Forfatter Emne: Sorte piller i askeskuffen  (Læst 27563 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline miniBS

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 30
  • Respekt optjent: +2/-0
Sv: Sorte piller i askeskuffen
« Svar #30 Dato: Jan 14, 2013, 21:32 »
Jeg vil give Peminator lidt ret, dog ikke hvis det er installeret af en prof. forhandler...

Jeg installerede selv mit Scotte mit i december 2012 - og jeg havde brugt et par måneder
inden for at sætte mig ind i tingene, bl.a. for at undgå fejlkøb.

Herfra skal lyde en tak til Hedestoker, hvor jeg købte fyret. De spørgsmål jeg havde, blev pr. telefon
hurtigt afklaret og jeg vidste jo inden, at når man køber et træpillefyr, så er der også en del ting
man med fordel kan/skal sætte sig ind i, hvis man vil have fuld udbytte.

Men den helt store tak skal lyde til dette forum, som har givet det sidste til, at mit fyr idag kører
rigtigt fornuftigt (det synes jeg ihverfald selv det gør).

Men ja - ellers vil jeg sige at det kræver en indsats fra én selv, eller en prof. hvis det skal køre optimalt.
Brænder: Scotte 10 Kw
Kedel: Blackstar BS1016 Semirens
Styring: Scotte v.6.79
Silo: 200L sammenbygget
VVB: 3 vejs Honeywell
110L Metro Combi
Grundfoss Alpha 2
Trækstabilisator

Offline Bjarne Larsen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 952
  • Respekt optjent: +24/-0
Sv: Sorte piller i askeskuffen
« Svar #31 Dato: Jan 14, 2013, 21:42 »
Jeg fik selv sat et fyr op i sommers af en proff ,som har sat mange scott/Woody fyr op , men en trækstabilisator var/er ikke noget de sætter på  :'( det fandt jeg først ud af var en nødvendighed her inde på det forum
10 kw Scotte / Black Star kedel V7 043
110 l Metro therm combibeholder
VVB priotering
http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/showmain.php?mac=bjarnelarsen

Mere rygvind på cykelstierne

Offline Flammen

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 51
  • Respekt optjent: +0/-2
Sv: Sorte piller i askeskuffen
« Svar #32 Dato: Jan 14, 2013, 23:38 »
i weekenden var jeg ud hos en som bad om hjælp på stokerpro.
indkøbet var sket gennem OK, men montøren vidste intet om NBE produktet. herden var vendt forkert, og v10 styrringen var sat op til en 16kw, trods brænderen kun var 10kw. :-(
montøren havde været ude flere gange, for at få det til at køre.
montøren havde åbenbart ingen professionel stolthed
« Senest Redigeret: Jan 14, 2013, 23:44 af Flammen »

Offline Perminator

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 118
  • Respekt optjent: +4/-0
    • Stokercloud
Sv: Sorte piller i askeskuffen
« Svar #33 Dato: Jan 15, 2013, 20:18 »
I dag har jeg haft opstartsbesøg fra KE-Comfort.
Det var en udmærket oplevelse, blandt andet fordi den tekniske installation var til UG, og håndværksmæssigt korrekt. Så der var ikke problemer med at få kvitteret for de 2 års udvidet garanti.
Montøren skulede fælt til iltstyringen, og vi fik en god snak om at det var en fejlleverance, og at det var fornuftigt at den ikke var koblet til længere. Han mente ikke at den har berettigelse ved rene pillefyrsanlæg under 60 - 80 KW. det vil aldrig køre fornuftigt, og kan helt sikkert ikke tjenes hjem.
Så den må gå retur på Installatørens regning og risiko.
Efterfølgende blev flammen gennemgået ved 10, 50 og 100 % drift, og her var der ikke noget der burde ændres. Så nu ved jeg også hvordan den korrekte farve på flammen skal se ud :-)
Jeg får stadig lidt opbygning af askekager på herdens forkant. (DLG-piller) Han mente at den nye type herd havde mere tendens til dette end den traditionelle.
Så nu skal jeg overveje om der skal købes kompressorens, hvilket han sagde, ikke var så almindeligt, - eller om der skal sættes en ældre type herd i. Prisen er næsten ens, da jeg har kompressor.
Er der nogen som ved om NBE har evalueret på ny contra gammel herd?

Venlig hilsen
Perminator
Som nu tror at fyret kræver mindre opmærksomhed fremover :-)
Scotte 10 KW, Black Star 1016 S, 160 l Metro Combi med cirkulationspumpe og termoføler,
Styring ver 6.79, 3 vejs VVB prioritering, Trækstabilisator. 3 m udvendig stålskorsten. Hus 120 m2 fra 1926, medium isolering, 25 m  fjernvarmerør under gårdsplads. http://stokercloud.dk/dev/perminator.html

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Sorte piller i askeskuffen
« Svar #34 Dato: Jan 15, 2013, 20:22 »
Den "gamle" herd er den bedste til at "holde sig ren", det er i hvert tilfælde min erfaring  ;)

Hilsen
Michael

I dag har jeg haft opstartsbesøg fra KE-Comfort.
Det var en udmærket oplevelse, blandt andet fordi den tekniske installation var til UG, og håndværksmæssigt korrekt. Så der var ikke problemer med at få kvitteret for de 2 års udvidet garanti.
Montøren skulede fælt til iltstyringen, og vi fik en god snak om at det var en fejlleverance, og at det var fornuftigt at den ikke var koblet til længere. Han mente ikke at den har berettigelse ved rene pillefyrsanlæg under 60 - 80 KW. det vil aldrig køre fornuftigt, og kan helt sikkert ikke tjenes hjem.
Så den må gå retur på Installatørens regning og risiko.
Efterfølgende blev flammen gennemgået ved 10, 50 og 100 % drift, og her var der ikke noget der burde ændres. Så nu ved jeg også hvordan den korrekte farve på flammen skal se ud :-)
Jeg får stadig lidt opbygning af askekager på herdens forkant. (DLG-piller) Han mente at den nye type herd havde mere tendens til dette end den traditionelle.
Så nu skal jeg overveje om der skal købes kompressorens, hvilket han sagde, ikke var så almindeligt, - eller om der skal sættes en ældre type herd i. Prisen er næsten ens, da jeg har kompressor.
Er der nogen som ved om NBE har evalueret på ny contra gammel herd?

Venlig hilsen
Perminator
Som nu tror at fyret kræver mindre opmærksomhed fremover :-)
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline NK

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 749
  • Respekt optjent: +7/-0
Sv: Sorte piller i askeskuffen
« Svar #35 Dato: Jan 15, 2013, 22:12 »

og min!  8)
Kan I huske de test riste vi fik? no 32 og 33 her er den ene tråd med mine billeder:
http://www.stokerforum.dk/index.php?topic=2645.msg19877#msg19877


Jeg har lige siden kørt, med de 2 test riste, og har døjet meget med aske der ikke kunne komme væk. Heller ikke selv om der var fine blæs forhold.
Jeg prøvet siden mandags at køre med den oprindlige rist, den noget mindre på billederne, og havde helt glemt hvor fornuftig den er!


Jeg aner ikke om de test rist bedre egner sig som sommerriste eller noget. Det må jeg prøve. Jeg køre fra nu af om vinteren med den oprindelige rist.
Det kunne være sjovt at høre/se hvilke riste folk er mest tilfreds med.



Den "gamle" herd er den bedste til at "holde sig ren", det er i hvert tilfælde min erfaring  ;)

Hilsen
Michael

I dag har jeg haft opstartsbesøg fra KE-Comfort.
Det var en udmærket oplevelse, blandt andet fordi den tekniske installation var til UG, og håndværksmæssigt korrekt. Så der var ikke problemer med at få kvitteret for de 2 års udvidet garanti.
Montøren skulede fælt til iltstyringen, og vi fik en god snak om at det var en fejlleverance, og at det var fornuftigt at den ikke var koblet til længere. Han mente ikke at den har berettigelse ved rene pillefyrsanlæg under 60 - 80 KW. det vil aldrig køre fornuftigt, og kan helt sikkert ikke tjenes hjem.
Så den må gå retur på Installatørens regning og risiko.
Efterfølgende blev flammen gennemgået ved 10, 50 og 100 % drift, og her var der ikke noget der burde ændres. Så nu ved jeg også hvordan den korrekte farve på flammen skal se ud :-)
Jeg får stadig lidt opbygning af askekager på herdens forkant. (DLG-piller) Han mente at den nye type herd havde mere tendens til dette end den traditionelle.
Så nu skal jeg overveje om der skal købes kompressorens, hvilket han sagde, ikke var så almindeligt, - eller om der skal sættes en ældre type herd i. Prisen er næsten ens, da jeg har kompressor.
Er der nogen som ved om NBE har evalueret på ny contra gammel herd?

Venlig hilsen
Perminator
Som nu tror at fyret kræver mindre opmærksomhed fremover :-)
V. 13.1017.17 - 20 Kw - Marts 2018
Kedel: Opop Blackstar 20KW - Feb. 2011
app V. 1.707 -  Marts 2016

Trækstabilisator, 200L silo, VVB 100L Metro
Stålforret skorsten. Opvarmer 280 m2 i 2 plan
Gulvvarme: 2-Toiletter, køkken & delvis kælder.
Forbrug 2019- 24: gennemsnitlig 6,5 tons pr. år

Offline levi

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 434
  • Respekt optjent: +37/-7
Sv: Sorte piller i askeskuffen
« Svar #36 Dato: Jan 15, 2013, 22:26 »
Jeg fik selv sat et fyr op i sommers af en proff ,som har sat mange scott/Woody fyr op , men en trækstabilisator var/er ikke noget de sætter på  :'( det fandt jeg først ud af var en nødvendighed her inde på det forum

Hvis de ikke sætter trækstabilisator på - så er de ikke proff. montører inden for denne branche!

