Forfatter Emne: Ny varme installation  (Læst 19531 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline lars727

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 32
  • Respekt optjent: +0/-0
Ny varme installation
« Dato: Nov 27, 2014, 13:04 »
Hejsa
Jeg skal snart have købt mig mit nye fyr, en blackstar 16kw. I den forbindelse skaljeg have lavet en masse gulvvarme, samt trukket rør til nye radiatore. Der bliver etableret et helt nyt fyrrum i huset, og jeg ønsker at montere det helt færdigt ( som på vedhæftede tegning) MEEN, samtidig med skal det også kobles på det gamle system, som kører med åben expansion, for der kommer nok til at gå noget tid inden jeg er færdige med at få lavet gulve og sætte nye radiatore op. Spørgsmålet er så om jeg kan koble det nye sammen med det gamle, kan man have et (midlertidigt) system hvor der både er åben og lukket expansion?

Woody Blackstar 16 kw ver. 10 styring

http://stokercloud.dk/dev/lars727.html

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Ny varme installation
« Svar #1 Dato: Nov 27, 2014, 17:26 »
Hej,

Først og fremmest, så ser det sgu' ganske fornuftigt ud det du har tænkt sig at lave  ;)
Masser af kuglehaner så man kan koble anlægget forakelligt og tilpasse til situationen  ;)

Det med at blande åben og lukket ekspansion, det duer ikke, men....
Rent faktisk kan du montere det som du har skitseret det, så har din trykekspansion blot ingen funktion.
Det vil være den åbne ekspansion der "kører løbet" indtil du fjerner den og propper forbindelsen til den af, så vil trykekspansionen komme i funktion.

Rent faktisk vil det betyde at det ikke engang er ulovligt med dine afspærringshaner mellem kedlen og den åbne ekspansion, for i tilfælde af at de er lukkede vil trykekspansionen træde i funktion  ;)

Hilsen
Michael


Hejsa
Jeg skal snart have købt mig mit nye fyr, en blackstar 16kw. I den forbindelse skaljeg have lavet en masse gulvvarme, samt trukket rør til nye radiatore. Der bliver etableret et helt nyt fyrrum i huset, og jeg ønsker at montere det helt færdigt ( som på vedhæftede tegning) MEEN, samtidig med skal det også kobles på det gamle system, som kører med åben expansion, for der kommer nok til at gå noget tid inden jeg er færdige med at få lavet gulve og sætte nye radiatore op. Spørgsmålet er så om jeg kan koble det nye sammen med det gamle, kan man have et (midlertidigt) system hvor der både er åben og lukket expansion?

« Senest Redigeret: Nov 27, 2014, 17:28 af MHES »
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline lars727

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 32
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Ny varme installation
« Svar #2 Dato: Nov 27, 2014, 17:53 »
Kanon. Så skal jeg bare have købt fyret en af de nærmeste dage, så jeg kan komme igang med mit nye fyrrum
Woody Blackstar 16 kw ver. 10 styring

http://stokercloud.dk/dev/lars727.html

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Ny varme installation
« Svar #3 Dato: Nov 27, 2014, 18:56 »
Jeg ved godt at man helst ikke må kunne lukke mellem kedel og ekspansionen og hvis man kan må man ikke utilsigtet kunne komme til at lukke (iflg. DS/EN 12828 ).

Jeg ville dog montere yderligere en hane på ekspansions beholderen og så pille håndtaget af denne og den mellem kedel og ekspansion. På den måde kan du servicere anlægget uden at skulle lukke en masse vand ud og du er sikret mod utilsigtet at komme til at lukke, mellem kedel og ekspansion.
« Senest Redigeret: Nov 27, 2014, 18:58 af Hjemme teori »
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Ny varme installation
« Svar #4 Dato: Nov 27, 2014, 19:58 »
Hej,

Nu er det at-vejledning B.4.8 der er myndighedens (arbejdstilsynets) norm for vores pillefyr  ;)
At-anvisninger er ikke lov men arbejdstilsynets vejledning i hvordan loven tolkes.
DS/EN 12828 er en standard og altså ikke en lov  ;)
 
I at-anvisning B.4.8 kan læses at der i lukkede anlæg (trykekspansion) skal være mindst én sikkerhedsventil tilsluttet kedlens øverste rum og i uafspærlig forbindelse hermed.

