Forfatter Emne: Test herd til 10 kw mod aske kager  (Læst 58630 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Martin Pedersen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1797
  • Respekt optjent: +174/-137
Sv: Test herd til 10 kw mod aske kager
« Svar #75 Dato: Mar 27, 2011, 00:01 »
Jeg kan godt undgå slagger med den nye herd, men forbrændingstemperaturen er alt for lav, og man kan se den har sine problemer med at forbrænde ordentligt ved lavlast, så jeg skifter tilbage igen.
10kWh Woody v10 på BS20, kompressorrens og 2xTrækstabilisator.
136 kvm i to plan. fra 1900. Væg isolering go. Loft og gulv dårligt isoleret. Ingen etage isolering.
Solvarme 30 Rør, 300L
Online stokerdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Test herd til 10 kw mod aske kager
« Svar #76 Dato: Mar 27, 2011, 10:47 »
Hej,

Så har min testherd kørt 9 dage helt uden problemer  ;)

Den svage tendens til askeophobning jeg havde på standard herden er nu helt væk.
Jeg har sænket blæs høj en anelse og tilsvarende sænket ilt% høj en lile smule, men det er marginaler.

Forbrændingen er blevet en lille smule bedre over hele skalaen, men den største forbedring er at jeg nu slet ikke har "halv forbrændte piller" i askeskuffen, et problem der til tider opstod med standard herden, afh. af pillerne.

Summa sumarum:
Jeg finder ingen problemer med den nye herd, kun små forbedringer  ;)

Eneste anke var at der lige skulle skæres 2 mm af herden i længden, før den kunne monteres.

Hilsen
Michael
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Martin Pedersen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1797
  • Respekt optjent: +174/-137
Sv: Test herd til 10 kw mod aske kager
« Svar #77 Dato: Mar 27, 2011, 10:49 »
Den svage tendens til askeophobning jeg havde på standard herden er nu helt væk.
Jeps, det vil jeg også sige, men jeg blev noget overrasket da jeg kiggede under herden... har du prøvet det?
10kWh Woody v10 på BS20, kompressorrens og 2xTrækstabilisator.
136 kvm i to plan. fra 1900. Væg isolering go. Loft og gulv dårligt isoleret. Ingen etage isolering.
Solvarme 30 Rør, 300L
Online stokerdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Test herd til 10 kw mod aske kager
« Svar #78 Dato: Mar 27, 2011, 11:13 »
Den svage tendens til askeophobning jeg havde på standard herden er nu helt væk.
Jeps, det vil jeg også sige, men jeg blev noget overrasket da jeg kiggede under herden... har du prøvet det?

Jeps, "kein Problem"  ;)

Hilsen
Michael
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Martin Pedersen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1797
  • Respekt optjent: +174/-137
Sv: Test herd til 10 kw mod aske kager
« Svar #79 Dato: Mar 27, 2011, 16:11 »
Jeps, "kein Problem"  ;)
Nåh, ja man kan vel heller ikke forvente det virker ens. Du fik vel heller ikke slagger med den gamle herd?
Det var unormalt meget aske under min, så det aske der er i mine piller må være noget tung, siden det kan falde ned under herden.
10kWh Woody v10 på BS20, kompressorrens og 2xTrækstabilisator.
136 kvm i to plan. fra 1900. Væg isolering go. Loft og gulv dårligt isoleret. Ingen etage isolering.
Solvarme 30 Rør, 300L
Online stokerdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Offline thoken

  • Guru
  • ****
  • Indlæg: 85
  • Respekt optjent: +3/-3
Sv: Test herd til 10 kw mod aske kager
« Svar #80 Dato: Mar 30, 2011, 20:37 »
Hej!
Så har jeg testet den "nye" 10 kw herd!
Jeg skal lige for en god ordens skyld sige at den har kørt uden kompressorrens.
Jeg synes der er pænt store slagger!
Nu prøver jeg lige en uge med kompressorrens tilkoblet!
Jeg fandt ikke "snavs" under herden!

