Forfatter Emne: RTB 16 Kw - pilleforbrug: graf versus det aktuelle  (Læst 5082 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline drb

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 105
  • Respekt optjent: +2/-0
RTB 16 Kw - pilleforbrug: graf versus det aktuelle
« Dato: Nov 17, 2016, 21:21 »
Hej igen,
har lige læst tråden " NBE problem! " - startet af galva vedr.  pilleforbrug
- altså stor difference mellem forbrugsmængden som styring viser og det faktiske antal kilo der er hældt i siloen.

Som tidligere nævnt er jeg nybegynder og har overladt al indstilling og justering af RTB'en til VVS-montøren.
Det er jo blevet sagt at når grundindstilling er på plads skal man faktisk ikke gør andet end fylde pille på.
Men jeg kan altså ikke forstå at der er så stor difference i info. vedr. forbruget.

I grafen vises der at vi har brugt ca. 1417 kg. år til dato MEN jeg har hældt 58 sække á 16 kg.
- altså 928 kg  i siloen som nu er ca. 1/2 fuldt (måske lidt mindre).
Hvis jeg har forbrændt alle 58 sække vil  difference være på 489 kg
- men jeg tror at der er som minimum 100 kg. piller tilbage, det vil sige at differencen faktisk er på ca. 600 kg. eller mere! ????

Det er meget utilfredsstillende!
Jeg kan accepter en mindre forskelle eftersom det er nævnt at styring som standard ikke giver 100% nøjagtig målinger,
meeeen 600 kg i difference  ??? :( ???

Historik:
- den 19.9.2016: montøren påfylder 8 sække piller i siloen (de er af samme sending - købt 8 paller)
- der bliver foretaget afvejning og der indtastes tallet 2040g og kedlen startes (jeg er ikke selv til stedet på dette tidspunkt)
- første gang jeg har mulighed for at se på grafen er nogle dage efter da styringen kommer på stokerclaud - og her ser jeg at magasin indhold er negativ tal (mener at det var 3 cifret, men kan ikke helt huske dent nu).
Jeg få en forklaring at dette er ikke så vigtigt eftersom der ikke er nogen vægt til måling af indholdet i siloen.

Kedelen bliver indstillet til at køre efter ur indtil den 5.11.2016 hvor jeg beder VVS montøren at foretage en ny afvejning
(både for at jeg kan se processen, men også fordi NBE anbefaler ny afvejning efter ca. 14 dages drift).

Ny afvejning giver gennemsnit på ca. 1700g pr. og montøren foretager iltjustering m.m. ved 10, 50 0g 100%.
Samtidigt indstilles kapaciteten til 70% for at undgå for mange opstarter.
Vi har måske dimensioneret vores varmebehovet i overkanten - på den anden side er det helle ikke så kold endnu.
Her faldt der også en bemærkning om at ved den nye afvejning vil pilleforbruget blive større.
Desværre fik jeg ikke spurgt ind til dette - derfor skriver jeg denne indlæg nu.

Det store spørgsmål er hvorfor grafen viser forbrug på 1.417 kg nå der rent fysisk endnu ikke er forbrændt 928 kg.?
Det er også spørgsmålet om det er korrekt at en afvejning på 1700g giver større pilleforbrug end en på 2040g?
Tredje spørgsmål: fra galva-tråden forstå jeg det sådan at man skal "sjusse" sig til nogle afvejningstal, der så vil få styring til at vise ca. den faktuelle forbrug. Passer det?

I Menu - magasin er der en punkt "Nulstil forbrugs tæller" - hvad gør den? Kan man her rette forbruget pr. måned/år til dato? Eller?

Jeg håber at pilleforbrug kan resættes/rettes til det faktiske (eller nærved) - for ellers giver det ingen mening i at have grafer der viser forbruget helt op til 12 år - når de første 2,5 måneder er så meget hen i vejret.

Ovenstående gør mig også meget usikrere på om anlægget er indstillet/justeret så den give størst mulig effekt med mindst mulig forbrug af piller.

Tak på forhånd for svar/kommentar.

Venlig hilsen,
drb
Venlig hilsen, drb

RTB 16 Kw + udvidelsesprint + iltstyring + komp. rens + trækstabilisator
320 kg silo. VVB 160 prio. 3-vejs.
180m² bolig + 90m² kælder.
Radiatorer og gulvvarme i bad (kælder).
Stokerclaud: http://www.stokercloud.dk/dev/drb.html

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: RTB 16 Kw - pilleforbrug: graf versus det aktuelle
« Svar #1 Dato: Nov 17, 2016, 21:54 »
Hmm, lad os tage spørgsmålene i rækkefølge...

