Forfatter Emne: Fyret går ud  (Læst 20199 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Hjulgaard

  • Gæst
Fyret går ud
« Dato: Dec 27, 2008, 10:39 »
Hej folkens;

Først og fremmest god jul og godt nytår til alle!

Dernæst til problemet. Jeg oplever stadig, at mit fyr ofte går ud. (Det slår næsten fra hver nat, så man vågner i et koldt hus :'( )
Det melder 'Fejl optænding 2', men når jeg starter fyret op igen, starter det uden problemer, og kører et sted mellem ½ og 12 timer. Jeg har prøvet alverdens løsningsforslag, men intet har virket.

Nogen der sidder med guldkornene (og vil dele :P) inden jeg bliver desperat og skifter til fjernvarme ;) ??

/Christian

Offline thoken

  • Guru
  • ****
  • Indlæg: 85
  • Respekt optjent: +3/-3
Sv: Fyret går ud
« Svar #1 Dato: Dec 27, 2008, 12:33 »
Hvad stor mængde piller får den til opstart?
Hvad gør du når den står med fejl? renser du brænderen ud, eller prøver du bare at starte igen?(så ligger pillerne fra det foregående optændingsforsøg jo også i brænderen!!)
Jeg synes umiddelbart det lyder som om mængden til optænding er for lille!
Prøv at justere den lidt op!

mvh thoken
scotte/dor 10kw, trækstabilisator, stokerkontrol, alpha pro pumpe, 140 m2 hus

Hjulgaard

  • Gæst
Sv: Fyret går ud
« Svar #2 Dato: Dec 27, 2008, 12:50 »
Hvad stor mængde piller får den til opstart?

Tja.. er på job lige pt. så jeg må være dig svar skyldig.

Hvad gør du når den står med fejl? renser du brænderen ud, eller prøver du bare at starte igen?

Jeg renser (normalt) brænderen inden jeg starter op igen. Jeg har også tidligere forsøgt, at justere op, men jeg er da ikke sikker på at den er justeret højt nok op (Hvor højt er højt nok?? )
« Senest Redigeret: Dec 28, 2008, 08:27 af Hjulgaard »

Offline Ulrich-307Hdi

  • Guru
  • ****
  • Indlæg: 81
  • Respekt optjent: +0/-0
  • Woody 16 KW på Roca
Sv: Fyret går ud
« Svar #3 Dato: Dec 27, 2008, 15:19 »
Hvilken tænder har du på?
http://nordjyskbioenergi.noweb.dk/assets/Indstilling%20af%20El%20tænder%203%20typer.doc
Hygge Ulrich

Hjulgaard

  • Gæst
Sv: Fyret går ud
« Svar #4 Dato: Dec 27, 2008, 15:37 »
Hvilken tænder har du på?

Den hvide.... Den er også sat til 9 min og 100%

Hjulgaard

  • Gæst
Sv: Fyret går ud
« Svar #5 Dato: Dec 28, 2008, 08:26 »
Hvad stor mængde piller får den til opstart?

Den står til 26 i StokerKontrol... Er det for lidt?

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Fyret går ud
« Svar #6 Dato: Dec 28, 2008, 11:06 »
Hej Christian,

Når fyret er gået i fejl med "Fejloptænding 2" har det forsøgt at starte op 2 gange, uden at der er blevet konstateret ild.
Årsagen kan være meget forskelligt, men det er vigtigt at være opmærksom på om der ligger uforbrændte piller på herden, når fejlen er opstået.
Hvis der ligger uforbrændte piller på herden, så er der noget galt med "varmen fra el-tænderen" under opstarten, hvis der ikke ligger uforbrændte piller på herden, så er der noget galt med "detektering af ild".

Problem 1 (Uforbrændte piller på herd):
El-tænderen kan være defekt (men det er ikke tilfældet hos dig, når du kan starte op igen).
Herden (risten) kan være så snavset til, at der ikke kommer kommer opvarmet luft fra el-tænderen til træpillerne (rens herden).
Optændingstiden er meget for kort (forøg optændingstiden).
Optændingeeffekten er for lille (forøg effekten).
Blæseren kørt for hurtigt.


