Forfatter Emne: O2 sensor defekt?  (Læst 4517 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jesper Arning

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 24
  • Respekt optjent: +0/-0
O2 sensor defekt?
« Dato: Apr 20, 2019, 21:47 »
Først kommer:
Ilt måling 0.0

Derefter:
Drift -> Fejl O2 sensor, check sonden / kedlen

BlackStar+ 16Kwh, ca. et par år gammelt.

Efter hvad jeg mener var seneste opdatering af fyret kom den her fejlmeldelse op i loggen:
Fejl manglende luftflow, check blæser / luftflow sensor

Det har ellers kørt fint.

Hvad er jeg ude i her?

Defekt sonde og/eller print? I kan selvfølgeligt ikke sige det med sikkerhed men et gæt baseret på erfaring måske?

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: O2 sensor defekt?
« Svar #1 Dato: Apr 21, 2019, 07:57 »
Hej,

De første par spørgsmål er:
 - Har du O2 sensor på fyret ?
 - Har du luftflow sensor på fyret ?

Hilsen
Michael

Først kommer:
Ilt måling 0.0

Derefter:
Drift -> Fejl O2 sensor, check sonden / kedlen

BlackStar+ 16Kwh, ca. et par år gammelt.

Efter hvad jeg mener var seneste opdatering af fyret kom den her fejlmeldelse op i loggen:
Fejl manglende luftflow, check blæser / luftflow sensor

Det har ellers kørt fint.

Hvad er jeg ude i her?

Defekt sonde og/eller print? I kan selvfølgeligt ikke sige det med sikkerhed men et gæt baseret på erfaring måske?
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Jesper Arning

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 24
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: O2 sensor defekt?
« Svar #2 Dato: Apr 21, 2019, 08:29 »
O2 sensor ja
Luft flow sensor nej


Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: O2 sensor defekt?
« Svar #3 Dato: Apr 21, 2019, 11:09 »
Hmm, det ser ud til at dine problemer starter 16/4 hvor du løber tør for piller om morgenen.
Det bøvler du lidt med men får fyret igang igen og så kører det indtil kl. 18:40 hvor der er en Power Up.
Måske der det dig der opdaterer fyret, men herefter tror styringen fejlagtigt at du har luftflow-sensor monteret.
Det forhindrer dog ikke fyret i at fungere, så det kører stadig fint indtil 19/4 hvor du igen har et par Power Up's.

Fyret fungerer indtil lørdag 20/4 kl. 20:23 hvor du får fejl på O2-sensor.

Jeg synes du skal prøve at kalibrer O2-sensoren og hvis det ikke hjælper, så slå O2-styring fra, og lad os se om det hjælper.



Hilsen
Michael


O2 sensor ja
Luft flow sensor nej
« Senest Redigeret: Apr 21, 2019, 11:11 af MHES »
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Jesper Arning

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 24
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: O2 sensor defekt?
« Svar #4 Dato: Apr 21, 2019, 17:40 »
Hmm, det ser ud til at dine problemer starter 16/4 hvor du løber tør for piller om morgenen.
Det bøvler du lidt med men får fyret igang igen og så kører det indtil kl. 18:40 hvor der er en Power Up.
Måske der det dig der opdaterer fyret, men herefter tror styringen fejlagtigt at du har luftflow-sensor monteret.
Det forhindrer dog ikke fyret i at fungere, så det kører stadig fint indtil 19/4 hvor du igen har et par Power Up's.

Fyret fungerer indtil lørdag 20/4 kl. 20:23 hvor du får fejl på O2-sensor.

Jeg synes du skal prøve at kalibrer O2-sensoren og hvis det ikke hjælper, så slå O2-styring fra, og lad os se om det hjælper.


Hilsen
Michael

Jeg har lige haft brænderen ude og tog retarderne op. Det første jeg så var at røgrøret var "fyldt" med aske. Derefter tog jeg renselemmen af skorstenen og det var også fyldt godt op med aske, det er ikke mere end maks 2 måneder siden skorstensfejeren sidst var her.

