Forfatter Emne: Kan ny Scotte startes op nu ?  (Læst 5085 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline topgun

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 144
  • Respekt optjent: +2/-0
    • Mit fyr
Kan ny Scotte startes op nu ?
« Dato: Jul 02, 2010, 21:10 »
Nu jeg er færdig med fyrrum (sådan da) er det godt nok blevet sommer.

Jeg mangler sådan set kun at fylde vand på huset igen, men pga. ilt i vandet vil jeg vente med dette til at jeg kan fyre op så jeg får fjernet ilt.
Jeg har vejet piller er og næste skridt er vel at fin indstille efter denne guide
http://www.mhes.dk/Indkoering_af_NBE_pillebraender_v6_x.pdf

Men kan det overhovedet lade sig gøre i denne varme ?

Jeg vil tro det er det bedste at få det gjort inden jeg skal til at indstille sommer styring og VVB styring (får brug for hjælp til grund indstillinger her)

Michael Pedersen

Scotte 16kw med Woody 6.66 Chip på en OPOP H418 kedel
VVB priotering, Kompressorrens, Ude temp, Røg temp, Flow måler.
Opvarmer 243m2
Mit fyr: http://fyr.mm-pedersen.dk

Offline SKM

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 439
  • Respekt optjent: +17/-1
    • Stokercloud - Midlertidig lånestyring
Sv: Kan ny Scotte startes op nu ?
« Svar #1 Dato: Jul 02, 2010, 23:28 »
Ja det kan lade sig gøre...

Du skal sørge for at varmen kan ledes fra kedlen, så åben alle varmeaftagere (radiatorer og gulvvarme), så indstiller du fyret...

Det er ikke sikker du bliver populær blandt husets andre beboere, men du får indstillet fyret...
Mvh Steffen
________________________________________________________________
8) "Ønsker du tid med frænder'n - få kompressorrens på brænder'n" 8)
    :o Nu med varme og pyntet fyrrum til BS1016mini 20kW v7.xxx :o

Offline Frank_rasmussen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 759
  • Respekt optjent: +23/-31
Sv: Kan ny Scotte startes op nu ?
« Svar #2 Dato: Jul 03, 2010, 09:18 »
Du inviterer da bare alle du kender til at tage varme bade...inklusive alle på forumet  :)
Woody 10 kW (høj sort/rød kedel) (v. 6.85)
140 kvm hus fra 1914 med 1. sal fra 80'erne
Iltstyring, VVB-prioritering og kompressor rens
160 l Metro vandvarmer med elpatron

Offline levi

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 434
  • Respekt optjent: +37/-7
Sv: Kan ny Scotte startes op nu ?
« Svar #3 Dato: Jul 03, 2010, 15:34 »
Nu jeg er færdig med fyrrum (sådan da) er det godt nok blevet sommer.

Jeg mangler sådan set kun at fylde vand på huset igen, men pga. ilt i vandet vil jeg vente med dette til at jeg kan fyre op så jeg får fjernet ilt.
Jeg har vejet piller er og næste skridt er vel at fin indstille efter denne guide
http://www.mhes.dk/Indkoering_af_NBE_pillebraender_v6_x.pdf

Men kan det overhovedet lade sig gøre i denne varme ?

Jeg vil tro det er det bedste at få det gjort inden jeg skal til at indstille sommer styring og VVB styring (får brug for hjælp til grund indstillinger her)



Jeg er uenig med dig :)

Jeg har set ældre anlæg der har stået uden vand over f.eks en sommer, - eller 2 somre pga. renovering eller andet.

Det er LANGT bedre at påfylde vand så hurtigt som muligt, -  vand på centralvarmeanlæg afilter meget hurtigt, - så du får væsentlig mindre "tæring" på dit anlæg ved at fylde vand på (Start pumpen, - så bliver anlægget formentlig udluftet hvis det er lavet korrekt).

På nuværende tidspunkt, - "tror" du dit anlæg er tomt, - men det er det ikke, - det er umuligt at tømme dit anlæg 100 procent.

Hvis der er f.eks 5 cm. vand i bunden af en radiator, - og resten er luft, - så skal du se rust, - det går stærkt...

Fyld vand på ASAP, - og start pumpen :)

Vent med at starte dit fyr  :o

/Sommer kram
« Senest Redigeret: Jul 03, 2010, 15:37 af levi »

Offline topgun

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 144
  • Respekt optjent: +2/-0
    • Mit fyr
Sv: Kan ny Scotte startes op nu ?
« Svar #4 Dato: Jul 04, 2010, 14:51 »
Her lidt erfaringer fra den første opstart, meget er helt sikkert trivielt for de erfarne herinde.

