Forfatter Emne: Dimensionering af nyt anlæg  (Læst 2755 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Ørholm

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 35
  • Respekt optjent: +1/-1
Dimensionering af nyt anlæg
« Dato: Apr 14, 2014, 13:43 »
Hej Forum
Jeg vil skifte mit kombifyr  HS-Tarm OT35 med 2x600 liter buffertank ud efter denne sæson. Har hvert år i gennemsnit  smidt 30m3 bøg i det. Nu gider jeg ikke mere og ønsker mere automatik. Virkningsgraden er heller ikke imponerende, hverken på olie eller brænde. Er fuldt gang i renovering af kælderrum, hvor det nye skal opstilles til sommer . Efter at have læst med i diverse indlæg, vælger jeg woody/scotte løsningen.  Jeg har nogle spørgsmål vedr. dimensionering i forhold til varmesystemet i huset. NBE hjælper med antal m2 samt olieforbrug, hvilket jo er en start, men også noget generelt.
Vores, gennem de sidste 10 år renoverede, hus er på ialt 228 opvarmede m2 fordeler sig således:

- Fyrkælder med gulvvarme 18 m2 (arbejder på det)
- Stueplan: 88 m2 (60 m2 gulvvarme) resten radiator
- Stueplan tilbygning 1 plan: 42m2 gulvvarme
- Første sal: 80m2 (8 m2 gulvvarme) resten radiator.

- KombiVVB på 140 liter rækker fint til vores familie.

Alt det gulvvarme passer godt til brændefyret, hvor jeg kan fyre fuld power i 6 timer i gennemsnit og lagre i gulv og tank. (nogle gang bliver gulvet lidt varmt, da jeg tit bare skruer op for Wavin), når jeg fyrer  :))
Der er Wavin styring på 75 m2 af gulvvarmen i stueplanet ( + evt 18 m2 i kælder) og her kommer jeg i tvivl. Det er jo on/off styring, så enten bliver der taget fra og pludselig stopper forbruget. Måske starter alle ventiler ikke samtidig, men temperaturen stiger og falder rimeligt ens i rummene.
Til gengæld tager indreguleringen en del timer, så ”reaktionstiden” på fyret er ikke så vigtig, i alt fald ikke, når forbruget stiger  ;).

Resten af husets gulvvarme på 35 m2 er med traditionel regulering med termostat på returløb. (lang indregulering, tykke gulve)
Herved er ”kun” 100m2 med radiator, hvor det skal reagere med det samme . 
VVB skal styres med prioritering.

Jeg kan se, at der er nogle, som opvarmer 250m2+ på 10 kW anlæg og da prisen næsten er ens på 10 og 16 kW anlæg, er dette jo ikke det udslagsgivende.  Pillefyret har jo, i teorien, tid til at varme/holder varme hele døgnet i forhold til brændefyrets korte tid(når jeg har tid og er hjemme).
Er der en fordel ved lavt forbrug med hhv. 10 og 16 kW anlæg.

Kan man via min beskrivelse og forbrugsmønster siger noget om valg af anlæg ?? 

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Dimensionering af nyt anlæg
« Svar #1 Dato: Apr 14, 2014, 17:38 »
Hej,

www.nbe.dk under "download" >> Beregningsprogrammer >> Besparelse & virkningsgrad hente et excel-ark hvor du kan konvertere dit nuværende forbrug af brænde til en anlægsstørrelse på et træpilleanlæg.
Direkte konverteret fra 30 m3 løvtræ, bliver den krævede størrelse et 12 kW anlæg, så du bør nok gå efter en 16 kW brænder.
Det skal dig siges at det helt afhænger af dit nuværende anlægs virkningsgrad.