Det store spørgsmål er hvorfor grafen viser forbrug på 1.417 kg nå der rent fysisk endnu ikke er forbrændt 928 kg.?
Styringen måler (tæller) den tid den eksterne snegl doserer træpiller og multiplicerer tiden med sneglydelsen, herved fremkommer forbruget.
Så når det udregnede forbruge ikke korrekt i forhold til det faktiske forbrug, skyldes det at sneglen reelt ikke yder det der er angivet i styringen.
Årsagen kan være mange ting, men en typisk fejl ved større udregnet forbrug end reelt forbrug er hvis sneglen jævnligt doserer dårligt f.eks. på grund af smuld, eller hvis den løber baglæns ved stop på grund af stor belastning på sneglvindingerne.
Hvis f.eks. sneglen er afvejet til 1700 g/360 sek. men jævnligt kun doserer 1200 g/360 sek på grund af smuld, vil du opleve forskellen.
Eller hvis sneglen "bakker" 1/2 omgang hver gang den stopper, så vil den første halve omgang den kører næste gang blot bringe den til der hvor den skulle være, men rent tidsmålings mæssigt bliver tiden talt igen.

Det er også spørgsmålet om det er korrekt at en afvejning på 1700g giver større pilleforbrug end en på 2040g?
En afvejning på 1700 g/360sek vil give et mindre beregnet forbrug end en afvejning på 2040 g/360 sek, da udregningen jo er tiden multipliceret med ydelsen.

Tredje spørgsmål: fra galva-tråden forstå jeg det sådan at man skal "sjusse" sig til nogle afvejningstal, der så vil få styring til at vise ca. den faktuelle forbrug. Passer det?
Tja, det kommer jo an på hvad man vil opnå, men rent personligt foretrækker jeg at indtaste den korrekte ydelse i styringen, da det er den letteste måde at sikre korrekt justering af forbrændingen.
Min RTB afviger også i det bergnede forbrug og det aktuelle forbrug, og det kan godt snige sig op på 3-4%  ;)
...så jeg lever med det  ;)

Hilsen
Michael

Hej igen,
har lige læst tråden " NBE problem! " - startet af galva vedr.  pilleforbrug
- altså stor difference mellem forbrugsmængden som styring viser og det faktiske antal kilo der er hældt i siloen.

Som tidligere nævnt er jeg nybegynder og har overladt al indstilling og justering af RTB'en til VVS-montøren.
Det er jo blevet sagt at når grundindstilling er på plads skal man faktisk ikke gør andet end fylde pille på.
Men jeg kan altså ikke forstå at der er så stor difference i info. vedr. forbruget.

I grafen vises der at vi har brugt ca. 1417 kg. år til dato MEN jeg har hældt 58 sække á 16 kg.
- altså 928 kg  i siloen som nu er ca. 1/2 fuldt (måske lidt mindre).
Hvis jeg har forbrændt alle 58 sække vil  difference være på 489 kg
- men jeg tror at der er som minimum 100 kg. piller tilbage, det vil sige at differencen faktisk er på ca. 600 kg. eller mere! ????

Det er meget utilfredsstillende!
Jeg kan accepter en mindre forskelle eftersom det er nævnt at styring som standard ikke giver 100% nøjagtig målinger,
meeeen 600 kg i difference  ??? :( ???

Historik:
- den 19.9.2016: montøren påfylder 8 sække piller i siloen (de er af samme sending - købt 8 paller)
- der bliver foretaget afvejning og der indtastes tallet 2040g og kedlen startes (jeg er ikke selv til stedet på dette tidspunkt)
- første gang jeg har mulighed for at se på grafen er nogle dage efter da styringen kommer på stokerclaud - og her ser jeg at magasin indhold er negativ tal (mener at det var 3 cifret, men kan ikke helt huske dent nu).
Jeg få en forklaring at dette er ikke så vigtigt eftersom der ikke er nogen vægt til måling af indholdet i siloen.

Kedelen bliver indstillet til at køre efter ur indtil den 5.11.2016 hvor jeg beder VVS montøren at foretage en ny afvejning
(både for at jeg kan se processen, men også fordi NBE anbefaler ny afvejning efter ca. 14 dages drift).

