Forfatter Emne: Fejl O2 sensor, check sonden / kedlen  (Læst 3815 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline taaderupvej32

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 13
  • Respekt optjent: +0/-0
Fejl O2 sensor, check sonden / kedlen
« Dato: Dec 18, 2021, 08:02 »
Hej alle.

Jeg er ny her på forummet.

Jeg har et BLACKSTAR+ 16 FUMUS V13 fyr der er ca 2-3 år gammelt, som oplever følgende fejl på, som jeg ikke umiddelbart kan. Nulstille:
Fejl O2 sensor, check sonden / kedlen
Så fyret kan ikke startes op. Jeg har deaktiveret o2 styring så starter fyret.

Er der nogen der har en ide til hvordan jeg skal fejlsøge? (Det skal lige siges jeg ikke er super teknisk, og har ikke meget forstand på at skille der hele af - så håber jeg kan guides lidt)
På forhånd tak.

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4450
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Fejl O2 sensor, check sonden / kedlen
« Svar #1 Dato: Dec 18, 2021, 08:42 »
Mit bud er at du skal rense eller have fat i en ny lambda sonde.

Du kan godt køre videre med fyret HVIS du har rettet blæsertal så korrektionsfaktorene lå tæt på 100% eller tæt på samme tal som autoberegneren, i modsat fald skal det køre under meget skærpet tilsyn da det kan brænde tilbage og skubbe en masse uforbrændte piller i askeskuffen.

Jeg regner med at dit brugernavn også er din stokercloud adresse, og så har du ikke rettet lufttal, og bør hurtigst muligt få iltstyringen aktiv.

Det er disse korrektionsfaktorer på billedet den er gal med, de burde have været rettet så de lå omkring din autoberegner på 1883g/6min

Når så iltstyringen er aktiv, så anbefaler jeg at rette blæsertal så står man ikke med håret i postkassen en anden gang.  :)

Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline michael f

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7554
  • Respekt optjent: +224/-179
  • Montør NBE
Sv: Fejl O2 sensor, check sonden / kedlen
« Svar #2 Dato: Dec 18, 2021, 08:44 »
Hej alle.

Jeg er ny her på forummet.

Jeg har et BLACKSTAR+ 16 FUMUS V13 fyr der er ca 2-3 år gammelt, som oplever følgende fejl på, som jeg ikke umiddelbart kan. Nulstille:
Fejl O2 sensor, check sonden / kedlen
Så fyret kan ikke startes op. Jeg har deaktiveret o2 styring så starter fyret.

Er der nogen der har en ide til hvordan jeg skal fejlsøge? (Det skal lige siges jeg ikke er super teknisk, og har ikke meget forstand på at skille der hele af - så håber jeg kan guides lidt)
På forhånd tak.

Tag lambdasonden ud og pust asken ud af hullerne.
Vent 10 - 15 min til sonden igen er driftsvarm.
Gå ind og vælg udvidet setup / tekniske indstillinger og derefter ind i O2 menuen.
Kalibrer sonden.
Se efter et min at den måler og viser 20.9 % ilt.
Sæt derefter sonden på plads igen og start fyret.
« Senest Redigeret: Dec 18, 2021, 08:45 af michael f »
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Offline taaderupvej32

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 13
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Fejl O2 sensor, check sonden / kedlen
« Svar #3 Dato: Dec 18, 2021, 10:39 »
Mit bud er at du skal rense eller have fat i en ny lambda sonde.

Du kan godt køre videre med fyret HVIS du har rettet blæsertal så korrektionsfaktorene lå tæt på 100% eller tæt på samme tal som autoberegneren, i modsat fald skal det køre under meget skærpet tilsyn da det kan brænde tilbage og skubbe en masse uforbrændte piller i askeskuffen.

Jeg regner med at dit brugernavn også er din stokercloud adresse, og så har du ikke rettet lufttal, og bør hurtigst muligt få iltstyringen aktiv.

Det er disse korrektionsfaktorer på billedet den er gal med, de burde have været rettet så de lå omkring din autoberegner på 1883g/6min

Når så iltstyringen er aktiv, så anbefaler jeg at rette blæsertal så står man ikke med håret i postkassen en anden gang.  :)





Det er her min begrænsede viden omkring området, vanskeliggør det for mig.
Hvordan retter man blæser/luft tal til? Bliver ikke så klog af det vedhæftede billede.

Jeg har forsøgt at fjerne o2 sonden, og blæse den ren. Men når jeg prøver at kalibrere den får jeg bare følgende besked: signal fra o2 sonden er udenfor det forventede område. Kontroller o2 sonden. Målt kalibreringstal: 0

Kunne det tyde på at sonden er defekt?