Hilsen
Michael

Hej Forum
Jeg vil skifte mit kombifyr  HS-Tarm OT35 med 2x600 liter buffertank ud efter denne sæson. Har hvert år i gennemsnit  smidt 30m3 bøg i det. Nu gider jeg ikke mere og ønsker mere automatik. Virkningsgraden er heller ikke imponerende, hverken på olie eller brænde. Er fuldt gang i renovering af kælderrum, hvor det nye skal opstilles til sommer . Efter at have læst med i diverse indlæg, vælger jeg woody/scotte løsningen.  Jeg har nogle spørgsmål vedr. dimensionering i forhold til varmesystemet i huset. NBE hjælper med antal m2 samt olieforbrug, hvilket jo er en start, men også noget generelt.
Vores, gennem de sidste 10 år renoverede, hus er på ialt 228 opvarmede m2 fordeler sig således:

- Fyrkælder med gulvvarme 18 m2 (arbejder på det)
- Stueplan: 88 m2 (60 m2 gulvvarme) resten radiator
- Stueplan tilbygning 1 plan: 42m2 gulvvarme
- Første sal: 80m2 (8 m2 gulvvarme) resten radiator.

- KombiVVB på 140 liter rækker fint til vores familie.

Alt det gulvvarme passer godt til brændefyret, hvor jeg kan fyre fuld power i 6 timer i gennemsnit og lagre i gulv og tank. (nogle gang bliver gulvet lidt varmt, da jeg tit bare skruer op for Wavin), når jeg fyrer  :))
Der er Wavin styring på 75 m2 af gulvvarmen i stueplanet ( + evt 18 m2 i kælder) og her kommer jeg i tvivl. Det er jo on/off styring, så enten bliver der taget fra og pludselig stopper forbruget. Måske starter alle ventiler ikke samtidig, men temperaturen stiger og falder rimeligt ens i rummene.
Til gengæld tager indreguleringen en del timer, så ”reaktionstiden” på fyret er ikke så vigtig, i alt fald ikke, når forbruget stiger  ;).

Resten af husets gulvvarme på 35 m2 er med traditionel regulering med termostat på returløb. (lang indregulering, tykke gulve)
Herved er ”kun” 100m2 med radiator, hvor det skal reagere med det samme . 
VVB skal styres med prioritering.

Jeg kan se, at der er nogle, som opvarmer 250m2+ på 10 kW anlæg og da prisen næsten er ens på 10 og 16 kW anlæg, er dette jo ikke det udslagsgivende.  Pillefyret har jo, i teorien, tid til at varme/holder varme hele døgnet i forhold til brændefyrets korte tid(når jeg har tid og er hjemme).
Er der en fordel ved lavt forbrug med hhv. 10 og 16 kW anlæg.

Kan man via min beskrivelse og forbrugsmønster siger noget om valg af anlæg ??
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Ørholm

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 35
  • Respekt optjent: +1/-1
Sv: Dimensionering af nyt anlæg
« Svar #2 Dato: Apr 16, 2014, 08:16 »
@Michael, tak for info.
Jeg har en god ven, som er skorstensfejer og han vil komme forbi med en røggasmåler, som jeg kan lege med nogle dage. Da jeg ikke har travlt, så vil jeg forsøge at finde virkningsgraden på det gamle fyr ved forskellige belastninger. Termometer til afgangsrør har jeg, så nu skal er nørdes.
Men det må vi vel også gerne i dette forum  8)

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Dimensionering af nyt anlæg
« Svar #3 Dato: Apr 16, 2014, 08:35 »
Jeps, dette forum er også for nørder  ;)
...hvis nogle synes at det bliver for nørdet, kan de jo bare springe det over  ;)

Men det er vigtigt at huske at det så absolut også er et forum for "ikke nørder" ;)

At finde virkningsgraden med en røggasanalysator er ret nørdet men det er netop en af de ting man kan med sådan en fætter.
Husk at få en grundig vejledning i at bruge røggasanalysatoren af din ven, da man let kan komme ti l at lave forkerte konklusioner med sådan en, hvis man ikke har 100%styr på hvad det er man måler/ser  ;)

Hilsen
Michael

@Michael, tak for info.
Jeg har en god ven, som er skorstensfejer og han vil komme forbi med en røggasmåler, som jeg kan lege med nogle dage. Da jeg ikke har travlt, så vil jeg forsøge at finde virkningsgraden på det gamle fyr ved forskellige belastninger. Termometer til afgangsrør har jeg, så nu skal er nørdes.
Men det må vi vel også gerne i dette forum  8)
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html