Forfatter Emne: Woody eller Baxi  (Læst 9772 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lau

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 15
  • Respekt optjent: +0/-0
Woody eller Baxi
« Dato: Jan 14, 2008, 21:17 »
Hej

Jeg skal til at investere i pillefyr. Mit valg står mellem Woody-Biocomfort på Opop kedel og Baxi Multiheat 1.5.  Jeg skal opvarme ca. 200 m2 hvoraf de 70 består af en uisoleret kælder (murermester villa fra 1960 - kun delvist efterisoleret). Pillefyret skal desuden trække en Metro 110 l combi varmtvandsbeholder. Vi er to voksne og to børn i hustanden. Mir olieforbrug er pt ca. 3000 l om året (fyret trækker også varmtvandsbeholderen).
 
Jeg er lun på Baxi'en fordi jeg har hørt meget godt om Baxi (især hvad angår kvalitet/holdbarhed og service). På den anden side er jeg bange for, at jeg ikke kan aftage varme nok fra Baxien i sommerhalvåret, hvor den kun skal trække varmtvandsbeholder - den kan jo ikke tænde og slukke men kun pausefyre. Er Baxi'en for kraftig til mit forbrug?

PÅ DEN ANDEN SIDE:

Jeg er lun på Woody-Biocomfort på Opop kedel fordi jeg har hørt meget godt om "sættet" - det skulle køre super stabilt og økonomisk (hvis man ellers får justeret den ordentligt ind). Derudover har jeg hørt, at Woody'en egner sig bedre til "sommerdrift" og mindre huse, fordi det kan køre længere ned end Baxien og selv tænde og slukke. Min eneste bekymring er, om hvorvidt kvaliteten og holdbarheden kan matche Baxien.

Jeg er godt klar over at Woody/Opop sættet er 15.000 kr billigere end Baxien, hvilket er mange penge, men det er ikke det, der skal være det afgørende.

Håber der er nogle derude, der kan hjælpe mig med at treffe en beslutning!

På forhånd tak!

Mvh

Lau
 

Offline hmn123

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 21
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Woody eller Baxi
« Svar #1 Dato: Jan 15, 2008, 15:27 »
Hej.
Jeg har for 3/4 år siden skiftet oliefyret ud med 16 kw Scotte på en DOR-kedel. Brænderen kommer fra samme producent som Woody, NBE i Nordjylland.
Dette sæt kører godt og sikkert. Jeg har lige siden den første dag udnyttet, at det kan opføre sig som et oliefyr - så det har hele sommeren leveret varmt brugsvand via en 100 l varmtvandsbeholder (økonomien i dette kan diskuteres).
Jeg kører med sættet justeret til 70% af den maksimale ydelse, hvilket er rigeligt til ca. 140 m2 fra 1946.

Eneste problem har været, at den eksterne snegl er følsom overfor lange hårde piller. Dette problem løses ved valg af den rigtige leverandør.

med venlig hilsen
Henning

Offline magnussen

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 20
  • Respekt optjent: +1/-0
Sv: Woody eller Baxi
« Svar #2 Dato: Jan 16, 2008, 07:01 »
Hej Lau

jeg har i sommeren 07 skiftet mit gamle oliefyr ud med et "komplet" sæt woody/opop fra Hedestoker...
mit hus har helt de samme data som dit... dog bygget 1953..  ;D

fyret har nu kørt siden, og der har absolut ikke været nogen problemer med dette fyr, mit forbrug ligger  pt på 25-27 kg pr døgn... dog en del laverer da det var lidt varmere i vejret, jeg fyrere kun med Statoil piller da disse skulle være de mest stabile at køre med (lidt dyrer)
ligeledes køre mit fyr efter autobergning så ingen justering der.......

Det eneste "problem" er at føleren der måler kedeltemp ikke passer. dvs den viser ca 8-10 grader for lidt. Denne er kalibreret forkert i styring vil jeg mene, dette er dog ikke værer en at man sætter temp lidt lavere i menu....
(Er der nogen der har løsning på dette problem???)



Ang BAXI ,så stod jeg med samme problemstilling da jeg skulle invistere.

De fleste vvs mænd vil helst sælge/mont en BAXI.. :-\ ???
jeg syndtes helt klart at BAXI er en flotere model, men for ca 15,000 dkr mere kan der sgu købes en del piller til fyret.
mit råd  Køb en woddy/opop..

vil du se mit anlæg, er du velkommen

mvh
Søren p
« Senest Redigeret: Jan 16, 2008, 07:09 af magnussen »

Offline bx16

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 20
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Woody eller Baxi
« Svar #3 Dato: Jan 16, 2008, 18:42 »
hej lau!!

baxi er ikke sjov i ydre sæsoner samt sommer (hvis den stadig skal lave varmt vand)
den kan pause fyre (dårlig økonomi) i et stykke tid. derefter slukker den. når der så bliver kaldt på varme igen kan den ikke selv tænde. det kan woody/ scotte ove(det er det samme)
derudover er der prisen!!!!  :D :D :D
Dor/ scotte 16 kw
espe shunt, alpha pro pumpe trækstabilisator. røgtemp.
200 m2 hus i 2 plan
2voksne 2 børn en hund med hængeøre
forbrug ca 25 kg pr dag.

