Forfatter Emne: Nybegynder på pillefronten  (Læst 7449 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline nikolajbh

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 7
  • Respekt optjent: +1/-0
Nybegynder på pillefronten
« Dato: Nov 26, 2008, 11:01 »
Hej med jer.

Hermed første indlæg fra mig.

Jeg har i sidste uge fået gang i mit nye fyr, der har erstattet en oliebrænder på en gammel salamanderkedel, der var et helvede at slæbe ud.
Nu har jeg "standard" Woody 16kW på en OPOP 418. Jeg har monteret trækstabilisator på røgrøret og den står på 10 og vipper lidt når det blæser.
Jeg har koblet en stokerkontrol på og det kan ses på http://hommelgaard.com/sk/stoker.html

Jeg hygger mig med at holde lidt øje med fyret, men vil samtidig gerne have det til at køre så økonomisk som muligt.

Jeg startede et par dage på autoberegn, men her svingede temperaturen helt vildt op og ned, så jeg slog det fra og kører nu en mere stabil temperatur, men synes at det er svært at holde rede på alle de parametre man kan justere på.

Jeg har et par spørgsmål som jeg ikke umiddelbart har kunnet finde svar på:

1:
Termometeret på kedlen har jeg mistænkt for at være noget upræcist. Eller måske er det det elektroniske fra woody styringen?
Jeg oplever at styringen, der er sat til 66 grader, viser at kedlen er ca. 70 mens kedlens termometer viser over 80 grader. Det samme gør sig gældende for det termometer, jeg har siddende i returen til kedlen. Den er også til tider varmere end styringen siger, hvilket jo ikke burde kunne ske? Returen kan ses på http://hommelgaard.com/wd/wxwebcam.php når der er lys nok i bryggerset.
Er der nogen der har erfaringer med temperaturfølerens troværdighed? Hvis den viser for lidt fyrer jeg jo unødigt meget!

2:
Jeg synes at det er svært at justere luften så langt ned som jeg gerne vil. Jeg har prøvet at justere pillemængden/mætning op til jeg kan se røg fra skorstenen og så skrue ned for luften til røgen forsvandt. Det har jeg gjort i høj last og den endte med et blæsertal på 7, hvilket jo ikke er meget, når blæser lav står på 5 og ikke kan komme herunder.
Har I nogle tips til dette? Min umiddelbare idé er at fyret skal have så stort spillerum at arbejde med, men hvordan opnår jeg det?

3:
Om dagen, mens jeg er på arbejde samt om natten er der natsænkning på mine termostater på radiatorerene. Det kan ses på stokerkontrol-grafen som at fyret kører på laveste blus på 10% hvor jeg har sat mætning til 2 og blæs til 5. Der kan fyret lige netop holde bålet i gang, men det er på et hængende hår. Ville det være mere økonomisk at slukke fyret helt i sådan en periode eller sætte det til at køre pausefyring?
Det skal siges at mit hus ikke er særlig stort. Ca. 85 m2 og der er 10 radiatorer af varierende størrelse - Alle med termostat på.

4:
Jeg har fået brænderen og styringen med chip vers 4.19. JEg kan se at der er nyere. Hvad går jeg glip af?

Jeg håber at eksperterne herinde kan komme med lidt bud på ovenstående. Jeg synes umiddelbart at der løber mange piller igennem, så det ville jeg meget gerne have tøjret lidt. Jeg rensede fyret første gang i går og der var rigeligt med aske i skuffen. Det var fin mørkegrå aske uden ubrændte piller, så det er vel ok?

På forhånd tak!

Nikolaj
« Senest Redigeret: Nov 26, 2008, 11:03 af nikolajbh »

Offline tsedbvn

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 8
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Nybegynder på pillefronten
« Svar #1 Dato: Nov 26, 2008, 14:18 »
Hejsa

Jeg har en opop kedel magen til. Der viser det indbyggede termometer over 80 grader når kedlen ligger omkring 60 grader, så nogen unøjagtighed må konstateres. Jeg har checket med reference termometer og den afviger maks. 2 grader fra temperaturen på styringen. Prøv evt. at tape et termometer på fremløbet for kontrol. Jeg prøved først med et stegetermometer, men der var der ca. 5 graders afvigelse, så de er nok ret unøjagtige.

