Forfatter Emne: Øge vandmængde i anlæg  (Læst 3593 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline NK

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 749
  • Respekt optjent: +7/-0
Øge vandmængde i anlæg
« Dato: Feb 19, 2020, 08:07 »
hej
Vi bor i hus i 2 planer med 2 toiletter som hver har en varmelegeme installeret. (Håndklæde varmere)
Vandet i anlægget viser 1 bar.


Mens varmelegemet nedenunder er varm over hele legemet, er den oven over varm kun i den nedre del, som er ca. Lige med, hvor høje radiatorerne andre steder i huset på 1. Sal også er.
Varmen i radiatorerne er helt som det skal være.


Jeg går næsten udfra at vandtrykket må presses højere for at varmelegemet i toilettet ovenpå skal være varm over det hele, som neden under, ikke sandt?


Men hvor meget må jeg øge vandmængden i systemet?
Vil der være kvaler hvis jeg øger mængden?


På forhånd tak.
/nick
V. 13.1017.17 - 20 Kw - Marts 2018
Kedel: Opop Blackstar 20KW - Feb. 2011
app V. 1.707 -  Marts 2016

Trækstabilisator, 200L silo, VVB 100L Metro
Stålforret skorsten. Opvarmer 280 m2 i 2 plan
Gulvvarme: 2-Toiletter, køkken & delvis kælder.
Forbrug 2019- 24: gennemsnitlig 6,5 tons pr. år

Offline scottedor

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 738
  • Respekt optjent: +28/-4
Sv: Øge vandmængde i anlæg
« Svar #1 Dato: Feb 19, 2020, 09:13 »
du kan godt øge dit tryk til 2 kg , men 1kg tryk svarer til en vandsøjle på 10 meter så i et hus med en alm. første sal burde det være nok, men din håndklædetørrer burde være varmest foroven,den er det højeste punkt så der vil alt luft søge hen så prøv at udlufte den mvh. erik
Scotte 16 v.4,99 på Dor 24 kedel med kedelshunt 110 l Metro med termostat

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1413
  • Respekt optjent: +54/-291
Sv: Øge vandmængde i anlæg
« Svar #2 Dato: Feb 19, 2020, 09:16 »
Jeg har samme "problem" men min varmeflade i ventilationen. Det er det absolut højeste punkt på anlægget og derfor det der får varmen sidst.

Det med tryk er noget "sjovt" noget, der er både det ene og andet og forhold mellem dem og højden på systemet, så det er ikke "bare lige" men overordnet ville jeg "bare" trykke noget mere vand på systemet. Det virker her.
Mine rør i jorden er så ringe de lækker og med det samme der er for lidt tryk kan VVFèn ikke varme, så efterfylder jeg til godt 2 bar. Så kan det igen, men til sommer lægger jeg om til de nye rør der er gravet ned.

En anden ting du kan prøve er at lukke enheden af der ikke bliver varm og påfylde den noget maskinafspændingsmiddel, fylde den med vand og lukke op igen. Evt. i kombi med at hæve trykket i systemet.
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline scottedor

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 738
  • Respekt optjent: +28/-4
Sv: Øge vandmængde i anlæg
« Svar #3 Dato: Feb 19, 2020, 09:24 »
Jeg har samme "problem" men min varmeflade i ventilationen. Det er det absolut højeste punkt på anlægget og derfor det der får varmen sidst.

Det med tryk er noget "sjovt" noget, der er både det ene og andet og forhold mellem dem og højden på systemet, så det er ikke "bare lige" men overordnet ville jeg "bare" trykke noget mere vand på systemet. Det virker her.
Mine rør i jorden er så ringe de lækker og med det samme der er for lidt tryk kan VVFèn ikke varme, så efterfylder jeg til godt 2 bar. Så kan det igen, men til sommer lægger jeg om til de nye rør der er gravet ned.

