Forfatter Emne: Pille fyr vs. solvarme  (Læst 4408 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline OSvendsen

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 15
  • Respekt optjent: +1/-0
Pille fyr vs. solvarme
« Dato: Feb 27, 2011, 15:54 »
Kære forum,
Jeg er i stadiet inden skift til anden alternativ energiform, men vil lige dele mine erfaringer med jer.
Mit "pilleforbrug" startede primo 2003 hvor jeg blev anbefalet en Roca p30 med tilhørende brænder og 175 kg magasin. Dette blev indstalleret i baggangen (hvor skorstenen i forvejen var) i vores nyrenoverede hus og fungerede ok i nogle år, men pga. af støvgener og støj fra den eksterne snegl flyttede jeg i sommeren 2008 installationen til en eksisterende lade hvor jeg havde bygget et nyt flot fyrrum. Der er ca. 40 m. rør fra laden til baggangen hvor jeg tidligere havde kedel, brænder og magasin til at stå.
Mit pilleforbrug steg efterfølgende rimeligt meget efter jeg flyttede installationen. I årene 2003 - 2008 brugte jeg ca. 7.000 kg/år, men de seneste år har jeg brugt ca. 12.000 kg / år svarende til kr. 22.000 og det mener jeg er mange penge. Det skal her tilføjes at hust er på ca. 180 m2, godt isoleret, 3 pers. der bader dagligt og vi har ikke for megen varme i radiatorerne (syntes resten af familien ;D)
Så kunne historien egentligt være slut, men problemet er ikke kun det høje pilleforbrug også alt det bøvl der har været med driften af fyret.
- Renovering af brænder primo 2009 og opgardering af styring til version 4.06 - kr. 6000.-
- Ugentlige nedbrud pga. div. fejl (fotocelle brændt af, smuld i extern snegl, røg slår tilbage i extern snegl, sodet kedel, osv.). Jeg bruger nok 6-7 fotoceller om året.
- Optima besøg i 2010 uden den store effekt
- Ny isolering af rør i sommeren 2010 med rockwoll skåle - kr. 2.000,- + isat røgvender plade i kedel.
- Isat trækstabilisator i skorsten i efteråret 2010
- Købte ny extern snegl i januar - kr. 1.000.-
- Renser magasin for smuld ca. hver 3 uge.
- Renser kedel en gang om ugen
- Fyrrum er totalt sodet pga. røg som slår tilbage i kedel
Nu kom jeg hjem fra en uges vinterferie til et hus hvor indetemp. i huset var på ca. 10 C fordi brænderen gik istå i tirsdags og jeg kan så bruge lørdag aften på at tømme magasin (det var smuld der blokerede pilletilførsel) og rense fyret igen.
Grunden til jeg sidder og "hælder vand ud af ørerne" er at jeg føler at jeg bruger mange af de gode råd som I giver i dette forum, men effekten udebliver og man lever konstant med en usikkerhed om der er varme i huset næste morgen eller hvis man er væk et par dage. Samtidigt har det været svært at finde den nødvendige service/expertice - i det mindste i postnr. 9330 området - hvor der er tekniker som kan indstille brænderen perfekt. Optima besøget gav mig kun et godt råd om at efterisolere rørene, ellers ikke andet end det jeg kan læse mig til.
Jeg har flere gange overvejet at købe en black star kedel og evt. en ny brænder med alle de fortræffeligheder I har skrevet om, men hvis det kun reducere pilleforbrug med 10-15% og letter rengøringen syntes jeg det måske er at smide gode penge efter dårlige.
Så tilbage til udgangspunktet; der skal nogle gode argumenter/råd til for at undgå at der kommer en ny energikilde til huset.
Blot nogle betragtninger fra en som har haft for meget bøvl og for mange omk. de senere år med sit pille eventyr.
Ellers tak for de gode råd og vejledninger i dette forum.
Med venlig hilsen,
Ole Svendsen 

Offline Morten J

  • Guru
  • ****
  • Indlæg: 84
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Pille fyr vs. solvarme
« Svar #1 Dato: Feb 27, 2011, 17:06 »
Synes det lyder helt vildt med et pilleforbrug på 12 tons, til de kvm. godt isoleret hus, der ville jeg uden tvivl spare sammen til et scotte/woody pillefyr. Jeg har også lige installeret mit scottefyr, der har været noget opstartsbøvl, da jeg valgte en for lille brænder til mit hus, men den bliver byttet i næste uge, men jeg forventer da ikke mit forbrug bliver over 8 tons, og jeg har 207kvm, med 30m løgstørrør over gårdspladsen.

