Forfatter Emne: Sommerherd  (Læst 11063 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline MrMoelgaard

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 215
  • Respekt optjent: +12/-1
    • Buzz
Sommerherd
« Dato: Apr 08, 2011, 22:15 »
Lige et spørgsmål omkring sommerherd. Er der ikke nogen der kan sige om billedet på http://www.hedestoker.dk/shop/item.asp?id=3653 er af standardherd eller sommerherd.

Den ligner nemlig til forveksling den der sidder i min 16kW brænder som standard.

Årsag til spørgsmålet er at jeg kæmper lidt med lysmålingen i lavlast. Den flakker en del når ydelsen står til 10-13%. Skal jeg gøre en indsats for at få lysmålingen stabil på 99lux eller er det ligegyldigt?

Mvh
Emil Mølgaard
16kW Woody V.10
Blackstar S kedel
VVB styring (2 vejs), Pumpestyring, Ultrasonisk flowmåler (1l/puls)
Rumtermostat (3 zoner)

Offline Lund-Lemvig

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 634
  • Respekt optjent: +8/-0
Sv: Sommerherd
« Svar #1 Dato: Apr 09, 2011, 09:56 »
Hej mester, min 16 kw blev også leveret med sådan en herd som du linker til, jeg fik fyret i januar her dette herrens år.
Biomax 16 fyrbøder

Offline ASL

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 45
  • Respekt optjent: +1/-0
Sv: Sommerherd
« Svar #2 Dato: Apr 09, 2011, 10:23 »
Hej Emil!

Min blev også leveret med denne herd primo marts i år!

Jeg ved ikke hvorfor de leverer med den de kalder sommerherd!

Jeg undgår så vidt muligt lavlast ved at køre med urstyring! Lige nu kører den i to perioder à 5½ timer (04.00 - 09.30 og 16.00 -
22.30). Jeg har bestilt en udendørs føler til vejrkompensering! Jeg forventer derefter at den selv kan styre periodelængden alt efter hvor varmt det er udendørs!

v.h. Askov

Scotte 16 kw. Chipver. 6.63 med kompressorrens.
Vigas/Orlan Fastbrændselskedel.
1800 l. akkumuleringstank.
350 m2 to-familiehus, middel isoleret.
200 l. VVB
onlinedata: askov under http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk

Offline Martin Pedersen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1797
  • Respekt optjent: +174/-137
Sv: Sommerherd
« Svar #3 Dato: Apr 09, 2011, 10:37 »
Jeg ved ikke hvorfor de leverer med den de kalder sommerherd!

Formen på det man i gamle dage kaldte en sommerherd, er den der er standard på den nye 10 kW... så, jeg tror de har lært at den "sommerherd" er bedre ved alle årstider...
10kWh Woody v10 på BS20, kompressorrens og 2xTrækstabilisator.
136 kvm i to plan. fra 1900. Væg isolering go. Loft og gulv dårligt isoleret. Ingen etage isolering.
Solvarme 30 Rør, 300L
Online stokerdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Offline MrMoelgaard

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 215
  • Respekt optjent: +12/-1
    • Buzz
Sv: Sommerherd
« Svar #4 Dato: Apr 09, 2011, 13:00 »
men de
Formen på det man i gamle dage kaldte en sommerherd, er den der er standard på den nye 10 kW... så, jeg tror de har lært at den "sommerherd" er bedre ved alle årstider...

Hej Martin

Det er det så åbenbart også på 16kW. Det er 2-3 uger siden det blev sat op.

Men pokkers. Jeg troede lige jeg havde løsningen på flik-flakkeriet ved at skifte til sommerherd. Har prøvet at sætte urstyring på og begrænse ydelsen 80%. Det ser ud til at ha hjulpet lidt på det.
Jeg tror rumtermostaten bliver næste gadget der bliver koblet på. Det virker som en ganske fornuftig løsning på at minimere overproduktion.

