Forfatter Emne: Ubuntu...  (Læst 8904 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline SKM

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 439
  • Respekt optjent: +17/-1
    • Stokercloud - Midlertidig lånestyring
Ubuntu...
« Dato: Maj 04, 2011, 15:22 »
Ja...

Jeg har rodet mig ud i at installere Ubuntu for at min gamle bærbare til stokerkontrol bedre kan klare sig...

Fandt så ud af at listen til linux ikke er så opdateret som til windows, men det er så fair nok - jeg hentede ver. 3.12 som den nyeste...

Jeg har også præsteret at få startet stokerkontrol via en terminal... Men burde den der configure-fil ikke lave en genvej osv?

Når jeg så kører stokerkontrol via en terminal så kører det alligevel ikke helt stabilt... ofte låser den sig som minimeret, og så er der kun at genstarte computeren for at få startet stokerkontrol igen...

Er der en Ubuntu-haj som har lidt fifs? O0

Mvh Steffen
Mvh Steffen
________________________________________________________________
8) "Ønsker du tid med frænder'n - få kompressorrens på brænder'n" 8)
    :o Nu med varme og pyntet fyrrum til BS1016mini 20kW v7.xxx :o

Offline SKM

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 439
  • Respekt optjent: +17/-1
    • Stokercloud - Midlertidig lånestyring
Sv: Ubuntu...
« Svar #1 Dato: Maj 06, 2011, 13:45 »
Okay... i kan ikke lide Ubuntu ;D

Bedre med andre Linux-versioner?

Er der ingen som benytter disse stokerkontrol-versioner?
Mvh Steffen
________________________________________________________________
8) "Ønsker du tid med frænder'n - få kompressorrens på brænder'n" 8)
    :o Nu med varme og pyntet fyrrum til BS1016mini 20kW v7.xxx :o

Offline frølårsraketten

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 184
  • Respekt optjent: +4/-0
    • Diernæs Mini Stoker (DiMS)
Sv: Ubuntu...
« Svar #2 Dato: Maj 06, 2011, 16:02 »
Okay... i kan ikke lide Ubuntu ;D

Jo da, jeg kan!

Har skrevet lidt om det her: http://www.stokerforum.dk/index.php?topic=1987.msg13772#msg13772

Venter på at Jens fra StokerKontrol får tilpasset v3.20 til Linux. V3.12 som jeg bruget nu har visse problemer - så jeg venter bare. Men det der kører, kører stabilt.  ;)
Venligst Pierre
_______________
Aduro H1

Offline SKM

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 439
  • Respekt optjent: +17/-1
    • Stokercloud - Midlertidig lånestyring
Sv: Ubuntu...
« Svar #3 Dato: Maj 06, 2011, 18:17 »
Lækkert:-)

Jamen jeg bliver også mere og mere glad for Ubuntu - tror på at det er fremtiden O0

Jeg har ikke problemer med porten (bruger USB), men har du så heller ikke en genvej til stokerkontrol? og skal terminal vinduet køre samtidig?

Ja jeg er helt ny indenfor linux, men det virker ret intuitivt... Jeg bruger Wubi, så windows stadig er installeret og man vælger under opstart om det er Ubuntu eller Windows der skal startes - kan man ændre rækkefølgen så Ubuntu er øverst i den rækkefølge? Altså så pc automatisk starter i Ubuntu hvis man ikke foretager sig noget?

Jeg kunne godt tænke mig at det kan laves sådan at pc starter i Ubuntu, og at Stokerkontrol så automatisk starter når Ubuntu startes ;D

Mvh Steffen
Mvh Steffen
________________________________________________________________
8) "Ønsker du tid med frænder'n - få kompressorrens på brænder'n" 8)
    :o Nu med varme og pyntet fyrrum til BS1016mini 20kW v7.xxx :o

Offline BoinkUser

  • Administrator
  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 2148
  • Respekt optjent: +83/-4
    • StokerKontrol - Software til dit pillefyr
Sv: Ubuntu...
« Svar #4 Dato: Maj 07, 2011, 09:10 »
Lækkert:-)

Jamen jeg bliver også mere og mere glad for Ubuntu - tror på at det er fremtiden O0

Jeg har ikke problemer med porten (bruger USB), men har du så heller ikke en genvej til stokerkontrol? og skal terminal vinduet køre samtidig?

