Forfatter Emne: Mit nye hjemmebyggede anlæg Hjælp  (Læst 1419 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Kattemad87

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 6
  • Respekt optjent: +0/-0
Mit nye hjemmebyggede anlæg Hjælp
« Dato: Jul 25, 2019, 12:47 »

Hej jeg har sat alt dette op løst på vægen i mit fyrrum, men jeg er jo bare en simpel sømand og er sku lidt i tvivl om det nu er rigtigt.
så måske en af jer gider at se det efter

spørgsmål 1
AVTB 30-100 sider på returløb og føler passer ind i dykrørs lomme oppe ved fremløbet går udfra at det har været samlet sådan før da det kommer fra samme sted men giver det mening at sætte en AVTB føler der ? burde den ikke side nede på retur løbet ?

spørgsmål 2
kan gulvvarme Shunt side som den gør mellem frem og retur til radiatorne ?

spørgsmål 3 find 5 fejl (:
 
alt er købt brugt og det hele er lavet af kobber rør press fittings og messing
 


Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Mit nye hjemmebyggede anlæg Hjælp
« Svar #1 Dato: Jul 26, 2019, 09:02 »
Skematisk er det OK, hvilket dog ikke betyder at det bare virker!

Gulvarme shunten kan risikere at suge, så den stjæler vandet fra radiatorer og kedelshunt. Det kan der kompenseres for, ved at skrue op på kedelpumpen, men det kan stadig være et problem, hvis gulvvarmen er helt kold.

Kedel shunten har jeg måttet prioritere ved at sætte den på ligeløbet i T-stykket og huset på grenen. Det samme kunne opnås hvis kedlen sidder på tværløbet, så har hus og shunt samme modstand (selvfølgelig kun målt over t-stykket, men viser det sig at rørene ikke er korrekt dimensioneret ved maks last, kan det have en del at sige).

Skal du have solvarme på? og hvordan vil du lave varmt vand om sommeren. Til det er AVBT ventilen ikke den bedste løsning da den lukker mod ønsket temperatur, så ydelsen bliver meget lav til sidst. Skal du lave varmt vand ved feks at starte fyret en gang i døgnet, ville jeg bruge hele tanken og flytte AVBT'en ned på nederste udgang og kortslutte de 2 midterste.

Placeringen af føleren i VVB får mig til at tænke på hvilken fremløbstemperatur du har fra fyret. For toppen af tanken kan få samme temperatur. Hvis du har 60grader går det nok, men er det højere ville jeg være bange for at det bliver for varmt.
« Senest Redigeret: Jul 26, 2019, 11:15 af Hjemme teori »
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline Kattemad87

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 6
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Mit nye hjemmebyggede anlæg Hjælp
« Svar #2 Dato: Jul 26, 2019, 23:31 »
haha læste det lige hurtig det du skriver. i er sku giniale her inde vender lige tilbage med et ortentligt svar
ps det er jo en vildt fed ide at kortslutte de to spiraler 10 timers goggel søgning på området har slet ikke givet mig så fede ider haha tak

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Mit nye hjemmebyggede anlæg Hjælp
« Svar #3 Dato: Jul 27, 2019, 10:34 »
Føleren fra RAVK ventilen skal ikke sidde for langt fra ventilen, dog stadig så langt at vandet når at blive blandet.

Det vil formentlig intet have at sige, men det tager ikke længere tid at lave det korrekt.
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt