Forfatter Emne: Vinter Start.. Fyret kører underligt..  (Læst 4880 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline xantia

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 42
  • Respekt optjent: +0/-0
Vinter Start.. Fyret kører underligt..
« Dato: Okt 01, 2009, 06:19 »
Hej Allesammen!

Startet mit Scotte 16kw op igår. Har kun kørt sommerdrift. Men synes fyret opføre sig underligt. Har sat den til max 65 og ønsked temp til 60 og min temp til 50.
Men ud fra min graf kan jeg se fyret heletiden prøver at holde 60 grader ser lidt underligt ud. Har vedhæftet et billede af grafen.


Glemte lige mine PID instillingere! P = 1 I = 0,1 D = 10 " har mistanke om de måske ikke er helt iorden ?
« Senest Redigeret: Okt 01, 2009, 15:53 af xantia »
Woody 6.17 P.t 19kg om dagen :D

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Vinter Start.. Fyret kører underligt..
« Svar #1 Dato: Okt 01, 2009, 17:18 »
Hej,

Din regulering ser godt nok lidt hidsig ud  ;)

...men når man ser dine PID-parametre, kan man måske godt forstå det  ;D

Prøv med noget der ligner P=3,0 I=0,2 D=2,0, og se om det ikke gør dyret lidt roligere.

Det der med Min. og Max. temp. har du altså fået galt i halsen, det er noget der hører Boink til (lillebroderen til Scotte/Woody).
Ønsket temp. derimod hører til Scotte/Woody (og ikke Boink), så når styringen holder 60 grader, er det altså helt OK.

Hilsen
Michael

Hej Allesammen!

Startet mit Scotte 16kw op igår. Har kun kørt sommerdrift. Men synes fyret opføre sig underligt. Har sat den til max 65 og ønsked temp til 60 og min temp til 50.
Men ud fra min graf kan jeg se fyret heletiden prøver at holde 60 grader ser lidt underligt ud. Har vedhæftet et billede af grafen.


Glemte lige mine PID instillingere! P = 1 I = 0,1 D = 10 " har mistanke om de måske ikke er helt iorden ?

« Senest Redigeret: Okt 01, 2009, 17:19 af MHES »
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline xantia

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 42
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Vinter Start.. Fyret kører underligt..
« Svar #2 Dato: Okt 01, 2009, 19:45 »
Hej Michael!

Synes osse selv den var lidt hidsig  ::) " Det må være nok at konen er det :D "

Har opdateret fyret med dine forslag nu :D Skriver lige imorgen hvor den opfører sig .Mange tak for svaret.

Det med min og max kan jeg sætte i stokerkontrol ? Men er måske kun en funktion til Boink ? Gælder det så osse Man fald på kedel Temp ? derfor fyret holder sig nær de 60 og ikke falder ?
Woody 6.17 P.t 19kg om dagen :D

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Vinter Start.. Fyret kører underligt..
« Svar #3 Dato: Okt 01, 2009, 19:56 »
Hej,

Næh, Max fald kedel temp. er en værdi for hvor langt kedlen må falde i temperatur under setpunkt, før der kommer en alarm, og samtidig en værdi for hvor langt under setpunkt kedlen max må være efter 2 timers drift.

Hvilken version af stokerkontrol har du ?
...i nyere versioner er der "Mouse over" funktion, som når du holder musen stille på et felt, viser hvad værdien er til.

Hilsen
Michael

Hej Michael!

Synes osse selv den var lidt hidsig  ::) " Det må være nok at konen er det :D "

Har opdateret fyret med dine forslag nu :D Skriver lige imorgen hvor den opfører sig .Mange tak for svaret.

Det med min og max kan jeg sætte i stokerkontrol ? Men er måske kun en funktion til Boink ? Gælder det så osse Man fald på kedel Temp ? derfor fyret holder sig nær de 60 og ikke falder ?
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline xantia

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 42
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Vinter Start.. Fyret kører underligt..
« Svar #4 Dato: Okt 02, 2009, 06:24 »
Hej Michael

Du for lige en opdatering.. Synes den er blevet lidt mere stabil i ydelsen. Men ser for hidsig ud endnu ?
Er 23kg om dagen fint nok på denne årstid ? 150kvm " ok isoleret " og 2 voksene. Synes det virker lidt højt ?