Offline BoinkUser

  • Administrator
  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 2148
  • Respekt optjent: +83/-4
    • StokerKontrol - Software til dit pillefyr
Sv: Nybegynder på pillefronten
« Svar #2 Dato: Nov 26, 2008, 16:27 »
Citat fra: nikolaj
Jeg har koblet en stokerkontrol på og det kan ses på http://hommelgaard.com/sk/stoker.html

Returen kan ses på http://hommelgaard.com/wd/wxwebcam.php når der er lys nok i bryggerset.

Hej Nikolaj

Tillykke med fyret.

Lige et fif, hvis du laver en mappe i din stokerkontrol mappe som hedder web og placerer en fil som kaldes external.html med nedestående indhold som ren tekst:

<center>

</center>

Så får du returen med på din oversigtsside. Den skal altså placeres i:
c:\programmer\stokerkontrol\web\external.html

Det var så dagens nørderi.

Mvh. Jens
« Senest Redigeret: Nov 26, 2008, 16:28 af BoinkUser »
Version 13 styring, styret fra 22" tablet, Opop 418 kedel
Opvarmer 238 m2 (heraf 119 kælder)

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Nybegynder på pillefronten
« Svar #3 Dato: Nov 27, 2008, 11:48 »
Hej Nikolaj,

Tillykke med dyret  :) :)

1/ Termoføleren bør placeres på fremløbsrøret umiddelbart efter kedlen.
Sørg for at den har god kontakt til røret, sæt den f.eks. fast med strips, og sæt nuget isolering omkring føler og rør, så føleren sidder i en lille isoleter "hule".

2/ Det lyder som om du har en velfungerende trækstabilisator, men det kan stadig være et problem at få luftmængden langt nok ned.
Vi er mange der har afblændet 50-75% af indsugningshullet på blæseren, for at begrænse luftmængden, og give styringen et større reguleringsinterval.
Hvis du kommer for langt ned med blæs-tallet, har blæseren svært ved at starte, men begrænsning af indsugningen virker fint.

3/ 85 m2 velisoleret hus, har ikke meget varmeforbrug.
Jeg er sikker på at du fint kan standse fyret et par gange om dagen.
Selv har jeg 250 m2 hus (total m2, fordelt på kælder, stueetage og 1. sal) alt opvarmet og fra 1944, mit fyr er stoppet fra kl. 23:00 til 04:00 på alle dage og igen fra 08:00 til 12:00 på hverdage.
Pausefyring er noget skidt  ;)

4/ Jeg kan ikke huske alle versioner fra hinanden, men det koster ikke ret meget at opgradere til V4.99, som at "state of the art".

Hilsen
Michael
 
Hej med jer.

Hermed første indlæg fra mig.

Jeg har i sidste uge fået gang i mit nye fyr, der har erstattet en oliebrænder på en gammel salamanderkedel, der var et helvede at slæbe ud.
Nu har jeg "standard" Woody 16kW på en OPOP 418. Jeg har monteret trækstabilisator på røgrøret og den står på 10 og vipper lidt når det blæser.
Jeg har koblet en stokerkontrol på og det kan ses på http://hommelgaard.com/sk/stoker.html

Jeg hygger mig med at holde lidt øje med fyret, men vil samtidig gerne have det til at køre så økonomisk som muligt.

Jeg startede et par dage på autoberegn, men her svingede temperaturen helt vildt op og ned, så jeg slog det fra og kører nu en mere stabil temperatur, men synes at det er svært at holde rede på alle de parametre man kan justere på.

Jeg har et par spørgsmål som jeg ikke umiddelbart har kunnet finde svar på:

1:
Termometeret på kedlen har jeg mistænkt for at være noget upræcist. Eller måske er det det elektroniske fra woody styringen?
Jeg oplever at styringen, der er sat til 66 grader, viser at kedlen er ca. 70 mens kedlens termometer viser over 80 grader. Det samme gør sig gældende for det termometer, jeg har siddende i returen til kedlen. Den er også til tider varmere end styringen siger, hvilket jo ikke burde kunne ske? Returen kan ses på http://hommelgaard.com/wd/wxwebcam.php når der er lys nok i bryggerset.
Er der nogen der har erfaringer med temperaturfølerens troværdighed? Hvis den viser for lidt fyrer jeg jo unødigt meget!

2:
Jeg synes at det er svært at justere luften så langt ned som jeg gerne vil. Jeg har prøvet at justere pillemængden/mætning op til jeg kan se røg fra skorstenen og så skrue ned for luften til røgen forsvandt. Det har jeg gjort i høj last og den endte med et blæsertal på 7, hvilket jo ikke er meget, når blæser lav står på 5 og ikke kan komme herunder.
Har I nogle tips til dette? Min umiddelbare idé er at fyret skal have så stort spillerum at arbejde med, men hvordan opnår jeg det?