Mvh
Emil Mølgaard
16kW Woody V.10
Blackstar S kedel
VVB styring (2 vejs), Pumpestyring, Ultrasonisk flowmåler (1l/puls)
Rumtermostat (3 zoner)

Offline Martin Pedersen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1797
  • Respekt optjent: +174/-137
Sv: Sommerherd
« Svar #5 Dato: Apr 09, 2011, 16:03 »
Men pokkers. Jeg troede lige jeg havde løsningen på flik-flakkeriet ved at skifte til sommerherd. Har prøvet at sætte urstyring på og begrænse ydelsen 80%. Det ser ud til at ha hjulpet lidt på det.

Rumtermostaten er en go ide. Mht. løsningen på lavlast problemet og flik flakkeri, så er kunsten at du låser fyret til 10%, og så skruer du op for skorstens træks værdien indtil du har en 10% flamme du kan styre. Men, før du begynder at pille i alle de ting, så skal du sørge for at dit fyr har de aller bedste forhold... dvs. din snegl skal være lagt så langt ned som muligt (giver mere ensartet dosering), og din trækstabilisator skal sidde fuldstændig i vatter, hvis den er monteret på røgrøret, og ikke direkte i skorstenen. Anywho, jeg har f.eks. kun 10 cm flex slange på min snegl... det betyder ret så meget.

Det andet du kan gøre, og er at sætte minimums procenten op.. jeg kører f.eks. med min på 35%... og når den så kommer 10 procent over setpunkt, så slukker den, og jeg har så pumpestop ved 35 grader... og min driftdiff under er sat til 29, så den starter når kedeltemperatur er 31 grader...

I det vejr vi har i dag, der har jeg slet og ret slukket dyret manuelt, og så tænder jeg det nok om et par timer igen, når solen begynder at miste taget. Det kunne eventuelt gøres automatisk med en solindfaldsføler, som jeg bare ikke lige ved hvor man kan få fat i :(
10kWh Woody v10 på BS20, kompressorrens og 2xTrækstabilisator.
136 kvm i to plan. fra 1900. Væg isolering go. Loft og gulv dårligt isoleret. Ingen etage isolering.
Solvarme 30 Rør, 300L
Online stokerdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Offline NK

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 749
  • Respekt optjent: +7/-0
Sv: Sommerherd
« Svar #6 Dato: Apr 09, 2011, 21:56 »
og jeg har så pumpestop ved 35 grader...

hvad betyder det egentlig det der med, at hvilke temperatur man vælger for pumpe stop?
Min er sat til 50 grader.
V. 13.1017.17 - 20 Kw - Marts 2018
Kedel: Opop Blackstar 20KW - Feb. 2011
app V. 1.707 -  Marts 2016

Trækstabilisator, 200L silo, VVB 100L Metro
Stålforret skorsten. Opvarmer 280 m2 i 2 plan
Gulvvarme: 2-Toiletter, køkken & delvis kælder.
Forbrug 2019- 24: gennemsnitlig 6,5 tons pr. år

Offline Martin Pedersen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1797
  • Respekt optjent: +174/-137
Sv: Sommerherd
« Svar #7 Dato: Apr 09, 2011, 22:00 »
hvad betyder det egentlig det der med, at hvilke temperatur man vælger for pumpe stop?
Min er sat til 50 grader.

Når fyret lukker ned, så kører pumpen indtil kedel-temperaturen falder til 50 grader. Derefter står det bare og taber temperatur indtil fyret bliver tændt igen... dvs. dit hus får ikke glæde af varmen dit fyr står og taber...
10kWh Woody v10 på BS20, kompressorrens og 2xTrækstabilisator.
136 kvm i to plan. fra 1900. Væg isolering go. Loft og gulv dårligt isoleret. Ingen etage isolering.
Solvarme 30 Rør, 300L
Online stokerdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Offline NK

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 749
  • Respekt optjent: +7/-0
Sv: Sommerherd
« Svar #8 Dato: Apr 09, 2011, 22:05 »
hvad betyder det egentlig det der med, at hvilke temperatur man vælger for pumpe stop?
Min er sat til 50 grader.

Når fyret lukker ned, så kører pumpen indtil kedel-temperaturen falder til 50 grader. Derefter står det bare og taber temperatur indtil fyret bliver tændt igen... dvs. dit hus får ikke glæde af varmen dit fyr står og taber...
ahh, ok meget nyttig info.