Offline thy

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 123
  • Respekt optjent: +3/-0
Sv: Woody eller Baxi
« Svar #4 Dato: Jan 17, 2008, 09:12 »
Baxien kan saktens køre sommer drift uden problemer..
brugte ned til 6 kg i døgnet uden nogen gulvarme med vvb 110l

Offline pojensen

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 18
  • Respekt optjent: +0/-0
  • Scotte 16, Ver.7.0674 Dor 16
    • Pillefyr online
Sv: Woody eller Baxi
« Svar #5 Dato: Jan 17, 2008, 17:51 »
Jeg  kører med Scotte16/Dor16, anlægget har kørt i næsten 2 år og er hver sommer styret af varmtvandsbeholderen, d.v.s. brænderen starter ved en varmtvandstemp. på ca. 40-45 grader og stopper igen ved ca.58 grader. Forbruget til varmt vand i sommerperioden er 3-4 kg pr døgn.
Ved hjælp af en lille plc-styring en bimetalstermostat et par ekstra termostater i kedlen startes pumpen først når kedeltemp er 70 gr. og efter at brænderen er stoppet kører pumpen videre til kedlen når ned på ca. 60 gr.
Jeg har i dec. 2007 skiftet eltænderen for første gang og den har været i funktion rigtig mange gange.
Vi er to i husstanden og min kone bader stadig som en teenager.
Jeg er meget glad for anlægget.


Offline Lau

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 15
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Woody eller Baxi
« Svar #6 Dato: Jan 17, 2008, 18:11 »
Hej Henning, Søren P og Thy

Først og fremmest tak for Jeres råd! Det er helt korrekt/identisk med mine egne erfaringer, at vvs-folket helst vil sælge Baxi (eller Passat ;). Måske er det fordi de er lidt konservative - jeg ved det ikke.

Jeg har fået nogle modstridende oplysninger vedr Baxien omkring sommerdrift. Én har fortalt at Baxien ikke er egnet, og blot vil forårsage dårlig økonomi og skorstenbrand - andre det modsatte. Men generelt tror jeg mest på dem, som taler af EGEN ERFARING (dem som udtaler sig om anlæg, som de enten har eller har haft!!!

Mvh

Lau

Offline thy

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 123
  • Respekt optjent: +3/-0
Sv: Woody eller Baxi
« Svar #7 Dato: Jan 17, 2008, 18:33 »
Godt så... jeg har selv og har billder af kammer ved sommer fyring hvis det har interresse..... jeg bruger iltstyring derfor kan jeg gå ret langt ned i ydelse...og stadig have en forbrænding der er optimalt....

jeg frem viser gerne hvis det har interresse det er jo mange penge.....
så vil bestemt råde til at komme ud og kikke på nogle stokere der kører og samtidig få lidt rensnings fifs osv...

men klart at fejl indstilling kan få alle modeller i knæ

Offline Lau

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 15
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Woody eller Baxi
« Svar #8 Dato: Jan 17, 2008, 20:34 »
Hej Thy

Misforstå mig ikke, jeg tror skam udemærket på dig (du taler jo netop af egen erfaring!). Hvor gammelt er dit anlæg? Har der været problemer? Bruger du så slet ikke EL til opvarmning af vand i sommerhalvåret? Er det bare en skrøne eller dårlig justering, når nogen udtaler at en Baxi 1,5 på "sommer-pausefyring" giver sodproblemer?

På forhånd tak.

Mvh

Lau

Offline thy

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 123
  • Respekt optjent: +3/-0
Sv: Woody eller Baxi
« Svar #9 Dato: Jan 17, 2008, 23:22 »
har kørt 1,5 år nu har ikke haft en eneste stop eller andet problem i nu..
sommer kørsel er jo ens betydene med nogen pausefyring... så der for er det jo vigtig at få stillet snegle tiden rigtig feks er standart 1,7 sek jeg kører med 0,3sek om sommern det betyder den yder mindre altså længere tid for at stige i graderne så bliver der jo meget længere mellem pauserne...

dem der har haft tilbage brand har som regl ikke monteret trækstabilisator derfor kan skorstenen suge luft gennem kedel ved pausefyring i blæsevejr...

det kan jo også skyldes man fyrer med feks savsmuld uden omrører og så kan der dannes bro i magasin...det vil sige sneglen løber tom der for kan det brænde tilbage...

Offline Lau

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 15
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Woody eller Baxi
« Svar #10 Dato: Jan 18, 2008, 20:38 »
Hej Thy

Vil det sige, at cirka 4 kilo som en iltstyring koster er givet rigtig godt ud set i forhold til pausefyring osv?

Mvh

Lau

Offline thy

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 123
  • Respekt optjent: +3/-0
Sv: Woody eller Baxi
« Svar #11 Dato: Jan 19, 2008, 00:45 »
Ja iltstyring er helt klart at foretrække og giver styringen fuld modulering med korekt o2 både ved lav -høj og alt ind i mellem og når der er gået en uge 14 dage vil forbrændingen stadig være optimalt så iltstyring om ikke andet så for milijøets skyld ;D

Offline jesperf

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 6
  • Respekt optjent: +0/-0
  • Kedel:dor 16kw/scotte hus 180m2
Sv: Woody eller Baxi
« Svar #12 Dato: Mar 04, 2008, 15:28 »
er der nogen der har prøvet at sætte en solfanger til deres pillefyr ????