Forfatter Emne: Efter Varmtvandpriotering, larmer radiatore!  (Læst 9523 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline andersch

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 157
  • Respekt optjent: +2/-1
Efter Varmtvandpriotering, larmer radiatore!
« Dato: Nov 10, 2012, 20:33 »
hej skal lige starte med at sige at jeg ikke er vvs, så bær over med mig.

Fik fjernet gassen for et halvt år siden fra mit 1974 hus, og smidt et 16kw scoote ind i stedet.
Da jeg havde gas, larmede radiatorene også en smule ( tror det er rørene der udvider sig, uden at skulle kunne sige det)

Det er altid mine radiatore længst fra fyret ( ca 20 meter ) og en gang i mellem radiatoren tættest på ( 1meter ) som bulrer.

Efter vvp, når 3vejs ventilen slår over til radiatorene, er den altid gal.. så begynder de at bulre derud af. lidt mere end et slag i sekundet..

Problemet er værst efter vvp, men også under normal drift kan bankelydene forekomme.

Jeg har udlufte alle radiatorne mange gange, og tjekket at ventilerne står fint..
alpha pumpen som sidder ved fyret ( den blå ), har jeg sat til konstant tryk, og så skruet helt ned.. dette hjælper ikke..

Hvad kan jeg gøre ?

forresten, hvis jeg løfter i radiatoren der larmer, stopper den med at larme i 2 sek mens jeg løfter den, men starter så igen ( mens jeg stadig har løftet den lidt )
ved ikke om det kan bruges til noget.. det udelukker vel luft?

På forhånd tak

Offline michael f

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7554
  • Respekt optjent: +224/-179
  • Montør NBE
Sv: Efter Varmtvandpriotering, larmer radiatore!
« Svar #1 Dato: Nov 10, 2012, 20:47 »
Kan det være en ventil der er vendt forkert ?
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Offline Martin Pedersen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1797
  • Respekt optjent: +174/-137
Sv: Efter Varmtvandpriotering, larmer radiatore!
« Svar #2 Dato: Nov 10, 2012, 20:51 »
Er det ikke bare radiatorerne der trækker sig sammen og udvider sig... eller det radiatorerne hænger på der ikke udvider sig med samme hast som radiatoren? Eller måske rørene når de svinger i temperatur.
10kWh Woody v10 på BS20, kompressorrens og 2xTrækstabilisator.
136 kvm i to plan. fra 1900. Væg isolering go. Loft og gulv dårligt isoleret. Ingen etage isolering.
Solvarme 30 Rør, 300L
Online stokerdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Offline andersch

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 157
  • Respekt optjent: +2/-1
Sv: Efter Varmtvandpriotering, larmer radiatore!
« Svar #3 Dato: Nov 10, 2012, 21:07 »
jeg er bange for at rørerne udvider sig mod betonen, og derfor laver larm.. betonen går helt stramt rundt om rørene..

har prøver at ligge noget bagved beslagene for at hæve dem, men dette virker ikke til at være problemet..

det kan være jeg bare skal hakke alle gulve op i alle rum? :(

Offline Martin Pedersen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1797
  • Respekt optjent: +174/-137
Sv: Efter Varmtvandpriotering, larmer radiatore!
« Svar #4 Dato: Nov 10, 2012, 21:23 »
jeg er bange for at rørerne udvider sig mod betonen, og derfor laver larm.. betonen går helt stramt rundt om rørene..

har prøver at ligge noget bagved beslagene for at hæve dem, men dette virker ikke til at være problemet..

det kan være jeg bare skal hakke alle gulve op i alle rum? :(

Altså, hvis dine rør ikke er pakket ind i isolering, og bare smidt i gulvet og støbt rundt om dem, så kan du lige så godt gå i gang med det samme. Først og fremmest så tærer de i stykker, og for det andet så er det ikke specielt økonomisk.

