Forfatter Emne: Rensning af Blackstar+ med V. 16 styring  (Læst 1945 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Pilleforbruger

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 3
  • Respekt optjent: +0/-0
Rensning af Blackstar+ med V. 16 styring
« Dato: Dec 14, 2021, 20:38 »
Hej med jer kloge hoveder.  :)

Jeg er den glade ejer at et 10 kw. Blackstar+ pillefyr med V. 16 styring, inkl. kompressor rens.
Fyret er købt i år og har nu kørt fuldstændig perfekt i to måneder.

Hvor lang tid skal der gå imellem rensningerne af fyret? (Det store rens i kedlen og brænderhoved)
Fyret har til dags dato spist ca. 760 kg piller, og givet den fineste grå aske.

Håber i kan give et lille prej, i den rigtige retning.  :D


Link til stokercloud: https://v16.stokercloud.dk/#marinsommer
Ps.: Huset er på 200 kvm, fra 1980.

Offline Nektariet

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 60
  • Respekt optjent: +1/-4
  • RTB Phoenix 10 - V16 - Phoenix Silo 700 - 300l VVB
Sv: Rensning af Blackstar+ med V. 16 styring
« Svar #1 Dato: Dec 14, 2021, 20:52 »
Hey pilleforbruger! :)

Jeg fik selv mit fyr her i slutningen af september efter mit gamle Vølund fyr valgte at strejke totalt efter sommerhi...
ALTAFGØRENDE for disse fyr er grundindstillingerne og indjusteringen - som kan være ret tricky hvis du spørger mig - MEN når først den kører så uha uha det kører bare! :)

I starten nøjes jeg med at kigge til det - og holde øje med at asken så "rigtig ud" - ellers har jeg helt pillet snitterne fra det... valgte i søndags at tjekke ordentligt efter - den havde nu kørt lige over 1t piller uden jeg har renset eller noget og jeg skal da lige love for det var en overraskelse ... ja, min askeskuffe meldte kun 8% fyldt hvilket jeg tænkte måske var en fejl i sensoren... det var det ikke! Asken så super fin og god ud, som jeg også forventede det. Herden var ren og alle huller m.v. store og fine - ingenting overhovedet at komme efter i brænderen... lyste og så ind i hele brændkammeret med telefonen ... alt så ud som om den kun lige havde kørt ½ time med super god forbrænding...  :) Dernæst fandt jeg ud af hvor en hel del af asken var - jeg har desværre været nødt til at lave 1½m røgrør Ø130 som jeg har totalt isoleret .... og her lå der noget aske - som jo er blæst den vej ud under hver kompressor-rens. . . men ellers intet nogen steder... virkelig positiv overrasket må jeg indrømme!

SÅ et praj - tænker snildt vi kan køre 3 tons piller igennem uden at gøre meget andet end holde øje med parametrene... klart hvis noget pludselig skriger til himlen eller den pludseligt begynder at korrigere for vildt eller noget - så er det tid at gøre noget... indtil da tror jeg vi kan læne os tilbage og nyde det fantastisk dejlige varme stuehus :)

Glædelig jul

Michael
RTB Phoenix 10
Phoenix silo 700 med 330kg Heatlets Premium 8mm
300l Vølund VVB
3 solvarmepaneler - Vølund
Ca. 185 kvm opvarmet stuehus på landet
Årligt forbrug: 2,7-3,2 t piller
Årlige grønne regnskaber de sidste mere end 20 år.
Producerer AL vor strøm selv - inkl. til daglig kørsel i elbil
"Smart Home" nørdet ejendom hvor jeg kan
www.facebook.dk/nektariet
https://v16.stokercloud.dk/#nektariet

Offline Pilleforbruger

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 3
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Rensning af Blackstar+ med V. 16 styring
« Svar #2 Dato: Dec 14, 2021, 21:05 »
Hej Michael

Det lyder da bare herligt!   :D

Din opstilling med 1,5 meter 130mm røgrør der er isoleret, lyder meget som min opsætning. Så jeg vil da lige huske at rense røgrøret, når jeg renser fyret.
Nu har vi jo ikke haft voldsomt hård frost endnu, men jeg må ærligt sige, at jeg er meget positivt overrasket over fyrets lave pilleforbrug. Huset har aldrig haft centralvarme før, det er noget som først er lagt rundt i sommers og med et skønt nyt fyrrum i værkstedet.  ;D

Hvor tit starter din kompressorrens? Min er sat til 30 kg.

