Forfatter Emne: fjernelse af smuld  (Læst 4813 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline nes

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 142
  • Respekt optjent: +4/-0
fjernelse af smuld
« Dato: Jan 28, 2010, 17:17 »

Fandt forslag til fjernelse af smuld på forum - boring af små huller på undersiden af røret  - er der flere der har prøvet det?  -


http://www.stokerforum.dk/index.php?topic=914.msg4775#msg4775

Offline Sonata

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 50
  • Respekt optjent: +2/-0
    • Fyrdata
Sv: fjernelse af smuld
« Svar #1 Dato: Jan 28, 2010, 19:31 »
Ja, det har jeg - det virker fint. Det er dog nok en af de tilfælde, hvor jeg har implementeret løsningen, uden at vide om jeg egentlig havde problemet  ;)  Men jeg får jeg da samlet noget smuld sammen i min spand...

Jeg har ikke boret hele vejen op langs røret, men blot lavet en samling huller så langt nede på røret som muligt.

Man skal dog huske, at det smuld der samles omkring sneglen i bunden af siloen ikke kommer med ud på denne måde - her hjælper kun en skvæt madolie i pillerne, når tanken er næsten tom. Bruger man olie, vil jeg påstå at hullerne er overflødige - i hvert fald reduceres mængden af smuld i min spand markant i de efterfølgende dage.
Mvh
   Tom

Offline Frank_rasmussen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 759
  • Respekt optjent: +23/-31
Sv: fjernelse af smuld
« Svar #2 Dato: Jan 28, 2010, 20:16 »
Jeg har boret hele vejen op, og sat en halv kabelkanal op med elektriker-strips (se evt. http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=1991&Grp=&n=30100 http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=3753&n=60100).

Jeg ser ikke nogen grund til at bruge olie, da genererende smuld i bunden af magasinet vel bliver fjernet af sneglen.

Woody 10 kW (høj sort/rød kedel) (v. 6.85)
140 kvm hus fra 1914 med 1. sal fra 80'erne
Iltstyring, VVB-prioritering og kompressor rens
160 l Metro vandvarmer med elpatron

Offline Hans

  • Guru
  • ****
  • Indlæg: 89
  • Respekt optjent: +3/-0
    • Min pille brænder
Sv: fjernelse af smuld
« Svar #3 Dato: Jan 28, 2010, 20:23 »
Jeg ser ikke nogen grund til at bruge olie, da genererende smuld i bunden af magasinet vel bliver fjernet af sneglen.

Du tager måske fejl ?
Faktisk så kan smuldet danne en kage der tilsidst lukker for at der kan komme nok piller igemmen, derfor er lidt olie i pillerne en god ide hvis der er smuld i dem.

Ideen med hullerne er også fin, det giver en mere enesartet tilgang af piller til brænderen da smuldet ikke kommer ind og driller pillerne på deres ved op igemmen røret.

/Hans
Woody 16 kw, Opop 418 kedel, ESBE TV25 60°C termostatisk ventil og Wilo Stratos ECO pumpe.
Opvarmer ca. 88 m2 (heraf 19 kælder, og 8 fyrrum i garagen)
Interface fra http://www.stokerkontrol.dk
DragonFire interface.

Offline lstarup

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 13
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: fjernelse af smuld
« Svar #4 Dato: Jan 29, 2010, 08:49 »
Bruger det selv- har boret ca 10 stk 4mm huller i bunden af sneglen ca 10 cm fra siloen, før jeg gjorde dette havde jeg problemer med meget forskelligt resultat ved kontrol vejning, dette kunne svinge fra 800 - 1700 gram pr 6 min, efter jeg har boret disse huller har jeg ved kontrol vejning haft en konstant ydelse på 1300 gram, jeg har ikke skiiftet piller, og jeg får ca 500 gram smuld i den bakke jeg har stillet under, hver 14 dag.

Kan kun anbefale det.

Mvh

Lars

Offline Frank_rasmussen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 759
  • Respekt optjent: +23/-31
Sv: fjernelse af smuld
« Svar #5 Dato: Jan 30, 2010, 19:49 »
Jeg ser ikke nogen grund til at bruge olie, da genererende smuld i bunden af magasinet vel bliver fjernet af sneglen.

Du tager måske fejl ?
Faktisk så kan smuldet danne en kage der tilsidst lukker for at der kan komme nok piller igemmen, derfor er lidt olie i pillerne en god ide hvis der er smuld i dem.

Nu har jeg kørt magasinet helt i bund (standard købt NBE magasin, "Statoils HP Kvalitet" 8 mm træpiller). Der var ikke tendens til kagedannelse i bunden af magasinet.
Woody 10 kW (høj sort/rød kedel) (v. 6.85)
140 kvm hus fra 1914 med 1. sal fra 80'erne
Iltstyring, VVB-prioritering og kompressor rens
160 l Metro vandvarmer med elpatron