Forfatter Emne: en venlig sjæl eller nyt fyr ?  (Læst 9797 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline kaspervmadsen

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 52
  • Respekt optjent: +0/-0
en venlig sjæl eller nyt fyr ?
« Dato: Dec 06, 2015, 10:07 »
der er nogle venlige sjæle der bor omkring Nyborg (fyn) der kunne tænke sig en kop kaffe en dags tid og forklare lidt om pillefyr evt jusering af mit ?
har ikke så meget for stand på det men tror det er et woody fyr og en scotte styring.
jeg har ingen ting på fyret så enten skal jeg ha nyt fyr eller købe en masse nye tilbehør? har kun (fyret) (pumpe) (overkogssikring) (temp-føler på frem løb)
jeg fik et kabel med som skal sættes til styr boksen og så over til computeren så kunne det komme på nettet men kan ikke få det til og virke.

jeg har ingen stab.træk eller 3vejs ventil som alle snakker om.

evt nogle der kan anbefale et godt pille fyr der skal varme 140 kvm op. og self IKKE et til 50,000 kr ;)

Hilsen kasper madsen



Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4450
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: en venlig sjæl eller nyt fyr ?
« Svar #1 Dato: Dec 06, 2015, 10:38 »
Generelt går trenten den anden vej således at det er dig der må finde et sted at sparke fyr og få en god fyrsnak, når det gælder om at justere et fyr er det underordnet om du kører ud og lærer det eller det sker hos dig.

Forskellen på WOODY og SCOTTE er styringen, så man kan ikke have det et woody fyr med scotte styring ;)

Man kan godt undvære trækstabilisator men man har så nogle udfordringer med at holde fyret godt justeret, og i blæsevejr er det noget dyrt i pilleforbrug.

Om man er til 3vejs styring af hus/varmtvands beholder, er et temperaments spørgsmål, personligt ville jeg aldrig have det men fortrække en enkelt ventil på VVB. Desværre har jeg 2 varmtvandsbeholdere, hvilket styringerne ikke understøtter, så jeg kører helt gammeldags og mine VVB'er er bare en slags radiatorer på strengen, men når jeg sammenligner forbrug rundt omkring så kan jeg såmænd ikke se at alle de dyre løsninger helt tjener sig hjem.

Der findes et hav af gode pillefyr, NBE (Scotte/Woody/RTB) er da nogle af dem, men hvorfor vil du udskifte? og det ville naturligvis også være en hjælp at vide om det er et gammelt utæt bindingsværkshus, eller et moderne A+ hus vi snakker om.

Jo flere informationer du giver, jo bedre bliver svaret  ;)

Hilsen Kenneth
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4450
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: en venlig sjæl eller nyt fyr ?
« Svar #2 Dato: Dec 06, 2015, 10:46 »
For at få fyr og computer sammen skal jeg lige vide hvilken computer vi snakker om, specielt om den har en gammeldags 9pin COM port, eller om du har en USB/com port converter.
Ofte ligger udfordringen nemlig at finde de rigtige drivere til converteren, har man smidt de originale væk skal man være utrolig heldig eller have købt en dyr mærkevare hvor man via typenummer på fabrikantens hjemmeside kan hente drivere.

Har man først 9pin com til at virke på computeren så er det bare at følge anvisningen http://www.nordjysk-bioenergi.dana9.dk/files/manager/ny%20interface.pdf
« Senest Redigeret: Dec 06, 2015, 10:46 af xkfc »
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: en venlig sjæl eller nyt fyr ?
« Svar #3 Dato: Dec 06, 2015, 10:50 »
2/3 vejsventilerne er der vist ingen der har påstået har noget med pilleforbruget at gøre (eller det er der måske?)

3 vejs ventilen er jo for at kunne køre økonomisk om sommeren, samt som prioritet hvis VVB'en ikke er stor nok. Så laves der en masse VV i en fart.

