Forfatter Emne: RTB Phoenix v16 - Røg i fyrrum fra pilleslange/silo  (Læst 1864 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline mh2

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 2
  • Respekt optjent: +0/-0
Hejsa,

Kort historie:
Vi havde et MultiHeat 2.5 da vi flyttede ind, der blev kedlen utæt og vi skiftede til RTB Phoenix v16 16KW. Vi har ikke installeret det selv, vi fik en VVS'er til det som også satte alting op og kørte det ind.

Kort tid efter begyndte vi at få røg i fyrrummet. Røgen kommer op igennem den slange som pillerne "dumper ned" igennem og ned i brænderen, og så ud i fyrrummet fra selve pillesneglen. Efter at installatør fiflede med indstillingerne var konklusionen af den eksisterende skorsten ikke havde nok træk fordi der var "for langt" hen til selve skorstenen.

*klip til nu* Vi har fået lavet en ny stål skorsten der sidder helt tæt på fyret og problemet eksisterer stadig.

Vi har prøvet at rense fyret grundigt, flere gange. Det eneste vi har sådan helt anekdotisk at gå efter er, at det typisk kommer når det har kørt 100% drift i en periode, så ligner det at det kommer baglæns når iltstyringen sænker iltniveauet.


Er der nogen der kan se om vores indstillinger er helt off, eller har nogle ideer til hvordan man kunne arbejde videre med problemet?

Link til cloud: https://v16.stokercloud.dk/#mh2






Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: RTB Phoenix v16 - Røg i fyrrum fra pilleslange/silo
« Svar #1 Dato: Okt 29, 2023, 13:38 »
Din iltstyring brokker sig i lav og har justeret maks for at få ilten op.

Det passer meget godt med at dine blæsertal står "skævt" i lav (de plejer at være tæt på linære).

Så den tænker jeg er en ommer for installatøren. Det giver ikke rigtig mening af fejlsøge remote, når fyret er justeret forkert.

Til sidst - ligger herden rigtigt? Det tænker jeg ikke, når problemet har stået på meget længe
« Senest Redigeret: Okt 29, 2023, 16:44 af Hjemme teori »
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1413
  • Respekt optjent: +54/-291
Sv: RTB Phoenix v16 - Røg i fyrrum fra pilleslange/silo
« Svar #2 Dato: Okt 29, 2023, 16:05 »
Jeg kender ikke V16 men når det så er skrevet, går røgen den vej der er mindst modtryk.
Det må jo så være bagud.
Så kommer spørgsmålet, hvorfor er trykket mindre i fyrrummet end ud gennem skorstene?
 
Egentligt er det vel installatørens "problem" at få det til at virke? Eller det var i hvert fald den besked jeg fik, men nu han (heller ikke) magter det, kan lægmand jo skyde.

Allerførst, hvordan ser asken ud? Billede?

Fyret er jo fuldstændigt selvregulerende så den burde være helt perfekt, men ærligt talt, jeg tvivler.

Det ser ud som din O2 styring laver ballade, i hvert fald er det ikke "korrekt" at korrektionen er så stor ved lavlast, og passer fornuftigt ved de andre niveauer.

Altså tænker jeg at din blæser står forkert, i første omgang.

Så tænker jeg at røgsugeren står forkert/for lavt, siden den ikke suger røgen den rigtige vej. Enten kan den være indstillet forkert, eller den differancetryksføler der styre den er defekt eller træls. 

Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline mh2

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 2
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: RTB Phoenix v16 - Røg i fyrrum fra pilleslange/silo
« Svar #3 Dato: Okt 30, 2023, 08:10 »
Tusind tak for svarene :)

Her er billede af asken.

Prøvede at lave en ny afvejning men det ser stadig ud til at den kompenserer ret meget.

I forhold til herderen synes jeg jo bare jeg har sat den i som den var. Kan lige tage et billede efter arbejde.

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1413
  • Respekt optjent: +54/-291
Sv: RTB Phoenix v16 - Røg i fyrrum fra pilleslange/silo
« Svar #4 Dato: Okt 30, 2023, 09:41 »
Tak for billede af asken.
Det ser, ganske simpelt, ud som dit fyr køre helt af helvede til. Ganske simpelt, af helvede til, så røg bagud er ikke dit eneste problem.

V16 skulle vist være totalt automatisk er der nogle der mener. Jeg er ikke i blandt dem, og selv den mest ihærdige NBE fan og tiljubler kan vel ikke mene at det vi her ser køre godt? og hvis alligevel, så siger det mere om pågældende end det gør om fyret.

For mig at se skal fyret justeres ind helt fra bunden, men min indstilling til hvordan "man" gør det (og opnår en virkningsgrad i praksis på omkring 90%) er simpelthen for kontroversiel til juble koret her på siden kan accepterer det, eller forstå det så jeg vil nøjes med at sige at jeg ville justerer blæseren ind så asken ser fin ud. Uden O2 reguleringen slået til, for derefter at indregulerer O2 reguleringen, fordi jeg mener den laver rod i det hele.

Alternativt, hvis den skulle være så automatisk, hvorfor ser det så ud som det gør, hvis den skulle klare det hele.
Det er meget fint med al den teknik og regulering, problemet er når det ikke virker er det svært at se hvad der går galt og/eller modarbejder hinanden. 

Dog ville jeg også, i et svagt øjeblik, være tilbøjelig til at tro at herden kunne ligge forkert, som en mulighed af de nemme at få styr på.

Og/eller et eller andet fysisk der er gået i stykker, eller ikke er som det bør være, for den aske er meget ringe.

« Senest Redigeret: Okt 30, 2023, 09:46 af 383CI »
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Online michael f

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7554
  • Respekt optjent: +224/-179
  • Montør NBE
Sv: RTB Phoenix v16 - Røg i fyrrum fra pilleslange/silo
« Svar #5 Dato: Okt 30, 2023, 10:26 »
Hejsa,

Kort historie:
Vi havde et MultiHeat 2.5 da vi flyttede ind, der blev kedlen utæt og vi skiftede til RTB Phoenix v16 16KW. Vi har ikke installeret det selv, vi fik en VVS'er til det som også satte alting op og kørte det ind.

Kort tid efter begyndte vi at få røg i fyrrummet. Røgen kommer op igennem den slange som pillerne "dumper ned" igennem og ned i brænderen, og så ud i fyrrummet fra selve pillesneglen. Efter at installatør fiflede med indstillingerne var konklusionen af den eksisterende skorsten ikke havde nok træk fordi der var "for langt" hen til selve skorstenen.

*klip til nu* Vi har fået lavet en ny stål skorsten der sidder helt tæt på fyret og problemet eksisterer stadig.

Vi har prøvet at rense fyret grundigt, flere gange. Det eneste vi har sådan helt anekdotisk at gå efter er, at det typisk kommer når det har kørt 100% drift i en periode, så ligner det at det kommer baglæns når iltstyringen sænker iltniveauet.


Er der nogen der kan se om vores indstillinger er helt off, eller har nogle ideer til hvordan man kunne arbejde videre med problemet?

Link til cloud: https://v16.stokercloud.dk/#mh2

Årsagen til at dit fyr ikke brænder fint er fordi det regulere forkert på de parametre der er indstillet.
Gå ind i menu blæser, indstil anvend luftflowmåling til OFF
Brug i stedet blæsertal.
Du kan ikke slukke iltstyring, for så lukker fyret ned.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: RTB Phoenix v16 - Røg i fyrrum fra pilleslange/silo
« Svar #6 Dato: Okt 30, 2023, 15:26 »
Og så ret lige blæser lav til 20 i stedet for 12.
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt