Forfatter Emne: Isokern  (Læst 2420 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline soeren_adk

  • Guru
  • ****
  • Indlæg: 92
  • Respekt optjent: +1/-0
Isokern
« Dato: Apr 04, 2015, 01:39 »
smeden der monterede fyret, mente det ville være bedst at få en Isokern i skorstenen. pga. fyret lave røgtemperatur.
men samtidigt siger min Onkel der også er smed. at hvis røgrøret er så køligt at man uden problemer kan holde hånden på det. så danner det ikke kondens eller lign. i skorstenen.  så betyder en Isokern ikke noget.
størstedelen af skorstenen står indenfor i selve fyrrummet. kun ca. ½m er over der flade tag.

har i nogle erfaringer med det ?

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Isokern
« Svar #1 Dato: Apr 04, 2015, 09:23 »
Hej Søren,

Ja, desværre tager din onkel fejl  ???
...røggas kondenserer når det kommer under ca. 45oC og et røgrør med røggas på f.eks. 70oC kan man sagtens holde hånden på.
Afkøles denne røggas til under 45oC i skorstenen (sker let i en uisoleret gammel muret skorsten), ja så får man løbesod.
Altså smeden der monterede anlægget har ret  ;)

Hilsen
Michael

smeden der monterede fyret, mente det ville være bedst at få en Isokern i skorstenen. pga. fyret lave røgtemperatur.
men samtidigt siger min Onkel der også er smed. at hvis røgrøret er så køligt at man uden problemer kan holde hånden på det. så danner det ikke kondens eller lign. i skorstenen.  så betyder en Isokern ikke noget.
størstedelen af skorstenen står indenfor i selve fyrrummet. kun ca. ½m er over der flade tag.

har i nogle erfaringer med det ?
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Bjarne Larsen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 952
  • Respekt optjent: +24/-0
Sv: Isokern
« Svar #2 Dato: Apr 04, 2015, 09:25 »
Den nemmeste måde og finde ud af om der er brug for en isokerne er vel og holde øje med kondens i røg rør og skorsten , ingen kondens og tør skorsten er det fint  ^-^ kommer der kondens må der en isokerne i eller du kan måske åbne spjældet ved bagerste røgslag ,så du får en højre temp , det koster lidt extra piller men ikke meget . :)
« Senest Redigeret: Apr 04, 2015, 09:26 af Bjarne Larsen »
10 kw Scotte / Black Star kedel V7 043
110 l Metro therm combibeholder
VVB priotering
http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/showmain.php?mac=bjarnelarsen

Mere rygvind på cykelstierne

Offline Frank Chr.

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1344
  • Respekt optjent: +32/-3
Sv: Isokern
« Svar #3 Dato: Apr 04, 2015, 13:58 »
Jeg har ikke isokern i min 6 meter element skorsten, (selv om jeg fik det anbefalet i sin tid) hvoraf de 4 meter står i det fri. Til gengæld køre fyret så også med en noget højere røgtemperatur 70-80 grader (og når det er rigtigt koldt tæt ved de 100 grader). Det koster træpiller/spildvarme, men set i forhold til hvad en isokern koster ville det nok tage 10-15 år inden den var tjent hjem. Så valget var (er) for mig let, så længe jeg kan holde fugten fra døren. Derfor, se tiden an og går det ikke, så må skorstenen jo isoleres.  :)

/Frank

Offline Ole S

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1088
  • Respekt optjent: +25/-4
Sv: Isokern
« Svar #4 Dato: Apr 04, 2015, 16:23 »
Hej
Jeg vil også sige at du bare skal holde øje med skidtet, stik evt et spejl ind i renselemmen og tjek for fugt. Det kan da godt være at skorstenen tager skade efter 5-10 år, det er jo kun det stykke der kan få frost der kan være kritisk. Men begynder vandet at løbe ud af den, så skal du selvfølgelig gøre noget.
Mvh Ole S.

RTB10 vers.7 150l. vvb
105 kvm plus 40 uisoleret værksted