2 vejs ventilen kan lidt det samme, nemlig hæve kedeltemperaturen når der skal produceres VV, men kan også monteres steder hvor aftaget fra VVB er for lille og huset derfor kommer til at mangle Varme for længe.

Begge dele giver også mulighed for urstyring af VVB, det kan alm. returventiler eller ventiler med fjernføler ikke. Man kan også producere VVB om sommeren, efter behov, det kan den anden løsning ikke umiddelbart og hvis man gør det koster det formentlig her lidt på pillerne. (kan sikkert undgås ved at sikre at der er helt lukket for centralvarmen) Men så er vi også lidt ude i at opfinde den dybe tallerken, når man i forvejen kan få 2 og 3 vejsventiler.
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline kaspervmadsen

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 52
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: en venlig sjæl eller nyt fyr ?
« Svar #4 Dato: Dec 06, 2015, 11:06 »
Kenneth. det var nu mere for at hvis personen der kom ud ville kigge på min opsætning og så se om det så helt tosser ud. da jeg ikke kunne få det på nettet så i kunne hjælpe mig. (: så en fik sat nyt fyr op med nye rør og ventiler og alt det der, men fik aldrig prisen på det. og det var vist en smed der kom ud tror jeg. det ser bare så prof ud i forhold til mit gamle lort. hvor jeg tænkte at jeg måske havede behov for flere enheder nu når alle andre har det (:


Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4450
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: en venlig sjæl eller nyt fyr ?
« Svar #5 Dato: Dec 06, 2015, 11:13 »
Jeg er lidt rundt på gulvet  ???

Hvorfor spørger du om prisen på et nyt anlæg?

Og hvis du har fået et nyt anlæg incl monteringen så skal regningen såmænd nok dukke op, og hvorfor tror du det var en smed!! du ved da vel hvad du har bestilt?????
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: en venlig sjæl eller nyt fyr ?
« Svar #6 Dato: Dec 06, 2015, 11:29 »
Hej Kasper,

Det lyder som om du allerede har et godt fyr  ;)
...noget andet er så om resten af dit anlæg er lige så godt  ;)

Mange af de spørgsmål du stiller er faktisk dem som jeg, sammen med andre fra dette forum, har forsøgt at besvare i en "bette vejledning".
Jeg kan anbefale dig at bruge et par timer en kold, mørk og blæsende aften her op mod jul til at læse bl.a. http://mhes.dk/Grundlæggende%20information%20om%20NBE%20brændere.pdf og http://www.mhes.dk/Fyr_med_VVBx.pdf

Hilsen
Michael

der er nogle venlige sjæle der bor omkring Nyborg (fyn) der kunne tænke sig en kop kaffe en dags tid og forklare lidt om pillefyr evt jusering af mit ?
har ikke så meget for stand på det men tror det er et woody fyr og en scotte styring.
jeg har ingen ting på fyret så enten skal jeg ha nyt fyr eller købe en masse nye tilbehør? har kun (fyret) (pumpe) (overkogssikring) (temp-føler på frem løb)
jeg fik et kabel med som skal sættes til styr boksen og så over til computeren så kunne det komme på nettet men kan ikke få det til og virke.

jeg har ingen stab.træk eller 3vejs ventil som alle snakker om.

evt nogle der kan anbefale et godt pille fyr der skal varme 140 kvm op. og self IKKE et til 50,000 kr ;)

Hilsen kasper madsen
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline kaspervmadsen

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 52
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: en venlig sjæl eller nyt fyr ?
« Svar #7 Dato: Dec 06, 2015, 13:38 »
okay mange tak (:




Kenneth.  Tror du misforstår mig det var min nabos ven der skulle ha et ny fyr og så kom smeden og satte det op da vi var der.
og det køre godt hans fyr.
det jeg så mener er at hvis du u kan anbefale mig et fyr (mærke) hvor du siger det virker bare og køre skide godt for 28.000 kr med alt udstyr så kan det måske svare sig (:

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4450
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: en venlig sjæl eller nyt fyr ?
« Svar #8 Dato: Dec 06, 2015, 13:54 »
Nu er jeg da lidt mere med  :D

Trin 1, er at finde ud af hvilken kedel og hvilken styring du har. Dernæst skal vi have Stokerkontrol til at køre så vi kan se hvordan det kører.