Ja jeg er helt ny indenfor linux, men det virker ret intuitivt... Jeg bruger Wubi, så windows stadig er installeret og man vælger under opstart om det er Ubuntu eller Windows der skal startes - kan man ændre rækkefølgen så Ubuntu er øverst i den rækkefølge? Altså så pc automatisk starter i Ubuntu hvis man ikke foretager sig noget?

Jeg kunne godt tænke mig at det kan laves sådan at pc starter i Ubuntu, og at Stokerkontrol så automatisk starter når Ubuntu startes ;D

Mvh Steffen

Hej Steffen

Jeg kører StokerKontrol 3.12 på Ubuntu, det kører klippestabilt. Jeg venter også spændt på en opdatering til 3.20 - så det må jeg hellere snart få lavet :-) Der går ikke mange dage før den er klar.

Vedr. genvej på skrivebordet, så højreklikker du bare og vælger "tilføj genvej" her vælger du så filen "run" fra StokerKontrol mappen, så kan du starte fra en genvej, og undgår det sorte vindue.

Du kan få den til at starte automatisk automatisk når du starter op, tilføj den ("run" i StokerKontrol mappen) til denne sti "system > preferences > sessions > startup programs" på en dansk udgave skal du lige oversætte.

Det du oplever, er det når du starter programmet, at den nogle gange er minimeret?

Mvh. Jens
Version 13 styring, styret fra 22" tablet, Opop 418 kedel
Opvarmer 238 m2 (heraf 119 kælder)

Offline SKM

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 439
  • Respekt optjent: +17/-1
    • Stokercloud - Midlertidig lånestyring
Sv: Ubuntu...
« Svar #5 Dato: Maj 08, 2011, 13:43 »
Hej Jens.

Hvor er det lækkert med en ny version til linux :D

Hvordan afinstallerer jeg den gamle på korrekt måde? - og beholder det der skal beholdes...

Jeg har nu fået ændret boot.ini, så Ubuntu er primær styresystem, og run er tilføjet under startprogrammer, så det spiller sådan set...

Jeg har dog stadig problemet med minimering... - Problemet er ikke at den starter minimeret, men at hvis jeg minimerer vinduet, så vil det ikke maksimeres igen...

Derudover kører det helt stabilt uden nogen form for drivere til adapter...

Mvh Steffen
Mvh Steffen
________________________________________________________________
8) "Ønsker du tid med frænder'n - få kompressorrens på brænder'n" 8)
    :o Nu med varme og pyntet fyrrum til BS1016mini 20kW v7.xxx :o

Offline BoinkUser

  • Administrator
  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 2148
  • Respekt optjent: +83/-4
    • StokerKontrol - Software til dit pillefyr
Sv: Ubuntu...
« Svar #6 Dato: Maj 08, 2011, 15:01 »
Hej Jens.

Hvor er det lækkert med en ny version til linux :D

Hvordan afinstallerer jeg den gamle på korrekt måde? - og beholder det der skal beholdes...

Jeg har nu fået ændret boot.ini, så Ubuntu er primær styresystem, og run er tilføjet under startprogrammer, så det spiller sådan set...

Jeg har dog stadig problemet med minimering... - Problemet er ikke at den starter minimeret, men at hvis jeg minimerer vinduet, så vil det ikke maksimeres igen...

Derudover kører det helt stabilt uden nogen form for drivere til adapter...

Mvh Steffen

Hej Steffen

Hvis du vil beholde gammelt data og evt. system diagrammer mv. Så skal du gemme disse to mapper pillefyr og systems. Installer så den nye version og kopier de gamle mapper ind oveni bagefter.

Det må være en fejl det du oplever med at minimere og ikke kan maksimere igen. Hvilken version kører du af Ubuntu - er det evt. en speciel desktop eller den der følger med standard?

Ja det er fedt med adaptere, de kræver somregel ingen driver på Linux.  :) Men pas på, den sorte der sælges til Windows XP hos f.eks. scotte.dk den virker ikke i længden, den går ned af og til på Linux, men virker umiddelbart fint, så det er lidt farligt/træls at bruge den.

