Forfatter Emne: Hvor mange ohm' skal en Woddy 7.0 - 10.0 styring have for at "læse" 50 gr. C.?  (Læst 7837 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Syrah

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 13
  • Respekt optjent: +1/-0
Hej
Jeg overvejer at købe et par billige NTC sensorer på ebay.com men jeg kommet lidt i tvivl om hvad jeg skal købe.
Det har før været oppe herinde i forum men kan ikke se det har haft fokus om hvilken termistor type føleren er bygget på andet end det er 10k ohm.
Mit spørgsmål er så hvor mange ohm's modstand skal en Woddy 7.0 - 10.0 styring have i input for at måle/læse/vise 50 grader celsius?
Som jeg opfatter det er det ret væsentligt for den kurve føleren udlæser!
Håber nogen har et svar eller kan måle en NBE leveret føler!
Venlig hilsen
/Lars




Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4449
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
3,6k  ;) Men informationen er ikke til så meget.

Det er NTC 10K du skal bruge.

Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Hej Lars,

Det er nok ikke helt så simpelt som du tror  ;)

NTC følere har ikke en lineær karatestik, men er defineret ved en kurve.
NTC følere specificeres ved to værdier R25 og B25/100, hvor R25 specificerer modstanden ved 25oC og B25/100 specificerer coefficienten for ændring (kurven om du vil).

De NTC-følere som NBE bruger har en R25 på 10 kOhm, men jeg kender ikke lige deres B25/100.
Der findes mange forskellige B25/100 standarder, men et par almindelige for 10 kOhm er:
 - 3900 som giver ca 3,6 kOhm ved 50oC
 - 3380 som giver ca 4,1 kOhm ved 50oC

Begge følere skal nok virke i en styring men de vil vise forskelligt 4-5oC.


***update***
Jeps, så havde XKFC lige postet en tabel som siger 3,6 kOhm som nok skal være rigtigt  ;)
...nu er det blot én af standarderne, men en meget brugt en så det er meget sandsynligt at det er korrekt  ;)
Hvis vi tager det for givet, skal du altså lede efter NTC følere med R25 på 10 kOhm og B25/100 på 3900  ;)

Hilsen
Michael

Hej
Jeg overvejer at købe et par billige NTC sensorer på ebay.com men jeg kommet lidt i tvivl om hvad jeg skal købe.
Det har før været oppe herinde i forum men kan ikke se det har haft fokus om hvilken termistor type føleren er bygget på andet end det er 10k ohm.
Mit spørgsmål er så hvor mange ohm's modstand skal en Woddy 7.0 - 10.0 styring have i input for at måle/læse/vise 50 grader celsius?
Som jeg opfatter det er det ret væsentligt for den kurve føleren udlæser!
Håber nogen har et svar eller kan måle en NBE leveret føler!
Venlig hilsen
/Lars
« Senest Redigeret: Feb 10, 2014, 09:02 af MHES »
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Syrah

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 13
  • Respekt optjent: +1/-0
Hej og tak for indlæg!

Jeg syntes netop mit spørgsmål siger at jeg ikke betragter det som simpelt at vælge den rigtige føler, jeg skriver da også jeg mener det er væsentligt hvilken "kurve" den enkelte føler følger!

Det vil helt sikkert virke bare det er 10k NTC... ja men jeg syntes fejlmagen er stor +- 5 grader hvis jeg vælger den forkerte termistor, når jeg også skal tage højde for +-1% fejlmargen på selve føleren.

Det er jo især omkring de 50 grader jeg ønsker en rimelig præsis aflæsning på mit varme vand!

XKFC hvor kommer din tabel fra?

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4449
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Hahahaha Ebay.de  ;D
Men jeg er endnu ikke gået forkert, jeg har ikke kapacitet til at rumme alt MHES' information, skulle jeg købe en forkert, så ryger den i skuffen, og jeg køber en ny. :)
Der er et hav af følere på Ebay, ingen af stederne bekymrer de sig om andet end tallene som er i den tabel som jeg vedhæftede. http://www.ebay.de/itm/Temperaturfuhler-NTC10K-50-C-bis-110-C-Fuhler-Sensor-Temperatursensor-NTC-10k-/150901957612?pt=Sensoren_Regler&var=&hash=item23227523ec

Der hvor du køber modstanden ligger der for det meste producentens information om netop den modstand du er ved at købe.

Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline Syrah

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 13
  • Respekt optjent: +1/-0
... skulle jeg købe en forkert, så ryger den i skuffen, og jeg køber en ny. :)

Det er lidt mit dilemma, hvordan ved jeg at jeg har købt en forkert?
- skal jeg hive kviksølv-banditten ud et vist sted fra og måle temperaturen på mit brugsvand og sammenholde resultatet med aflæsning på styringen?

Din tabel siger vel kun noget om den specifikke dims fra ebay.de men vel ikke noget om hvilken B-Konstant styringen til pillefyret anvender, og det er vel relevant om temperaturen i VVB er 55 eller 60 grader, set ud fra hvor meget afsaltning man kan rumme i sin beholder?

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4449
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Når føleren er lavet bruger du bare elkedlen, boblende vand er meget tæt på 100°C isvand er tæt på 0°C.

Har du et elektronisk termometer kan du måske også holde op imod det.

Måske kan du låne en dekade boks, så kan du jo teste indgangen.
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html