Derefter tog jeg O2 sonden ud, den var belagt med et tykt (4 - 5 mm.) lag tæt pakket aske. Efter at have renset den, røgrør og skorsten (i bunden) lavede jeg flere kalibreringer af O2 sonden, svaret er ved 2 ud af 10 (ca.) forsøg, med sonden uden i det fri, at kalibreringen er gennemført, men styrigen kommer aldrig op med en kalibrerings værdi. De andre gange fejler kalibrerigen med en værdi uden for det forventede, hvilket er 0.

Det ligner en ny O2 sonde tænker jeg.

Jeg er ikke nået til at teste fyret med iltstyringen slået fra, det kan jeg gøre i morgen, hvis du mener det giver mening at prøve det.

Og hvad den kaotiske log angår ..
Ja fyret løb tør for piller, første gang i m e g e t lang tid det er sket og ja det drillede en del at få det igang igen.
De mange power up skyldtes et elektriker besøg over et par dage, hvor strømmen blev taget, uden at jeg lige tænkte over at fyret kørte.

 
« Senest Redigeret: Apr 21, 2019, 17:45 af Jesper Arning »

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: O2 sensor defekt?
« Svar #5 Dato: Apr 21, 2019, 19:07 »
Hej,

Ja, det er bare øv  >:(

Din lambdasonde har muligvis taget skade, men inden du investerer i en ny så prøv at blæse den ren med trykluft.
Hvis lambdasonden er defekt bliver den jo ikke mere defekt af det, og du kan jo være helsig at den fungerer efter en grundig rens.

Eneste grund til at prøve at køre uden O2-styring er for at få fyret igang.
Fyret kan sagtens køre uden O2-styring, det er der faktisk rigtig mange der gør, det kræver bare at du justerer det korrekt.

Hilsen
Michael

Hmm, det ser ud til at dine problemer starter 16/4 hvor du løber tør for piller om morgenen.
Det bøvler du lidt med men får fyret igang igen og så kører det indtil kl. 18:40 hvor der er en Power Up.
Måske der det dig der opdaterer fyret, men herefter tror styringen fejlagtigt at du har luftflow-sensor monteret.
Det forhindrer dog ikke fyret i at fungere, så det kører stadig fint indtil 19/4 hvor du igen har et par Power Up's.

Fyret fungerer indtil lørdag 20/4 kl. 20:23 hvor du får fejl på O2-sensor.

Jeg synes du skal prøve at kalibrer O2-sensoren og hvis det ikke hjælper, så slå O2-styring fra, og lad os se om det hjælper.


Hilsen
Michael

Jeg har lige haft brænderen ude og tog retarderne op. Det første jeg så var at røgrøret var "fyldt" med aske. Derefter tog jeg renselemmen af skorstenen og det var også fyldt godt op med aske, det er ikke mere end maks 2 måneder siden skorstensfejeren sidst var her.

Derefter tog jeg O2 sonden ud, den var belagt med et tykt (4 - 5 mm.) lag tæt pakket aske. Efter at have renset den, røgrør og skorsten (i bunden) lavede jeg flere kalibreringer af O2 sonden, svaret er ved 2 ud af 10 (ca.) forsøg, med sonden uden i det fri, at kalibreringen er gennemført, men styrigen kommer aldrig op med en kalibrerings værdi. De andre gange fejler kalibrerigen med en værdi uden for det forventede, hvilket er 0.

Det ligner en ny O2 sonde tænker jeg.

Jeg er ikke nået til at teste fyret med iltstyringen slået fra, det kan jeg gøre i morgen, hvis du mener det giver mening at prøve det.

Og hvad den kaotiske log angår ..
Ja fyret løb tør for piller, første gang i m e g e t lang tid det er sket og ja det drillede en del at få det igang igen.
De mange power up skyldtes et elektriker besøg over et par dage, hvor strømmen blev taget, uden at jeg lige tænkte over at fyret kørte.
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html