Forfatter Emne: Fyret går ud  (Læst 20190 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline mr.loko

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 27
  • Respekt optjent: +1/-1
Sv: Fyret går ud
« Svar #15 Dato: Jan 02, 2009, 09:33 »
Kan anbefale NEOVA Træpiller. Har kørt med dem i 3 år uden problemer.
Køber hos. http://www.lars-meldgaard.dk/ 
Thomas Larsen. Holbæk
Bio-Comfort 16 kw
opop 418

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Fyret går ud
« Svar #16 Dato: Jan 03, 2009, 07:45 »
Hej Christian,

Ligesom Thomas (mr. loko) skriver kan www.lars-meldgaard.dk anbefales, både firma og Neova er udemærkede.
Jeg bruger selv piller fra www.erbo.dk, de er rimelige til prisen, men giver ind imellem også problemer med askekage.

Et godt råd er at prøve nogle sække fra leverandøren, 200-300 kg. ialt. Det koster lidt mere pr. kg. at købe så lille en mængde, men det er det ofte værd.

Hilsen
Michael

Hej igen,

Årsagen kan være utilstrækkelig varme fra el-tænderen, eller slet og ret dårlige træpiller.

Jeg er skal snart have bestilt piller igen, og celsico har udsolgt :( Har du en leverandør du kan anbefale?? (Jeg bor i Korsør, så det skulle gerne være en der levere i Vestsjælland ;))

Hilsen
Christian
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Energi Bornholm

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 61
  • Respekt optjent: +1/-0
    • Stokerkontrol
Sv: Fyret går ud
« Svar #17 Dato: Jan 10, 2009, 00:34 »
Hejsa..

Hvorfor går fyret ud ?? Ed det pga pausetid eller for lidt piller i dine drift og pausefyringer eller....


Opstart på 26 er fint hvis din snegl giver 1000 til 1200 gram på 6 min.

Slagge på risten er nok fordi der skal lidt færre piller på i dine mætninger.

Hvis ellers risten på din brænder er ren, ville jeg forsøge med at sænke fabrik el fra 20 til 15...  Dette giver en lidt varmere eltænder...

Opstart tid 9 - 10 min og en effekt på 100.

Og jo en stabilisator er en god ting...

Renseblæs på 100 er VILDT overdrevet..

Max 40/50   Tid 15 min i ca 6 til 8 sek

VH Flemming
« Senest Redigeret: Jan 10, 2009, 00:35 af Energi Bornholm »
/Energi Bornholm - Hovedforhandler af NBE brændere på Bornholm

Ombygget Mascot ( Nyt motorprint, styring, blæser og skamol )
Ilt, røggas, interface, VVBtemp.kontrol, temperaturovervågning, pumpestyring.
Driftsoptimeret Norrahammer kedel fra 1965
Danfoss ECL 200
6 KW solcelleanlæg

Offline Neonus

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 39
  • Respekt optjent: +1/-1
Sv: Fyret går ud
« Svar #18 Dato: Jan 12, 2009, 06:59 »
Jeg har også problemer med beskidt rist.
Det er helt inde ved sneglen, hvor der efter 1-2 dage samler sig en tynd skald. Jeg vil ikke betegne det som slagger (det er medet porøst) - nærmere som et tyndt lag savsmuld.

jeg kører med en woody. I sommers da jeg kun havde brug for lav ydelse havde jeg lidt problemer med at få forbrændingen ok. Der afblændede jeg halvdelen af blæser indsugningen med godt resultat. Det har jeg kørt med siden (og gør det stadig). Kan det give problemet? Jeg har af sdamme grund sat blæser rens til 100 da den ellers ikke blæser ordentligt ren.

Pillerne jeg kører med er barlinek, som jo plejer at være ok.

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Fyret går ud
« Svar #19 Dato: Jan 12, 2009, 18:20 »
Hej,

Den skal du omtaler er sikkert et resultat af smeltet aske.
Årsagen kan være dårlige træpiller eller for høj temperatur i bålet (evt. kortvarigt).

Faktisk kan rens være en årsag til ophobning af smeltet aske på herden (pudsigt ik’).
Der sker nogle gange det at luftmængden under rens bliver for stor i forhold til bålet. Virkningen bliver noget i stil med en skærebrænder, når man øger ilt-mængden.

Selv om du har reduceret luftmængden ved at afblænde halvdelen af indsugningshullet, er det nok ikke nødvendigt med 100% blæs ved rens.
Afstemning af rens (blæs%, interval og tid) kan være vanskeligt, og skal passe til træpillerne du afbrænder.

Træpiller med et lavt aske-smeltepunkt er følsomme for kraftigt, langvarigt rense-blæs, som typisk bevirker smeltet aske i starten af herden (tættest på sneglen).

Forsøg dig lidt frem, men start med 40-60%blæs, når nu du har afblændet halvdelen af indsugningshullet. Renseinterval på 10-15 min. med en længde på 3-10 sek.

Hilsen
Michael

Jeg har også problemer med beskidt rist.
Det er helt inde ved sneglen, hvor der efter 1-2 dage samler sig en tynd skald. Jeg vil ikke betegne det som slagger (det er medet porøst) - nærmere som et tyndt lag savsmuld.

jeg kører med en woody. I sommers da jeg kun havde brug for lav ydelse havde jeg lidt problemer med at få forbrændingen ok. Der afblændede jeg halvdelen af blæser indsugningen med godt resultat. Det har jeg kørt med siden (og gør det stadig). Kan det give problemet? Jeg har af sdamme grund sat blæser rens til 100 da den ellers ikke blæser ordentligt ren.

Pillerne jeg kører med er barlinek, som jo plejer at være ok.
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Neonus

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 39
  • Respekt optjent: +1/-1
Sv: Fyret går ud
« Svar #20 Dato: Jan 13, 2009, 07:27 »
Nu når jeg alligevel er igang med at spørge. Hvordan er holdningen til afblændning af indsugningen? Igår forsøgte jeg at fjerne afblændingen samt gik ned til 40 i rens, hvert 8 min i 4 sek.

Samtidig er jeg gået tilbage til autoberegning. Mætning lav er omkring 4,6 jeg afvejede 1250 gram piller på 6 min. Før kørte jeg manuelt og havde justeret mætning lav til 6.

I lav drift er bålet nu meget småt i forhold til før. Når brænderen går op i ydelse (f.eks. fra 10-30 %) går bålet næsten ud ind til der kommer flere piller til og ilden rigtigt får fat. Det giver selvfølgelig også en noget lavere røgtemperatur, men om det er god eller dårlig forbrænding kan jeg ikke rigtigt vurdere. Om natten lader jeg fyret slukke i en time for at blæse risten helt ren.

Er der nogle, som kan hjælpe?

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Fyret går ud
« Svar #21 Dato: Jan 13, 2009, 17:24 »
Hej,

Lad mig først og fremmest slå helt fast at korrekt forbrænding er et samspil af brændselsmængde og luftmængde, slut prut finale  :)

Justering af blæser indstillinger og mætninger er værktøjer til at justere forbrændingen, og kun disse parametre.
Neddrosling af brænder er noget man kan bruge for at få en bedre regulering hvis man har et lavt forbrug, men er egentlig ligegyldigt i dag hvor styringen kan regulere fra 10-100% i step af 1%.
Træk stabilisator er noget man monterer for at skabe et stabilt lavt træk, som giver stabil forbrænding og minimeret tomgangstab.
Afblænding af blæserindsugning er noget man bruger for at kunne få minimumseffekten langt ned.
Autoberegning er et system til grundindstilling af mætninger.