Mvh Anders

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1413
  • Respekt optjent: +54/-291
Sv: Rensning af Blackstar+ med V. 16 styring
« Svar #3 Dato: Dec 15, 2021, 05:43 »


Hvor tit starter din kompressorrens? Min er sat til 30 kg.

Mvh Anders


Det kommer an på hvor godt det køre. Hvis det køre rigtigt godt bør det slet ikke være nødvendigt.
Utroligt mange pillefyr har kørt uden kompressorens før, uden problemer, så hvorfor det lige pludseligt er blevet nødvendigt er svært at forstå.

Men bevars, jeg har det også og bruger det. For hver 50kg. piller.

Hvor godt fyret køre kan nogle vurderer udfra asken, andre bruger ikke den slags lavpraktiske anskuelser.
Specielt ikke på en top teknologisk styring som V16

Personligt mener jeg at asken skal ligne (groft) mel i konsistensen med en farve mellem brun og grå og være fuldstændig uden sorte piller eller klumper, men nu kører jeg også med V13 der jo ikke er i samme klasse.


På den måde køre jeg hele 3 tons piller igennem på en vinter uden at gøre andet end at fylde på og løfte i rensere os uden kedelrens må leve med.

Så altafgørende for fyrets drift er hvordan det er kørt ind og indstillet.
Om "man" så mener det er nødvendigt at fintrimme det er en personlig sag. Hvis det køre med standard indstillinger køre det sikkert lige så godt, eller skidt, som alle de andre der gør det.

Altså køre med standardindstillinger. 
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline Nektariet

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 60
  • Respekt optjent: +1/-4
  • RTB Phoenix 10 - V16 - Phoenix Silo 700 - 300l VVB
Sv: Rensning af Blackstar+ med V. 16 styring
« Svar #4 Dato: Dec 15, 2021, 06:26 »
Hej igen,

Min kompressor rens kører også for hver 30 kg - men samtidig efter ugeplanen - på den måde skal begge være opfyldt for at den renser. Jeg har sat den til at rense mellem 10 og 11 formiddag - så har jeg muligheden for at "gribe ind" hvis der skulle være noget. Kompressor rens er ekstremt nødvendigt, på trods hvad nogle tænker derom, uden denne vil der aldrig kunne holdes et rent nok miljø til at få en ordentlig konstant forbrænding med flowstyring m.v. - og ja, det er jo med til at man ikke behøver stå på hovedet deri hver søndag som mange af os måtte gøre tidligere uden kompressor rens...

Jeg kan se din er uden flowstyring / sat off, har du heller ikke modtryksmåling og undertryksmåling?

Kan se du har afvejning på 3.125 g/6 min - er det pillerne eller sneglen der er speciel?? Ser ekstremt højt ud i mine øjne, men dit fyr kører nogenlunde med det dog lidt høje korrektioner som kan ligge deri.. ?

Helt uden VVB på pillefyret - eller er dette styret via termostat ?

Og ja, det er overraskende så meget man kan fintune og få disse anlæg til absolut KUN at levere det energi som der er behov for - men det kræver noget arbejde og IKKE som 383CI skriver - smide standardværdierne ind og læne sig tilbage.... der findes nemlig IKKE endnu standardværdier til den styring her - og dem min var født med som fabriksindstillinger var HELT hen i vejret... der var godt nok ikke meget "ReadyToBurn" over den :( . . og igen uden vejrkompensering bør man også selv finjustere sin fremløbstemperatur til det absolut minimale - har du 10 grader udenfor er det oftest mere end rigeligt med 52-60 grader i kedel/fremløbstemperatur... men ja, det er finjusteringer som kun betyder noget for pilleforbruget, hvilket mange er ret ligeglade med - de har udelukkende komforten som behov og fint med det jo! Og nemt - så er man fri for at forholde sig til så meget og kan lade det køre derudaf på alle tider af året.

