Forfatter Emne: Fortryk ekspansion - Tryk i anlæg osv (for 117 gang)  (Læst 2222 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Hemhems

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 246
  • Respekt optjent: +5/-0
Hej

Bliver mere forvirret hver gang jeg læser op tryk eller problemer med luft i installationen, og prøver nu igen at tappe vandet af mit anlæg og få tjekket det hele igennem før jeg fylder vandet på igen..

Jeg har hele tiden kørt med omkring 1,9-2 bars koldt tryk, men fortrykket specificeret på ekspansionen er 0,75 og dette er ikke tjekket før eller efter, og hvis jeg skal følge de guides her og andet steder burde jeg ligge omkring 1 bar or so..

Fra manometer til højeste radiator på 1 sal er omkring 2-2,5 meter, så jeg kan godt læse mig til at jeg har mere en rigeligt tryk på, men idioten her elsker bare at se 2 bars tryk og jeg har været fokuseret på dette..

Så spørgsmålet er: Følger jeg det originale fortryk med 0,75bar + 0,25-0,50, eller hæver man fortrykket i ekspansionen for at ramme de driftstryk jeg pt forholder mig til?

Installationen har 5 radiatore i stueplan og 2 radiatore på 1.sal.

Jeg har selvfølgelig ikke brug for at at køre højere tryk end anlægget har brug for, men føler godt nok man går baglæns hele tiden i forståelsen af det her vvs..

100m2 i 2 plan fra 1924 - radiatorer only.
Scotte 10kw - V7 - BS20 Kedel
Smedegaard Simflex 25/60
3 Vejs ventil - Vølund QMC100
Kompressor Rens og Senco 1010 kompressor
70 cm isoleret 130mm - Isokern skorsten+trækstabilisator
https://stokercloud.dk/v3/#/hest/main-page

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Fortryk ekspansion - Tryk i anlæg osv (for 117 gang)
« Svar #1 Dato: Jul 15, 2017, 11:11 »
Hej,

Fortrykket i beholderen kan kun kontrolleres når anlægger er helt tømt for vand, eller når beholderen er adskilt fra anlægget.
Når først der er vand på anlægget, er trykket i beholderen det samme som trykket i anlægget  ;)

Fortrykket (og det hedder det fordi det tryk er der før anlægget tryksættes) har til opgave at sikre at der er mest mulig ekspansionsmulighed under drift.

Anlægstrykket bør i kold tilstand være minimum fortrykket + 0,1 bar, så i dit tilfælde altså 0,75 + 0,1 = 0,85 bar.
Det giver en maksimal højdeforskel mellem ekspansionsbeholder og øverste punkt i anlægget på ca. 8 m altså rigeligt i dit anlæg  ;)

Det med dine 2 bar er bare en skør ide du har  ;)
...og det har absolut ingen praktisk funktion i dit anlæg, andet end at øge sliddet på din ekspansionsbeholder  ;)

Jeg ville i dit tilfælde tømme anlægget for vand, sikre at fortrykket er 0,75 bar (og ikke et eller andet anderleds tryk som du synes kunne være sjovt  ;) ).
Herefter ville jeg fylde anlægget til 1 bar (faktisk 17,6% over det minimale tryk) og så lade anlægget køre med det tryk det nu engang opnår når det er varmt.

Højt anlægstryk (højere end nødvendigt) er ingen gevinst !!!

Hilsen
Michael



Hej

Bliver mere forvirret hver gang jeg læser op tryk eller problemer med luft i installationen, og prøver nu igen at tappe vandet af mit anlæg og få tjekket det hele igennem før jeg fylder vandet på igen..

Jeg har hele tiden kørt med omkring 1,9-2 bars koldt tryk, men fortrykket specificeret på ekspansionen er 0,75 og dette er ikke tjekket før eller efter, og hvis jeg skal følge de guides her og andet steder burde jeg ligge omkring 1 bar or so..

Fra manometer til højeste radiator på 1 sal er omkring 2-2,5 meter, så jeg kan godt læse mig til at jeg har mere en rigeligt tryk på, men idioten her elsker bare at se 2 bars tryk og jeg har været fokuseret på dette..

Så spørgsmålet er: Følger jeg det originale fortryk med 0,75bar + 0,25-0,50, eller hæver man fortrykket i ekspansionen for at ramme de driftstryk jeg pt forholder mig til?

Installationen har 5 radiatore i stueplan og 2 radiatore på 1.sal.

Jeg har selvfølgelig ikke brug for at at køre højere tryk end anlægget har brug for, men føler godt nok man går baglæns hele tiden i forståelsen af det her vvs..
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Hemhems

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 246
  • Respekt optjent: +5/-0
Sv: Fortryk ekspansion - Tryk i anlæg osv (for 117 gang)
« Svar #2 Dato: Jul 15, 2017, 11:26 »
Hej,

Fortrykket i beholderen kan kun kontrolleres når anlægger er helt tømt for vand, eller når beholderen er adskilt fra anlægget.
Når først der er vand på anlægget, er trykket i beholderen det samme som trykket i anlægget  ;)

Fortrykket (og det hedder det fordi det tryk er der før anlægget tryksættes) har til opgave at sikre at der er mest mulig ekspansionsmulighed under drift.

Anlægstrykket bør i kold tilstand være minimum fortrykket + 0,1 bar, så i dit tilfælde altså 0,75 + 0,1 = 0,85 bar.
Det giver en maksimal højdeforskel mellem ekspansionsbeholder og øverste punkt i anlægget på ca. 8 m altså rigeligt i dit anlæg  ;)

Det med dine 2 bar er bare en skør ide du har  ;)
...og det har absolut ingen praktisk funktion i dit anlæg, andet end at øge sliddet på din ekspansionsbeholder  ;)

Jeg ville i dit tilfælde tømme anlægget for vand, sikre at fortrykket er 0,75 bar (og ikke et eller andet anderleds tryk som du synes kunne være sjovt  ;) ).
Herefter ville jeg fylde anlægget til 1 bar (faktisk 17,6% over det minimale tryk) og så lade anlægget køre med det tryk det nu engang opnår når det er varmt.

Højt anlægstryk (højere end nødvendigt) er ingen gevinst !!!

Hilsen
Michael


Hej

Anlægget bliver tømt helt da jeg ikke har haner der kan lukkes, og ville også skiftet min automat udlufter på sikkerhedsgruppen, da min udluftning stadig giver problemer, også selvom jeg fik systemet udluftet mere optimalt sidst. Det vand der koges ud samler sig bare stadig omkring pumpen og manuel udluftning lige efter pumpen hjælper heller ikke pt..

Men først tapper jeg vand og tjekker ekspansionsbeholderens fortryk og skifter automatudlufter og prøver igen at få luftet optimalt ud inden pumpen tændes..

Men mit hævede tryk har da bevist at mit anlæg er stadig er tæt (for nu)..  ::)
100m2 i 2 plan fra 1924 - radiatorer only.
Scotte 10kw - V7 - BS20 Kedel
Smedegaard Simflex 25/60
3 Vejs ventil - Vølund QMC100
Kompressor Rens og Senco 1010 kompressor
70 cm isoleret 130mm - Isokern skorsten+trækstabilisator
https://stokercloud.dk/v3/#/hest/main-page