Puha, det var forhåbentlig nok definitioner  ;)

Spørgsmål 1 - Hvordan er holdningen til afblændning af indsugningen?
Ja, som du kan læse ovenfor, så er afblænding OK når minimumseffekten skal så langt ned, at regulering med "Blæs lav" ikke længere er mulig.
Problemet med at regulere "Blæs lav" for langt ned er at blæseren så har svært ved at starte, og vil køre ujævnt.
Samtidig med at luftmængden reduceres skal mætningen selvfølgelig også reduceres.
Minimumseffekten er også begrænset af andre faktorer, f.eks. er der en minimumsgrænse for hvor lille et bål der kan forbrændes på herden, og specielt hvis det skal gøres miljømæssigt og økonomisk forsvarligt.
Skal minimumseffekten langt ned, kan der være nødvendigt at gøre afbrændingskammeret mindre (altså det i selve brænderen), og det kan f.eks. gøres med en skamoltunnel.
Skamoltunnellen har dog samtidig også en begrænsning af den maksimale effekt.
Den "ideelle brænder" har en "dynamisk herd", der tilpasser sin størrelse til den ønskede effekt.

Du skriver at du i går fjernede din afblænding (= mere luft gennem brænderen) og samtidig sænkede mætning lav fra 6 til 4,5. Det giver absolut ingen mening, med mindre din forbrænding var alt for fed (=røg fra skorstenen).
Når du øger luftmængden skal du også øge pillemængden, og vise versa....
Jeg kan godt forstå at dine ændringer har give problemer med at holde bålet igang i lavlast, og din lavere røggastemperatur er ikke noget udtryk for bedre økonomi, det er udtryk for alt for meget luft gennem kedlen (= tab).

Altså om du har brug for afblænding, er et spørgsmål om hvorvidt din luftmængde i lavlast er for stor, selv med laveste indstilling af "Blæs lav".

Når du har besluttet dig for om du skal have afblænding eller ej, så skal du justere "Mætning høj" og "Mætning lav" i hhv. 10% drift og 100% drift, til fornuftig forbrænding.
Fornuftig forbrænding kan justeres efter en god røggasanalysator (af en professionel) eller du kan bruge metoder som "røg-metoden" eller "betragte flammens farve metoden".
Prøv at læse her http://www.mhes.dk/Indstilling.pdf.

Husk at "autoberegning" kun er et værktøj til grundindstilling, det er ikke et videnskabeligt justeringsværktøj.
I stedet for at bruge "autoberegning" kunne man lige så godt aflæse værdier for "Mætning lav", "Mætning høj" og "Mængde el-tænder" i et skema, og indtaste dem i styringen.

Hilsen
Michael

Nu når jeg alligevel er igang med at spørge. Hvordan er holdningen til afblændning af indsugningen? Igår forsøgte jeg at fjerne afblændingen samt gik ned til 40 i rens, hvert 8 min i 4 sek.

Samtidig er jeg gået tilbage til autoberegning. Mætning lav er omkring 4,6 jeg afvejede 1250 gram piller på 6 min. Før kørte jeg manuelt og havde justeret mætning lav til 6.

I lav drift er bålet nu meget småt i forhold til før. Når brænderen går op i ydelse (f.eks. fra 10-30 %) går bålet næsten ud ind til der kommer flere piller til og ilden rigtigt får fat. Det giver selvfølgelig også en noget lavere røgtemperatur, men om det er god eller dårlig forbrænding kan jeg ikke rigtigt vurdere. Om natten lader jeg fyret slukke i en time for at blæse risten helt ren.