3:
Om dagen, mens jeg er på arbejde samt om natten er der natsænkning på mine termostater på radiatorerene. Det kan ses på stokerkontrol-grafen som at fyret kører på laveste blus på 10% hvor jeg har sat mætning til 2 og blæs til 5. Der kan fyret lige netop holde bålet i gang, men det er på et hængende hår. Ville det være mere økonomisk at slukke fyret helt i sådan en periode eller sætte det til at køre pausefyring?
Det skal siges at mit hus ikke er særlig stort. Ca. 85 m2 og der er 10 radiatorer af varierende størrelse - Alle med termostat på.

4:
Jeg har fået brænderen og styringen med chip vers 4.19. JEg kan se at der er nyere. Hvad går jeg glip af?

Jeg håber at eksperterne herinde kan komme med lidt bud på ovenstående. Jeg synes umiddelbart at der løber mange piller igennem, så det ville jeg meget gerne have tøjret lidt. Jeg rensede fyret første gang i går og der var rigeligt med aske i skuffen. Det var fin mørkegrå aske uden ubrændte piller, så det er vel ok?

På forhånd tak!

Nikolaj
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline nikolajbh

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 7
  • Respekt optjent: +1/-0
Sv: Nybegynder på pillefronten
« Svar #4 Dato: Nov 27, 2008, 12:15 »
Hej allesammen

Tak for de gode svar. Jeg kan se at forbruget falder noget nu hvor udendørstemperaturen stiger. Det er rart at se.

Citér
1/ Termoføleren bør placeres på fremløbsrøret umiddelbart efter kedlen.
Sørg for at den har god kontakt til røret, sæt den f.eks. fast med strips, og sæt nuget isolering omkring føler og rør, så føleren sidder i en lille isoleter "hule".

Ja, det har jeg nemlig også gjort. JEg har også et lille dykrør i studsen øverst i kedlen - modsat overkogssikringen og begge steder får jeg samme resultat. Jeg tror at jeg konkluderer at det er de "mekaniske" termometre, der ikke er præcise.

Citér
Vi er mange der har afblændet 50-75% af indsugningshullet på blæseren, for at begrænse luftmængden, og give styringen et større reguleringsinterval.

Jeg vil se om jeg ikke kan afblænde lidt, således at blæseren får lidt mere spillerum.

Citér
Pausefyring er noget skidt

Ja, det er også mit indtryk... Jeg tror at jeg vil prøve at sætte nogle timerfunktioner i Stokerkontrol. Det vil vel ikke påvirke intern tæring osv. i kedlen, som jeg har hørt man skal passe på. Det der måtte komme under opstarten er vel hurtigt fordampet?

Citér
det koster ikke ret meget at opgradere til V4.99, som at "state of the art".

Jeg har ledt lidt på nettet og kan kun finde vvs-eksperten, der vil have omkring 1000 kr. Det synes jeg er lidt i overkanten. Hvor kan man få en billigere chip?

På forhånd tak

Nikolaj

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Nybegynder på pillefronten
« Svar #5 Dato: Nov 29, 2008, 12:21 »
Hej Nikolaj,

Citér
Pausefyring er noget skidt

Citér
Ja, det er også mit indtryk... Jeg tror at jeg vil prøve at sætte nogle timerfunktioner i Stokerkontrol. Det vil vel ikke påvirke intern tæring osv. i kedlen, som jeg har hørt man skal passe på. Det der måtte komme under opstarten er vel hurtigt fordampet?

Fuldstændig korrekt  ;)
Det der kan være problemet er hvis du konstant (eller i meget lange perioder) har så kold retur, at der dannes kondens i kedlen.
Som sagt har jeg ikke hørt om problemet ved moderne kedler der brænder træpiller.

Citér
det koster ikke ret meget at opgradere til V4.99, som at "state of the art".

Citér
Jeg har ledt lidt på nettet og kan kun finde vvs-eksperten, der vil have omkring 1000 kr. Det synes jeg er lidt i overkanten. Hvor kan man få en billigere chip?

