Forfatter Emne: Flow måling  (Læst 3834 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline cbhh

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 53
  • Respekt optjent: +2/-0
Flow måling
« Dato: Aug 01, 2017, 18:27 »
Hej.

Jeg har en RTB med en V7 styring.
Jeg har monteret flowmåler i min installation og forbundet den i henhold til instruktionen.
Når jeg ser på displayet pendler flowet en hel del og hvis jeg ser på stokercloud har jeg set værdier fra 1800 l/min til 5500 l/min inden for et par minutter.

Min Alpha2 pumpe køre med konstant effekt 18W. Vi har en smule gulvvarme kørende samt to varmtvandsbeholdere uden regulering (konstant flow).

Hvordan kan det være at flowet pendler som det gør?

Mvh Christian Hansen.
https://stokercloud.dk/v3/#/kennelunistars/main-page

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Flow måling
« Svar #1 Dato: Aug 01, 2017, 21:22 »
For det første er maks flow på en alpha 2 vist omkring 1800L uden modstryk, så de 5500l kn vist med sikkerhed, tilskrives en fejl i dit setup eller i måleren.

Kigger man på din stokercloud er flowmåler sat til 0 l/p, hvis du ser det samme (logget ind) er det nok her katten ligger begravet. Med nyere flowmåler sættes værdien til 1 L/P og med de gamle til 10 L/P.
« Senest Redigeret: Aug 01, 2017, 21:23 af Hjemme teori »
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Flow måling
« Svar #2 Dato: Aug 02, 2017, 08:02 »
Hvis "Flowmåler liter/puls" er sat til 0 l/puls, bruges i stedet det næste parameter "Flowmåler pulsfrekvens"  ;)
Det er til mere nøjagtige flowmålere, og man angiver hvilken frekvens pulsmåleren afgiver ved 1 l/minut.

Så 0 l/puls kan være korrekt, hvis det er en af de nye flowmålere  ;)

Hilsen
Michael

For det første er maks flow på en alpha 2 vist omkring 1800L uden modstryk, så de 5500l kn vist med sikkerhed, tilskrives en fejl i dit setup eller i måleren.

Kigger man på din stokercloud er flowmåler sat til 0 l/p, hvis du ser det samme (logget ind) er det nok her katten ligger begravet. Med nyere flowmåler sættes værdien til 1 L/P og med de gamle til 10 L/P.
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Flow måling
« Svar #3 Dato: Aug 02, 2017, 08:45 »
Hvis "Flowmåler liter/puls" er sat til 0 l/puls, bruges i stedet det næste parameter "Flowmåler pulsfrekvens"  ;)
Det er til mere nøjagtige flowmålere, og man angiver hvilken frekvens pulsmåleren afgiver ved 1 l/minut.

Så 0 l/puls kan være korrekt, hvis det er en af de nye flowmålere  ;)

Hilsen
Michael

For det første er maks flow på en alpha 2 vist omkring 1800L uden modstryk, så de 5500l kn vist med sikkerhed, tilskrives en fejl i dit setup eller i måleren.

Kigger man på din stokercloud er flowmåler sat til 0 l/p, hvis du ser det samme (logget ind) er det nok her katten ligger begravet. Med nyere flowmåler sættes værdien til 1 L/P og med de gamle til 10 L/P.

Hej Michael

Ja, det har jeg også "næsten" læst mig til på stokercloud (under spørgsmålstegnet i kedel/pumpe menuen).

Så der må være kommet nogle endnu nyere end dem med 1 L/P. Men udlæsningerne kunne godt tyde på at det er en 1 L/P måler, for så skal udlæsningen deles med 4,5 (Standardværdier) og så kommer et maks flow på ca 1200L. Hvis jeg altså har forstået det korrekt og har regnet rigtigt  ^-^
 
« Senest Redigeret: Aug 02, 2017, 08:46 af Hjemme teori »
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Flow måling
« Svar #4 Dato: Aug 02, 2017, 09:27 »
Jeg kan se at Christian har sat l/puls til 1, og det resulterer i et dlow på godt 21.000 l/h  ;)
Det svarer til en pulsfrekvens på ca. 5,8 Hz som igen skulle vise ca. 78 l/h hvis pulsfrekvens er 4,5.

