Forfatter Emne: udendørs temp føler og indendørs termostat  (Læst 3379 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Hayabusa

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 28
  • Respekt optjent: +0/-0
udendørs temp føler og indendørs termostat
« Dato: Nov 14, 2015, 19:00 »
Hejsa forum!
Har købt en udendørs temp føler og overvejer også køb af indendørs termostat som man kan tilkøbe.
Ved man bruger samme system til styring af luft/vand pumpe.

Er der nogle af jer der har erfaringer med dette setup??

Tænkte det ville give færre start stop af mit rtb fyr, da vores hus er lav energi, og der derfor ikke er kald på varme så meget.

Ser frem til tilbagemeldinger fra jer :)

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: udendørs temp føler og indendørs termostat
« Svar #1 Dato: Nov 14, 2015, 23:04 »
Hej,

Ja, jeg bruger selv udetemperaturføler tul at styre mit fyr fra forår til efterår.
Det betyder at fyret ikke kører for at varme huset op når solen og udetemperaturen gør det unødvendigt.
Jeg bruger ikke indendørs termostat, da selve udetemperaturstyringen fungerer fint her i huset, hvor der er åbent mellem de forskellige rum og plan.

Hilsen
Michael

Hejsa forum!
Har købt en udendørs temp føler og overvejer også køb af indendørs termostat som man kan tilkøbe.
Ved man bruger samme system til styring af luft/vand pumpe.

Er der nogle af jer der har erfaringer med dette setup??

Tænkte det ville give færre start stop af mit rtb fyr, da vores hus er lav energi, og der derfor ikke er kald på varme så meget.

Ser frem til tilbagemeldinger fra jer :)
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Hayabusa

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 28
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: udendørs temp føler og indendørs termostat
« Svar #2 Dato: Nov 15, 2015, 08:14 »
Hej Michael!

Dropper ekstra indendørs termostat så , da mit wavin virker perfekt. Har du monteret din føler på nord siden??
Har lige fået monteret trækstabilisator på gider du evt tjekke mine kurver??
Kan se mine korrektionsfaktorer ligger nogenlunde pænt. Har justeret mellem område. Blæser sat lidt ned, men måske mere??
Har næsten lige kalibreet min iltsonde, men lagde mærke til at når anlægget ikke er i drift står den på 19.9% er denne værdi ok??

Takker for hjælpen 8)

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: udendørs temp føler og indendørs termostat
« Svar #3 Dato: Nov 15, 2015, 11:55 »
Hej,

For at starte med dine kurver...
...der er ikke noget der indikerer at det ikke kører ok  ;)

At iltsensoren viser 19,9oC i tiden lige efter at fyret er stoppet er ok.
Hvis du ser på kurven for aktuelt ilt over en længere periode efter at fyret er slukket, vil du opdage at den aktuelle ilt% stiger i takt med at kedlen afkøles.
Det er helt normalt, og så længe at ilt% ligger indenfor +/- 0,5% på de 20,9% i længere stilstandsperioder så er det ok.

Min udetemperaturføler sidder i et hvidmalet "glashus" med huller i "gulv" og "tag", placeret på sydsiden af huset.
Årsagen er at vores hus har store vinduesflader mod netop syd og er derfor "følsomt" for varmeindstråling fra solen når den skinner.
"Glashuset" har huller i bunden og i toppen så varmen i det stille og roligt "fiser ud" når solen ikke skinner og der er ikke materialer indeni "glashuset" der kan "opmaganisere" varmen.
Jeg har "leget" en del med størrelsen af udluftningshullerne og har fundet en kombination der gør målingen meget sammenligenelig med husets svingende varmebehov.
Udetemperatur føleren bruges til at stoppe/starte fyret udenfor fyringssæsonen og til at styre blandesløjfetemperaturen i gulvvarmen i huset.
Det er en lidt specielt måde at bruge systemet på, men det spiller 100% her  ;)

Helt grundlæggende skal udetemperaturføleren sidde et sted og på sådan en måde at den giver et signal (temperatur) der er liniært omvendt proportionalt med husets varmehehov...
...og på alminedlig dansk betyder det at temperaturen følger husets varmehehov, bare omvendt, altså når husets varmebehov falder så stiger temperaturen tilsvarende og når husets varmehebov stiger så falder temperaturen tilsvarende.
Om det så kan opnås med føleren på nordsiden eller andre steder, det kommer an på så meget  ;)

Hos mig betyder solindfaldet rigtig meget, og det måles kun ganske lidt (og/eller langsomt) på nordsiden.

Hilsen
Michael
 

Hej Michael!

Dropper ekstra indendørs termostat så , da mit wavin virker perfekt. Har du monteret din føler på nord siden??
Har lige fået monteret trækstabilisator på gider du evt tjekke mine kurver??
Kan se mine korrektionsfaktorer ligger nogenlunde pænt. Har justeret mellem område. Blæser sat lidt ned, men måske mere??
Har næsten lige kalibreet min iltsonde, men lagde mærke til at når anlægget ikke er i drift står den på 19.9% er denne værdi ok??

Takker for hjælpen 8)
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline kivi

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 352
  • Respekt optjent: +6/-0
Sv: udendørs temp føler og indendørs termostat
« Svar #4 Dato: Nov 15, 2015, 15:10 »
"Min udetemperaturføler sidder i et hvidmalet "glashus" med huller i "gulv" og "tag", placeret på sydsiden af huset.
Årsagen er at vores hus har store vinduesflader mod netop syd og er derfor "følsomt" for varmeindstråling fra solen når den skinner."

Jeg har eksperimenteret med samme model, må jeg af ren nysgerrighed høre hvilken ekst.stop temp. du kører med?

Mvh
Ole
Mvh
Ole
BlackStar 1016, 16 kW, V6.76, 160+54 m2,  kompressorrens, 300L VVB med solfanger, Pellmon på Raspberry pi

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: udendørs temp føler og indendørs termostat
« Svar #5 Dato: Nov 15, 2015, 15:58 »
Hej Ole,

Stoptemperaturen er typisk 17oC, men det er jo bare en relativ temperatur der passer til vores hus.

Hilsen
Michael


"Min udetemperaturføler sidder i et hvidmalet "glashus" med huller i "gulv" og "tag", placeret på sydsiden af huset.
Årsagen er at vores hus har store vinduesflader mod netop syd og er derfor "følsomt" for varmeindstråling fra solen når den skinner."

Jeg har eksperimenteret med samme model, må jeg af ren nysgerrighed høre hvilken ekst.stop temp. du kører med?

Mvh
Ole
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline kivi

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 352
  • Respekt optjent: +6/-0
Sv: udendørs temp føler og indendørs termostat
« Svar #6 Dato: Nov 15, 2015, 16:44 »
Hej Michael og tak for svar.

Det var også mest for få en indikation på om mit setup var helt i skoven ???

Jeg troede sku egentligt jeg var den eneste, der kunne finde på at lave sådan en simpel "vejrkompensering"  ;)
Mvh
Ole
BlackStar 1016, 16 kW, V6.76, 160+54 m2,  kompressorrens, 300L VVB med solfanger, Pellmon på Raspberry pi