Offline michael f

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7554
  • Respekt optjent: +224/-179
  • Montør NBE
Sv: Fejl O2 sensor, check sonden / kedlen
« Svar #4 Dato: Dec 18, 2021, 10:56 »
Mit bud er at du skal rense eller have fat i en ny lambda sonde.

Du kan godt køre videre med fyret HVIS du har rettet blæsertal så korrektionsfaktorene lå tæt på 100% eller tæt på samme tal som autoberegneren, i modsat fald skal det køre under meget skærpet tilsyn da det kan brænde tilbage og skubbe en masse uforbrændte piller i askeskuffen.

Jeg regner med at dit brugernavn også er din stokercloud adresse, og så har du ikke rettet lufttal, og bør hurtigst muligt få iltstyringen aktiv.

Det er disse korrektionsfaktorer på billedet den er gal med, de burde have været rettet så de lå omkring din autoberegner på 1883g/6min

Når så iltstyringen er aktiv, så anbefaler jeg at rette blæsertal så står man ikke med håret i postkassen en anden gang.  :)





Det er her min begrænsede viden omkring området, vanskeliggør det for mig.
Hvordan retter man blæser/luft tal til? Bliver ikke så klog af det vedhæftede billede.

Jeg har forsøgt at fjerne o2 sonden, og blæse den ren. Men når jeg prøver at kalibrere den får jeg bare følgende besked: signal fra o2 sonden er udenfor det forventede område. Kontroller o2 sonden. Målt kalibreringstal: 0

Kunne det tyde på at sonden er defekt?

Ja hvis du kalibrere når den er driftsvarm, så er den slidt op.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Offline taaderupvej32

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 13
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Fejl O2 sensor, check sonden / kedlen
« Svar #5 Dato: Dec 18, 2021, 11:27 »
Mit bud er at du skal rense eller have fat i en ny lambda sonde.

Du kan godt køre videre med fyret HVIS du har rettet blæsertal så korrektionsfaktorene lå tæt på 100% eller tæt på samme tal som autoberegneren, i modsat fald skal det køre under meget skærpet tilsyn da det kan brænde tilbage og skubbe en masse uforbrændte piller i askeskuffen.

Jeg regner med at dit brugernavn også er din stokercloud adresse, og så har du ikke rettet lufttal, og bør hurtigst muligt få iltstyringen aktiv.

Det er disse korrektionsfaktorer på billedet den er gal med, de burde have været rettet så de lå omkring din autoberegner på 1883g/6min

Når så iltstyringen er aktiv, så anbefaler jeg at rette blæsertal så står man ikke med håret i postkassen en anden gang.  :)





Det er her min begrænsede viden omkring området, vanskeliggør det for mig.
Hvordan retter man blæser/luft tal til? Bliver ikke så klog af det vedhæftede billede.

Jeg har forsøgt at fjerne o2 sonden, og blæse den ren. Men når jeg prøver at kalibrere den får jeg bare følgende besked: signal fra o2 sonden er udenfor det forventede område. Kontroller o2 sonden. Målt kalibreringstal: 0

Kunne det tyde på at sonden er defekt?

Ja hvis du kalibrere når den er driftsvarm, så er den slidt op.

Men er det ikke lidt vildt hvis den skulle være slidt op efter lidt over 2 år?

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1413
  • Respekt optjent: +54/-291
Sv: Fejl O2 sensor, check sonden / kedlen
« Svar #6 Dato: Dec 18, 2021, 12:35 »


Men er det ikke lidt vildt hvis den skulle være slidt op efter lidt over 2 år?

Nej nej, det er levetiden, eller kan være det. Min den første røg efter få tons piller.
Bare ærgerligt SonnyBoy.
Byt til nyt.

Men der fåes langt billigere alternativer af andet fabrikat som andre fyr køre med, og har gjort det i mange år.
Umiddelbart er der ingen grund til at give op mod et par tusinde for den hos danske forhandlere.

Men som beskrevet. Fyret kan køre uden, bar såt den på "VIS" O2 i stedet, så bør du kunne få varme på. Hvis ikke fyret er ordentligt indstillet kan det være det giver problemer så derfor opsyn.

Ellers skal blæsertallene "bare" rettes til så asken er fin.
Det tager nogle dage.

Du kan pille sonden ud, den sidder lige ved skorstensafgangen, bag en plade. Pil den ud og rens. Pas på det er fint materiel.

Når det er gjort så lad den hænge i ledningen og tænd fyret så den varmer op.