Ny afvejning giver gennemsnit på ca. 1700g pr. og montøren foretager iltjustering m.m. ved 10, 50 0g 100%.
Samtidigt indstilles kapaciteten til 70% for at undgå for mange opstarter.
Vi har måske dimensioneret vores varmebehovet i overkanten - på den anden side er det helle ikke så kold endnu.
Her faldt der også en bemærkning om at ved den nye afvejning vil pilleforbruget blive større.
Desværre fik jeg ikke spurgt ind til dette - derfor skriver jeg denne indlæg nu.

Det store spørgsmål er hvorfor grafen viser forbrug på 1.417 kg nå der rent fysisk endnu ikke er forbrændt 928 kg.?
Det er også spørgsmålet om det er korrekt at en afvejning på 1700g giver større pilleforbrug end en på 2040g?
Tredje spørgsmål: fra galva-tråden forstå jeg det sådan at man skal "sjusse" sig til nogle afvejningstal, der så vil få styring til at vise ca. den faktuelle forbrug. Passer det?

I Menu - magasin er der en punkt "Nulstil forbrugs tæller" - hvad gør den? Kan man her rette forbruget pr. måned/år til dato? Eller?

Jeg håber at pilleforbrug kan resættes/rettes til det faktiske (eller nærved) - for ellers giver det ingen mening i at have grafer der viser forbruget helt op til 12 år - når de første 2,5 måneder er så meget hen i vejret.

Ovenstående gør mig også meget usikrere på om anlægget er indstillet/justeret så den give størst mulig effekt med mindst mulig forbrug af piller.

Tak på forhånd for svar/kommentar.

Venlig hilsen,
drb
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline drb

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 105
  • Respekt optjent: +2/-0
Sv: RTB 16 Kw - pilleforbrug: graf versus det aktuelle
« Svar #2 Dato: Nov 17, 2016, 22:42 »
Hej Michel,
tak for en så kvik respons.
Jeg forstår så udmærket din beskrivelse vedr. sneglen - men da hele anlægget er som sagt meget nyt  (i drift fra 20/9-16) - hvordan skal man så afgøre om problemet skyldes sneglen (om den stopper eller køre baglens).

Citér
Hvis f.eks. sneglen er afvejet til 1700 g/360 sek. men jævnligt kun doserer 1200 g/360 sek på grund af smuld, vil du opleve forskellen.
Eller hvis sneglen "bakker" 1/2 omgang hver gang den stopper, så vil den første halve omgang den kører næste gang blot bringe den til der hvor den skulle være, men rent tidsmålings mæssigt bliver tiden talt igen

Det hele er jo testet på fabrikken.  ;) Det er garanteret ingen smuld - pillerne er af virkeligt god kvalitet - de støver slet ikke når de kommer ud af posen. Så skulle det være sneglen der er noget "galt med" - men hvordan finder man ud af det?

Det er rart at du bekræfter min egen logiske tanke at 1700g, alt andet lige giver minde forbrug end 2040g  :) - det var nok derfor jeg ikke regerede ved bemærkningen i første omgang ;)

Jeg er også af samme mening mht. at følge de anvisninger som der er givet af producenten - og ja, jeg kan som sagt leve med 3-5% afvigelse - men ikke  når den er 50% eller derover.
Kan man ikke resætte grafens tal?
Venlig hilsen, drb

RTB 16 Kw + udvidelsesprint + iltstyring + komp. rens + trækstabilisator
320 kg silo. VVB 160 prio. 3-vejs.
180m² bolig + 90m² kælder.
Radiatorer og gulvvarme i bad (kælder).
Stokerclaud: http://www.stokercloud.dk/dev/drb.html

Offline MortenEV

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 178
  • Respekt optjent: +3/-0
    • Link til stokercloud
Sv: RTB 16 Kw - pilleforbrug: graf versus det aktuelle
« Svar #3 Dato: Nov 18, 2016, 03:00 »
En begrænsning af fyret bliver du træt af i længden, det skal selv regulere PI Controlleren .. kig lidt mere på http://mhes.dk/. Der er nogle virkelige gode guides. Umiddelbart svinger dit forbrug op og ned, det virkere mere som om det er reguleringen som skal indstilles.  Start med at kigge i denne guide: http://mhes.dk/Indregulering_af_PI.pdf


(Jeg ved hæftet billeder af dine grafer)

Hvad står din PI værdi på ?

Når fyret hele tiden skifter fart på sneglen, er min erfaring at afvigelsen er større end når det er stabil.

Du skriver det er 320 liter beholder du har, er det en grå RTB beholder  ( Med intern snegl) eller en rød NBE beholder med extern snegl?