I åbne anlæg (åben ekspansion) skal der være én uafspærlig sikkerhedsledning fra kedlens top og til atmosfæren.

Der er altså ingen problemer i at kunne afspærre mellem kedel og ekspansionsbeholder, det er udelukkende mellem kedel og sikkerhedsventil eller sikkerhedsledning det gælder  ;)

Link til at-anvisning [urlhttp://arbejdstilsynet.dk/REGLER/At-vejledninger-mv/~/media/2B3D80F53D874576AB245460522721CF.ashx][/url]

Iøvrigt er der da en fin kuglehane på hver sid af trykekspansionsbeholderen  ;)

Hilsen
Michael

Jeg ved godt at man helst ikke må kunne lukke mellem kedel og ekspansionen og hvis man kan må man ikke utilsigtet kunne komme til at lukke (iflg. DS/EN 12828 ).

Jeg ville dog montere yderligere en hane på ekspansions beholderen og så pille håndtaget af denne og den mellem kedel og ekspansion. På den måde kan du servicere anlægget uden at skulle lukke en masse vand ud og du er sikret mod utilsigtet at komme til at lukke, mellem kedel og ekspansion.
« Senest Redigeret: Nov 27, 2014, 20:00 af MHES »
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Ny varme installation
« Svar #5 Dato: Nov 27, 2014, 21:19 »
Hej Michael

Nu er det faktisk dig der har henvist mig til normen citat (dig selv) -
"Arbejdstilsynets Vejledning for tekniske hjælpemidler - B.4.8. læner sig op ad DS EN 12828, så den er nærmest også "lov" "
Sidst vi debaterede emnet! (i et andet forum)

Problemet med de 2 haner er at vandet også lukkes ud/fyldes på, inden for hanerne, derfor kan han ikke fjerne trykket fra anlægget uden at tømme ekspansionen.

Jeg har selv lige skiftet min pumpe og da jeg kunne afspærre ekspansionen, kunne jeg nøjes med at tappe ca. 1 liter vand af. Dette ved aftap i bunden bag kedel og luften ind ved pumpens union (som sidder højere). En hane på begge sider af ekspansionen, skulle jo være for at skifte den. Men i så fald er den jo sikkert i stykker og så er det igen ikke så meget vand der er tale om.


Hej,

Nu er det at-vejledning B.4.8 der er myndighedens (arbejdstilsynets) norm for vores pillefyr  ;)
At-anvisninger er ikke lov men arbejdstilsynets vejledning i hvordan loven tolkes.
DS/EN 12828 er en standard og altså ikke en lov  ;)
 
I at-anvisning B.4.8 kan læses at der i lukkede anlæg (trykekspansion) skal være mindst én sikkerhedsventil tilsluttet kedlens øverste rum og i uafspærlig forbindelse hermed.

I åbne anlæg (åben ekspansion) skal der være én uafspærlig sikkerhedsledning fra kedlens top og til atmosfæren.

Der er altså ingen problemer i at kunne afspærre mellem kedel og ekspansionsbeholder, det er udelukkende mellem kedel og sikkerhedsventil eller sikkerhedsledning det gælder  ;)

Link til at-anvisning [urlhttp://arbejdstilsynet.dk/REGLER/At-vejledninger-mv/~/media/2B3D80F53D874576AB245460522721CF.ashx][/url]

Iøvrigt er der da en fin kuglehane på hver sid af trykekspansionsbeholderen  ;)

Hilsen
Michael

Jeg ved godt at man helst ikke må kunne lukke mellem kedel og ekspansionen og hvis man kan må man ikke utilsigtet kunne komme til at lukke (iflg. DS/EN 12828 ).