Anbefalet ekstra udstyr vil ske når man kender din installation, det er altså vigtigt at vide hvor fyr/hus/vvb er placeret i forhold til hinanden, det er heller ikke uvæsentligt hvordan forbrugsmønstret ser ud, altså hvor mange der er i husstanden, og hvordan varmefordelingen ønskes her tænker jeg på natsænkning, supplerende energikilder og ligende.

To vigtige ting er dog et par følere, en føler til retur temperaturen og en til røg temperaturen, og så gælder det om at få sat en trækstabilisator på hurtigst muligt.

Jeg kender ikke så meget til priserne, men 28000kr er nok i den lave ende hvis der skal helt nyt fyr og noget installation til.
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline kaspervmadsen

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 52
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: en venlig sjæl eller nyt fyr ?
« Svar #9 Dato: Dec 06, 2015, 16:59 »
jeg fandt den cd og kode jeg fik med til styring så prøver jeg og installer det IGEN. sidst jeg prøvede var der ikke kommunikation mellem fyret og computeren. har monteret de tre stik ben i styrbokse ´som beskrevet. og da jeg var inde på stoker kontrol og skrive koden skrev den at abonnement udløber 06/02-2011. skal jeg købe et når jeg bare vil til slutte den og ikke købe opdateringer?

Offline kaspervmadsen

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 52
  • Respekt optjent: +0/-0

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4450
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: en venlig sjæl eller nyt fyr ?
« Svar #11 Dato: Dec 06, 2015, 18:01 »
http://www.alt-vvs.dk/kw-traekstabilisator-m-flange.html?gclid=CJuxqM_gx8kCFaec2wod8DEOcQ

bare sådan en her?

Jeps, fint nok.

jeg fandt den cd og kode jeg fik med til styring så prøver jeg og installer det IGEN. sidst jeg prøvede var der ikke kommunikation mellem fyret og computeren. har monteret de tre stik ben i styrbokse ´som beskrevet. og da jeg var inde på stoker kontrol og skrive koden skrev den at abonnement udløber 06/02-2011. skal jeg købe et når jeg bare vil til slutte den og ikke købe opdateringer?

Hvis du bare vil køre med den version du har, så burde du kunne installere det ud fra dit licens nummer.
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline kivi

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 352
  • Respekt optjent: +6/-0
Sv: en venlig sjæl eller nyt fyr ?
« Svar #12 Dato: Dec 06, 2015, 18:39 »
Hvordan kobler du det til pc'en, via com port eller via en usb adapter?

Der er ingen grund til at købe nyt abonnement, jeg tror ikke programmet er opdateret i årevis!
Mvh
Ole
BlackStar 1016, 16 kW, V6.76, 160+54 m2,  kompressorrens, 300L VVB med solfanger, Pellmon på Raspberry pi

Offline kaspervmadsen

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 52
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: en venlig sjæl eller nyt fyr ?
« Svar #13 Dato: Dec 06, 2015, 19:32 »
usb adaptor
men den skriver den ikke kan finde porten? så jeg skal gå ind i indstilliger og ved usb porten er det en gul trekant hvor den skriver
Enheden kan ikke starte. (Kode 10)

{Ikke kvota nok}
Kvoten for virtuel hukommelse er ikke tilstrækkelig til at kunne afslutte den angivne handling.

Offline kaspervmadsen

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 52
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: en venlig sjæl eller nyt fyr ?
« Svar #14 Dato: Dec 06, 2015, 20:02 »
kenneth det er den der 9pin jeg bruger og sætter jeg en adapter på der laver det om til usb. følger også anvisningerne men kan ikke på det til og du :(
« Senest Redigeret: Dec 06, 2015, 20:38 af kaspervmadsen »