Forfatter Emne: Iltstyring  (Læst 1503 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline stampe169

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 45
  • Respekt optjent: +0/-0
Iltstyring
« Dato: Feb 19, 2020, 13:29 »
Hej, har siden oktober kørt med iltstyring på min bs1016 10kw på styring 7.640, justeringen gik fint, svinger dog men med max 0.5% og altid for mager, det vil sige mere ilt end ønsket, så i dag opdaterede jeg min styring til 7.660 og så gik det galt, den aktuelle ilt ligger hele tiden mindst 3.5% over, nogle gange op til 6% over, jeg lavede en ny kalibrering og den svinger i værdi fra 208 til 232, i sidse kalibreringsforsøg lå den pænt på 20.9% som aktuel, men efter montering steg den til 22.4% og lige i øjeblikket er den ca 3-4% over det ønskede, iltstyringen er ca 1 år men har kun siddet i anlæget i ca 6 måneder. Hvad gør jeg for at få den mere præcis? Hvis man manuelt kunne indtaste kalibreringsværdien ville det altså hjælpe gevaldigt for da det kørte var den oppe på 236. Alle forslag modtages med taknemlighed.

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1413
  • Respekt optjent: +54/-291
Sv: Iltstyring
« Svar #1 Dato: Feb 19, 2020, 13:48 »
Hej, har siden oktober kørt med iltstyring på min bs1016 10kw på styring 7.640, justeringen gik fint, svinger dog men med max 0.5% og altid for mager, det vil sige mere ilt end ønsket, så i dag opdaterede jeg min styring til 7.660 og så gik det galt, den aktuelle ilt ligger hele tiden mindst 3.5% over, nogle gange op til 6% over, jeg lavede en ny kalibrering og den svinger i værdi fra 208 til 232, i sidse kalibreringsforsøg lå den pænt på 20.9% som aktuel, men efter montering steg den til 22.4% og lige i øjeblikket er den ca 3-4% over det ønskede, iltstyringen er ca 1 år men har kun siddet i anlæget i ca 6 måneder. Hvad gør jeg for at få den mere præcis? Hvis man manuelt kunne indtaste kalibreringsværdien ville det altså hjælpe gevaldigt for da det kørte var den oppe på 236. Alle forslag modtages med taknemlighed.

Jeg ville allerførst slå O2 styringen fra og se om det brænder rimeligt uden den er aktiveret.
Du er slet ikke den eneste der har oplevet at O2 reguleringen gik helt af HT efter en opdatering, det gjorde min V13 også og det tog noget tid at finde ud af hvad der var sket.

Det lyder dog ikke helt som det her beskrevne, men jeg ville se efter ændringer i tallene omkring O2 styringen. Altså om de tal er lavet om, det var mine.
Der stod noget der lignede std. tal og det ved jeg at jeg lå langt fra da jeg kørte rigtigt godt. Men tag lige en backup som det aller første.

Men det ændre ikke på at det ikke er en mulighed der måles 22,5% O2 og skulle sensoren være gået i stykker er det næsten et utroligt tilfælde det skulle ske på præcist samme tidspunkt, selvom det skete her. Eller det var forklaringen i hvert fald, da jeg oplevede O2/opdateringsproblemer.

HOW iøvrigt har jeg også oplevet at værdien ændre sig væsentligt når sonden kalibreres i det fri og skrues I igen.
Det er lidt noget rod, det er meget meget små strømme der løber i systemet og der regnes udfra, så du kan evt. starte med at kalibrerer den mens den sidder i skorsteenen og ser om det gør en forskel 
Så jeg ville slukke det helt ned og kalibrerer igen.
« Senest Redigeret: Feb 19, 2020, 13:50 af 383CI »
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline stampe169

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 45
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Iltstyring
« Svar #2 Dato: Feb 19, 2020, 14:42 »
Ok, jeg vil starte helt forfra, tak for det.

Mvh
Frank