Jeg ville dog montere yderligere en hane på ekspansions beholderen og så pille håndtaget af denne og den mellem kedel og ekspansion. På den måde kan du servicere anlægget uden at skulle lukke en masse vand ud og du er sikret mod utilsigtet at komme til at lukke, mellem kedel og ekspansion.
« Senest Redigeret: Nov 27, 2014, 21:31 af Hjemme teori »
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Ny varme installation
« Svar #6 Dato: Nov 28, 2014, 06:38 »
Hej Sophus,

Jeps, men det laver ikke om på at DS/EN 12828 er en "standard" altså en harmoniseret metode til at opfylde nogle givne krav. Det betyder at man kan forvente at have opfyldt de givne krav når/hvos man følger standarden, men man har altså lov ti, at lave sin egen metode bare man kan påvise at den er mindst lige så god.
B.4.8 er en vejledning som er myndighedens fortolkning af hvordan regelerne skal forstås/opfyldes, derfor er den "nærmest lov", det er det jeg refererer til i teksten  ;)

Mht. hanen ved ekspansionsbeholderen, så er jeg med nu  ;)
...jeg havde havde ikke lige forstået at du mente den mængde vand der står i selve beholderen, men så har du helt ret  ;)

Hilsen
Michael


Hej Michael

Nu er det faktisk dig der har henvist mig til normen citat (dig selv) -
"Arbejdstilsynets Vejledning for tekniske hjælpemidler - B.4.8. læner sig op ad DS EN 12828, så den er nærmest også "lov" "
Sidst vi debaterede emnet! (i et andet forum)

Problemet med de 2 haner er at vandet også lukkes ud/fyldes på, inden for hanerne, derfor kan han ikke fjerne trykket fra anlægget uden at tømme ekspansionen.

Jeg har selv lige skiftet min pumpe og da jeg kunne afspærre ekspansionen, kunne jeg nøjes med at tappe ca. 1 liter vand af. Dette ved aftap i bunden bag kedel og luften ind ved pumpens union (som sidder højere). En hane på begge sider af ekspansionen, skulle jo være for at skifte den. Men i så fald er den jo sikkert i stykker og så er det igen ikke så meget vand der er tale om.


Hej,

Nu er det at-vejledning B.4.8 der er myndighedens (arbejdstilsynets) norm for vores pillefyr  ;)
At-anvisninger er ikke lov men arbejdstilsynets vejledning i hvordan loven tolkes.
DS/EN 12828 er en standard og altså ikke en lov  ;)
 
I at-anvisning B.4.8 kan læses at der i lukkede anlæg (trykekspansion) skal være mindst én sikkerhedsventil tilsluttet kedlens øverste rum og i uafspærlig forbindelse hermed.

I åbne anlæg (åben ekspansion) skal der være én uafspærlig sikkerhedsledning fra kedlens top og til atmosfæren.

Der er altså ingen problemer i at kunne afspærre mellem kedel og ekspansionsbeholder, det er udelukkende mellem kedel og sikkerhedsventil eller sikkerhedsledning det gælder  ;)

Link til at-anvisning [urlhttp://arbejdstilsynet.dk/REGLER/At-vejledninger-mv/~/media/2B3D80F53D874576AB245460522721CF.ashx][/url]

Iøvrigt er der da en fin kuglehane på hver sid af trykekspansionsbeholderen  ;)

Hilsen
Michael

Jeg ved godt at man helst ikke må kunne lukke mellem kedel og ekspansionen og hvis man kan må man ikke utilsigtet kunne komme til at lukke (iflg. DS/EN 12828 ).

Jeg ville dog montere yderligere en hane på ekspansions beholderen og så pille håndtaget af denne og den mellem kedel og ekspansion. På den måde kan du servicere anlægget uden at skulle lukke en masse vand ud og du er sikret mod utilsigtet at komme til at lukke, mellem kedel og ekspansion.
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Lamborg