Man kan ikke skrive noget i både liter/puls og pulsfrekvens, og få noget ud af det.
Skriver man en værdi i liter/puls, er det udelukkende dette parameter der bruges.
Skriver man 0 i liter/puls er det udelukkende puæsfrekvens der bruges.

Hilsen
Michael

Hvis "Flowmåler liter/puls" er sat til 0 l/puls, bruges i stedet det næste parameter "Flowmåler pulsfrekvens"  ;)
Det er til mere nøjagtige flowmålere, og man angiver hvilken frekvens pulsmåleren afgiver ved 1 l/minut.

Så 0 l/puls kan være korrekt, hvis det er en af de nye flowmålere  ;)

Hilsen
Michael

For det første er maks flow på en alpha 2 vist omkring 1800L uden modstryk, så de 5500l kn vist med sikkerhed, tilskrives en fejl i dit setup eller i måleren.

Kigger man på din stokercloud er flowmåler sat til 0 l/p, hvis du ser det samme (logget ind) er det nok her katten ligger begravet. Med nyere flowmåler sættes værdien til 1 L/P og med de gamle til 10 L/P.

Hej Michael

Ja, det har jeg også "næsten" læst mig til på stokercloud (under spørgsmålstegnet i kedel/pumpe menuen).

Så der må være kommet nogle endnu nyere end dem med 1 L/P. Men udlæsningerne kunne godt tyde på at det er en 1 L/P måler, for så skal udlæsningen deles med 4,5 (Standardværdier) og så kommer et maks flow på ca 1200L. Hvis jeg altså har forstået det korrekt og har regnet rigtigt  ^-^
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Flow måling
« Svar #5 Dato: Aug 02, 2017, 11:57 »
Jeg forstår åbenbart ikke pulsfrekvens (har så også kun set NBE's beskrivelse under deres spørgsmålstegn)

Men der er jo mere i sagen end at den bare viser 21kl/t, nemlig at det den sættes til 1 L/P kl. 6:28 og så ligner det at fyret viser noget brugbart indtil det det lukker ned kl. 7:48.
Så viser det 0 i 10 min, hvorefter det går amok.

Update: Ikke helt brugbart, men mellem 700 og 2300 L/h

Så noget er galt med enten måler eller opsætning.

Kan vi få lidt mere info om model, så måske nogen melder ind med dokumentation og egne oplevelser.

Jeg kan se at Christian har sat l/puls til 1, og det resulterer i et dlow på godt 21.000 l/h  ;)
Det svarer til en pulsfrekvens på ca. 5,8 Hz som igen skulle vise ca. 78 l/h hvis pulsfrekvens er 4,5.

Man kan ikke skrive noget i både liter/puls og pulsfrekvens, og få noget ud af det.
Skriver man en værdi i liter/puls, er det udelukkende dette parameter der bruges.
Skriver man 0 i liter/puls er det udelukkende puæsfrekvens der bruges.

Hilsen
Michael

Hvis "Flowmåler liter/puls" er sat til 0 l/puls, bruges i stedet det næste parameter "Flowmåler pulsfrekvens"  ;)
Det er til mere nøjagtige flowmålere, og man angiver hvilken frekvens pulsmåleren afgiver ved 1 l/minut.

Så 0 l/puls kan være korrekt, hvis det er en af de nye flowmålere  ;)

Hilsen
Michael

For det første er maks flow på en alpha 2 vist omkring 1800L uden modstryk, så de 5500l kn vist med sikkerhed, tilskrives en fejl i dit setup eller i måleren.