Fik fyldt hele systemet op med vand i dag og luftet alle radiatorer ud. Jeg har elektroniske radiator ventiler så de blev alle sat til 28 grader og jeg startede fyret op for at få alt ilt ud af vandet.

Jeg opgav at lave finjustering det må blive når det er lidt koldere.

Jeg har haft et issue med at når seriel kablet var i den bærbare PC og den var startet op men stokerkontrol endnu ikke var kørende, så flimrede displayet i styringen voldsomt.
Så jeg prøvede at bruge usb-ser kabel istedet for den indbyggede ser port (ældre bærbar PC) og det hjalp. Bare hvis andre har oplevet det samme. Det hjalp også lidt på stabilitet. Skaffer en ande laptop der er lidt nyere for at se om det ikke kan blive endnu bedre.

Så lige nu kæmper jeg lidt med at få uploaded data til et website det driller lidt, men det skal jeg nu nok for til at spille.

Men da jeg fik gang i fyret var jeg for det første overasket over hvor meget flammerne fyldte i brændkammeret. Når den kørte på 100% (gjorde den nu ikke ret længe) så skal man da passe lidt på underarmene når man åbner låget i toppen....
Er også overasket over hvor varm dem bliver i toppen, jeg havde forventet noget bedre isolering....

Skal jeg være bekymret for nedenstående billede ?

Der kom ret meget vand ud nede under kedlen (der pga. mine ringe evner med selvlivenerende spartelmasse er klodset lidt op)
Sådan en sø tørrede jeg op en 3-4 gange imens fyret kørte i ca 2 timer. Der er intet fra rørene og den har stået med ca 2 bars tryk i fyrrummet et par uger.
Jeg håber lidt det er pga. første optænding, kan se inde i kedlen af der også er brændt noget belægning af siderne.
Michael Pedersen

Scotte 16kw med Woody 6.66 Chip på en OPOP H418 kedel
VVB priotering, Kompressorrens, Ude temp, Røg temp, Flow måler.
Opvarmer 243m2
Mit fyr: http://fyr.mm-pedersen.dk

Offline levi

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 434
  • Respekt optjent: +37/-7
Sv: Kan ny Scotte startes op nu ?
« Svar #5 Dato: Jul 04, 2010, 15:18 »
Her lidt erfaringer fra den første opstart, meget er helt sikkert trivielt for de erfarne herinde.

Fik fyldt hele systemet op med vand i dag og luftet alle radiatorer ud. Jeg har elektroniske radiator ventiler så de blev alle sat til 28 grader og jeg startede fyret op for at få alt ilt ud af vandet.

Jeg opgav at lave finjustering det må blive når det er lidt koldere.

Jeg har haft et issue med at når seriel kablet var i den bærbare PC og den var startet op men stokerkontrol endnu ikke var kørende, så flimrede displayet i styringen voldsomt.
Så jeg prøvede at bruge usb-ser kabel istedet for den indbyggede ser port (ældre bærbar PC) og det hjalp. Bare hvis andre har oplevet det samme. Det hjalp også lidt på stabilitet. Skaffer en ande laptop der er lidt nyere for at se om det ikke kan blive endnu bedre.

Så lige nu kæmper jeg lidt med at få uploaded data til et website det driller lidt, men det skal jeg nu nok for til at spille.

Men da jeg fik gang i fyret var jeg for det første overasket over hvor meget flammerne fyldte i brændkammeret. Når den kørte på 100% (gjorde den nu ikke ret længe) så skal man da passe lidt på underarmene når man åbner låget i toppen....
Er også overasket over hvor varm dem bliver i toppen, jeg havde forventet noget bedre isolering....

Skal jeg være bekymret for nedenstående billede ?

Der kom ret meget vand ud nede under kedlen (der pga. mine ringe evner med selvlivenerende spartelmasse er klodset lidt op)
Sådan en sø tørrede jeg op en 3-4 gange imens fyret kørte i ca 2 timer. Der er intet fra rørene og den har stået med ca 2 bars tryk i fyrrummet et par uger.
Jeg håber lidt det er pga. første optænding, kan se inde i kedlen af der også er brændt noget belægning af siderne.

ALLE kedler kondenserer de første 14 dage, - det skal du overhovedet ikke være bekymret for.

Det er kedlens lakering (Maling) du kan se brænder af i brændkammeret, - det er også helt naturligt, - og en fordel da kedlen efterfølgende optager varmen bedre :)

Ja låget kan godt blive lidt lunt ved 100 procent drift, - og når man åbner det, - åbner man det ligeså stille, - ligesom når man åbner sine julegaver :)

Lidt flere billeder ville være dejligt, - vi er jo nysgerrige :)