Forfatter Emne: Kedelshunt vs Flowboks  (Læst 1342 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline SKM

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 439
  • Respekt optjent: +17/-1
    • Stokercloud - Midlertidig lånestyring
Kedelshunt vs Flowboks
« Dato: Nov 17, 2019, 21:25 »
Jeg har lige monteret en Bosch blandepotte på en BS+ med 16kW brænder der er justeret op til ca. 20 kW. Blandepotten er så vidt jeg ved det samme som det NBE kalder flowboks.

Kedlen blev installeret for 2mdr siden med en Danfoss TVM-H DN20 3-vejs shunt. Det viste sig dog at den ventil (kvs 1,9) var for lille, så kunne ikke få nok varme rundt i systemet ved lave temperaturer på returen. Jeg havde en blandepotte (flowboks) på hånden, så prøvede det koncept i stedet for en ventil med højere kvs-værdi.

Jeg må sige det virker upåklageligt. Pumpen der driver kedelvand mellem kedel og blandepotte står på laveste faste trin og bruger altså kun 5-6W, men returen holdes meget fint på ca. 15grader mindre end kedel fremløb.

Men en sidegevinst er at røgtemperaturen ser ud til at være faldet 15-20grader. Ved samme ydelse, fremløb og returtemperatur som før... Jeg har ikke ændret andet end at fjerne TVM-H og i stedet indskyde en blandepotte. Ved 12kW, 72grader frem og  små 60grader retur holder den nu røg på ca. 105grader mod ca. 125grader før. Kan det passe? Retur temp var jo endda en del lavere før...

Det eneste jeg kan forklare det med et at det øgede flow gennem kedlen øger varmeoverførslen, men så meget..? Tænker det NBE i så fald ville bruge dette argument til at promovere deres Flowboks :D

En ting jeg kan konkludere med sikkerhed er, at TVM-H DN20 er for lille som kedelshunt til ydelser over 10kW. Med mindre der er meget høj returtemperatur ;)
Mvh Steffen
________________________________________________________________
8) "Ønsker du tid med frænder'n - få kompressorrens på brænder'n" 8)
    :o Nu med varme og pyntet fyrrum til BS1016mini 20kW v7.xxx :o