Problem 2 (Ingen uforbrændte piller på herden):
Mængden af træpiller er for lille (skal svare til ca. 1 håndfuld).
En af sneglene kører ikke.
Optændingstiden er lidt for kort (forøg optændingstiden).
Lysniveau for detektering af ild er for højt (reducer lusniveau til f.eks. 5 lux).
Foto sensor defekt (skift fotosensor).

Jeg har selv en gang imellem lidt problemer med opstart, som skyldes dårlige piller.
Der sker det at der sætter sig meget aske/slagge på starten af herden (den del der er nærmest sneglen), og derfor kommer der ikke noget opvarmet luft fra el-tænderen til træpillerne. Det er ikke noget problem under drift, for der sker forbrændingen bare lidt længere fremme på herden.
Løsningen er at rense herden grundigt, og sikre at alle huller i risten er rene.
Hos mig opstår problemet måske 1-2 gange pr. måned, lidt afhængigt af hvornår der kommer en pose dårlige piller i beholderen.

Hilsen
Michael

Hvad stor mængde piller får den til opstart?

Den står til 26 i StokerKontrol... Er det for lidt?
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Hjulgaard

  • Gæst
Sv: Fyret går ud
« Svar #7 Dato: Dec 28, 2008, 19:09 »
Hej Michael.

Tak for svaret. :D

Der ligger uforbrændte piller på herden, når fejlen opstår. Så vi er vist ude i problemstilling nr. 1:

El-tænderen kan være defekt (men det er ikke tilfældet hos dig, når du kan starte op igen).
Enig, tænderen er i øvrigt næsten ny.

Herden (risten) kan være så snavset til, at der ikke kommer kommer opvarmet luft fra el-tænderen til træpillerne (rens herden).
Jeg tror vi har fat i noget her, da jeg ofte oplever at der dannes aske/slagger. Men denne forklaring er kun (eller burde kun være) plausibel når fyret har kørt mere end 30 min, eller hvad? Der kan vel næppe nå at dannes så meget aske/slagger på ½ time??

Netop problemet med aske/slagger bringer et nyt spørgsmål op. Hvordan slipper jeg for aske/slagger ophobningen? Jeg kører pt. med Celsico's Prestige piller, og problemet er faktisk først opstået da jeg skiftede fra Celsico Privat til Prestige... men kan det virkelig være årsagen (Prestige burde jo være Celsicos topmodel), og hvad kan jeg gøre ved det (ud over at skifter pilletype :))?

Optændingstiden er meget for kort (forøg optændingstiden).
Optændingeeffekten er for lille (forøg effekten).
Tja... Tiden er som sagt sat til 9 min og effekten til 100%, som i linket fra NBE.

Blæseren kørt for hurtigt.
Her er jeg nok for grøn til at kunne udtale mig  :-[ Hvad er en passende indstilling for blæseren?

Christian

Offline epo

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 11
  • Respekt optjent: +1/-0
Sv: Fyret går ud
« Svar #8 Dato: Dec 28, 2008, 20:20 »
Jeg har oplevet at min Scotte ikke kan tænde når der blæser for meget. Selvom jeg har trækstabilisator i er skorstenstrækket så voldsomt at eltænderen ikke kan antænde pillerne da der trækkes for meget luft gennem kedlen. Så bliver jeg nødt til at åbne diverse renseluger for at lede "falsk" luft ind i skorstenen. Men nu er min skorsten også noget overdimensioneret...

Jeg har næsten igen aske på herden. Nogle af luft hullerne kan godt blive stoppet til af et tyndt lag slagge. Renser herden ca én gang om ugen...
Jeg har gode erfaringer med at holde asken væk ved at sætte renseblæs=100% og rensetid=2sek. Tror jeg har et rense interval på 10min.

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Fyret går ud
« Svar #9 Dato: Dec 29, 2008, 08:28 »
Hej Christian,

Vi koncentrerer os om problemstilling 1.