Kigger man på din stokercloud er flowmåler sat til 0 l/p, hvis du ser det samme (logget ind) er det nok her katten ligger begravet. Med nyere flowmåler sættes værdien til 1 L/P og med de gamle til 10 L/P.

Hej Michael

Ja, det har jeg også "næsten" læst mig til på stokercloud (under spørgsmålstegnet i kedel/pumpe menuen).

Så der må være kommet nogle endnu nyere end dem med 1 L/P. Men udlæsningerne kunne godt tyde på at det er en 1 L/P måler, for så skal udlæsningen deles med 4,5 (Standardværdier) og så kommer et maks flow på ca 1200L. Hvis jeg altså har forstået det korrekt og har regnet rigtigt  ^-^
« Senest Redigeret: Aug 02, 2017, 12:09 af Hjemme teori »
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Flow måling
« Svar #6 Dato: Aug 02, 2017, 19:26 »
Hej,

"Pulsfrekvens" er egentlig bare et udtryk for en anderledes måleenhed end liter pr. puls, for ved "pulsfrekvens" er det et antal pulser pr. liter, altså omvendt notation.
Føleren afgiver en frekvens (målt i pulser pr. sek. eller Hz) og angives til styringen som frekvensen der angiver 1 liter pr. minut.
Altså f.eks. angiver 4,5 Hz at når føleren afgiver 4,5 Hz (4,5 pulser pr. sek), så måler den reelt 1l/min eller 60 l/h.
Er flowet højere end 1 l/min vil frekvensen føleren afgiver også være højere.
Om skaleringen på den føler NBE bruger er linær ved jeg ikke, men jeg ville forvente det, så jeg ville forvente at 2 l/min ville svare til en frekvens på 9 Hz.

Man "skifter" NBE-styringen mellem de to måleprincipper ved at have en værdi større end 0 eller netop værdien 0 i parametret for "Flowmåler liter/puls".

Hilsen
Michael

Jeg forstår åbenbart ikke pulsfrekvens (har så også kun set NBE's beskrivelse under deres spørgsmålstegn)

Men der er jo mere i sagen end at den bare viser 21kl/t, nemlig at det den sættes til 1 L/P kl. 6:28 og så ligner det at fyret viser noget brugbart indtil det det lukker ned kl. 7:48.
Så viser det 0 i 10 min, hvorefter det går amok.

Update: Ikke helt brugbart, men mellem 700 og 2300 L/h

Så noget er galt med enten måler eller opsætning.

Kan vi få lidt mere info om model, så måske nogen melder ind med dokumentation og egne oplevelser.

Jeg kan se at Christian har sat l/puls til 1, og det resulterer i et dlow på godt 21.000 l/h  ;)
Det svarer til en pulsfrekvens på ca. 5,8 Hz som igen skulle vise ca. 78 l/h hvis pulsfrekvens er 4,5.

Man kan ikke skrive noget i både liter/puls og pulsfrekvens, og få noget ud af det.
Skriver man en værdi i liter/puls, er det udelukkende dette parameter der bruges.
Skriver man 0 i liter/puls er det udelukkende pulsfrekvens der bruges.

Hilsen
Michael

Hvis "Flowmåler liter/puls" er sat til 0 l/puls, bruges i stedet det næste parameter "Flowmåler pulsfrekvens"  ;)
Det er til mere nøjagtige flowmålere, og man angiver hvilken frekvens pulsmåleren afgiver ved 1 l/minut.

Så 0 l/puls kan være korrekt, hvis det er en af de nye flowmålere  ;)

Hilsen
Michael
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Flow måling
« Svar #7 Dato: Aug 03, 2017, 06:15 »
Hej Michael

Tak for god forklaring, nu forstår jeg det også.

