Forfatter Emne: lambdasonde til woody 16kw  (Læst 5887 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline ulrik koch

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 1
  • Respekt optjent: +0/-0
lambdasonde til woody 16kw
« Dato: Jan 03, 2009, 20:31 »
hej er der nogen der ved om man kan bruge en lambdasonde fra en bil
for den jeg har kan ikke kalibreres mere.
mvh.ulrik

Offline Rasser

  • Guru
  • ****
  • Indlæg: 93
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: lambdasonde til woody 16kw
« Svar #1 Dato: Jan 05, 2009, 17:10 »
Hej Ulrik.
Jeg ved ikke om du har søgt lidt rundt på nettet, men jeg fandt denne:
1 stk. Bosch KSM-11R f.eks fra Thansen til ca 685 kr.
Så er det op til dig om du har lyst til at prøve.

Mvh Jens (Ras)

Offline thoken

  • Guru
  • ****
  • Indlæg: 85
  • Respekt optjent: +3/-3
Sv: lambdasonde til woody 16kw
« Svar #2 Dato: Jan 05, 2009, 17:42 »
hej er der nogen der ved om man kan bruge en lambdasonde fra en bil
for den jeg har kan ikke kalibreres mere.
mvh.ulrik

Hej!
Ellers kan du købe en ny lambda sonde her: http://www.pavitronic.dk/index.htm


Mvh thoken
scotte/dor 10kw, trækstabilisator, stokerkontrol, alpha pro pumpe, 140 m2 hus

Offline epo

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 11
  • Respekt optjent: +1/-0
Sv: lambdasonde til woody 16kw
« Svar #3 Dato: Jan 06, 2009, 08:12 »
hej er der nogen der ved om man kan bruge en lambdasonde fra en bil
for den jeg har kan ikke kalibreres mere.
mvh.ulrik

Det korrekte og præcise svar er "måske"... :)

Jeg bruger selv Biltemas "universal" bil-lambdasonde. Dog er varmelegemet i den ikke kraftigt nok til at sidde i den "kolde" skorstensrøg (selve zirkoniumkrystallet som er den aktive del i en lambdasonde skal være >300 grader varmt for at fungere ordentligt til stoker). Så jeg har "tunet" den ved at sætte eksternt 15V på varmelegemet istedet for de 12V som styringen leverer. Problemet var at den sagtens kunne kalibreres når den var "frisk", men efter at have siddet i røgrøret et stykke tid passede kalibreringen ikke - kun hvis jeg varmede den godt op med f.eks. en gasbrænder, så fungerede den igen.

Så nogle bil-lambdasonder vil måske fungere. Andre vil ikke. Faktum er at dem der er beregnet til stoker (f.eks. Bosch LSM11) netop er optimeret til det formål dvs. varmelegemet er dimensioneret til det og de er sikkert også bedre til at håndtere aske/sod....

Hvis du tilfældigvis har en sonde fra en gammel til at ligge kan du jo bare prøve den... Kan du ikke få den til at opføre sig ordentligt over tid, så må du dykke ned i lommen.
Du er nødt til at overvåge ilt% i en periode vha. f.eks. Stokerkontrol... Du kan f.eks. lade fyret slukke en times tid hver dag - så skal ilt% gerne gå op i nærheden af 21%.

Mit system fungerer rimeligt OK nu. Jeg kan f.eks. se at den ændrer en del på mætning-høj/-lav afhængigt af vinden (megen vind => ekstra skorstenstræk => mere luft gennem bålet => øget ilt% => der skrues op for mætningen)