Har du siddet ved siden af fyret og lytte om sneglen køre stabilt.. Jeg ved godt det lyder lidt træls og kedeligt, men det giver en god fornemmelse om sneglen køre ordenligt... ( Har lært tricket af MHES og det har "reddet" mig flere gange)


http://stokercloud.dk/dev/oestervang.html
RTB30 - Iltstyring - VVB - Komp rens - 10Pa Trækstabilisator
Opvarmer 305kvm (45% gulvarme) - 21 grader , forbrug ca. 14 tons

Offline 1397busadk

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 41
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: RTB 16 Kw - pilleforbrug: graf versus det aktuelle
« Svar #4 Dato: Nov 18, 2016, 05:26 »
Efter hånden er der ret så mange tråde der omhandler faktisk forbrug kontra graferne ,så man fra nbe's nok burde se på om der er en design mæssig fejl på extern snegl .
Det er også min egen oplevelse med mit anlæg og det burde ikke være nødvendigt med div. Mods. På extern. Snegl for at få det til at køre tilfredsstille .
Eller alternativ kunne være at nbe anbefaler hvilke piller der dur , men hvorfor ikke lave systemet til de piller der er på det danske markede ?

Mit anlæg kører faktisk ret godt med minimal afvigelse på graferne efter at have monteret en træ liste i snegle røret og have lavet større lysning i bund af snegle røret .

Mvh Jesper
Bs1016 10 kW Scotte V7 , Trækstabilisator - Røg temp. - retur temp. - vvb 3vejs prioritering. - kompressor rens - 110L metro kombi.
Opvarmer 130 m2 beboelse + 8 m2 kælder fra 1956 - 60m2 gulv varme i stueplan og 2 radiatorer på 1 sal.
1 opstart uge 30 2015
http://stokercloud.dk/dev/showmain.php?mac=1397busadk

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: RTB 16 Kw - pilleforbrug: graf versus det aktuelle
« Svar #5 Dato: Nov 18, 2016, 05:44 »
Hej,

Der er kun én måde at finde ud af om det er sneglen der er problemet, og det er at observere den (holde øje med den).
Indstil den til at afgive en høj mængde pr. dosering, og lyt så efter om det lyder som om der falder lige mange piller ned hver gang.
Lyt også efter om du kan høre at sneglen bakker når den stopper.

Hvos du er utilfreds med visningen af forbrug bør du reklamere til leverandøren, altså der hvor du har købt produktet.
Du har jfr. købeloven 24 måneders reklamationsret, med "omvendt bevisbyrde" de første 6 måneder, hvor det er leverandøren der skal påvise at der ikke er en fejl.

Hilsen
Michael


Hej Michel,
tak for en så kvik respons.
Jeg forstår så udmærket din beskrivelse vedr. sneglen - men da hele anlægget er som sagt meget nyt  (i drift fra 20/9-16) - hvordan skal man så afgøre om problemet skyldes sneglen (om den stopper eller køre baglens).

Citér
Hvis f.eks. sneglen er afvejet til 1700 g/360 sek. men jævnligt kun doserer 1200 g/360 sek på grund af smuld, vil du opleve forskellen.
Eller hvis sneglen "bakker" 1/2 omgang hver gang den stopper, så vil den første halve omgang den kører næste gang blot bringe den til der hvor den skulle være, men rent tidsmålings mæssigt bliver tiden talt igen

Det hele er jo testet på fabrikken.  ;) Det er garanteret ingen smuld - pillerne er af virkeligt god kvalitet - de støver slet ikke når de kommer ud af posen. Så skulle det være sneglen der er noget "galt med" - men hvordan finder man ud af det?

Det er rart at du bekræfter min egen logiske tanke at 1700g, alt andet lige giver minde forbrug end 2040g  :) - det var nok derfor jeg ikke regerede ved bemærkningen i første omgang ;)

Jeg er også af samme mening mht. at følge de anvisninger som der er givet af producenten - og ja, jeg kan som sagt leve med 3-5% afvigelse - men ikke  når den er 50% eller derover.
Kan man ikke resætte grafens tal?
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline drb

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 105
  • Respekt optjent: +2/-0
Sv: RTB 16 Kw - pilleforbrug: graf versus det aktuelle
« Svar #6 Dato: Nov 18, 2016, 06:16 »
Hej MortenEV
tak for indlægget. Jeg har selv følt at de graffer virke uharmoniske og at fyret køre noget uharmonisk. 70% ydelsen har montøren valg som en prøve på at undgår for mage opstart - det fungerede da vi havde frost grader - men nu stopper fyret oftere - "temp. opnået"!