Er der nogle, som kan hjælpe?
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Kendub

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 310
  • Respekt optjent: +6/-4
    • Data:
Sv: Fyret går ud
« Svar #22 Dato: Jan 13, 2009, 22:58 »
Hej,

Lad mig først og fremmest slå helt fast at korrekt forbrænding er et samspil af brændselsmængde og luftmængde, slut prut finale  :)

Justering af blæser indstillinger og mætninger er værktøjer til at justere forbrændingen, og kun disse parametre.
Neddrosling af brænder er noget man kan bruge for at få en bedre regulering hvis man har et lavt forbrug, men er egentlig ligegyldigt i dag hvor styringen kan regulere fra 10-100% i step af 1%.
Træk stabilisator er noget man monterer for at skabe et stabilt lavt træk, som giver stabil forbrænding og minimeret tomgangstab.
Afblænding af blæserindsugning er noget man bruger for at kunne få minimumseffekten langt ned.
Autoberegning er et system til grundindstilling af mætninger.

Puha, det var forhåbentlig nok definitioner  ;)

Spørgsmål 1 - Hvordan er holdningen til afblændning af indsugningen?
Ja, som du kan læse ovenfor, så er afblænding OK når minimumseffekten skal så langt ned, at regulering med "Blæs lav" ikke længere er mulig.
Problemet med at regulere "Blæs lav" for langt ned er at blæseren så har svært ved at starte, og vil køre ujævnt.
Samtidig med at luftmængden reduceres skal mætningen selvfølgelig også reduceres.
Minimumseffekten er også begrænset af andre faktorer, f.eks. er der en minimumsgrænse for hvor lille et bål der kan forbrændes på herden, og specielt hvis det skal gøres miljømæssigt og økonomisk forsvarligt.
Skal minimumseffekten langt ned, kan der være nødvendigt at gøre afbrændingskammeret mindre (altså det i selve brænderen), og det kan f.eks. gøres med en skamoltunnel.
Skamoltunnellen har dog samtidig også en begrænsning af den maksimale effekt.
Den "ideelle brænder" har en "dynamisk herd", der tilpasser sin størrelse til den ønskede effekt.

Du skriver at du i går fjernede din afblænding (= mere luft gennem brænderen) og samtidig sænkede mætning lav fra 6 til 4,5. Det giver absolut ingen mening, med mindre din forbrænding var alt for fed (=røg fra skorstenen).
Når du øger luftmængden skal du også øge pillemængden, og vise versa....
Jeg kan godt forstå at dine ændringer har give problemer med at holde bålet igang i lavlast, og din lavere røggastemperatur er ikke noget udtryk for bedre økonomi, det er udtryk for alt for meget luft gennem kedlen (= tab).

Altså om du har brug for afblænding, er et spørgsmål om hvorvidt din luftmængde i lavlast er for stor, selv med laveste indstilling af "Blæs lav".

Når du har besluttet dig for om du skal have afblænding eller ej, så skal du justere "Mætning høj" og "Mætning lav" i hhv. 10% drift og 100% drift, til fornuftig forbrænding.
Fornuftig forbrænding kan justeres efter en god røggasanalysator (af en professionel) eller du kan bruge metoder som "røg-metoden" eller "betragte flammens farve metoden".
Prøv at læse her http://www.mhes.dk/Indstilling.pdf.

Husk at "autoberegning" kun er et værktøj til grundindstilling, det er ikke et videnskabeligt justeringsværktøj.
I stedet for at bruge "autoberegning" kunne man lige så godt aflæse værdier for "Mætning lav", "Mætning høj" og "Mængde el-tænder" i et skema, og indtaste dem i styringen.

Hilsen
Michael


RESPEKT!   8)

Offline Neonus

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 39
  • Respekt optjent: +1/-1
Sv: Fyret går ud
« Svar #23 Dato: Jan 14, 2009, 06:59 »
Grunden til at jeg både fjernede afblændingen samt gik tilbage til autoberegn var for at gå helt tilbage til start, hvor det sådan set kørte ok.

Nu hvor jeg er gået tilbage til autoberegn (og får mere luft gennem kedlen) har jeg dog ikke bemærket at mit forbrug er steget - tværtimod syntes jeg det er faldet en smule. Jeg har aldrig kunnet justere ud fra askefarven. Ligegyldigt hvor høj eller hvor lav mætning (selvfølgelig inden for rimelighedens grænser) syntes jeg altid at asken har samme farve.