Kan man risikere, at ryge inde i kondens dannelse ved lavere temperatur?
Og er det derfor du lige netop har en pumpe stop på 35 grader?
V. 13.1017.17 - 20 Kw - Marts 2018
Kedel: Opop Blackstar 20KW - Feb. 2011
app V. 1.707 -  Marts 2016

Trækstabilisator, 200L silo, VVB 100L Metro
Stålforret skorsten. Opvarmer 280 m2 i 2 plan
Gulvvarme: 2-Toiletter, køkken & delvis kælder.
Forbrug 2019- 24: gennemsnitlig 6,5 tons pr. år

Offline Martin Pedersen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1797
  • Respekt optjent: +174/-137
Sv: Sommerherd
« Svar #9 Dato: Apr 09, 2011, 22:16 »
Kan man risikere, at ryge inde i kondens dannelse ved lavere temperatur?
Og er det derfor du lige netop har en pumpe stop på 35 grader?
Fisk. Jeg har ikke haft nogen problemer med 35. Jeg har bare bemærket at den ligesom ikke rigtig kan pumpe mere ud der, og så kan jeg lige så godt stoppe pumpen.
10kWh Woody v10 på BS20, kompressorrens og 2xTrækstabilisator.
136 kvm i to plan. fra 1900. Væg isolering go. Loft og gulv dårligt isoleret. Ingen etage isolering.
Solvarme 30 Rør, 300L
Online stokerdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Offline NK

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 749
  • Respekt optjent: +7/-0
Sv: Sommerherd
« Svar #10 Dato: Apr 09, 2011, 22:36 »
Kan man risikere, at ryge inde i kondens dannelse ved lavere temperatur?
Og er det derfor du lige netop har en pumpe stop på 35 grader?
Fisk. Jeg har ikke haft nogen problemer med 35. Jeg har bare bemærket at den ligesom ikke rigtig kan pumpe mere ud der, og så kan jeg lige så godt stoppe pumpen.
ok, det var så dagens lektion for mig  8)
tak ;)
V. 13.1017.17 - 20 Kw - Marts 2018
Kedel: Opop Blackstar 20KW - Feb. 2011
app V. 1.707 -  Marts 2016

Trækstabilisator, 200L silo, VVB 100L Metro
Stålforret skorsten. Opvarmer 280 m2 i 2 plan
Gulvvarme: 2-Toiletter, køkken & delvis kælder.
Forbrug 2019- 24: gennemsnitlig 6,5 tons pr. år

Offline Birch-Nielsen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 292
  • Respekt optjent: +11/-4
  • Beam Me Up, Scotte!!
    • Folkes Fyrdata
Sv: Sommerherd
« Svar #11 Dato: Apr 10, 2011, 05:36 »
Nu er jeg nok ikke den hurtigste knallert på havnen når det drejer sig om pumpestop, men som jeg har forstået det, så kommer vi - der ikke kører VVB-prioritet men styrer med returtermostat på samme - ind i problemer med en lav fremløbstemp. på eks. 35°C, for hvis ikke VVB har nået settemp. og man så pumper 35° fremløb ind i den, så vil termostaten vel bare åbne endnu mere og kalde på varme? Eller har jeg misforstået det totalt?  ???

Mvh Folke

Ps.: Undskylder for off-topic.
« Senest Redigeret: Apr 10, 2011, 05:56 af Birch-Nielsen »
Beam Me Up, Scotte..!!

10 kW Scotte på BlackStar20S

http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/folke.html

Offline MrMoelgaard

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 215
  • Respekt optjent: +12/-1
    • Buzz
Sv: Sommerherd
« Svar #12 Dato: Apr 10, 2011, 07:00 »
Mange tak for alt jeres konstruktive input. Det er guld værd at få lidt viden. Mulighederne er jo næsten uendelige for indstillinger i sådan et anlæg.

Martin, det lyder til at jeg bør lave lidt småjusteringer af opstillingen i fyrrummet. For du har nok en pointe i det med sneglens vinkel. Jeg har egentlig bemærket at den varierede næsten 100g i en serie på 5 afvejninger. Det må jeg prøve at justere på næste gang magasinet er tomt.