??? jeg synes jeg har hørt om 3-400 kr. men jeg ved ikke hvor (har ikke selv 4.99)

Hilsen
Michael
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline nikolajbh

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 7
  • Respekt optjent: +1/-0
Sv: Nybegynder på pillefronten
« Svar #6 Dato: Dec 01, 2008, 21:33 »
Hejsa

Så går det løs med noget slukning af fyret om natten og når det kun er hunden der er hjemme.

Hvis der er nogen, der kender en billig chip-butik, så er det jo et oplagt julegaveønske...

Mvh

Nikolaj

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Nybegynder på pillefronten
« Svar #7 Dato: Dec 02, 2008, 18:30 »
Hejsa

Så går det løs med noget slukning af fyret om natten og når det kun er hunden der er hjemme.

Hvis der er nogen, der kender en billig chip-butik, så er det jo et oplagt julegaveønske...

Mvh

Nikolaj

Hej Nikolaj,

Mht. tænd/sluk af fyret, så er det indbyggede ur i styringen ikke "noget at skrive hjem om", det går "som vinden blæser". Alternativt kan man bruge en PC med stokerkontrol til at styre tænd/sluk, eller man kan bruge et kontaktur a la http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=7816&Grp=&n=10, simpelt og billigt.

Du forbinder simpelthen klemme 7 og 8 på kontakturet med klemmerne mærket "ekstern kontakt" i styringen (der sidder nok en lus i dag). Det sikrer at fyret slukker fornuftigt ned og starter pænt op igen. Når der er forbindelse mellem de 2 klemmer mærket "ekstern kontakt", kører fyret, når der ikke er forbindelse mellem de 2 klemmer mærket "ekstern kontakt", stopper fyret.  ;)

Hilsen
Michael
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline nikolajbh

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 7
  • Respekt optjent: +1/-0
Sv: Nybegynder på pillefronten
« Svar #8 Dato: Dec 04, 2008, 22:17 »
Hejsa

Tak for info. Jeg havde en rigtig velfungerende stokerkontrol kørende, men da jeg stod op i tirsdags var den gamle laptop, der kørte stokerkontrollen totalt død. Den vil slet ikke starte, så den er nok kaput... Øv. Derfor har jeg ingen styring kørende pt. andet end styreboksen, som jeg ikke har gidet sætte op til tidsstyring.

Jeg arbejder på at få installeret linux-versionen af stokerkontrol på en Xubuntu på en anden gammel laptop, men bøvler lidt med det.

Mvh

Nikolaj

Offline p.o.jensen

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 5
  • Respekt optjent: +0/-0
    • Pillefyr online
Sv: Nybegynder på pillefronten
« Svar #9 Dato: Dec 05, 2008, 20:07 »
Hej nikolajbh.
Hvad er det helt præsist du bøvler med, jeg kører selv med linuxversionen på en Asus eee900 med Ubuntu, det var let at få op at køre, det eneste som kan volde problemer er formodentlig usb til seriel porten. Prøv i System Administration Systemlog om du kan se en dev/tty/usb0. Du kan også prøve om du med komandoen lsusb i terminalen får noget med usb serialadapter.
Hos mig kører det hele ok, der er lidt bøvl med udetemperaturen som kun bliver vist kortvarigt efter hver opdatering, og ligeledes mangler døgnets laveste temp. også men det er da til at leve med.
Du kan se min side her: http://www.skalsbjerg.dk/pillefyr.html

Mvh. Peter


Offline nikolajbh

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 7
  • Respekt optjent: +1/-0
Sv: Nybegynder på pillefronten
« Svar #10 Dato: Dec 09, 2008, 21:35 »
Hejsa

Det var en gammel laptop, der har indbygget seriel port, så jeg ville bruge den, men fik konsekvent "access denied" når jeg ville i kontakt med /dev/ttyS0, så det var der ikke meget grin ved. Ellers virkede det som om at det ville køre meget bedre end det gjorde på windows. Her var den aldrende computer noget hårdt belastet.

Anyway, så har jeg lavet et "quick and dirty" fix, så jeg satte bare harddisken fra den døde windows-maskine over i en anden gammel laptop jeg havde liggende og sørme om den ikke startede op og virkede uden væsentligt brok, så nu kører stokerkontrollen igen. Hvis jeg havde haft noget mere tid ville jeg dog gerne have haft det til at virke på linux, da jeg ikke tror at windows er optimalt til at køre stokerkontrol, weaterdisplay og mrtg samtidig på en gammel laptop...

Det kan være at det bliver et fremtidigt projekt.

Mvh

Nikolaj