Hvis mætningen kommer for langt ned begynder bålet at gnistre samt bliver meget småt.

Da jeg justerede på mætninger gjorde jeg det udelukkende ud fra hvordan flammen så ud. Jeg justerede så den blev lidt mere "doven" at se på samt havde små sorte spidser. Dog uden røg fra skorstenen. Dette samtidigt med at jeg havde blændet indsugningshullet lidt af.

Jeg har ligeledes tætnet kedlen. Lappet hullerne, hvor transport beslaget var, tætnet både toplåger samt askelåge i et forsøg på at få "mindre" luft igennem.

Men som sagt fik jeg et problem med at holde herden ren. Derfor gik jeg tilbage. Samtidigt faldt røgtemperaturen lidt. Før var den på 80-90 grader ved 10% last. Nu er den nede på 75 grader.

Men lad og se hvordan det går. Rens ser ud til at være meget bedre efter afblængingen er fjernet. Jeg er nu nede på 40 i rens og herden holdes fint ren.

Offline Neonus

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 39
  • Respekt optjent: +1/-1
Sv: Fyret går ud
« Svar #24 Dato: Jan 16, 2009, 09:23 »
Jeg kan nu tilføje at jeg stadig syntes der dannes en lille smule slagge. Det dannes helt inde i hjørnerne på hver side af den interne snegl.

Det kan godt være at det altid har været sådan, men er selvfølgelig meget OBS på det lige nu :-)

Hvad siger i - er det normalt? Er der eventuelt nmogle der har prøvet at lave lidt større lufthuller derinde? Det virker som om de små huller hurtigt stopper til

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Fyret går ud
« Svar #25 Dato: Jan 17, 2009, 10:27 »
Hej,

Jeg er ret sikker på at en grundig afrensning af herden (knofedt og stålbørste  :D) kan hjælpe på problemet.
Jeg er også ret sikker på at fænomenet skyldes pillerne og deraf askens smeltepunkt.
Jeg ser iblandt selv det samme på 3-4 sække piller, og så forsvinder problemet igen.

Det med at bore hullerne op i herden, det kan kun frarådes !!!
Herdens udformning er et resultat af lang tids afprøvning og erfaring hos NBE, og selv om du synes at hullerne ser små ud, så er det altså bare noget du synes og ikke noget der er baseret i reelle fakta  ;).
Ændrer du på hullerned størrelse, placering o.lign. så ændrer du radikalt på brænderens forbrændings koncept, hvilket faktisk medfører at godkendelsen af brænderen ikke længere gælder.
Stol på leverandøren og hans erfaring mht. herdens udformning  :)

Hilsen
Michael
Jeg kan nu tilføje at jeg stadig syntes der dannes en lille smule slagge. Det dannes helt inde i hjørnerne på hver side af den interne snegl.

Det kan godt være at det altid har været sådan, men er selvfølgelig meget OBS på det lige nu :-)

Hvad siger i - er det normalt? Er der eventuelt nmogle der har prøvet at lave lidt større lufthuller derinde? Det virker som om de små huller hurtigt stopper til
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Neonus

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 39
  • Respekt optjent: +1/-1
Sv: Fyret går ud
« Svar #26 Dato: Jan 17, 2009, 18:04 »
Hej igen.

Jeg tror jeg er kommet ind til kernens problem. Da jeg har været meget obs på slagge / forbrug har jeg kun kørt med 1 sæk piller i siloen af gangen. Det har givet enkelte episoder, hvor den er kørt tør.

Det virker som om snegl ikke doserer helt korrekt når silo er ved at være tom (bl.a. kan man se sneglerøret at det ikke er fyldt med piller). Nu har jeg fyldt siloen, hvilket også giver en mere fuld snegl.

Det lader til at det i sidste ende også giver en mere stabil forbrænding.