Mvh thoken

« Senest Redigeret: Mar 30, 2011, 20:39 af thoken »
scotte/dor 10kw, trækstabilisator, stokerkontrol, alpha pro pumpe, 140 m2 hus

Offline Frank_rasmussen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 759
  • Respekt optjent: +23/-31
Sv: Test herd til 10 kw mod aske kager
« Svar #81 Dato: Apr 03, 2011, 11:36 »
Lava-piller. Selvfølgelig ingen kompressor rens. Samme indstilling af alt.
Til højre: Standard-herden kørt i 3 dage : Materiale på herden: 11 g
Til venstre: Anti-slagge-herden kørt i 4 dag: Materiale på herden: 7 g

Jeg så ikke nogen aske under nogen af herderne.

Efter vejningen af herdens rester, har jeg ladet anti-slagge-herden bliver i... :)

PS: En del filen for at få herden til at passe ned i brænderen..
« Senest Redigeret: Apr 03, 2011, 11:38 af Frank_rasmussen »
Woody 10 kW (høj sort/rød kedel) (v. 6.85)
140 kvm hus fra 1914 med 1. sal fra 80'erne
Iltstyring, VVB-prioritering og kompressor rens
160 l Metro vandvarmer med elpatron

Offline Birch-Nielsen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 292
  • Respekt optjent: +11/-4
  • Beam Me Up, Scotte!!
    • Folkes Fyrdata
Sv: Test herd til 10 kw mod aske kager
« Svar #82 Dato: Apr 03, 2011, 21:06 »
Så er det vist blevet min tur til at evaluere den nye test-herd. Efter at have skrevet to lange indlæg i Stokerforum, og hver gang blevet enten slettet (due to time error!!) eller smidt af (vel pga. Tidsinterval??), så tror jeg lige vi laver en copy/paste denne gang. (ALT var spildt....Grrrr...!!) Hmm..vi prøver en sidste gang:
Den nye test-herd blev isat d. 18-03-2011, og fyret blev startet op som vanligt. Hurtigt blev det klart at blæset skulle reduceres. For mange stjernekastere grundet det større flow! Blæset er hermed blevet reduceret med ca. 10% i høj-mellem-lav og kører nu perfekt. Scotten har med test-herden kørt ur-styring med 3 x 3 timer, 2 x 5 timer og sidst 2 x 3 timer. Det blev også hurtigt klart, at skorstenstræk skulle øges fra 0 til 1 for en bedre lav-last kørsel. Der er jo af andre brugere gjort opmærksom på, at lav-last bålet brænder længere tilbage på test-herden, og at skakttemp. herved øges. Også mine erfaringer med en 8-10°C. – men jo ikke noget alarmerende. Herefter har test-herden kørt uden nogen form for indgreb siden d. 18-03-11.
Hvis man ser på billedet ”Direkte udtaget” så skulle man umiddelbart tro, at den nye herd ligefrem samlede på askekager!! Her skal det så lige  nævnes, at sammenligningsgrundlaget på std. herden er lige før et komp.rens i sidste cyklus af 3, hvilket vil sige at herden inden for et døgn har fået to kompressorrens. Personligt tror jeg meget af den opsamlede askekage på test-herden er rester fra sluk-blæset, der så igen fjernes ved næste cyklus. Der er i løbet af hele perioden ingen akkumuleret øgning i askekagens størrelse!
Hvis man så kaster et blik på billedet ”Der er pustet” så ændrer billedet sig radikalt. Her har undertegnede, som er eks-ryger med en lungekapacitet på 98% (jepper: målt), ladet sin drageånde udgyde over begge herder med et ”kompressortryk” på vel ca. 45% af 98 mulige (for lige at fjerne det øverste lag aske) Her kan man så se forskellen mellem std. herd og test-herd idet asken på std. herden sidder mere kompakt og fastbrændt end på test-herden (KAN godt være svært at se på billederne) Asken nærmest rutscher af test-herden. Ydermere er der INGEN fastbrændte slagger/belægninger på test-herden, hvorimod jeg hver eneste gang skal skrabe med stemmejern på std.herden få at få den clean (stålbørste slet ikke nok)
Lidt teknik:
•   Herden passer ved modtagelse på micrometer (læs: flækket ku...hår)  i brænderhovede
•   Skorstenstræk øges fra 0 til 1 pga. Bedre lav-lastkørsel
•   Blæs reduceres i alle faser med 10%
•   Der er INGEN slagger eller belægninger på herd efter ovennævnte kørsel.
Konklusion (min):
Trods min ringe erfaring er jeg begejstret for den nye herd. Det er svært at sige for en læg-mand at den brænder sådan og sådan, men alt i alt kan jeg konstatere, at jeg har mindre belægninger (slagger ved jeg ikke om det er, men det er noget der skal skrabes væk med et stemmejern!!) I starten troede jeg at herden ”åd” flere piller, men efter PID_regulering er der vist ikke noget problem. Jeg er ovenud begejstret for, at de mennesker der har lavet mit centralvarmeanlæg også keerer sig lidt for hvordan deet er gåwt sidenhen ;-) Såehh...Jannich...(eller anden NBE-pojke) hvis I skal stjæle herden tilbage skal I dælme komme som en tyv om natten..og Ja§! Jeg har faktisk en seng derude ;-)