Citér
Hvad står din PI værdi på ?
Ved ikke - er endnu ikke i stand til at gennemsku menuerne og deres indbyrdes relationer. -\ NBE levere meget lidt oplysninger til almindelelig dødelige - jeg vil med glæde læse de vejledninger du har givet  :D.
Det eneste jeg finder med P-led I-led kan ses på det vedhæftede billede.
Venlig hilsen, drb

RTB 16 Kw + udvidelsesprint + iltstyring + komp. rens + trækstabilisator
320 kg silo. VVB 160 prio. 3-vejs.
180m² bolig + 90m² kælder.
Radiatorer og gulvvarme i bad (kælder).
Stokerclaud: http://www.stokercloud.dk/dev/drb.html

Offline drb

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 105
  • Respekt optjent: +2/-0
Sv: RTB 16 Kw - pilleforbrug: graf versus det aktuelle
« Svar #7 Dato: Nov 18, 2016, 06:45 »
UPS! :-[
det gik lidt for hurtigt - Men svar til Morten EV: Silo er den grå - samme form som kedel. Altså integreret snegl.

Jeg har nu stået og lytte til sneglen - god nok ikke som MHES anviser - men syntes at det lyder meget harmonisk - der trille nogle piller - så pause - så køre sneglen - stopper entydigt - så triller piller - osv.

Svar til MHES
ja, klart at jeg kan og vil tale med leverandøren - men jeg vil også både gerne lære og forstår brugen af det købte produkt. NBE lever faktisk meget lidt materiale/vejledninger til os almindelige dødelige!! ;) Jeg lærer en del af alle de tråde her på forummet  ;D
Det ser ud til at du har gjort dig umage med at lave nogle gode vejledninger - dem vil jeg går i gang med at læse - før jeg tør råde rund med div. indstilliger.

Min tekniske virke har vært på EDB hardware og IT - men jeg har ingen viden om VVS område og de faglige udtryk- fx hvad der menes med et strenger radiator eller noget i den stil. Jeg har et gammelt hus fra 1925 - med rimelige isolering og radiatorer er af nyere dato - fra 1990'er og frem.  Har installeret ( samtidigt med kedelen) stor radiator i kælderen da kedelen ikke selv levere varmen (som gamle brændefyr gjorde). Gulvarme i badeværelse i kælderen er nok lavet i slut 1980'erene. Vi er 2 voksne i seniorklassen.  Vi har ca. 19-20 grader fra kælder til kvist og ingen lukkede rum.
Vi investerede i en RTB for at slippe alt det tekniske - men kan god se at jeg skal til sætte mig ind i det - hvis NBE support & service ikke holder hvad der lover - hjælp til at trimme netop en RTB  :-\ :)

Være hilst
drb
Venlig hilsen, drb

RTB 16 Kw + udvidelsesprint + iltstyring + komp. rens + trækstabilisator
320 kg silo. VVB 160 prio. 3-vejs.
180m² bolig + 90m² kælder.
Radiatorer og gulvvarme i bad (kælder).
Stokerclaud: http://www.stokercloud.dk/dev/drb.html

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: RTB 16 Kw - pilleforbrug: graf versus det aktuelle
« Svar #8 Dato: Nov 18, 2016, 15:53 »
Hej,

Nu er jeg ganske sikker på at du ikke har købt din RTB af NBE, men derimod af en forhandler.
Der er en ganske god grund til at det er sådan, nemlig at NBE koncentrerer sig om at udvikle og producere, og så er det forhandlerene der sælger og supporterer  ;)
Har du købt dit anlæg af en "autoriseret RTB installatør", så har han gennemgået en uddannelse i montering, opstart og justering af en RTB.
Han skal derfor være i stand til at supportere dig med dit anlæg.
Det er lidt ligesom når man køber en bil af en autoriseret forhandler, så er det ham man henvender sig til ved spørgsmål og fejl, og ikke bilfabrikken  :)

Så få fat i installatøren og få ham til at ordne problemet, og give dig en vejledning.

Hilsen
Michael


UPS! :-[
det gik lidt for hurtigt - Men svar til Morten EV: Silo er den grå - samme form som kedel. Altså integreret snegl.

Jeg har nu stået og lytte til sneglen - god nok ikke som MHES anviser - men syntes at det lyder meget harmonisk - der trille nogle piller - så pause - så køre sneglen - stopper entydigt - så triller piller - osv.