Bedste hilsner
Michael

Jeg har en af mine tidligere industri støvsugere til at stå fast i fyrrummet - så lige en hurtig tur med børsten og sugeslangen i røgrør m.v. - SÅ er den absolut ren som ny :)
RTB Phoenix 10
Phoenix silo 700 med 330kg Heatlets Premium 8mm
300l Vølund VVB
3 solvarmepaneler - Vølund
Ca. 185 kvm opvarmet stuehus på landet
Årligt forbrug: 2,7-3,2 t piller
Årlige grønne regnskaber de sidste mere end 20 år.
Producerer AL vor strøm selv - inkl. til daglig kørsel i elbil
"Smart Home" nørdet ejendom hvor jeg kan
www.facebook.dk/nektariet
https://v16.stokercloud.dk/#nektariet

Offline Pilleforbruger

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 3
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Rensning af Blackstar+ med V. 16 styring
« Svar #5 Dato: Dec 15, 2021, 13:51 »

Jeg kan se din er uden flowstyring / sat off, har du heller ikke modtryksmåling og undertryksmåling?

Kan se du har afvejning på 3.125 g/6 min - er det pillerne eller sneglen der er speciel?? Ser ekstremt højt ud i mine øjne, men dit fyr kører nogenlunde med det dog lidt høje korrektioner som kan ligge deri.. ?

Helt uden VVB på pillefyret - eller er dette styret via termostat ?


Bedste hilsner
Michael


Hej Michael

Jeg har ikke monteret en varmtvandsbeholder på anlægget endnu. Den nye varmtvandsbeholder bliver dog monteret inde i selve huset, da der er for langt ud til fyrrummet. Jeg laver en lokal styring med varmtvandsprioritering, når varmtvandsbeholderen bliver sat op.

Nu er jeg ikke helt ferm på pillefyrs termer, så det kræver nok en mindre uddybning af begreberne; Modtryksmåling samt undertryksmåling :)

I forhold til min høje afvejning, så skyldes det at min snegl er genbrugt fra et tidligere anlæg. Sneglen har derfor en lidt høj dosering, men så vidt jeg kan se, passer den beregnede forbrugsmængde af træpiller rigtig godt overens med det faktiske forbrug.

Mvh Anders

Offline Nektariet

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 60
  • Respekt optjent: +1/-4
  • RTB Phoenix 10 - V16 - Phoenix Silo 700 - 300l VVB
Sv: Rensning af Blackstar+ med V. 16 styring
« Svar #6 Dato: Dec 15, 2021, 15:15 »
Hej Anders,

Ja, dit setup ser ud til at køre super godt! :) Og Aehaaa - giver super god mening med at du kører med en anden snegl og derfor får de her lidt høje tal i forhold til "standard".

Du har undertryksmåling m.v. - eneste du ikke kører med eller har er luftflow måling... og hvorfor skulle du når det kører så perfekt som dit her :) Var mere mig der var interesseret for ingen andre ser tilsyneladende ud til at køre med det... men det kommer nok en dag :) - jeg bøvler nemlig lidt med, at den konsekvent ofte ryger i "flammestabilisering on" - når den i lav drift kommer over 19 i ilten så starter den automatisk for tænd-elementeret fordi det ser ud til ilden er gået ud... jeg har snart prøvet ALT uden held til at få denne lille irriterende ting på plads... :) Kørte ellers længe uden der var bøvl - men nu er det så kommet igen.. hmmm - måske det er en "pyt" ting. :)

Ad VVB jep - jeg købte selv et udvidelsesprint som jeg byggede op i plast-boks og lavede til "ekstern" brug så den kan stå i stuehuset og bl.a. styre VVB og på sigt også nogle zoner i forhold til Vejrkompensering og ikke mindst solvarmen.. det dur bare! :) Kræver lidt ledninger imellem fyrrum og stuehus - havde i forvejen Cat5 ledninger derover, så eneste jeg mangler er en 220v til styring af solvarmepumpen, som desværre SKAL sidde på hovedstyringen på selve fyret.

Pøj pøj og glædelig jul

Michael
RTB Phoenix 10
Phoenix silo 700 med 330kg Heatlets Premium 8mm
300l Vølund VVB
3 solvarmepaneler - Vølund
Ca. 185 kvm opvarmet stuehus på landet
Årligt forbrug: 2,7-3,2 t piller
Årlige grønne regnskaber de sidste mere end 20 år.
Producerer AL vor strøm selv - inkl. til daglig kørsel i elbil
"Smart Home" nørdet ejendom hvor jeg kan
www.facebook.dk/nektariet
https://v16.stokercloud.dk/#nektariet