Så skal du trykke på "kalibrer" i O2 menyen, så skulle der helst komme et og O2 stå på 20,9
Så køre du igen.

Hvis det O2 tal er helt tosset er sonden færdig, men du kan som nævnt køre uden.
 
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4450
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Fejl O2 sensor, check sonden / kedlen
« Svar #7 Dato: Dec 18, 2021, 13:33 »
Det er her min begrænsede viden omkring området, vanskeliggør det for mig.
Hvordan retter man blæser/luft tal til? Bliver ikke så klog af det vedhæftede billede.

Jeg har forsøgt at fjerne o2 sonden, og blæse den ren. Men når jeg prøver at kalibrere den får jeg bare følgende besked: signal fra o2 sonden er udenfor det forventede område. Kontroller o2 sonden. Målt kalibreringstal: 0

Kunne det tyde på at sonden er defekt?

Jeps, det kunne godt tyde på at den er defekt.

Det er egentlig ikke så vanskelig at justere blæsertal, og man kan blive glad for at have ydet indsatsen. Det er dog en meget svær øvelse uden lambdasonde eller en røggas analyzer

Dette forum er lidt langsommelig, så ønsker du hjælp og bruger du messenger så kan jeg hjælpe den vej.
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline Skrot1

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 689
  • Respekt optjent: +29/-25
Sv: Fejl O2 sensor, check sonden / kedlen
« Svar #8 Dato: Dec 18, 2021, 13:54 »


Men er det ikke lidt vildt hvis den skulle være slidt op efter lidt over 2 år?

Nej nej, det er levetiden, eller kan være det. Min den første røg efter få tons piller.
Bare ærgerligt SonnyBoy.
Byt til nyt.   

Men der fåes langt billigere alternativer af andet fabrikat som andre fyr køre med, og har gjort det i mange år.
Umiddelbart er der ingen grund til at give op mod et par tusinde for den hos danske forhandlere.

Men som beskrevet. Fyret kan køre uden, bar såt den på "VIS" O2 i stedet, så bør du kunne få varme på. Hvis ikke fyret er ordentligt indstillet kan det være det giver problemer så derfor opsyn.

Ellers skal blæsertallene "bare" rettes til så asken er fin.
Det tager nogle dage.

Du kan pille sonden ud, den sidder lige ved skorstensafgangen, bag en plade. Pil den ud og rens. Pas på det er fint materiel.

Når det er gjort så lad den hænge i ledningen og tænd fyret så den varmer op.

Så skal du trykke på "kalibrer" i O2 menyen, så skulle der helst komme et og O2 stå på 20,9
Så køre du igen.

Hvis det O2 tal er helt tosset er sonden færdig, men du kan som nævnt køre uden.
.   Levetiden varierer på alt, også lambdasonder, og det gør det på alle fyr og fabrikater, nogle er bare uheldige, og nogle er usandsynlig uheldige med deres, ligesom dig 383, personligt har min lambdasonde nu holdt i 8 sæsoner, og kører ca 45 tons igennem, så at påstå de ikke holder længere end få tons, eller år generelt, er noget af en påstand, uden hold i virkeligheden. Go weekend
Woody 10 kw.V10, BS1016 kedel,  U-herd, trækstabilisator,  med iltstyring og kompressorrens, version 10.525, 130. mm. stålskorsten. 6 mm piller . https://stokercloud.dk/v3/#/65018/main-page

Offline taaderupvej32

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 13
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Fejl O2 sensor, check sonden / kedlen
« Svar #9 Dato: Dec 18, 2021, 13:55 »


Men er det ikke lidt vildt hvis den skulle være slidt op efter lidt over 2 år?

Nej nej, det er levetiden, eller kan være det. Min den første røg efter få tons piller.
Bare ærgerligt SonnyBoy.
Byt til nyt.

Men der fåes langt billigere alternativer af andet fabrikat som andre fyr køre med, og har gjort det i mange år.
Umiddelbart er der ingen grund til at give op mod et par tusinde for den hos danske forhandlere.

Men som beskrevet. Fyret kan køre uden, bar såt den på "VIS" O2 i stedet, så bør du kunne få varme på. Hvis ikke fyret er ordentligt indstillet kan det være det giver problemer så derfor opsyn.

Ellers skal blæsertallene "bare" rettes til så asken er fin.
Det tager nogle dage.

Du kan pille sonden ud, den sidder lige ved skorstensafgangen, bag en plade. Pil den ud og rens. Pas på det er fint materiel.

Når det er gjort så lad den hænge i ledningen og tænd fyret så den varmer op.