En anden ting du kan prøve er at lukke enheden af der ikke bliver varm og påfylde den noget maskinafspændingsmiddel, fylde den med vand og lukke op igen. Evt. i kombi med at hæve trykket i systemet.
det hjælper ikke bare at hæve trykket hvis der er luft i systemet
Scotte 16 v.4,99 på Dor 24 kedel med kedelshunt 110 l Metro med termostat

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1413
  • Respekt optjent: +54/-291
Sv: Øge vandmængde i anlæg
« Svar #4 Dato: Feb 19, 2020, 13:24 »


En anden ting du kan prøve er at lukke enheden af der ikke bliver varm og påfylde den noget maskinafspændingsmiddel, fylde den med vand og lukke op igen. Evt. i kombi med at hæve trykket i systemet.

det hjælper ikke bare at hæve trykket hvis der er luft i systemet

Øhhhh, hvem siger noget om det? og om luft?
Jeg siger det er en mulighed at drive evt. luft ud af varmeren på beskrevne måde, jeg siger ikke noget om der er luft i systemet.

Ej heller siger jeg noget om det hjælper at hæve tryk i forhold til luft, så jeg ved ikke hvorfor jeg, der iøvrigt køre helt problemfrit med højtsiddende varmeflader, skal irettesættes. Jeg beskriver hvordan jeg kom netop samme problem til livs.

Det kan også være din ekspositions beholder der er blevet slap, så er bagtrykket ikke ok i forhold til anlægshøjden, og igen vil pumpen så have problemer med at løfte højt nok. Det er et meget kendt problem de taber tryk.
 

Og inden der kommer flere irettesættelser af mig.
Mit anlæg skal køre med godt 1,5bar, helst +2 for der kan komme nok vand igennem varmefladen i ventilationen, uanset teorien bag, hvilken jeg udemærket kender. Teorien altså, men det passer ikke helt med praksis. Mit anlæg er maks 6 meter højt.




EDIT: Iøvrigt tænker jeg ikke luft er hovedeårsagen til problemerne, da det i min optik burde stoppe cirkulationen helt, eller gøre så tørren klukker.

« Senest Redigeret: Feb 19, 2020, 13:38 af 383CI »
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline scottedor

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 738
  • Respekt optjent: +28/-4
Sv: Øge vandmængde i anlæg
« Svar #5 Dato: Feb 19, 2020, 17:25 »


En anden ting du kan prøve er at lukke enheden af der ikke bliver varm og påfylde den noget maskinafspændingsmiddel, fylde den med vand og lukke op igen. Evt. i kombi med at hæve trykket i systemet.

det hjælper ikke bare at hæve trykket hvis der er luft i systemet

Øhhhh, hvem siger noget om det? og om luft?
Jeg siger det er en mulighed at drive evt. luft ud af varmeren på beskrevne måde, jeg siger ikke noget om der er luft i systemet.

Ej heller siger jeg noget om det hjælper at hæve tryk i forhold til luft, så jeg ved ikke hvorfor jeg, der iøvrigt køre helt problemfrit med højtsiddende varmeflader, skal irettesættes. Jeg beskriver hvordan jeg kom netop samme problem til livs.

Det kan også være din ekspositions beholder der er blevet slap, så er bagtrykket ikke ok i forhold til anlægshøjden, og igen vil pumpen så have problemer med at løfte højt nok. Det er et meget kendt problem de taber tryk.
 

Og inden der kommer flere irettesættelser af mig.
Mit anlæg skal køre med godt 1,5bar, helst +2 for der kan komme nok vand igennem varmefladen i ventilationen, uanset teorien bag, hvilken jeg udemærket kender. Teorien altså, men det passer ikke helt med praksis. Mit anlæg er maks 6 meter højt.




EDIT: Iøvrigt tænker jeg ikke luft er hovedeårsagen til problemerne, da det i min optik burde stoppe cirkulationen helt, eller gøre så tørren klukker.
mig bekendt er en håndklædetørrer bygget af en bøjle med tværgående rør ,så der kan godt være luft i det øverste og så cirkulere i de nederste rør
Scotte 16 v.4,99 på Dor 24 kedel med kedelshunt 110 l Metro med termostat

