs. er "pinden" bag på kedlen hevet ud? Ligger bundpladen på sin plads?

Har du eventuelt et tidligere varmeforbrug (el/olie) at sammenligne med? Det vil give en rettesnor, selv om folks forbrug jo er forskelligt.

Jeg har selv en Woody/Opop, og har ikke fundet nogen oplagte steder at gribe ind. Dog har jeg lagt en løs rockwool-plade på toppen af kedlen, da der ellers bliver kanon-varmt i garagen. Bruger p.t. omkring 25 kg/dag til 252 kvm.
Mvh
   Tom

Offline kimmer

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 61
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Stort forbrug
« Svar #4 Dato: Nov 18, 2008, 11:32 »
Jeg vil tro at varmespildet ligger i at selve kedlen står ovre i skuret.. altså ikke en bygning i sammenhæng med huset..

Der ligger rørskåle omkring noget 28mm pex rør over til selve huset..

Før brugte jeg ca. 2000 liter olie om året.. på at varme underetagen op.. så det ville nok være de 2500 liter om året med 1. sal på.

Dog er huset fra 1847, så der er ikke hulmurs isoleret.. det er dog 2 stens byg :)

Pinden bag i kedlen er hevet ud, og bundpladen ligger som den skal..

Det er dog 2 uger siden jeg har renset den, men det burde vel ikke ha den helt store indflydelse ?

Offline Sonata

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 50
  • Respekt optjent: +2/-0
    • Fyrdata
Sv: Stort forbrug
« Svar #5 Dato: Nov 18, 2008, 17:08 »
Dit olieforbrug indikerer noget i retning af 5 tons piller på årsbasis.
Jeg synes bare, det lyder af meget, når huset ikke er større - med mindre I da har det voldsomt varmt eller tager bad i timevis. Men måske er det bare dyrt at varme op - kører radiatorerne for fuld knald for at holde temperaturen, så er der jo en logisk forklaring på forbruget. Hvis de bare er halvlunkne, så er der ugler i mosen...

Har du mærket på fremløbet, når det kommer ind i huset? Det skulle jo helst være næsten ligeså varmt som når det forlader fyret, ellers ender du med at slippe for at rydde sne :-).

Med hensyn til rensning, så vil jeg sige det er ved at være tid, efter 14 dage med 20-30 kg/dag. Her er et røgtermometer også en god indikator for om varmen kommer over i kedelvandet, eller den futter ovenud af skorstenen. Normalt falder min røgtemp cirka 20 grader, når jeg har være flittig med rensebørsten.

Men ellers har jeg ikke flere gode ideer (hvis jeg nogensinde har haft det).
Mvh
   Tom

Offline kimmer

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 61
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Stort forbrug
« Svar #6 Dato: Nov 18, 2008, 17:21 »
Hey igen.

Jeg har netop fået det renset, så må vi se i morgen hvor mange kg jeg har brugt..

Jeg har 21.5 grader i huset, og jeg bor alene, så jeg tager kun bad 1 gang om dagen.

Jeg har ikke målt direkte på fremløbet, men det virker ret varmt, over 50 grader..

Og radiatorerne kører ikke hele tiden, de står alle på 3 (de 4 der kører)..

Så jeg kan ikke rigtig tro andet end at det er fordi det er en OPOP kedel som smider meget varme af sig.. jeg kunne måske være bedre tjent med en Comfort kedel..

Mvh
Kim

Offline Proxie_dk

  • Guru
  • ****
  • Indlæg: 68
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Stort forbrug
« Svar #7 Dato: Nov 19, 2008, 16:33 »
Det skal du ikke være ked af.. Mit æder også ca 25-30kg pr dag
Dog er lidt flere opvarmede rum.

Jeg mistænker pillerne..da jeg har skiftet til ny leverance (dog fra samme sted), ser det ud til som de ryger igennem kanont hurtigt. På brænderisten er der som regel en 'bunke' aske, som er lidt 'fast' i formen. Måske vandindhold???

Nu har vi ca 6.8grader ude..glæder mig ikke til der bliver -10...  ;D

Mit stokeranlæg er sat på samme rør som gammel kedel/oliebrænder. Så evt tab burde være ens. Kan kun give pillerne skylden. Den første leverance så ud til brænde bedre.

Måske burde mine piller ikke stå i en åben carport??? (syntes nogle sække havde kondens)

Offline kimmer

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 61
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Stort forbrug
« Svar #8 Dato: Nov 19, 2008, 20:25 »
Jeg har ikke meget aske liggende på risten efter jeg skiftede til Barlinek piller.. jeg overvejer dog at skifte til nogen billige B-piller til omkring 1500kr pr. ton.. for at se hvor stor forskel der er..

Jeg har mine piller stående i skuret sammen med pillefyret, så de kan holde sig varme og tørre :)

Offline Proxie_dk

  • Guru
  • ****
  • Indlæg: 68
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Stort forbrug
« Svar #9 Dato: Nov 21, 2008, 14:46 »
Jeg bruger DLG træpiller. 2050kr / t