Så skal du trykke på "kalibrer" i O2 menyen, så skulle der helst komme et og O2 stå på 20,9
Så køre du igen.

Hvis det O2 tal er helt tosset er sonden færdig, men du kan som nævnt køre uden.


Jeg får desværre bare en fejl, om den ikke kan kalibreres, og et kalibrationstal på 0, så sonden er muligvis færdig :(
Hvad er det for nogle andre alternativer man kunne kigge i retning af? Kan du evt. sende et navn på model eller link i en privat besked? - Men det skulle gerne være "plug and play" i forhold til stik osv. ellers kommer mine ever nok til kort.

Offline taaderupvej32

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 13
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Fejl O2 sensor, check sonden / kedlen
« Svar #10 Dato: Dec 18, 2021, 14:00 »
Det er her min begrænsede viden omkring området, vanskeliggør det for mig.
Hvordan retter man blæser/luft tal til? Bliver ikke så klog af det vedhæftede billede.

Jeg har forsøgt at fjerne o2 sonden, og blæse den ren. Men når jeg prøver at kalibrere den får jeg bare følgende besked: signal fra o2 sonden er udenfor det forventede område. Kontroller o2 sonden. Målt kalibreringstal: 0

Kunne det tyde på at sonden er defekt?


Jeps, det kunne godt tyde på at den er defekt.

Det er egentlig ikke så vanskelig at justere blæsertal, og man kan blive glad for at have ydet indsatsen. Det er dog en meget svær øvelse uden lambdasonde eller en røggas analyzer

Dette forum er lidt langsommelig, så ønsker du hjælp og bruger du messenger så kan jeg hjælpe den vej.

Jeg vil meget gerne have hjælp :) og jeg har endda også messenger. (går udfra det er facebook messenger? i så fald kan du finde mig Philip Tetzlaff). men tror dog sonden er defekt. Så kan man gøre noget uden den?

jeg vil meget gerne have varme på igen. Jeg prøvede at tænde fyret uden o2 sonden. Med det resultat at der kom en masse røg tilbage i siloen med træpiller? - så hvis man kan indstille et eller andet ville det være dejligt.

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1413
  • Respekt optjent: +54/-291
Sv: Fejl O2 sensor, check sonden / kedlen
« Svar #11 Dato: Dec 18, 2021, 16:20 »
Kiggede lige hurtigt på dine grafer og indstillinger.

For mig at se har du flere problemer.
Det ser ud til VVB driftens P&I værdier er så aggressive at fyret skyder over maks kedeltemperatur når der er lavet varmt vand, og dermed går ud. Kombineret med et tillæg på 10 grader vil gå efter 80 grader temmeligt hårdt og dermed overskyde og gå ud.

Det ser også ud til din blæser står forkert siden lyset flakker. Eller i hvert fald har gjort det alvorligt.

Hvordan ser asken ud? Det er der nogle der kan vurderer forbrænding udfra, andre mener det er helt god nat. Billede?
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline taaderupvej32

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 13
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Fejl O2 sensor, check sonden / kedlen
« Svar #12 Dato: Dec 23, 2021, 12:47 »
Kiggede lige hurtigt på dine grafer og indstillinger.

For mig at se har du flere problemer.
Det ser ud til VVB driftens P&I værdier er så aggressive at fyret skyder over maks kedeltemperatur når der er lavet varmt vand, og dermed går ud. Kombineret med et tillæg på 10 grader vil gå efter 80 grader temmeligt hårdt og dermed overskyde og gå ud.

Det ser også ud til din blæser står forkert siden lyset flakker. Eller i hvert fald har gjort det alvorligt.

Hvordan ser asken ud? Det er der nogle der kan vurderer forbrænding udfra, andre mener det er helt god nat. Billede?


Nu har jeg fået en ny o2 sonde.
Er der nogen andre indstillinger som jeg burde ændre?

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1413
  • Respekt optjent: +54/-291
Sv: Fejl O2 sensor, check sonden / kedlen
« Svar #13 Dato: Dec 23, 2021, 14:08 »


Nu har jeg fået en ny o2 sonde.
Er der nogen andre indstillinger som jeg burde ændre?
'

Det kommer an på hvem du spørger. Nogle mener det køre som det skal bare det køre, så spørger du dem er problemerne løst.

Hvis du vi optimerer og få fyret til at køre bedre (hvis det er muligt) ville jeg analyserer lidt på forbrug og installation, (vvb prio? , gulvvarme/radiatore? svømmepool? osv) og definere hvad det var jeg gerne ville have til at køre bedre.
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.