Offline stenstrup

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 394
  • Respekt optjent: +9/-0
  • Godt tilfreds
Sv: Øge vandmængde i anlæg
« Svar #6 Dato: Feb 19, 2020, 17:50 »
Jeps. Har selv haft en håndklæde tørre der ikke blev ordentligt varm. Når både frem og retur sidder i bunden, så kan der godt være en del luft i den øverste del, og der vil så kun være varme i den nederste del.
Det kunne i hvert fald være en mulighed.
« Senest Redigeret: Feb 19, 2020, 17:51 af stenstrup »
RTB. V13 10kw, 320kg rtb silo. VMV kvs 4.0 ventil/Frese føler til kedel retur. Elektrisk 2-vejs ventil og vma kvs 2.5 med ravk til vvb. Det meste opvarmes med radiatorer. Ca 65 KVM gulvvarme i stuer/køkken via blandekreds og 4m2 direkte nedroslet vha forindstilling på badeværelset. Kamstrup varmemåler. 2 stk trækstabilisatorer indmuret i skorsten, en under en over indgang fra pillefyr. 6 kvm Vølund solfangere/300 l vvb. Brændeovn i stuen.160 kvm hus i to plan fra 1929 (1. Sal renoveret/isoleret i 70'erne) forbrug pr år ca 5,5T
https://stokercloud.dk/v3/#/32178/main-page

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1413
  • Respekt optjent: +54/-291
Sv: Øge vandmængde i anlæg
« Svar #7 Dato: Feb 19, 2020, 17:57 »
Jeps. Har selv haft en håndklæde tørre der ikke blev ordentligt varm. Når både frem og retur sidder i bunden, så kan der godt være en del luft i den øverste del, og der vil så kun være varme i den nederste del.
Det kunne i hvert fald være en mulighed.

Jep, men igen er det ikke mig der snakker om luft, så hvorfor jeg skulle informeres om det ikke hjalp at efterfylde ved luft er stadigt åbent. Eller rettere, det ved jeg jo godt hvorfor jeg skulle, det er jo ligesom reglen her.

Men igen, luk den af og hæld både afspændingsmiddel og vand på, hæv evt. tryk, og skru pumpen op, så er der ikke meget mere umiddelbart.
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline stenstrup

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 394
  • Respekt optjent: +9/-0
  • Godt tilfreds
Sv: Øge vandmængde i anlæg
« Svar #8 Dato: Feb 19, 2020, 18:20 »
 ???
RTB. V13 10kw, 320kg rtb silo. VMV kvs 4.0 ventil/Frese føler til kedel retur. Elektrisk 2-vejs ventil og vma kvs 2.5 med ravk til vvb. Det meste opvarmes med radiatorer. Ca 65 KVM gulvvarme i stuer/køkken via blandekreds og 4m2 direkte nedroslet vha forindstilling på badeværelset. Kamstrup varmemåler. 2 stk trækstabilisatorer indmuret i skorsten, en under en over indgang fra pillefyr. 6 kvm Vølund solfangere/300 l vvb. Brændeovn i stuen.160 kvm hus i to plan fra 1929 (1. Sal renoveret/isoleret i 70'erne) forbrug pr år ca 5,5T
https://stokercloud.dk/v3/#/32178/main-page

Offline NK

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 749
  • Respekt optjent: +7/-0
Sv: Øge vandmængde i anlæg
« Svar #9 Dato: Feb 19, 2020, 18:49 »
Se, når man engang i mellem gøre tingene svære for dig selv, så er det sgu godt at der er gode råd at søge her.
I skal have mange tak for jeres input.


Problemet var langt mere enkelt end jeg bildt mig ind, nemlig lufte ud.


Tror jeg stod ca 30 til 45 sekunder mens der peb luft ud, og legemet begyndt at gurgle.
Og vupti, der er varme nu oven på som neden under over hele fladen.


1 bar er tilsyneladende rigeligt. Tak Erik! - og jer andre.
God aften.