Svar til MHES
ja, klart at jeg kan og vil tale med leverandøren - men jeg vil også både gerne lære og forstår brugen af det købte produkt. NBE lever faktisk meget lidt materiale/vejledninger til os almindelige dødelige!! ;) Jeg lærer en del af alle de tråde her på forummet  ;D
Det ser ud til at du har gjort dig umage med at lave nogle gode vejledninger - dem vil jeg går i gang med at læse - før jeg tør råde rund med div. indstilliger.

Min tekniske virke har vært på EDB hardware og IT - men jeg har ingen viden om VVS område og de faglige udtryk- fx hvad der menes med et strenger radiator eller noget i den stil. Jeg har et gammelt hus fra 1925 - med rimelige isolering og radiatorer er af nyere dato - fra 1990'er og frem.  Har installeret ( samtidigt med kedelen) stor radiator i kælderen da kedelen ikke selv levere varmen (som gamle brændefyr gjorde). Gulvarme i badeværelse i kælderen er nok lavet i slut 1980'erene. Vi er 2 voksne i seniorklassen.  Vi har ca. 19-20 grader fra kælder til kvist og ingen lukkede rum.
Vi investerede i en RTB for at slippe alt det tekniske - men kan god se at jeg skal til sætte mig ind i det - hvis NBE support & service ikke holder hvad der lover - hjælp til at trimme netop en RTB  :-\ :)

Være hilst
drb
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline nasty

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 436
  • Respekt optjent: +6/-2
Sv: RTB 16 Kw - pilleforbrug: graf versus det aktuelle
« Svar #9 Dato: Nov 19, 2016, 11:26 »
Jeg vil også gerne mæle mig i koret over det forkerte pilleforbrug jeg har godt nok ikke en RTB men en Blackstar Mini 150.
installatøren kan vel næppe gør noget ved det forkerte pilleforbrug andet end at send problemet vider.
anlæget kan vel også neppe leveres tilbage på det grundlag.
Nej der er også noget jeg bliver lidt irriteret over i hverdagen jeg kan godt leve med en lille fejl visning men ikke 20% over der over det største afvigelse på 128 kg ved mig er 100% ved en silo påfylning
Jeg mener problemet er kommet med V7 styrningen (men ikke noget jeg har grundlag for). Det var ikke noget jeg tænkte over med den gamle V6.
Men bortset fra det er den nu et godt fyr

Med hensyn til manual er der en her der fortæller lidt op de forskellige menuer
 http://www.nbe.dk/wp-content/uploads/2015/08/Manual-V7-DK-09-11-2015-lo1.pdf
V7 styring på en
Woody 10 kW blackstar mini 1016 opvarmer  133 m2
kompressorens trækstabilisator
vvp via 3vejs ventil
Iltsryring
Flad herd
pelvac vakuum sug

http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/showmain.php?mac=allan1978

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: RTB 16 Kw - pilleforbrug: graf versus det aktuelle
« Svar #10 Dato: Nov 19, 2016, 12:15 »
At stille maks ydelsen til 70% er dumt for at undgå stop på overtemperatur, da PI reguleringen ikke kan håndtere dette. (medmindre dette er blevet rettet i en af de nyeste versioner)

Når fyret ikke kan følge med vokser "I" delen (op til 100%) men fyret er låst til 70%. Altså får fyret et efterslæb når det bliver varmere end setpkt. Først når "I" delen er faldet eller P  er blevet lille nok til at modvirke efterslæbet, skruer fyret ned. 

Skal det være mindre end maks ydelsen så heller justere fyret ind til en maks ydelse på feks 12kW. Det har så noget at sige for iltstyringen der kræver en indregulering af en montør på RTB, eller sjusse sig frem til nye Iltniveuaer. Det skal jeg ikke tale for eller i mod, andet end der må være en grund til at fyret skal justeres ind af en autoriseret montør.

Men det burde din montør vide!! Men når han nu har valgt en anden løsning, ville jeg bare hæve maks ydelsen til 100%, fyret modulere jo bare efter behovet, så det er jo ligegyldigt om det køre med maks 12kW eller bare selv skruer ned til 70%.

Hos dig er problemet ikke så stort da, din P del i PI reguleringen ser meget voldsom ud.

Hej MortenEV
tak for indlægget. Jeg har selv følt at de graffer virke uharmoniske og at fyret køre noget uharmonisk. 70% ydelsen har montøren valg som en prøve på at undgår for mage opstart - det fungerede da vi havde frost grader - men nu stopper fyret oftere - "temp. opnået"!