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1401
  • Respekt optjent: +33/-6
  • Fyrmester lamborghus
Sv: Ny varme installation
« Svar #7 Dato: Nov 28, 2014, 07:17 »
Jeg vil starte med at rose dig for den super flotte tegning... Det er ikke tit man ser det lavet så overskuetligt :-) ..
Men jeg forstår ikke helt den fremløbskreds omkring VVB som laver en bypass på trevejs ventilen.. For at den skal give nogen mening så skal kuglehanen være lukket hele tiden er det så ikke bare noget ekstra arbejde når den reelt ikke har nogen funktion.. Desuden kan jeg ikke se ideen med at have både en termostat og en trevejs.. Ved godt det er MHES`s lille kæphest :-) men jeg har aldrig set fidusen .Hvis man ikke vil mangle varme i anlæg så brug en tovejs ( Hæ nu får jeg tæv men det er jeg vant til :-)
MVH
Claus som ikke gider rette slåfejl.
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank.
V10 cloud lamborg (1676) opgraderet til V13
Lenovo 6.0.1
577kvm festlokaler og bolig + 80kvm kælder.
Årligt 12-13 kilokilo RW piller
http://www.stokercloud.dk/dev/lamborg.html

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Ny varme installation
« Svar #8 Dato: Nov 28, 2014, 07:36 »
Jeg vil starte med at rose dig for den super flotte tegning... Det er ikke tit man ser det lavet så overskuetligt :-) ..
Men jeg forstår ikke helt den fremløbskreds omkring VVB som laver en bypass på trevejs ventilen.. For at den skal give nogen mening så skal kuglehanen være lukket hele tiden er det så ikke bare noget ekstra arbejde når den reelt ikke har nogen funktion.. Desuden kan jeg ikke se ideen med at have både en termostat og en trevejs.. Ved godt det er MHES`s lille kæphest :-) men jeg har aldrig set fidusen .Hvis man ikke vil mangle varme i anlæg så brug en tovejs ( Hæ nu får jeg tæv men det er jeg vant til :-)

Den giver faktisk rigtig god mening!

Om sommerren er hanen lukket = ren VVB prioritering
Om vinteren åben (2-vejs ventil)  = VBB og varme samtidigt

Shunten har jeg ikke lige læst op på, men det må være noget med at holde konstant varme på VVB, og så bruge ventilen ved forbrug.

En anden lille feature, jeg arbejder på er afspærring af Kedelshuntkredsen med en 2-vejs ventil. Så kan jeg på få 5-10 minutter tømme kedlen helt for varme. Jeg laver det ved at lade fasen fra funktionen røgsuger, styre 2-vejs ventilen. Det skal bruges til sommerdrift, så jeg kan tømme kedlen ud i håndklædetørrer.
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline Lamborg

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1401
  • Respekt optjent: +33/-6
  • Fyrmester lamborghus
Sv: Ny varme installation
« Svar #9 Dato: Nov 28, 2014, 08:18 »
Hej Sophus ..
Hæ nej stadigvæk ingen mening... om sommeren sætter man extern on så laver den kun varmt vand og vil man have både anlæg og VVB varme om vinteren bruger man en tovejs..
MVH
Claus som ikke gider rette slåfejl.
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank.
V10 cloud lamborg (1676) opgraderet til V13
Lenovo 6.0.1
577kvm festlokaler og bolig + 80kvm kælder.
Årligt 12-13 kilokilo RW piller
http://www.stokercloud.dk/dev/lamborg.html

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Ny varme installation
« Svar #10 Dato: Nov 28, 2014, 09:21 »
Ja det skal man også, men har du en 2-vejs (som man gerne vil have om vinteren), sender man også centralvarmerundt om sommeren, hvis gulvvarmen eller radiator kalder på varme om.