V. 13.1017.17 - 20 Kw - Marts 2018
Kedel: Opop Blackstar 20KW - Feb. 2011
app V. 1.707 -  Marts 2016

Trækstabilisator, 200L silo, VVB 100L Metro
Stålforret skorsten. Opvarmer 280 m2 i 2 plan
Gulvvarme: 2-Toiletter, køkken & delvis kælder.
Forbrug 2019- 24: gennemsnitlig 6,5 tons pr. år

Offline scottedor

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 738
  • Respekt optjent: +28/-4
Sv: Øge vandmængde i anlæg
« Svar #10 Dato: Feb 19, 2020, 22:18 »
Jeps. Har selv haft en håndklæde tørre der ikke blev ordentligt varm. Når både frem og retur sidder i bunden, så kan der godt være en del luft i den øverste del, og der vil så kun være varme i den nederste del.
Det kunne i hvert fald være en mulighed.

Jep, men igen er det ikke mig der snakker om luft, så hvorfor jeg skulle informeres om det ikke hjalp at efterfylde ved luft er stadigt åbent. Eller rettere, det ved jeg jo godt hvorfor jeg skulle, det er jo ligesom reglen her.

Men igen, luk den af og hæld både afspændingsmiddel og vand på, hæv evt. tryk, og skru pumpen op, så er der ikke meget mere umiddelbart.
383CI  har det aldrig undret dig at du jævnligt bliver korrekset
« Senest Redigeret: Feb 19, 2020, 22:21 af scottedor »
Scotte 16 v.4,99 på Dor 24 kedel med kedelshunt 110 l Metro med termostat

Offline stenstrup

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 394
  • Respekt optjent: +9/-0
  • Godt tilfreds
Sv: Øge vandmængde i anlæg
« Svar #11 Dato: Feb 21, 2020, 16:43 »
Godt du fik løst problemet :)
RTB. V13 10kw, 320kg rtb silo. VMV kvs 4.0 ventil/Frese føler til kedel retur. Elektrisk 2-vejs ventil og vma kvs 2.5 med ravk til vvb. Det meste opvarmes med radiatorer. Ca 65 KVM gulvvarme i stuer/køkken via blandekreds og 4m2 direkte nedroslet vha forindstilling på badeværelset. Kamstrup varmemåler. 2 stk trækstabilisatorer indmuret i skorsten, en under en over indgang fra pillefyr. 6 kvm Vølund solfangere/300 l vvb. Brændeovn i stuen.160 kvm hus i to plan fra 1929 (1. Sal renoveret/isoleret i 70'erne) forbrug pr år ca 5,5T
https://stokercloud.dk/v3/#/32178/main-page

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1413
  • Respekt optjent: +54/-291
Sv: Øge vandmængde i anlæg
« Svar #12 Dato: Feb 21, 2020, 19:42 »

383CI  har det aldrig undret dig at du jævnligt bliver korrekset

Jeg vil hellere end gerne korrekses i det tilfælde det sker som følge af fejlaktige antagelser.
Kun på den måde, altså ved at stille spørgsmål og søge svar på dem, bliver jeg/vi klogere og får dermed bedre drift og bedre muligheder for at rådgive dem der har problemer.

Når det kun går ud på at hugge mig og der ingen saglige grunde eller argumenter, ud over jeg er en skovl, siger det ikke noget om mig, men en del om den der forsøger at jorde/hugge.

Der er flere, fra hvem jeg aldrig har set et sagligt indlæg på niveau over "hæld olie i pillerne" "ring til Hedestoker" så længe det er på det plan jeg irettesættes, tjaaaa, så skal jeg vende den om og beklage den manglende tekniske indsigt der ligger bag, eller direkte modvilje mod mig, eller mine tekniske anskuelser.

Det er jo fair nok, men ikke hverken sagligt eller behjælpeligt i forhold til problemløsning.

Men direkte adspurt om det undre mig. Jo lidt, men jeg tilskriver det manglende teknisk indsigt og forståelse. Det er et større problem for andre end det er for mig.
Mit fyr køre godt og, modsat mange, ved jeg hvorfor, og hvad alle parametre er et udtryk for, og hvorfor ikke mindst.
Også hvorfor, og hvad pille korrektionstallene er og kommer fra, og igen hvorfor, og igen derudfra hvad de bør være og hvorfor igen!
« Senest Redigeret: Feb 21, 2020, 20:39 af 383CI »
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.