Ang. start/stop af pumpe så har jeg sat pumpestop til 60° og pumpestart til 50° med en kedeltemperatur på 65°. Det skyldes at jeg så en afkøling af VVB når fyret blev slukket.

De sidste par nætter har jeg set at VVB'en begynder at falde i temperatur ca 4 timer efter nedlukning til nat (se vedhæftet). Efter en time når den setpunkt for VVB (60-10) og fyret starter i VVB drift. 45 minutter efter er temperaturen igen oppe i VVB'en og fyret stopper. 15 minutter efter sparker timeren igen igang i fyret. Det er det jeg vil kalde marginaloptimalt.

Jeg antager at afkølingen af VVB'en skyldes at resten af systemet når en temperatur hvor den termiske cirkulation begynder at trække varmen ud af VVB'en. Er det helt skævt? Og kan jeg justere mig ud af det eller er eneste holdbare løsning en motorventil til varmtvandsprioritering? Og ska det i så fald være 2-vejs eller 3-vejs? Det er en 110 liters Vølund kombivandvarmer. Jeg har læst et sted at det er noget med 2-vejs bruges ved ældre VVB'ere.

På forhånd tak for hjælpen.

Mvh
Emil Mølgaard
16kW Woody V.10
Blackstar S kedel
VVB styring (2 vejs), Pumpestyring, Ultrasonisk flowmåler (1l/puls)
Rumtermostat (3 zoner)

Offline Syhler

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 342
  • Respekt optjent: +6/-3
Sv: Sommerherd
« Svar #13 Dato: Apr 10, 2011, 07:51 »
Martin, det lyder til at jeg bør lave lidt småjusteringer af opstillingen i fyrrummet. For du har nok en pointe i det med sneglens vinkel.
Jeg har egentlig bemærket at den varierede næsten 100g i en serie på 5 afvejninger. Det må jeg prøve at justere på næste gang magasinet er tomt.

Jeg har også ændret sneglens hældning på Martin's opfordring :-)

Hvilket gav mere ens dosering:  1968g - 1968g - 1952g - 1926g = 1954g i snit

det gir en forskel på hhv.  14, 14, 2 og 28 gram :-)
10kw, Opop H418, V 7.0680
Trækstabilisator, Kompressorrens
VVB prioritering med 3-vejs motorventil
Opvarmer ca 125m2
Gennemsnits forbrug 4,5 ton.
Postnr.: 4930
http://stokercloud.dk/dev/jeppe_syhler.html

Offline Martin Pedersen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1797
  • Respekt optjent: +174/-137
Sv: Sommerherd
« Svar #14 Dato: Apr 10, 2011, 09:30 »
Jeg antager at afkølingen af VVB'en skyldes at resten af systemet når en temperatur hvor den termiske cirkulation begynder at trække varmen ud af VVB'en. Er det helt skævt? Og kan jeg justere mig ud af det eller er eneste holdbare løsning en motorventil til varmtvandsprioritering? Og ska det i så fald være 2-vejs eller 3-vejs? Det er en 110 liters Vølund kombivandvarmer. Jeg har læst et sted at det er noget med 2-vejs bruges ved ældre VVB'ere.

Jo, jeg glemmer jo lidt at nogen har de termostatiske ventiler på deres VVB'er. Jo, det er skidt ifm afkøling, så ja der skal noget mere intelligent styring på. Jeg har en 2 vejs, da jeg ikke ser nogen grund til at mit fyr ikke både kan holde mit hus varmt, og varme VVB samtidigt. Du har selvfølgelig en 110L, hvilket gør dig lidt mere sårbar hvis der skal tages en hel masse bad lige efter hinanden, og så kan prioritering være godt, hvis ellers spiralen kan optage energien. Hvor gammel er den?
10kWh Woody v10 på BS20, kompressorrens og 2xTrækstabilisator.
136 kvm i to plan. fra 1900. Væg isolering go. Loft og gulv dårligt isoleret. Ingen etage isolering.
Solvarme 30 Rør, 300L
Online stokerdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html