Det kan godt være de kalder sig proff. montører - og det kan også godt være de har sat en del anlæg op - men proff. det er de godt nok ikke!

Offline Bjarne Larsen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 952
  • Respekt optjent: +24/-0
Sv: Sorte piller i askeskuffen
« Svar #37 Dato: Jan 16, 2013, 11:00 »
Nej det er de ikke , og du ved godt hvem det er  ;)
10 kw Scotte / Black Star kedel V7 043
110 l Metro therm combibeholder
VVB priotering
http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/showmain.php?mac=bjarnelarsen

Mere rygvind på cykelstierne

Offline levi

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 434
  • Respekt optjent: +37/-7
Sv: Sorte piller i askeskuffen
« Svar #38 Dato: Jan 16, 2013, 14:22 »
Nej det er de ikke , og du ved godt hvem det er  ;)

Øh - gør jeg det ?  ::)

Fortæl fortæl.

Offline Bjarne Larsen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 952
  • Respekt optjent: +24/-0
Sv: Sorte piller i askeskuffen
« Svar #39 Dato: Jan 16, 2013, 15:17 »
Jeg var oppe hos dig for et stykke tid siden , hvor vi snakkede lidt om mit Scotte fyr og jeg fortalte dig at jeg ikke havde trækstabilisator på , du nævnte 2 i området der ikke satte dem på ,og du havde ret det var en af de to  ;)
10 kw Scotte / Black Star kedel V7 043
110 l Metro therm combibeholder
VVB priotering
http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/showmain.php?mac=bjarnelarsen

Mere rygvind på cykelstierne

Offline levi

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 434
  • Respekt optjent: +37/-7
Sv: Sorte piller i askeskuffen
« Svar #40 Dato: Jan 16, 2013, 15:25 »
Jeg var oppe hos dig for et stykke tid siden , hvor vi snakkede lidt om mit Scotte fyr og jeg fortalte dig at jeg ikke havde trækstabilisator på , du nævnte 2 i området der ikke satte dem på ,og du havde ret det var en af de to  ;)

Ahh ok  ;)

Offline KLP

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 3
  • Respekt optjent: +0/-0
  • Nybegynder i pillefyrverden
Sv: Sorte piller i askeskuffen
« Svar #41 Dato: Sep 21, 2015, 12:15 »
Hej..
Jeg har lige startet mit nye Scotty pillefyr. Jeg har selv monteret det og en elektriker har lavet alt min strøm. Jeg er VVSér og lavet mit anlæg uden bypas og med ACCU tank, til direkte forbrug. Jeg kan ikke få fremløbstemp op. Det har kørt i over 2 timer og frem er på 50 grader. AKn du hjælpe mig??

MvH Keld L. Petersen
165 M2. Blackstar 10 KW med 320 magasin.
Forbrug 1500l olie/ regner med 3000/3500 kg piller.

Offline michael f

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7552
  • Respekt optjent: +224/-179
  • Montør NBE
Sv: Sorte piller i askeskuffen
« Svar #42 Dato: Sep 21, 2015, 13:40 »
Hej..
Jeg har lige startet mit nye Scotty pillefyr. Jeg har selv monteret det og en elektriker har lavet alt min strøm. Jeg er VVSér og lavet mit anlæg uden bypas og med ACCU tank, til direkte forbrug. Jeg kan ikke få fremløbstemp op. Det har kørt i over 2 timer og frem er på 50 grader. AKn du hjælpe mig??

MvH Keld L. Petersen

Bypas, mener du shunt ?
Har du lave en pilleafvejning og grundindstillet forbrændingen som vist i manualen ?
Er styringen på StokerCloud ?
Har du et link til styringen?
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Sorte piller i askeskuffen
« Svar #43 Dato: Sep 21, 2015, 18:59 »
Hmm, 2 timers drift og kedlen er ikke over 50oC...
...det lyder som om du ikke har en returshunt på (nok det du kalder "bypass").

Ideen med returshunten er at sikre at returen til kedlen ikke bliver for kold, hvilket vil sige ikke under 45oC for en BlackStar uden rensemekanik og 55oC for en BlackStar med rensemekanik.
Hvis returen kommer under disse værdier i længere tid risikerer man kondens i kedlen med efterfølgende tæring.

Hvis anlægget skal opvarme en akkutank (som i øvrigt er absolut unødvendig ved et træpillefyr) er det endnu mere vigtigt at have en velfungerende returshunt, faktisk vil det ofte være nødvendigt med en termostatisk 3-vejs shunt for at klare opgaven.

Må jeg spørge hvad årsagen er til at du har monteret en akkutank ?

Hilsen
Michael   



Hej..
Jeg har lige startet mit nye Scotty pillefyr. Jeg har selv monteret det og en elektriker har lavet alt min strøm. Jeg er VVSér og lavet mit anlæg uden bypas og med ACCU tank, til direkte forbrug. Jeg kan ikke få fremløbstemp op. Det har kørt i over 2 timer og frem er på 50 grader. AKn du hjælpe mig??

MvH Keld L. Petersen
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html