Forfatter Emne: Hvordan skal forbindelserne laves?  (Læst 8707 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline oz8hp

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 150
  • Respekt optjent: +2/-0
    • Mit fyr online
Hvordan skal forbindelserne laves?
« Dato: Mar 21, 2015, 10:24 »
Jeg skal nu have gjort alvor af at have sat en VVB op istedet for at bruge mit gamle oliefyr til det.
Men hvordan laver jeg forbindelserne så det bare virker bedst muligt?
Jeg har vedhæftet en tegning af de komponenter jeg har og hvis der nu er en og anden der kan/vil slå nogle streger og udloade igen så vil jeg blive meget glad.
Jeg er klar på at det skal temp føler(e) på og en eller flere ventiler der skal styres af min v 10 styring.


Black Star BS1016 med semirens
NBE pillebrænder 10 KW
Styring v10.0512
Opvarmer ca. 150 m2
Årsforbrug ca. 4,5 ton.
Gulvvarme med 3 kredse og 6 radiatorer

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Hvordan skal forbindelserne laves?
« Svar #1 Dato: Mar 21, 2015, 11:45 »
Hej,

Nu er jeg jo af natur ganske doven, så jeg går ind for genbrug  ;)
...derfro får du lige et link til mine forslag til VVB tilslutning med forklaringer  ;)
http://www.mhes.dk/Fyr_med_VVBx.pdf

Hilsen
Michael

Jeg skal nu have gjort alvor af at have sat en VVB op istedet for at bruge mit gamle oliefyr til det.
Men hvordan laver jeg forbindelserne så det bare virker bedst muligt?
Jeg har vedhæftet en tegning af de komponenter jeg har og hvis der nu er en og anden der kan/vil slå nogle streger og udloade igen så vil jeg blive meget glad.
Jeg er klar på at det skal temp føler(e) på og en eller flere ventiler der skal styres af min v 10 styring.


Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline oz8hp

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 150
  • Respekt optjent: +2/-0
    • Mit fyr online
Sv: Hvordan skal forbindelserne laves?
« Svar #2 Dato: Mar 21, 2015, 20:40 »
Det er jo også meget fint Michael, men nu sidder jeg så bare og river mig i håret over hvilken af alle de fine forslag jeg skal vælge  :)
Black Star BS1016 med semirens
NBE pillebrænder 10 KW
Styring v10.0512
Opvarmer ca. 150 m2
Årsforbrug ca. 4,5 ton.
Gulvvarme med 3 kredse og 6 radiatorer

Offline J-B

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 157
  • Respekt optjent: +3/-0
Sv: Hvordan skal forbindelserne laves?
« Svar #3 Dato: Mar 21, 2015, 21:53 »
Hvis du gir en kop kaffe eller lign. så vil jeg gerne vende en tur forbi og så kan vi vende fordele og ulemper ved de forskellige måder at lave det på.
Det er jo nemmest når man står og ser på rørføringen, at sige hvad der er bedst og billigst.

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Hvordan skal forbindelserne laves?
« Svar #4 Dato: Mar 21, 2015, 22:38 »
Tja, men det er jo kun dig der kan vælge hvad du vil  :D

Generelt kan man sige at der er fire grund-muligheder:
 - Ureguleret VVB
 - Termostat reguleret VVB
 - VVB via 2-vejs ventil
 - VVB via 3-vejs ventil

Med træpillefyr er ureguleret VVB typisk ikke særlig smart.

Termostat reguleret VVB fungerer fint så længe fyret kører til almindelig opvarmning når der skal laves varmt vand, men er ikke særlig smart ved sommerdrift.
Vælger man at opvarme VVB'en med el uden for fyringssæsonen kan termostat reguleret VVB stadig være en fin løsning, man skal bare huske at lukke for cirkulationen gennem VVB'en når der bruges el.

2- og 3-vejs ventil fungerer fint til både sommer og vinterdrift, forskellen ligger i om VVB'en opvarmes parallelt med huset eller i stedet for huset.
Ved 2-vejs ventil opvarmes VVB'en parallelt med huset mens 3-vejs ventilen vælger mellem opvarmning af huset eller VVB'en.
3-vejs ventil løsningen vil derfor typisk være den smarteste løsning om sommeren.

Valget er dit  ;)

Hilsen
Michael

 

Det er jo også meget fint Michael, men nu sidder jeg så bare og river mig i håret over hvilken af alle de fine forslag jeg skal vælge  :)
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline oz8hp

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 150
  • Respekt optjent: +2/-0
    • Mit fyr online
Sv: Hvordan skal forbindelserne laves?
« Svar #5 Dato: Mar 22, 2015, 18:47 »
Det var da et tilbud, og jeg kan se at du er registreret i samme kommune som mig så det burde måske kunne lade sig gøre.

Men det skal nok vente til sidst på ugen hvis det er. Jeg får kemobehandling i Aalborg og denne gang har det været noget hård ved mig så jeg har været braklagt meget af tiden siden i tirsdags.

Hvis du gir en kop kaffe eller lign. så vil jeg gerne vende en tur forbi og så kan vi vende fordele og ulemper ved de forskellige måder at lave det på.
Det er jo nemmest når man står og ser på rørføringen, at sige hvad der er bedst og billigst.
Black Star BS1016 med semirens
NBE pillebrænder 10 KW
Styring v10.0512
Opvarmer ca. 150 m2
Årsforbrug ca. 4,5 ton.
Gulvvarme med 3 kredse og 6 radiatorer

Offline J-B

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 157
  • Respekt optjent: +3/-0
Sv: Hvordan skal forbindelserne laves?
« Svar #6 Dato: Mar 23, 2015, 22:49 »
Det var da et tilbud, og jeg kan se at du er registreret i samme kommune som mig så det burde måske kunne lade sig gøre.

Men det skal nok vente til sidst på ugen hvis det er. Jeg får kemobehandling i Aalborg og denne gang har det været noget hård ved mig så jeg har været braklagt meget af tiden siden i tirsdags.

Hvis du gir en kop kaffe eller lign. så vil jeg gerne vende en tur forbi og så kan vi vende fordele og ulemper ved de forskellige måder at lave det på.
Det er jo nemmest når man står og ser på rørføringen, at sige hvad der er bedst og billigst.
Du siger bare til, hvornår du er frisk til det.
Sender lige en PB med kontaktinfo.


Offline oz8hp

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 150
  • Respekt optjent: +2/-0
    • Mit fyr online
Sv: Hvordan skal forbindelserne laves?
« Svar #7 Dato: Maj 07, 2015, 07:56 »
Vi kom helt væk fra det her igen.

Det var da et tilbud, og jeg kan se at du er registreret i samme kommune som mig så det burde måske kunne lade sig gøre.

Men det skal nok vente til sidst på ugen hvis det er. Jeg får kemobehandling i Aalborg og denne gang har det været noget hård ved mig så jeg har været braklagt meget af tiden siden i tirsdags.

Hvis du gir en kop kaffe eller lign. så vil jeg gerne vende en tur forbi og så kan vi vende fordele og ulemper ved de forskellige måder at lave det på.
Det er jo nemmest når man står og ser på rørføringen, at sige hvad der er bedst og billigst.
Du siger bare til, hvornår du er frisk til det.
Sender lige en PB med kontaktinfo.
Black Star BS1016 med semirens
NBE pillebrænder 10 KW
Styring v10.0512
Opvarmer ca. 150 m2
Årsforbrug ca. 4,5 ton.
Gulvvarme med 3 kredse og 6 radiatorer