...og bare lige for at være sikker, du har en velfungerende trækstabilisator i skorstenen/røgrøret, ik' ?
Hvis ikke, så kan det meget let være problemet, især når fyret skal starte med en "varm" skorsten.
Når skorstenen er varm, trækker den meget mere end når den er kold, og det giver et større træk gennem brænderen, hvis man ikke har en trækstabilisator monteret.
Din el-tænder er den hvide model (200 W) og den kan have problemer hvis luftflowet er for stort gennem brænderen.

Så, nye afdækkende spørgsmål:
Har du en velfungerende trækstabilisator ?
Er det rigtigt forstået at problemet opstår når fyret skal starte på en "varm" skorsten ?
Hvad er egentlig årsagen til at fyret stopper ?
...er det dig der styrer det med timer/kontaktur, eller er det fordi det bliver "forvarmt" ?

Hilsen
Michael

Hej Michael.

Tak for svaret. :D

Der ligger uforbrændte piller på herden, når fejlen opstår. Så vi er vist ude i problemstilling nr. 1:

El-tænderen kan være defekt (men det er ikke tilfældet hos dig, når du kan starte op igen).
Enig, tænderen er i øvrigt næsten ny.

Herden (risten) kan være så snavset til, at der ikke kommer kommer opvarmet luft fra el-tænderen til træpillerne (rens herden).
Jeg tror vi har fat i noget her, da jeg ofte oplever at der dannes aske/slagger. Men denne forklaring er kun (eller burde kun være) plausibel når fyret har kørt mere end 30 min, eller hvad? Der kan vel næppe nå at dannes så meget aske/slagger på ½ time??

Netop problemet med aske/slagger bringer et nyt spørgsmål op. Hvordan slipper jeg for aske/slagger ophobningen? Jeg kører pt. med Celsico's Prestige piller, og problemet er faktisk først opstået da jeg skiftede fra Celsico Privat til Prestige... men kan det virkelig være årsagen (Prestige burde jo være Celsicos topmodel), og hvad kan jeg gøre ved det (ud over at skifter pilletype :))?

Optændingstiden er meget for kort (forøg optændingstiden).
Optændingeeffekten er for lille (forøg effekten).
Tja... Tiden er som sagt sat til 9 min og effekten til 100%, som i linket fra NBE.

Blæseren kørt for hurtigt.
Her er jeg nok for grøn til at kunne udtale mig  :-[ Hvad er en passende indstilling for blæseren?

Christian
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Fyret går ud
« Svar #10 Dato: Dec 29, 2008, 08:32 »
Hej Epo,

Ja, det lyder til at din skorsten er overdimensioneret, men din trækstabilisator er så underdimensioneret, hvis den ikke er i stand til at kompensere for trækket.
Hvis du ikke kan få en tilstrækkelig stor trækstabilisator til skorstenen, så kan du måske med fordel montere en røgrøret i stedet for, evt kombineret med et røggasspjæld mellem skorste og trækstabilisator.

Hilsen
Michael

Jeg har oplevet at min Scotte ikke kan tænde når der blæser for meget. Selvom jeg har trækstabilisator i er skorstenstrækket så voldsomt at eltænderen ikke kan antænde pillerne da der trækkes for meget luft gennem kedlen. Så bliver jeg nødt til at åbne diverse renseluger for at lede "falsk" luft ind i skorstenen. Men nu er min skorsten også noget overdimensioneret...

Jeg har næsten igen aske på herden. Nogle af luft hullerne kan godt blive stoppet til af et tyndt lag slagge. Renser herden ca én gang om ugen...
Jeg har gode erfaringer med at holde asken væk ved at sætte renseblæs=100% og rensetid=2sek. Tror jeg har et rense interval på 10min.
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline epo

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 11
  • Respekt optjent: +1/-0
Sv: Fyret går ud
« Svar #11 Dato: Dec 29, 2008, 16:11 »
Ja, det lyder til at din skorsten er overdimensioneret, men din trækstabilisator er så underdimensioneret, hvis den ikke er i stand til at kompensere for trækket.
Hvis du ikke kan få en tilstrækkelig stor trækstabilisator til skorstenen, så kan du måske med fordel montere en røgrøret i stedet for, evt kombineret med et røggasspjæld mellem skorste og trækstabilisator.