Så med det tegnede setup får man det bedste fra begge muligheder. 2-vejs til om vinteren og ingen varmespild på centralvarmen om sommeren. Blot man lukker hanen når man går på sommerdrift.
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline Lamborg

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1401
  • Respekt optjent: +33/-6
  • Fyrmester lamborghus
Sv: Ny varme installation
« Svar #11 Dato: Nov 28, 2014, 09:43 »
Rigtigt og forkert for du flytter selvfølgelig kuglehanen over på den anden side af VVB så du kan lukke for fremløb om sommeren :-)
MVH
Claus som ikke gider rette slåfejl.
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank.
V10 cloud lamborg (1676) opgraderet til V13
Lenovo 6.0.1
577kvm festlokaler og bolig + 80kvm kælder.
Årligt 12-13 kilokilo RW piller
http://www.stokercloud.dk/dev/lamborg.html

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Ny varme installation
« Svar #12 Dato: Nov 28, 2014, 10:23 »
Ha ha Claus,

Du har ikke set lyset endnu  ;)
...det har Sophus til gengæld  ;)

Min ide (og det er bare min ide og ikke min kæphest) er at jeg om sommeren kun vil have fyret til at varme VVB'en op, samtidig vil jeg have alle mine radiatortermostater til at stå fuldt åbne, så de ikke sætter sig fast hen over sommeren og jeg skal bruge tid og kræfter på at få dem til at fungere igen, altså 3-vejs funktion om sommeren.
Om vinteren kører min VVB som som 2-vejs så jeg ikke mister opvarmning af huset mens jeg laver varmt vand, vi er ret kuldskære her i huset  ;)

Så lige til den termostat som heller ikke Sophus har luret  ;)
Om vinteren varmes VVB'en faktisk normalt op gennem denne termostat, løbende og konstant tilpasset, sådan at jeg ikke får nogle store sving i forbruget når VVB'en pludselig skal varmes 8-10oC op.
Opvarmning gennem termostatventil giver det roligste og mest glidende energibehov set fra fyrets side, men hvis vi pludselig tømmer VVB'en op i badekaret (jeps vi elsker varmt karbad her i familien  :D ), så kobler 2-vejs ventilen VVB'en på som "turbo-kreds" med hurtigst mulig opvarmning.
Hvorfor skulle jeg ikke tillade mig denne lille luksus, når den nu kun koster 2 kuglehaner af 69-70 kr. stykket ?

Hilsen
Michael
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Ny varme installation
« Svar #13 Dato: Nov 28, 2014, 10:43 »
Ha ha Claus,

Du har ikke set lyset endnu  ;)
...det har Sophus til gengæld  ;)

Min ide (og det er bare min ide og ikke min kæphest) er at jeg om sommeren kun vil have fyret til at varme VVB'en op, samtidig vil jeg have alle mine radiatortermostater til at stå fuldt åbne, så de ikke sætter sig fast hen over sommeren og jeg skal bruge tid og kræfter på at få dem til at fungere igen, altså 3-vejs funktion om sommeren.
Om vinteren kører min VVB som som 2-vejs så jeg ikke mister opvarmning af huset mens jeg laver varmt vand, vi er ret kuldskære her i huset  ;)

Så lige til den termostat som heller ikke Sophus har luret  ;)
Om vinteren varmes VVB'en faktisk normalt op gennem denne termostat, løbende og konstant tilpasset, sådan at jeg ikke får nogle store sving i forbruget når VVB'en pludselig skal varmes 8-10oC op.
Men havde åbenbart gættet rigtigt i første forsøg, at det var til jævn opvarmning af VVB, men rigtigt, havde ikke lige tænkt på at det også gav roligere drift på fyret. Sådan en må jeg da have på, så får jeg jo også fyldt tanken helt! For min 300l VVB, bliver nok kun lunken i bunden når termometret sidder i toppen
Opvarmning gennem termostatventil giver det roligste og mest glidende energibehov set fra fyrets side, men hvis vi pludselig tømmer VVB'en op i badekaret (jeps vi elsker varmt karbad her i familien  :D ), så kobler 2-vejs ventilen VVB'en på som "turbo-kreds" med hurtigst mulig opvarmning.
Hvorfor skulle jeg ikke tillade mig denne lille luksus, når den nu kun koster 2 kuglehaner af 69-70 kr. stykket ?

Hilsen
Michael
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Ny varme installation
« Svar #14 Dato: Nov 28, 2014, 10:57 »
nu har jeg 3-vejs ventilen siddende på returen (af pladsmangel), så kan jeg ikke bare købe en alm returventil?, den er også langt billigere.
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt