Forfatter Emne: Udstyring - ekstern kontakt ?  (Læst 11187 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Udstyring - ekstern kontakt ?
« Svar #15 Dato: Maj 01, 2015, 15:12 »
Nu kan man jo opdele svaret i "Hvad kan lade sig gøre" og "Hvad er lovligt"  ;)

Et kat5 kabel på 20-25 m skal nok fungere  ;)
...men nu er det jo ikke "wild west" vi lever i, så der er selvfølgelig regler og love der skal overholdes  ;)
Da NBE jo erklærer overensstemmelse med maskindirektivet bliver det svært at komme uden om standarden EN 60 204-1 mht. de elektriske installationer, herunder signalkredse.
Så bliver svaret helt anderledes og afhængigt af flere parametre, såsom signaltype, fremføringsvej mm.
Det kan dog siges at et kat5 kabel ikke opfylder kravene til et styrestrømskabel, som der vil være tale om her.
Derimod vil traditionel lampeledning 2x0,75 mm2 klare kravene  ;)
...eller en 3G0,75 mm2 altså med jord om man vil, hvis der er metaloverflader der kan berøres på det udstyr der forbindes.

Hilsen
Michael


Når der nu er så meget snak om disse eksterne kontakter og termostater, så har jeg lige et tillægsspørgsmål:
Hvor meget strøm løber der i de ledninger til de omtalte devices?
Kan der bruges et par tråde i det allerede trukne kat5a kabel jeg bruger til temperatur føleren?
« Senest Redigeret: Maj 01, 2015, 15:14 af MHES »
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Zarge

  • Guru
  • ****
  • Indlæg: 69
  • Respekt optjent: +3/-0
Sv: Udstyring - ekstern kontakt ?
« Svar #16 Dato: Maj 02, 2015, 21:21 »
Hvis vi absolut SKAL flue kneppe det, så bliver næste problem at det vel må betegnes som fast installation, og dermed skal være minimum 1,5km2 stiv leder, med mindre det er 90 graders kabel...
Så nej det et sikkert ikke "lovligt" men brug du nu bare kat 5 som alle os andre... ;-) og tvivler på at hverken 50 eller 100 mtr vil gi problemer... O:-)

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Udstyring - ekstern kontakt ?
« Svar #17 Dato: Maj 03, 2015, 08:10 »
Ingen grund til at kalde det "fluekneppe" bare fordi man svarer ordentligt  ;)
...og ingen grund til at sætte lovligt i ""  enten er det lovligt eller også er det ikke ;)

Det er helt op til den enkeltes samvittighed hvordan anlægget udføres og det er jo også den enkelte der selv står med "bæ'en" hvis det går galt  ;)

Der er absolut ingen grund til at være i tvivl om det er fast installation og dermed 1,5 mm2 leder (ikke nødvendigvis stiv  ;) ) der er kravet, for NBE har defineret anlægget som omfattet af maskindirektivet og dermed er det udelukkende maskindirektivets regler der gælder  ;)
Det betyder også at man helt lovligt må arbejde på den elektriske installation i anlægget, uden at være autoriseret installatør  ;)
I disse anlæg er alt fra tilkoblingen til den faste installation (f.eks. en stikkontakt) omfattet af maskindirektivet og dermed kommer standarden EN 60 204-1 i spil  ;)

Det er hverken svært eller uforståeligt, det er "lige ud ad landevejen"  ;)
Ganske almindelig lampeledning 2x0,75 mm2 eller 3G0,75 mm2 er lovligt at bruge og så er det billigere end kat5 kabel, "win win" vil nogen sige  ;)

Hilsen
Michael

Hvis vi absolut SKAL flue kneppe det, så bliver næste problem at det vel må betegnes som fast installation, og dermed skal være minimum 1,5km2 stiv leder, med mindre det er 90 graders kabel...
Så nej det et sikkert ikke "lovligt" men brug du nu bare kat 5 som alle os andre... ;-) og tvivler på at hverken 50 eller 100 mtr vil gi problemer... O:-)
« Senest Redigeret: Maj 03, 2015, 08:21 af MHES »
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline oz8hp

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 150
  • Respekt optjent: +2/-0
    • Mit fyr online
Sv: Udstyring - ekstern kontakt ?
« Svar #18 Dato: Maj 03, 2015, 08:24 »
Jeg tror det nemmeste for mig vil være at omskrive lidt kode på 2 stk Arduino boards og så sætte et relæ til at styre funktionen ved fyret. Så kan jeg 'nøjes' med at trække små 2 m kabel af en given tykkelse.
Og 485 forbindelsen mellem de 2 boards går fint på et KAT5 kabel  :)

Og de 2 Arduino boards skal jeg bruge alligevel til nogle andre planer jeg har med styringen.
Black Star BS1016 med semirens
NBE pillebrænder 10 KW
Styring v10.0512
Opvarmer ca. 150 m2
Årsforbrug ca. 4,5 ton.
Gulvvarme med 3 kredse og 6 radiatorer

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Udstyring - ekstern kontakt ?
« Svar #19 Dato: Maj 03, 2015, 08:57 »
Jeps, og kat5 kabel til en RS485 er jo lige i skabet  ;)
...super ide at bruge kablet til korrekt formål  ;)

Held og lykke med projektet...

Jeg tror det nemmeste for mig vil være at omskrive lidt kode på 2 stk Arduino boards og så sætte et relæ til at styre funktionen ved fyret. Så kan jeg 'nøjes' med at trække små 2 m kabel af en given tykkelse.
Og 485 forbindelsen mellem de 2 boards går fint på et KAT5 kabel  :)

Og de 2 Arduino boards skal jeg bruge alligevel til nogle andre planer jeg har med styringen.
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline benny

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 135
  • Respekt optjent: +2/-0
Sv: Udstyring - ekstern kontakt ?
« Svar #20 Dato: Maj 03, 2015, 15:17 »
Hvis vi absolut SKAL flue kneppe det, så bliver næste problem at det vel må betegnes som fast installation, og dermed skal være minimum 1,5km2 stiv leder, med mindre det er 90 graders kabel...
Så nej det et sikkert ikke "lovligt" men brug du nu bare kat 5 som alle os andre... ;-) og tvivler på at hverken 50 eller 100 mtr vil gi problemer... O:-)

det er da en voldsom tyk kabel du vil bruge.. ;D ;)
Scotte 16kw på dor 16 kedel. 4.99 v styring

Torrildvej2

  • Gæst
Sv: Udstyring - ekstern kontakt ?
« Svar #21 Dato: Maj 03, 2015, 20:55 »
Hvis vi absolut SKAL flue kneppe det, så bliver næste problem at det vel må betegnes som fast installation, og dermed skal være minimum 1,5km2 stiv leder, med mindre det er 90 graders kabel...
Så nej det et sikkert ikke "lovligt" men brug du nu bare kat 5 som alle os andre... ;-) og tvivler på at hverken 50 eller 100 mtr vil gi problemer... O:-)

det er da en voldsom tyk kabel du vil bruge.. ;D ;)

Ja der er ikke megen flue knepperi i et kabel der er 1,5 km2.... Så stort kabel kan jeg ikke få ind i mit fyrrum