Citér
Hvad står din PI værdi på ?
Ved ikke - er endnu ikke i stand til at gennemsku menuerne og deres indbyrdes relationer. -\ NBE levere meget lidt oplysninger til almindelelig dødelige - jeg vil med glæde læse de vejledninger du har givet  :D.
Det eneste jeg finder med P-led I-led kan ses på det vedhæftede billede.
« Senest Redigeret: Nov 19, 2016, 12:17 af Hjemme teori »
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline drb

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 105
  • Respekt optjent: +2/-0
Sv: RTB 16 Kw - pilleforbrug: graf versus det aktuelle
« Svar #11 Dato: Nov 20, 2016, 11:34 »
Svar til MHES

tak for din tilbagemelding Michael. I mit sidste indlæg skrev jeg bl. a.:
Citér
Vi investerede i en RTB for at slippe alt det tekniske - men kan god se at jeg skal til sætte mig ind i det - hvis NBE support & service ikke holder hvad der lover - hjælp til at trimme netop en RTB  :-\ :)

Når jeg forventer support og service fra NBE er det fordi fabrikken NBE stiller dette i udsigt som en af salsparametrene! Se vedhæftet side fra den lille vejledning der fulgte med.

Det er klart at vi alle indkøber vores produkter via leverandørerne (da dette er eneste mulighed) – men de kan ikke altid lever den nødvendige og korrekte service og vejledning på trods af diverse kurser! De kan ikke alle have samme erfarings niveau på alle NBE’s produkter – da især ikke når fabrikken konstant udvikler og laver ændringer på styringer. Dette har NBE vel erkendt siden de (på line med Microsoft på IT-siden) via Stoker Cloud bruger os almindelige forbrugere til at teste deres isenkram og styringsversionerne.
Netop det lovede support på Stoker Cloud var de ekstra tryghedsparameter for os da vi valgte en NBE produkt frem for nogle af de andre – for NBE lover jo at ”hole øje med” vores installation!

Endvidere skriver du:

Citér
Nu er jeg ganske sikker på at du ikke har købt din RTB af NBE, men derimod af en forhandler.
Der er en ganske god grund til at det er sådan, nemlig at NBE koncentrerer sig om at udvikle og producere, og så er det forhandlerene der sælger og supporterer  ;)
Har du købt dit anlæg af en "autoriseret RTB installatør", så har han gennemgået en uddannelse i montering, opstart og justering af en RTB.
Han skal derfor være i stand til at supportere dig med dit anlæg.
Det er lidt ligesom når man køber en bil af en autoriseret forhandler, så er det ham man henvender sig til ved spørgsmål og fejl, og ikke bilfabrikken  :)

Fra min erfaring som servicetekniker indenfor computer hard- og software, ved jeg at hver ny udgivelse kan give (og som oftest giver) uhensigtsmæssige forstyrrelser, misvisninger eller fejl i fx funktionaliteten. Af din profil fremgå det at du er Beta tester Michael – hvilket for mig betyder at du agerer som en af de første ”prøveklude” af en ny version – og derved opbygger du en del nyttig erfaring i hvordan det hele fungere i almindelig drift.
Derfor ”lytter” jeg til dine forslag og trækker erfaringer af alle de tråde der er her på forummet – for alle de spørgsmål og kommentarer er en guldgrube  af driftserfaringer, der er med til udbygge vores alle samens viden på området.

Når jeg som bruger få leveret en service – som her mulighed for grafisk at følge ens forbrug af piller på time, dag, måned og årsbasis (helt på til 12 år) – så forventer jeg at funktion giver mig relevant oplysning som jeg kan bruge. 

Men når jeg så opdager at min simple regneark siger at jeg rent faktisk har brændt 736 kg i september og oktober – og forbrugsgrafen viser i stedet 927,5 kg. – altså ca. 25% for meget – så bliver jeg frustreret
Jeg har lige fyldt siloen i går – vi er i november – min regneark (jeg indtaster antal sække ved hver påfyldning) for november viser 576 kg (det meste er i tanken endnu) så viser grafen 777kg – altså ca. 35% for meget.

Helt ærligt der ingen leverandør der kan gøre noget ved dette – for dette er helt hen i vejret !!

Jeg er helt på linje med det, som Nasty (tak for inputtet :)) skriver her i tråden, nemlig at det er stor sandsynligheden for at problemet ligger i V7 styringen!

Citér
Nej der er også noget jeg bliver lidt irriteret over i hverdagen jeg kan godt leve med en lille fejl visning men ikke 20% over der over det største afvigelse på 128 kg ved mig er 100% ved en silo påfylning
Jeg mener problemet er kommet med V7 styrningen (men ikke noget jeg har grundlag for). Det var ikke noget jeg tænkte over med den gamle V6.