En anden ting kan være, hvis det er et hus i har købt hvor det er lavet sådan, burde de jo egentlig stå til ansvar for det klyt.
10kWh Woody v10 på BS20, kompressorrens og 2xTrækstabilisator.
136 kvm i to plan. fra 1900. Væg isolering go. Loft og gulv dårligt isoleret. Ingen etage isolering.
Solvarme 30 Rør, 300L
Online stokerdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Efter Varmtvandpriotering, larmer radiatore!
« Svar #5 Dato: Nov 10, 2012, 21:27 »
Jeps, kendt problem når f.eks. rørgennemføringer er for stramme.
Ligeledes kan lange lige rørstræk give problemer når de opvarmes/afkøles.

Det er klart at du oplever problemet mest efter VVB-prioritet, for der har rør og radiatorer afkølet og pludselig får de varme igen.

Problemet løses med fornuftig rørføring, desværre  ;)

Hilsen
Michael

jeg er bange for at rørerne udvider sig mod betonen, og derfor laver larm.. betonen går helt stramt rundt om rørene..

har prøver at ligge noget bagved beslagene for at hæve dem, men dette virker ikke til at være problemet..

det kan være jeg bare skal hakke alle gulve op i alle rum? :(
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Ole S

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1088
  • Respekt optjent: +25/-4
Sv: Efter Varmtvandpriotering, larmer radiatore!
« Svar #6 Dato: Nov 10, 2012, 21:47 »
Hej
Ja hvad kan du gøre, er det beton mod jernrør der er problemet skal du jo ha løst det.

Var dig mig ville jeg måske prøve at sænke fremløbstemp. med f.eks 5 gr. Og så sætte pumpen på variabel hastighed. Begge dele for at begrænse det shock som rørene får ved opvarmning. Det er selvfølgelig med alle mulige forbehold, da jeg ikke aner om det jeg foreslår er muligt i din opsætning.
Mvh Ole S.

RTB10 vers.7 150l. vvb
105 kvm plus 40 uisoleret værksted

Offline andersch

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 157
  • Respekt optjent: +2/-1
Sv: Efter Varmtvandpriotering, larmer radiatore!
« Svar #7 Dato: Nov 11, 2012, 19:30 »
Hvis jeg sænker fremløbstemperaturen til feks 55 grader, altså kedeltemp.

Hvad skal diff over så stå på? 0?
Og kan fyret selv finde ud af at den skal være hurtigere til at regulere ned i ydelse, for ikke at ramme stop temp alt for hurtigt?

Offline andersch

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 157
  • Respekt optjent: +2/-1
Sv: Efter Varmtvandpriotering, larmer radiatore!
« Svar #8 Dato: Nov 24, 2012, 20:05 »
hej igen.. efter at have sænket fremløb lidt, og slukket den radiator der larmer, har jeg lige et par spørgsmål.

Selvom radiatoren har været slukket i nogle uger nu, og er iskold, larmer den stadig en gang i mellem.. akkurat som før..
Så kan jeg vel ligesågodt tænde den igen..?
Men hvorfor larmer en kold radiator? den er jo kold helt nede ved gulvet også?
Kan larmen komme et helt andet sted fra i mit system? og forplante sig til min radiator i stuen? ( den som er længst væk, og den som ofte larmer)

Det er begyndt at irritere mig lidt for meget..
På forhånd tak

Offline Martin Pedersen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1797
  • Respekt optjent: +174/-137
Sv: Efter Varmtvandpriotering, larmer radiatore!
« Svar #9 Dato: Nov 24, 2012, 20:10 »
Men hvorfor larmer en kold radiator? den er jo kold helt nede ved gulvet også?
Kan larmen komme et helt andet sted fra i mit system? og forplante sig til min radiator i stuen? ( den som er længst væk, og den som ofte larmer)
Kilden er tilsyneladende ikke din radiator. Lyden rejser bare rundt i rørene og bliver afgivet hvor den kan. Det er nok en rørgennemføring et sted der generere lyden, og det tæsker sikkert rundt i alle dine rør. Det er selvf. der hvor det larmer mest du er tættest på kilden...
10kWh Woody v10 på BS20, kompressorrens og 2xTrækstabilisator.
136 kvm i to plan. fra 1900. Væg isolering go. Loft og gulv dårligt isoleret. Ingen etage isolering.
Solvarme 30 Rør, 300L
Online stokerdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Offline andersch

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 157
  • Respekt optjent: +2/-1
Sv: Efter Varmtvandpriotering, larmer radiatore!
« Svar #10 Dato: Nov 24, 2012, 20:25 »
så eftersom mit fyr er 20 meter væk fra den larmende radiator, så mener du ikke lyden kan komme fra en gennemføring derude?
Men at det må findes inde i en gennemføring i huset?