Et andet spørgsmål. Mit gamle gas fyr jeg havde før. Kørte op til 65 grader ca.. og derefter slukkede det og faldt til ca 55grader efter noget tid og startet igen. Burde et pillefyr ikke osse gøre det ? Mit holder jo de 60 heletiden. Hvilket må være dyre ?

Med Venlig Hilsen
Bjarni
Woody 6.17 P.t 19kg om dagen :D

Offline Frank_rasmussen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 759
  • Respekt optjent: +23/-31
Sv: Vinter Start.. Fyret kører underligt..
« Svar #5 Dato: Okt 02, 2009, 18:37 »
Forskellen er vel, at gas brænder hurtigere end træpiller, og at de træpiller der er hældt i herderen nødvendigvis skal brænde ud. Det giver en langsommere reaktionstid på et træpillefyr.

Desuden kræver det en del energi (og eltændere) at starte et nyt træpillebål op.

Det er vel ikke selve fremløbstemperaturen, som er afgørende for økonomien. Det vigtige er vel forskellen mellem fremløbets- og retur-temperaturen.

Men kunne man ikke opnå et lidt af et 'gasfyrs' temperaturforløb ved i lavsæsonen ved at sætte urstyringen til.

Jeg lader fyret køre 3 timer om morgen og 6 timer om aftenen. Hvis den bruger 1 kg. i timen, så er man nede på 9 kg i døgnet.

Jeg har også tænkt på, at man måske kunne lave noget med sommerstop...temperaturføler er jo ikke så dyre.
Woody 10 kW (høj sort/rød kedel) (v. 6.85)
140 kvm hus fra 1914 med 1. sal fra 80'erne
Iltstyring, VVB-prioritering og kompressor rens
160 l Metro vandvarmer med elpatron

Offline xantia

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 42
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Vinter Start.. Fyret kører underligt..
« Svar #6 Dato: Okt 04, 2009, 16:41 »
Hej!

Tænkte på hvordan ser jeres graf ud ? er den meget ligesom min ?
Woody 6.17 P.t 19kg om dagen :D

Offline xantia

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 42
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Vinter Start.. Fyret kører underligt..
« Svar #7 Dato: Okt 04, 2009, 16:49 »
Hej Frank!

Tjaa havde tænkt på at luse en termostat på den . Alså inde i styringen. Så når den målte at der var ca 23grader, ville slukke fyret pænt ned. Men ved ikke om det kan betale sig ? koster jo lidt piller at starte op , samt slider jo mere på eltænderen . ??
Woody 6.17 P.t 19kg om dagen :D

Offline Frank_rasmussen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 759
  • Respekt optjent: +23/-31
Sv: Vinter Start.. Fyret kører underligt..
« Svar #8 Dato: Okt 04, 2009, 18:13 »
Hej xantia,

http://www.stokerpro.dk/viewtopic.php?f=180&t=5882&start=10 har mrbeer gjort sig samme overvejelser og vist fundt en billig (350 kr) og meget fleksibel løsning i form af en programmerbar rumtermostat.

Jeg har ikke noget PC-interface i min endnu Woody endnu; men hvis du googler på ordene: stokerkontrol online, så kan du kigge dybt ind i hjertet af mange små hjem  :)

Edit: Fandt lige http://www.stokerklubben.dk/ med en samling af online data..
« Senest Redigeret: Okt 04, 2009, 18:19 af Frank_rasmussen »
Woody 10 kW (høj sort/rød kedel) (v. 6.85)
140 kvm hus fra 1914 med 1. sal fra 80'erne
Iltstyring, VVB-prioritering og kompressor rens
160 l Metro vandvarmer med elpatron