Forfatter Emne: Scotte fyr og gulvvarme - for lav temperatur  (Læst 68239 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline nilsgundtoft@gmail.com

  • Guru
  • ****
  • Indlæg: 78
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Scotte fyr og gulvvarme - for lav temperatur
« Svar #15 Dato: Dec 01, 2015, 09:20 »
Hej

Michael:
Nej - returen føles altid ret kold. Det er faktisk som om det kun er indgangsrøret der bliver varmere når jeg lukker for hanen.
Jeg har ikke set denne "omløbsfunktion" før - hvad er formålet? Det virker umiddelbart som om man "kortslutter" kredsene, da jeg går ud fra at vandet løber den vej hvor der er mindst modstand? Jeg har lavet systemet som Wirsbo har anvist (se billede). Jeg kan dog ikke se denne omløbsfunktion - er det for at fjerne risikoen for at pumpen kører med alle kredsene lukket (det burde styringen forhindre).
Jo, pumperetningen er fra venstre mod højre :-)

John m: Jo, der er flowregulering i returmanifolden. De er justeret efter Wirsbos (og mine) beregninger. Jeg har i en periode prøvet at have dem alle helt åbne, men det gjorde ikke rigtig nogen forskel. Derfor gik jeg tilbage til de anbefalede indstillinger. Jeg går ud fra at det er bedst at have nogenlunde samme flow i alle kredsene.
 


Offline nilsgundtoft@gmail.com

  • Guru
  • ****
  • Indlæg: 78
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Scotte fyr og gulvvarme - for lav temperatur
« Svar #16 Dato: Dec 01, 2015, 09:35 »
Hej
Mit indlæg forsvandt - så jeg prøver igen.

MHES:
Nej - returen føles faktisk altid ret kold. Der er som om det kun er indgangsrøret der bliver varmere når jeg lukker for hanen. Det virker ikke som om der kommer meget mere varme rundt i systemet.
Jeg har ikke set denne omløbsfunktion før. Jeg har lavet det som Wirsbo har anvist (se billede). Er det for at pumpen ikke skal køre selv om alle kredsene er lukket (det burde styringen forhindre)?
Ja, pumperetningen er fra venstre mod højre :-)

John m: Ja, der er flowregulering i returmanifolden. De er justeret efter Wirsbos (og mine) beregninger. Jeg prøvede i en periode at åbne dem alle helt, men det gjorde ikke rigtig nogen forskel. Jeg gik tilbage til de anbefalede indstillinger, da jeg går ud fra at det er bedst at have nogenlunde samme flow i alle kredsene?



Offline scotten

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 548
  • Respekt optjent: +12/-3
  • På piller
Sv: Scotte fyr og gulvvarme - for lav temperatur
« Svar #17 Dato: Dec 01, 2015, 09:36 »
Hej
Du har vel ikke luft i gulvslangerne, det kan godt være lidt bøvlet at få ud.

Hilsen Anders

Offline nilsgundtoft@gmail.com

  • Guru
  • ****
  • Indlæg: 78
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Scotte fyr og gulvvarme - for lav temperatur
« Svar #18 Dato: Dec 01, 2015, 09:40 »
Hej Anders:
Jeg tror ikke der er luft i systemet. Jeg ved godt at det kan være svært at få ud, men jeg synes ikke det har været noget problem med gulvvarmekredsene. Jeg kan ikke se nogen luftbobler i slangerne og der er monteret automatiske udluftere på de øverste forgreningsrør (jeg skiftede dem for 2 år siden).

Offline scotten

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 548
  • Respekt optjent: +12/-3
  • På piller
Sv: Scotte fyr og gulvvarme - for lav temperatur
« Svar #19 Dato: Dec 01, 2015, 09:48 »
Er der en flyder, så du kan se flowet igennem hver kreds, har ikke studeret dine billeder med lup, eller har du indstillet dit flow efter en skala.

Hilsen Anders

Offline scotten

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 548
  • Respekt optjent: +12/-3
  • På piller
Sv: Scotte fyr og gulvvarme - for lav temperatur
« Svar #20 Dato: Dec 01, 2015, 10:05 »
Hej igen
Fandt en instruktionsvideo, man kan nyde musikken, og betragte en erfaren smedesvend der arbejder.


https://www.youtube.com/watch?v=WNzFrALse40

Hilsen Anders

Offline nilsgundtoft@gmail.com

  • Guru
  • ****
  • Indlæg: 78
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Scotte fyr og gulvvarme - for lav temperatur
« Svar #21 Dato: Dec 01, 2015, 12:04 »
Hej Anders

Tak for video.
Nej, der er ingen flyder. Jeg mener blot at man justerer ventilerne i henhold til beregningerne. Det er jo også det Uponor manden viser på YouTube (sprang hen til slutningen).

Offline torpet

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 104
  • Respekt optjent: +7/-1
Sv: Scotte fyr og gulvvarme - for lav temperatur
« Svar #22 Dato: Dec 01, 2015, 15:13 »
Har bemærket at din Alpha2 pumpe kontrolboks vist ikke er monteret rigtigt? Du kan se den korrekte position og hvordan du nemt kan rette op på den i din manual for pumpen — uden at tømme vand ud. Den skal drejes 90°.

Om dette har den store betydning ved jeg ikke, men der er formodentlig en årsag til at den position du har sat den i, er beskrevet som forkert i vejledningen.


Offline scottedor

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 738
  • Respekt optjent: +28/-4
Sv: Scotte fyr og gulvvarme - for lav temperatur
« Svar #23 Dato: Dec 01, 2015, 15:16 »
Har bemærket at din Alpha2 pumpe kontrolboks vist ikke er monteret rigtigt? Du kan se den korrekte position og hvordan du nemt kan rette op på den i din manual for pumpen — uden at tømme vand ud. Den skal drejes 90°.

Om dette har den store betydning ved jeg ikke, men der er formodentlig en årsag til at den position du har sat den i, er beskrevet som forkert i vejledningen.
det er kun kosmetisk
Scotte 16 v.4,99 på Dor 24 kedel med kedelshunt 110 l Metro med termostat

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Scotte fyr og gulvvarme - for lav temperatur
« Svar #24 Dato: Dec 01, 2015, 18:04 »
Hej,

Omløbsfunktionen er ganske rigtigt en "kortslutning" mellem fremløb og retur, men det er gennem en reguleringsventil så der kun er et ganske lille flow.
Den har to funktioner:
 1 - At pumpen kan "komme af" med sit flow hvis/når alle kredse er lukket.
 2 - At sikre et flow forbi termostaten og dens føler, så den ikke står fuldt åben når en kreds lukker op.

Hvis kun fremløbsmanifolden bliver varm , er der ikke flow (eller flow nok) gennem slangerne.
Prøv at åbne alle reguleringsventiler max og prøv at tage en telestat af og tvangsåben ventilen til en af slangerne.

Hilsen
Michael

Hej
Mit indlæg forsvandt - så jeg prøver igen.

MHES:
Nej - returen føles faktisk altid ret kold. Der er som om det kun er indgangsrøret der bliver varmere når jeg lukker for hanen. Det virker ikke som om der kommer meget mere varme rundt i systemet.
Jeg har ikke set denne omløbsfunktion før. Jeg har lavet det som Wirsbo har anvist (se billede). Er det for at pumpen ikke skal køre selv om alle kredsene er lukket (det burde styringen forhindre)?
Ja, pumperetningen er fra venstre mod højre :-)

John m: Ja, der er flowregulering i returmanifolden. De er justeret efter Wirsbos (og mine) beregninger. Jeg prøvede i en periode at åbne dem alle helt, men det gjorde ikke rigtig nogen forskel. Jeg gik tilbage til de anbefalede indstillinger, da jeg går ud fra at det er bedst at have nogenlunde samme flow i alle kredsene?


Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Scotte fyr og gulvvarme - for lav temperatur
« Svar #25 Dato: Dec 01, 2015, 18:43 »
Nej, men det er heller ikke pga. funktion.

Det er en sikring ved utætheder at stikket skal vende ned af og der derfor ikke kan løbe vand i. Så så længe det ikke er utæt, skulle det være ligegyldigt.

 
Har bemærket at din Alpha2 pumpe kontrolboks vist ikke er monteret rigtigt? Du kan se den korrekte position og hvordan du nemt kan rette op på den i din manual for pumpen — uden at tømme vand ud. Den skal drejes 90°.

Om dette har den store betydning ved jeg ikke, men der er formodentlig en årsag til at den position du har sat den i, er beskrevet som forkert i vejledningen.
det er kun kosmetisk
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline john m

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 186
  • Respekt optjent: +3/-1
Sv: Scotte fyr og gulvvarme - for lav temperatur
« Svar #26 Dato: Dec 01, 2015, 19:13 »
Kunne du prøve at tegne en pil på kontravent.bare for at udelukke fejl.
16 kw blackstar
170 m2 bolig + 55 m2
værksted .

Offline nilsgundtoft@gmail.com

  • Guru
  • ****
  • Indlæg: 78
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Scotte fyr og gulvvarme - for lav temperatur
« Svar #27 Dato: Dec 02, 2015, 12:02 »
Hej

Torpet: Du har ret. Jeg drejer pumpen når jeg får tid (selv om jeg vil mene at chancen for at der kommer vand i stikket må være mindre nu end hvis det vender nedad).

MHES: Ja, det giver selvfølgelig mening mht. til termostaten, at der altid er et lille flow. Det må jeg se på hvordan jeg kan lave. Men problemet er snarere at alle telestaterne altid står helt åbne. I øvrigt vil der altid være flow i systemet, jeg har 3 badeværelsesgulve koblet til, som der altid er varme på.
Jeg har også haft overvejelser vedr. flowet i kredsene. Jeg har i en periode haft alle flowreguleringerne skruet helt op, men det gjorde ikke rigtig nogen forskel. Alle telestaterne står som sagt altid til helt åben, men jeg kan godt prøve a skrue dem af og tvangsstyre dem.

John m: Ja, her er et billede med en pil på:


« Senest Redigeret: Dec 02, 2015, 12:07 af nilsgundtoft@gmail.com »

Offline john m

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 186
  • Respekt optjent: +3/-1
Sv: Scotte fyr og gulvvarme - for lav temperatur
« Svar #28 Dato: Dec 02, 2015, 15:58 »
Nu kender jeg ikke dine fordelerrør men der er modeller hvor der sidder noget justeringshalløj
under telestaten det er en lille ring rundt om stiften.


16 kw blackstar
170 m2 bolig + 55 m2
værksted .

Offline nilsgundtoft@gmail.com

  • Guru
  • ****
  • Indlæg: 78
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Scotte fyr og gulvvarme - for lav temperatur
« Svar #29 Dato: Dec 02, 2015, 22:40 »
Hej John m

Der sidder godt nok en fortandet krans rundt omkring stiften. Jeg ved ikke om det er en form for justering?
Jeg kan ikke mindes at jeg har læst noget om det. Ellers er der skruet om plasticomløber fast, som passer til de gamle telestater. De nye skrues direkte på.