Så mangler vi bare at få Christians styring til at vise noget han tror kan være rigtigt. Så nu må han på banen med lidt mere info.
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline cbhh

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 53
  • Respekt optjent: +2/-0
Sv: Flow måling
« Svar #8 Dato: Aug 03, 2017, 10:15 »
Hej Igen

Jeg har vedhæftet monterings vejledningen som fulgte med flowmåleren.
Det er en 3/4" flowmåler. https://www.hedestoker.dk/4731_flow_maaler_3_og_4_uden_fysisk_flowmeter.html
Den er monteret sammen med tanksensor i "SIG. Distance +/-" og hvid i Puls P1
Min styring er opdateret til V7.0651.
Da jeg aktiverede flow måleren var det i menu 12. Pumpe (ikke menu 11 som i vejledningen) satte jeg liter/puls til 0.
Senere har jeg haft ændret liter/puls til 1 men er tilbage på 0.

Kan der evt sidde en lille luftlomme i måleren som kan lave ballade?
Jeg har auto udluftere på installationen men det er jo ingen garanti for at der ikke sidder en luftlomme her og der.

Er der evt andre oplysninger i mangler?

Mvh Christian
https://stokercloud.dk/v3/#/kennelunistars/main-page



Offline cch

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 136
  • Respekt optjent: +4/-1
Sv: Flow måling
« Svar #9 Dato: Aug 03, 2017, 10:32 »
Hej Christian. Jeg havde samme problem som dig, med min gamle måler, som det viste sig, at have fået fugt i elektronikken, da jeg skilte den gamle flowmåler, var der gået vand i elektronikken, som var tæret op, den stod så og svingede helt vildt, op til 25.000 l/h. Jeg købte en ny hos Hedestoker, og røg i samme "fælde" som dig, min pendlede også op og ned, fra 700 -9000 l/h, og det forsvandt da jeg satte liter pr. pult til "0" og puls pr. liter til. "4,5"
Min gamle flowmåler, havde det desværre dryppet på, af et utæt rør, så vand har kunne trænge ind ved ledningerne.
Hilsen Claus
Mvh. Claus
Opvarmer ialt 234m2. 162 m2 bolig og 72 m2 garage
16Kw, Blackstar, Semirens, ver 10 styring, 500 liter silo, 150mm stålskorsten Metro 110L kombi VVB. 3 Vejs VVB. prioritering. Vejrkompensering
Stokercloud: https://stokercloud.dk/v3/#/ccnet/main-page
Returtemp, Røgtemp, Udetemp, VVB temp. Kompressor rens.

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Flow måling
« Svar #10 Dato: Aug 03, 2017, 16:28 »
Hej,

Hvis du ellers har sat sort på "SIG. Distance -" og rød på "SIG. Distance +", så har du monteret helt korrekt.
Dine indstillinger er også helt OK.

Men da dit flow fiser op og ned i et helt umuligt mønster, må der være noget galt.
Mit bedste bud er en defekt føler, altså tilbage til leverandøren og få den byttet.
Det kan selvfølgelig også være en defekt indgang på styringen, men jeg hælder mest til en defekt føler.

Inden du gør noget, så kontroller lige alle tilslutninger en gang til, se efter dårlige tilspændinger eller strittende kore i ledningerne.

Hilsen
Michael

Hej Igen

Jeg har vedhæftet monterings vejledningen som fulgte med flowmåleren.
Det er en 3/4" flowmåler. https://www.hedestoker.dk/4731_flow_maaler_3_og_4_uden_fysisk_flowmeter.html
Den er monteret sammen med tanksensor i "SIG. Distance +/-" og hvid i Puls P1
Min styring er opdateret til V7.0651.
Da jeg aktiverede flow måleren var det i menu 12. Pumpe (ikke menu 11 som i vejledningen) satte jeg liter/puls til 0.
Senere har jeg haft ændret liter/puls til 1 men er tilbage på 0.

Kan der evt sidde en lille luftlomme i måleren som kan lave ballade?
Jeg har auto udluftere på installationen men det er jo ingen garanti for at der ikke sidder en luftlomme her og der.

Er der evt andre oplysninger i mangler?

Mvh Christian
https://stokercloud.dk/v3/#/kennelunistars/main-page
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html