Og hvordan finder jeg ud af hvor lyden opstår?
« Senest Redigeret: Nov 24, 2012, 20:31 af andersch »

Offline Martin Pedersen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1797
  • Respekt optjent: +174/-137
Sv: Efter Varmtvandpriotering, larmer radiatore!
« Svar #11 Dato: Nov 24, 2012, 20:31 »
så eftersom mit fyr er 20 meter væk fra den larmende radiator, så mener du ikke lyden kan komme fra en gennemføring derude?
Men at det må finde inde i en gennemføring i huset?

Og hvordan finder jeg ud af hvor lyden opstår?
Det kan det godt... det kan rejse LANGT. Jeg har ikke nogen idé om hvordan faen du kan lokalisere det. Er det alle dine radiatorer der larmer... nogen højre end andre?
10kWh Woody v10 på BS20, kompressorrens og 2xTrækstabilisator.
136 kvm i to plan. fra 1900. Væg isolering go. Loft og gulv dårligt isoleret. Ingen etage isolering.
Solvarme 30 Rør, 300L
Online stokerdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Offline andersch

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 157
  • Respekt optjent: +2/-1
Sv: Efter Varmtvandpriotering, larmer radiatore!
« Svar #12 Dato: Nov 24, 2012, 20:37 »
Jeg har 3 radiatore i stuen, og det er altid her støjen opstår.. ofte om aftenen når vi sidder og ser tv.. det er desværre ved at gå mig meget på.
Og jeg er tømrer til dagligt, så ved ikke det helt store om hvordan vvs ting er..

måske er larmen altid i stuen, fordi stuen ligger længst væk ? altså de sidste radiatore i systemet?
men hvordan jeg finder og løser problemet kan jeg ikke se mig ud af..

jeg er sikker på at problemet ikke har noget med den nye instalation af fyret at gøre, da radiatorene også larmede mens vi havde gas fyr..
« Senest Redigeret: Nov 24, 2012, 20:38 af andersch »

Offline Martin Pedersen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1797
  • Respekt optjent: +174/-137
Sv: Efter Varmtvandpriotering, larmer radiatore!
« Svar #13 Dato: Nov 24, 2012, 20:48 »
måske er larmen altid i stuen, fordi stuen ligger længst væk ? altså de sidste radiatore i systemet?
men hvordan jeg finder og løser problemet kan jeg ikke se mig ud af..

jeg er sikker på at problemet ikke har noget med den nye instalation af fyret at gøre, da radiatorene også larmede mens vi havde gas fyr..

Jeg er nu heller ikke uddannet i det dersens VVS halløj. Jeg vil mene kilden er tættest på hvor det larmer mest. Hvis det larmer i stuen, så kan det være en rør gennemgang til stuen fra hvorend det kommer fra, eller selve føringen af rørene i gulvet i stuen. Det er svært at svære på, men hvis det driver dig til vandvid, og du ikke selv magter det... så må du desværre nok have en mand ud og kigge på det.
10kWh Woody v10 på BS20, kompressorrens og 2xTrækstabilisator.
136 kvm i to plan. fra 1900. Væg isolering go. Loft og gulv dårligt isoleret. Ingen etage isolering.
Solvarme 30 Rør, 300L
Online stokerdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Offline andersch

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 157
  • Respekt optjent: +2/-1
Sv: Efter Varmtvandpriotering, larmer radiatore!
« Svar #14 Dato: Nov 24, 2012, 20:51 »
ja måske, men selv min vvs som satte fyret op, sagde at det nok var luft, eller rørene der udvidede sig, men intet kunne han sige, om hvordan jeg kunne løse problemet.