Mvh Folke
Beam Me Up, Scotte..!!

10 kW Scotte på BlackStar20S

http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/folke.html

Offline Birch-Nielsen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 292
  • Respekt optjent: +11/-4
  • Beam Me Up, Scotte!!
    • Folkes Fyrdata
Sv: Test herd til 10 kw mod aske kager
« Svar #83 Dato: Apr 04, 2011, 08:32 »
Så er det vist blevet min tur til at evaluere den nye test-herd. Efter at have skrevet to lange indlæg i Stokerforum, og hver gang blevet enten slettet (due to time error!!) eller smidt af (vel pga. Tidsinterval??), så tror jeg lige vi laver en copy/paste denne gang. (ALT var spildt....Grrrr...!!) Hmm..vi prøver en sidste gang:
Den nye test-herd blev isat d. 18-03-2011, og fyret blev startet op som vanligt. Hurtigt blev det klart at blæset skulle reduceres. For mange stjernekastere grundet det større flow! Blæset er hermed blevet reduceret med ca. 10% i høj-mellem-lav og kører nu perfekt. Scotten har med test-herden kørt ur-styring med 3 x 3 timer, 2 x 5 timer og sidst 2 x 3 timer. Det blev også hurtigt klart, at skorstenstræk skulle øges fra 0 til 1 for en bedre lav-last kørsel. Der er jo af andre brugere gjort opmærksom på, at lav-last bålet brænder længere tilbage på test-herden, og at skakttemp. herved øges. Også mine erfaringer med en 8-10°C. – men jo ikke noget alarmerende. Herefter har test-herden kørt uden nogen form for indgreb siden d. 18-03-11.
Hvis man ser på billedet ”Direkte udtaget” så skulle man umiddelbart tro, at den nye herd ligefrem samlede på askekager!! Her skal det så lige  nævnes, at sammenligningsgrundlaget på std. herden er lige før et komp.rens i sidste cyklus af 3, hvilket vil sige at herden inden for et døgn har fået to kompressorrens. Personligt tror jeg meget af den opsamlede askekage på test-herden er rester fra sluk-blæset, der så igen fjernes ved næste cyklus. Der er i løbet af hele perioden ingen akkumuleret øgning i askekagens størrelse!
Hvis man så kaster et blik på billedet ”Der er pustet” så ændrer billedet sig radikalt. Her har undertegnede, som er eks-ryger med en lungekapacitet på 98% (jepper: målt), ladet sin drageånde udgyde over begge herder med et ”kompressortryk” på vel ca. 45% af 98 mulige (for lige at fjerne det øverste lag aske) Her kan man så se forskellen mellem std. herd og test-herd idet asken på std. herden sidder mere kompakt og fastbrændt end på test-herden (KAN godt være svært at se på billederne) Asken nærmest rutscher af test-herden. Ydermere er der INGEN fastbrændte slagger/belægninger på test-herden, hvorimod jeg hver eneste gang skal skrabe med stemmejern på std.herden få at få den clean (stålbørste slet ikke nok)
Lidt teknik:
•   Herden passer ved modtagelse på micrometer (læs: flækket ku...hår)  i brænderhovede
•   Skorstenstræk øges fra 0 til 1 pga. Bedre lav-lastkørsel
•   Blæs reduceres i alle faser med 10%
•   Der er INGEN slagger eller belægninger på herd efter ovennævnte kørsel.
Konklusion (min):
Trods min ringe erfaring er jeg begejstret for den nye herd. Det er svært at sige for en læg-mand at den brænder sådan og sådan, men alt i alt kan jeg konstatere, at jeg har mindre belægninger (slagger ved jeg ikke om det er, men det er noget der skal skrabes væk med et stemmejern!!) I starten troede jeg at herden ”åd” flere piller, men efter PID_regulering er der vist ikke noget problem. Jeg er ovenud begejstret for, at de mennesker der har lavet mit centralvarmeanlæg også keerer sig lidt for hvordan deet er gåwt sidenhen ;-) Såehh...Jannich...(eller anden NBE-pojke) hvis I skal stjæle herden tilbage skal I dælme komme som en tyv om natten..og Ja§! Jeg har faktisk en seng derude ;-)