Mvh. Jens
Version 13 styring, styret fra 22" tablet, Opop 418 kedel
Opvarmer 238 m2 (heraf 119 kælder)

Offline SKM

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 439
  • Respekt optjent: +17/-1
    • Stokercloud - Midlertidig lånestyring
Sv: Ubuntu...
« Svar #7 Dato: Maj 08, 2011, 16:19 »
Det jeg fisker lidt efter er om der er en metode til at afinstallere stokerkontrol på... i Windows afinstallerede jeg jo altid den gamle version før jeg installerede den nye...

Jeg kører den nyeste version af Ubuntu altså 11.04 "Natty Narwhal", og den skulle være ganske standard...

Jeg bruger en brunlig adapter fra Hedestoker.dk, og forbindelsen til styringen har ikke fejlet siden jeg installerede Ubuntu...

Mvh Steffen
________________________________________________________________
8) "Ønsker du tid med frænder'n - få kompressorrens på brænder'n" 8)
    :o Nu med varme og pyntet fyrrum til BS1016mini 20kW v7.xxx :o

Offline BoinkUser

  • Administrator
  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 2148
  • Respekt optjent: +83/-4
    • StokerKontrol - Software til dit pillefyr
Sv: Ubuntu...
« Svar #8 Dato: Maj 08, 2011, 20:51 »
Det jeg fisker lidt efter er om der er en metode til at afinstallere stokerkontrol på... i Windows afinstallerede jeg jo altid den gamle version før jeg installerede den nye...

Jeg kører den nyeste version af Ubuntu altså 11.04 "Natty Narwhal", og den skulle være ganske standard...

Jeg bruger en brunlig adapter fra Hedestoker.dk, og forbindelsen til styringen har ikke fejlet siden jeg installerede Ubuntu...

Du kan bare slette mappen, så er den afinstalleret fuldt.

Mvh. Jens
Version 13 styring, styret fra 22" tablet, Opop 418 kedel
Opvarmer 238 m2 (heraf 119 kælder)

Offline SKM

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 439
  • Respekt optjent: +17/-1
    • Stokercloud - Midlertidig lånestyring
Sv: Ubuntu...
« Svar #9 Dato: Maj 09, 2011, 14:39 »
Det jeg fisker lidt efter er om der er en metode til at afinstallere stokerkontrol på... i Windows afinstallerede jeg jo altid den gamle version før jeg installerede den nye...

Jeg kører den nyeste version af Ubuntu altså 11.04 "Natty Narwhal", og den skulle være ganske standard...

Jeg bruger en brunlig adapter fra Hedestoker.dk, og forbindelsen til styringen har ikke fejlet siden jeg installerede Ubuntu...

Du kan bare slette mappen, så er den afinstalleret fuldt.

Mvh. Jens

Bliver mere og mere glad for Ubuntu ;D
Mvh Steffen
________________________________________________________________
8) "Ønsker du tid med frænder'n - få kompressorrens på brænder'n" 8)
    :o Nu med varme og pyntet fyrrum til BS1016mini 20kW v7.xxx :o

Offline BoinkUser

  • Administrator
  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 2148
  • Respekt optjent: +83/-4
    • StokerKontrol - Software til dit pillefyr
Sv: Ubuntu...
« Svar #10 Dato: Maj 09, 2011, 14:58 »
Bliver mere og mere glad for Ubuntu ;D

Ja - en skønne dag kan det være det vælter Windows af pinden, så kan man spare små 1000 kr. når man skal have ny computer. Det begynder at gå i den rigtige retning.

Man kommer lang med Ubuntu og Open Office. Netbank virker også nu, hvor det er Nem id. Skal man tegne lidt kan eller rode med fotos kan man med fordel bruge Gimp. Og så lige en chrome browser, så er man godt kørende og kan sådan set være fri af Windows til alm. husbehov. Jeg kan kun komme på én ting jeg ikke kan - og det er at udskrive pakkelabels til post danmark pakker, men det er lidt specielt og noget de fleste ikke har brug for - og problemet ligger hos post dk - ikke Ubuntu.

Mvh. Jens
Version 13 styring, styret fra 22" tablet, Opop 418 kedel
Opvarmer 238 m2 (heraf 119 kælder)