Forfatter Emne: 8 mm piller fra Stampemøllen  (Læst 4713 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Bøje

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 10
  • Respekt optjent: +0/-0
8 mm piller fra Stampemøllen
« Dato: Dec 11, 2008, 16:24 »
Ærede pillefolk; 

Hvad er de generelle erfaringer med piller fra Stampemøllen ?
Igennem de seneste fire måneder har jeg anvendt 8 mm piller fra Stampemøllen, og mine foreløbige iagttagelser er disse:

1) Pillerne leveres til tiden og er pakket pænt
2) Prisen er OK
3) Pillerne er presset meget hårdt, og der er derfor næsten ingen smuld, hvilket er rart
4) Ja, pillerne er faktisk så hårde, at de har vredet de yderste 10 mm af sneglen i brænderen

Nu er mit problem bare, at jeg ikke rigtigt synes, at jeg kan brænde dem af på en helt tilfredsstillende måde, for næsten uanset hvad jeg forsøger mig med justeringsmæssigt, bliver pillerne tilsyneladende ikke brændt helt af, og der ligger altid en "kage" af slagge/aske forrest i herden som jeg ikke kender fra andre fabrikater.
Ligeledes har jeg haft problemer med at holde forbruget nede i forhold til tidligere. 
Er det et generelt problem at de er for hårde ?

Input modtages med tak;
Mvh

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: 8 mm piller fra Stampemøllen
« Svar #1 Dato: Dec 11, 2008, 17:30 »
Hej Bøje,

Jeg har ligesom dig prøvet at fyre en hel del Stampemøllen 8 mm af, og jeg har faktisk de samme erfaringer som dig  :)

Jeps- Pillerne leveres til tiden og er pakket pænt  :)
Jeps - Prisen er OK  :)
Jeps - Pillerne er presset meget hårdt, og der er derfor næsten ingen smuld, hvilket er rart  :)
No - Jeg har ikke haft skader pga. for hårde piller, men de har helt klart jævnligt kunne høres i den interne snegl i Woody'en.

Mit forbrug har været ligesom med SÅBI/NEOVA, piller fra H.C. Venslev og piller fra ER-BO Energi.
Jeg har ikke kunnet konstatere nogen nævneværdig forskel i forbrug, når det måles over lang tid og sammenholdes med vejrdata (temperatur og blæst).

Problemet med ophobning af askekage yderst på herden kender jeg også, men nøjagtig det samme har jeg haft/har med de andre typer piller.
Problemet kan afhjælpes eller minimeres ved at sørge for kraftig rensning (kraftig blæs i ca. 10 sek.) og 2-3 daglige stop/start af brænderen.
Stoppet lader jeg være mindst 45 min, så sikres det nemlig at alle piller er afbrændt og udglødet før ny opstart, og at kedlen er faldet så meget i temperatur, at den starter op med 100% last i nogen tid.
Det har hjulpet hos mig, så måske.....

Hilsen
Michael

 
Ærede pillefolk; 

Hvad er de generelle erfaringer med piller fra Stampemøllen ?
Igennem de seneste fire måneder har jeg anvendt 8 mm piller fra Stampemøllen, og mine foreløbige iagttagelser er disse:

1) Pillerne leveres til tiden og er pakket pænt
2) Prisen er OK
3) Pillerne er presset meget hårdt, og der er derfor næsten ingen smuld, hvilket er rart
4) Ja, pillerne er faktisk så hårde, at de har vredet de yderste 10 mm af sneglen i brænderen

Nu er mit problem bare, at jeg ikke rigtigt synes, at jeg kan brænde dem af på en helt tilfredsstillende måde, for næsten uanset hvad jeg forsøger mig med justeringsmæssigt, bliver pillerne tilsyneladende ikke brændt helt af, og der ligger altid en "kage" af slagge/aske forrest i herden som jeg ikke kender fra andre fabrikater.
Ligeledes har jeg haft problemer med at holde forbruget nede i forhold til tidligere. 
Er det et generelt problem at de er for hårde ?

Input modtages med tak;
Mvh

Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline asserm

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 19
  • Respekt optjent: +0/-0
    • Pillefyr
Sv: 8 mm piller fra Stampemøllen
« Svar #2 Dato: Dec 11, 2008, 22:17 »
hej
har i prøvet piller fra lundemøllen?, jeg har brugt dem en hel fyringsperiode og indtil nu ikke haft problemer, det er tjekkiske piller af god kvalitet, jeg har bedre frobrænding mindre aske, har brugt piller fra er-bo energi og gørslev træindudtri og indtil videre er dem fra lundemøllen de bedste, der er heller ikke smuld i poserne (15kg) god fast pille uden at være for hård, jeg har en scotte 16kw med den lile dorkedel til
hilsen
Alex
de bedste hilsner
Alex brobyen Korsør
scotte/dor 16kw m/den nye styring
iltstyring interface www.nyborgs.net/pillefyr
solvarme 2 paneler 300l vvb batec