Tjaee.. lysningen i trækstabilisatoren er godt nok noget mindre end lysningen i skorstenen. Når der er vind i sejlene udenfor står stabilisatoren også konstant vandret...
Regner med at kappe en meter af toppen af skorstenen engang - den er alligevel godt tærret (stål) og rigeligt lang.

Hjulgaard

  • Gæst
Sv: Fyret går ud
« Svar #12 Dato: Jan 02, 2009, 06:06 »
Hej Michael.

Først og fremmest godt nytår!

Har du en velfungerende trækstabilisator ?
Ja!

Er det rigtigt forstået at problemet opstår når fyret skal starte på en "varm" skorsten ?
Ja!

Hvad er egentlig årsagen til at fyret stopper ?
...er det dig der styrer det med timer/kontaktur, eller er det fordi det bliver "forvarmt" ?
Fyret stopper, fordi det er blevet "for varmt"

Jeg har ændret på blæser indstillingerne så de matcher Epo's (renseblæs=100%, rensetid=2sek og  interval=10min), hvilket har hjulpet lidt... fyret kørte 3 dage uden stop.

Hilsen
Christian

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Fyret går ud
« Svar #13 Dato: Jan 02, 2009, 07:35 »
Hej Christian,

Også et godt nytår til dig  :)

Det lyder til at problemet kan henføres til at varmen fra el-tænderen ikke er tilstrækkelig, eller ikke  kommer tilstrækkeligt i forbindelse med træpillerne.
Det sker ved opstart på varm skorsten, hvor trækket gennem kedlen er størst, og når det sker, hjælper det at rense herden.

Årsagen kan være utilstrækkelig varme fra el-tænderen, eller slet og ret dårlige træpiller.

Varmen fra el-tænderen kan være utilstrækkelig pga. det større træk i en varm skorsten, måske du skal justere blæseren lidt ned under el-tænding.
Justeringen foretager du i stoker kontrol under fanebladet "Setup" > "Fabrk", her står "Blæser eltænding", og det er den værdi blæseren justerer op til under opstart.
Selve opstarten foregår ved at blæseren starter på værdien "Blæser lav" og over tiden for opstart (i dit tilfælde 9 min.) justerer blæseren hastigheden jævnt op til "Blæser eltænding".
Hvis "Blæser eltænding" er sat for højt, kommer blæseren til at virke som en "køler", og kan faktisk blæse bålet ud.
Tricket er at få "Blæser eltænding" sat til en værdi der sikrer at el-tænderen ikke bliver for varm, og samtidig ikke "køler" for meget.
Hvis herden er fyldt med askekage og pillemængden er for lille, bliver problemet bare større.

Måske kan du reddet noget mere ved kraftigere rensning, jeg kører selv med 20 sek. rensning hvert 10. min.

Hilsen
Michael

Hej Michael.

Først og fremmest godt nytår!

Har du en velfungerende trækstabilisator ?
Ja!

Er det rigtigt forstået at problemet opstår når fyret skal starte på en "varm" skorsten ?
Ja!

Hvad er egentlig årsagen til at fyret stopper ?
...er det dig der styrer det med timer/kontaktur, eller er det fordi det bliver "forvarmt" ?
Fyret stopper, fordi det er blevet "for varmt"

Jeg har ændret på blæser indstillingerne så de matcher Epo's (renseblæs=100%, rensetid=2sek og  interval=10min), hvilket har hjulpet lidt... fyret kørte 3 dage uden stop.

Hilsen
Christian
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Hjulgaard

  • Gæst
Sv: Fyret går ud
« Svar #14 Dato: Jan 02, 2009, 08:53 »
Hej igen,

Årsagen kan være utilstrækkelig varme fra el-tænderen, eller slet og ret dårlige træpiller.

Jeg er skal snart have bestilt piller igen, og celsico har udsolgt :( Har du en leverandør du kan anbefale?? (Jeg bor i Korsør, så det skulle gerne være en der levere i Vestsjælland ;))

Hilsen
Christian