Forfatter Emne: Solfanger vs. pillefyr  (Læst 2330 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline gadusn.dk

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 5
  • Respekt optjent: +0/-0
Solfanger vs. pillefyr
« Dato: Jun 13, 2010, 18:07 »
Ville høre om I havde nogle idéer til hvordan man får pillefyret til at lukke ned, når solfangeren kan tage over, og vise versa. Jeg har en 4.99 scotte der leverer varme ind i "toppen af en vvb. På returen er et "sideskud" til gulvvarmen. Dvs. varmen først afgives i vvb, og resten i badeværelset, inden det kommer ind til fyret igen.. Men selvom solfangeren når over 60 er tabet så stort at fyret aldrig slukker, men blot kører i på niv. 10...Hvordan kan jeg få fyret til at "føle" at solfangeren kan "magte" eller ikke magte opgaven. Det skulle jo helt heller ikke tænde og slukke konstant, så en større forskel på start og sluk temp. ville være godt.

Mvh
P.E

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Solfanger vs. pillefyr
« Svar #1 Dato: Jun 15, 2010, 19:42 »
Hej P.E

Med en v4.99 har du kun én mulighed - ekstern styring  ;)
I styringen er der 2 klemmer mærket "EKSTERN" og fra leveringen sidder der en lus (ledning) mellem klemmerne.
Det er en ekstern start/stop funktion, der fungerer sådan at når der er forbindelse mellem klemmerne kører brænderen og når der ikke er forbindelse stopper den.

Hvis du sætter en termostat på din solfangerkreds og lader den slutte/bryde signalet til styringen, vil du kunne starte/stoppe din brænder.

Er du lidt fiks på fingrene, kan du sætte 2 termostater og et lille relæ, og derved lave en start/stop kreds med justerbat start temp og stop temp.

Hilsen
Michael

Ville høre om I havde nogle idéer til hvordan man får pillefyret til at lukke ned, når solfangeren kan tage over, og vise versa. Jeg har en 4.99 scotte der leverer varme ind i "toppen af en vvb. På returen er et "sideskud" til gulvvarmen. Dvs. varmen først afgives i vvb, og resten i badeværelset, inden det kommer ind til fyret igen.. Men selvom solfangeren når over 60 er tabet så stort at fyret aldrig slukker, men blot kører i på niv. 10...Hvordan kan jeg få fyret til at "føle" at solfangeren kan "magte" eller ikke magte opgaven. Det skulle jo helt heller ikke tænde og slukke konstant, så en større forskel på start og sluk temp. ville være godt.

Mvh
P.E

Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html