Vores RTB kommer med version 7.0628 – køre efter ur fra 29.september til ca. 5 november, hvor de skiftes over på konstant drift. Efter anbefaling af Michel S. downloader jeg den nyeste version V 7.0640 – og så blev unøjagtigheden i forbrugsgrafen er meget stor! OG HUSK at jeg i dag fortsat har ca. 170kg ubrugte piller i siloen (de er med på regnearket for november, men skal lægges til det faktiske forbrug i grafen når de er brændt i november).
Min mavefornemmelse siger mig (helt uvidenskabeligt) at versionen og størrelsen på fejlmargen hænger sammen:
Version 7.0628 giver ca. 20-25 % fejlmargen
Version 7.0640 giver ca.  30-35 % fejlmargen. :)

Og som Nasty skriver så er koret af irriterede brugere i tiltagende. Det er ikke forklaring nok at der er mange forskellige faktorer der kan give denne forskel – især ikke da du, Michael giver mig ret i at vægten af piller (efter afvejningen) ganges med sneglens køretid.

Citér
Det er også spørgsmålet om det er korrekt at en afvejning på 1700g giver større pilleforbrug end en på 2040g?
En afvejning på 1700 g/360sek vil give et mindre beregnet forbrug end en afvejning på 2040 g/360 sek, da udregningen jo er tiden multipliceret med ydelsen.

Så må beregningen vel også holde nogle lunde stik? Ikke? Den kan da ikke skrive 25-50% ved siden af – eller kan den?
Hvor mange brugere skal ”melde sig ind i koret” med irritation over denne ”Nice to have” service før NBE’s udviklere ser på det? En ”hvad man ikke ved, har man ikke ond af” – giver meget bedre bruger oplevelse og mere ro i sjælen end fejlbehæftet ”Nice to Have”! ???



Svar til Hjemme teori


Tak for din input Sophus, er taget ad notam. Jeg kan godt følge din argument – og har drøftet dette med montøren – han oplyste mig om at vi nok bruger for lidt af det producerede varme – derfor mange udsving - og derfor forsøget med 70% ydelse. Da jeg, som forsøg, fredag aften skruer alle radiatorer fra 2 (ca. 18 - 19) til 3 (ca. 20-21) gik både ydelse og effekt helt på 70% og blev der konstant hele natten, mens kedeltemperaturen svingede en del til den lave side! Har så lørdag justeret på forbruget og kan straks se det på kurvene.

Jeg mener nu ikke det er ”sundt” for kedlen at yder sin max konstant i flere timer, lige så lidt som når den cykler op og ned! Jeg er i gang med at finde en temperatur i huset som både vi og RTB kan har det godt med.  For støre temperatur i huset er jo lige med større forbrug af piller. Ikke hensigtsmæssigt. ;)

By the way, hvordan skal jeg forstår udtrykket ”PI regulering ser meget voldsomt ud”!   :-\

Citér
Hos dig er problemet ikke så stort da, din P del i PI reguleringen ser meget voldsom ud.

Forsat god søndag  der ude :D
« Senest Redigeret: Nov 21, 2016, 19:21 af drb »
Venlig hilsen, drb

RTB 16 Kw + udvidelsesprint + iltstyring + komp. rens + trækstabilisator
320 kg silo. VVB 160 prio. 3-vejs.
180m² bolig + 90m² kælder.
Radiatorer og gulvvarme i bad (kælder).
Stokerclaud: http://www.stokercloud.dk/dev/drb.html

Offline KOKrtb

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 25
  • Respekt optjent: +0/-0
  • http://rtb.kok.biz
    • KOKrtb
Sv: RTB 16 Kw - pilleforbrug: graf versus det aktuelle
« Svar #12 Dato: Dec 06, 2016, 11:55 »
Jeg har gjort det til en vane at optælle resterende piller hver måned og notere dette i et egenudviklet Google Sheet.

Når jeg kigger det igennem kan jeg se at mit aktuelle forbrug ligger indenfor 0-5% af det beregnede.

Hvor der opleves udsving er det oftest i forbindelse med at fyret har været kørt tør for piller - og det kan man vel dårligt klandre producenten for ;-)

Jeg har et RTB30, som kører problemfrit på 3. vintersæson.
RTB 30, 433 m2 beboelse fra 1872, middel isoleret, årsforbrug ca. 12 t

http://rtb.kok.biz