Mvh Folke

Og her kom billederne så forhåbentlig med.... >:(

Mvh Folke
Beam Me Up, Scotte..!!

10 kW Scotte på BlackStar20S

http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/folke.html

Offline Martin Pedersen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1797
  • Respekt optjent: +174/-137
Sv: Test herd til 10 kw mod aske kager
« Svar #84 Dato: Apr 04, 2011, 08:33 »
Og her kom billederne så forhåbentlig med.... >:(
He, ja men de er mikroskopiske :P
10kWh Woody v10 på BS20, kompressorrens og 2xTrækstabilisator.
136 kvm i to plan. fra 1900. Væg isolering go. Loft og gulv dårligt isoleret. Ingen etage isolering.
Solvarme 30 Rør, 300L
Online stokerdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Offline Carsten RD

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 106
  • Respekt optjent: +6/-1
  • Carsten RD
Sv: Test herd til 10 kw mod aske kager
« Svar #85 Dato: Apr 04, 2011, 18:38 »
Tror stadig det er pillerne der hovedårsagen til slagger. Og det bliver jeg ved med at tro på, til trods for fleres afvisning... 8)

Carsten ;D
Scotte 6.19  16 kw.  Blackstar kedel, BS20, også uden skamol plade i toppen:-)
10 m2 Batec solfanger. Middel isoleret hus 200 m2 + godt isoleret anneks 40 m2. Forbrug: i overkanten.

Offline Birch-Nielsen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 292
  • Respekt optjent: +11/-4
  • Beam Me Up, Scotte!!
    • Folkes Fyrdata
Sv: Test herd til 10 kw mod aske kager
« Svar #86 Dato: Apr 04, 2011, 19:36 »
Og her kom billederne så forhåbentlig med.... >:(
He, ja men de er mikroskopiske :P

Gnæk! Martin, på med læsebrillerne... :)

Mvh Folke
Beam Me Up, Scotte..!!

10 kW Scotte på BlackStar20S

http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/folke.html