Offline svbech

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 48
  • Respekt optjent: +1/-0
Sv: Pille fyr vs. solvarme
« Svar #2 Dato: Feb 27, 2011, 19:08 »
Hej Osvendsen

Det er da en værre suppedas du er havnet i... :-\

Tror vi skal have gang i lidt seriøs fejlsøgning her, og vi er nok nød til at splitte det lidt op i overskuelige klumper. men grundlæggende mistænker jeg tre ting, isolering af anlæg, skorsten, piller.  ???

 At røgen slår ned i skorstenen er ikke fyr eller brænders skyld, prøv at konsultere din skorstensfejer vedr. ting der kan forstyre trækket - bygninger - træer osv.

 Du skriver at du har isoleret rørene, det er godt, men hvordan med fyrrummet som helhed? er det godt isoleret, og er der træk?  Hvad med rørene over gårdspladsen, hvordan er de isolerede?

 Alt det smuld du døjer med tyder på pillernes kvalitet, har du prøvet at skifte leverandør, og hvordan opbevarer du dine piller?

12 tons er meget, selv bruger jeg 8-9tons til 280m2 plus varme i udbygninger indimellem. Mit fyr står også i fyrrum i lade med 30m rør over gårdspladsen.
Opvarmer 280 m2, i 2 plan, lejligheds vist opvarmning af gildesal og værksteder, der ellers holdes frostfri.
Scotte 16kw, 16 kw Dacon Dor, samt oliefyr i reserve.
Solfanger, 80 vacumrør, 800l buffer.
Styring af hele varmeanlæget varetages af 2 stk TA UVR1611 programerbare styringer.

Offline Martin Pedersen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1797
  • Respekt optjent: +174/-137
Sv: Pille fyr vs. solvarme
« Svar #3 Dato: Feb 27, 2011, 19:31 »
Jeg bliver helt paf når jeg læser alt det du har været igennem.

Jeg er helt enig med svbech, du skal have fikset din skorsten... du får ALDRIG en god fyringsøkonomi når det ligefrem kan slå ned i skorstenen. Er den lavere end din tagryg?

Alt det smuld halløj du døjer med... kort sagt, skift piller. Lad da være med at acceptere din leverandør leverer sådan noget ubrugelig lort. Det er ikke dit system der er noget galt med, men pillerne.

Har du en VVB i stuehus, og er der en termostat på den?
10kWh Woody v10 på BS20, kompressorrens og 2xTrækstabilisator.
136 kvm i to plan. fra 1900. Væg isolering go. Loft og gulv dårligt isoleret. Ingen etage isolering.
Solvarme 30 Rør, 300L
Online stokerdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Offline pecl61

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 30
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Pille fyr vs. solvarme
« Svar #4 Dato: Feb 27, 2011, 20:11 »
Det lyder da som om at du skal have en Scotte. Jeg installerede en scotte 16 KW i efteråret - har 180 kvm at opvarme - jeg trykkede på startknappen i oktober - på fabriksindstillinger - og det har kørt perfekt siden - med et forbrug på ca. 27 kg i gennemsnit ( kold vinter). Har ikke haft et eneste driftstop - renset kedlen 1x ugen og hældt en sjat madolie i de sidste piller i tanken.
Hus: 180 kvm fritliggende 2 etager fra 1939
Scotte 16 kw Opop Kedel
Brændeovn til hygge på kolde aftener
6 KW solceller på taget
Luft til luft varmer installeret (aircondition om somren)
Forbrug : ca. 5,5 tons pr. sæson

Offline Esben Boll

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 4
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Pille fyr vs. solvarme
« Svar #5 Dato: Mar 01, 2011, 12:14 »
Den der med madolie den skal jeg lige have en forklaring på? er stødt på det i forum før, men hvad gør det godt for? mvh
Woody 16 Kw brænder på 20 Kw Blackstarkedel, 175 Kvm beboelse opført 1852-1986, samt 60 kvm varm garage

Offline michael f

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7554
  • Respekt optjent: +224/-179
  • Montør NBE
Sv: Pille fyr vs. solvarme
« Svar #6 Dato: Mar 01, 2011, 12:18 »
Madolie i den sidste sjat piller, binder smuldet til små klumper,
som så kan køre op gennem sneglen og brændes af.
Det skal gøres med følelse  ::)
Ikke en liter, men en lille sjat olie.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Offline Ole S

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1088
  • Respekt optjent: +25/-4
Sv: Pille fyr vs. solvarme
« Svar #7 Dato: Mar 01, 2011, 16:00 »
Hej
En sjat er hos mig = 1/2-1 dl. Det virker perfekt.
Mvh Ole S.

RTB10 vers.7 150l. vvb
105 kvm plus 40 uisoleret værksted