Forfatter Emne: Kondensator på ekstern snegl  (Læst 2932 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline holmespiller

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 3
  • Respekt optjent: +0/-0
Kondensator på ekstern snegl
« Dato: Jan 23, 2023, 13:51 »
Hej alle

Jeg har et Scotte pillefyr, hvor den eksterne snegl er begyndt at skabe sig. Den dosere, men når den sætter igang med doseringen, så køre den 1-2 sek. frem og så er det som om den ikke kan trække nok og så ruller den baglæns - Jeg har en tror på at det er kondensatoren som skal skiftes ? Jeg har i hvert fald bestilt en, men mit spørgsmål går på - Det er en 1,8 UF kondensator som sidder på sneglen. Kan jeg sætte en 1,5 eller 2,0 UF på ? om ikke andet så midlertidigt indtil jeg modtager den korrekte ? Den kan jeg nemlig hente i dag - den anden bliver sendt. Betyder det noget  ? Kan det skade gearmotoren ? Og i øvrigt - gætter I ikke også på at det er det som er galt ? Det skal siges at jeg har tømt sneglen 6-8 gange nu, så det er ikke fordi den er gal med pillerne. Den stopper simpelthen til, fordi den ruller baglæns. MVh Carsten

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4450
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Kondensator på ekstern snegl
« Svar #1 Dato: Jan 23, 2023, 14:00 »
Hvis det er en 1,8 så kan du fint bruge 2,0.

Jeg har lige været et sted, første tanke kondensator, det var det ikke, så ny motor på, det var det heller ikke... det var simpelthen pillerne der af urensagelige årsager havde pakket så det holdt sneglen tilbage, hvorfor er og bliver et mysterie, ejeren har desværre en fast snegl og ikke en spiralsnegl.
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline holmespiller

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 3
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Kondensator på ekstern snegl
« Svar #2 Dato: Jan 25, 2023, 10:15 »
Update - Har skiftet kondensatoren og det løste ikke problemet, så nu har jeg kastet mig over at sætte en ny motor og gear på. Men er dog stødt på et problem. Sneglen er monteret på gearet med 2 pinolskruer ned i palen. De sidder håbløst fast og er nu kommet til at skrue over, så jeg ikke længere kan få fat. Hvordan får dem løs ? Jeg har givet VD40 ad flere omgange. Jeg ville jo gerne kunne bibeholde sneglen uden at skulle ud og købe en ny. Nogen forslag ? er det at begynde at bore dem ud eller ?

Offline john m

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 186
  • Respekt optjent: +3/-1
Sv: Kondensator på ekstern snegl
« Svar #3 Dato: Jan 25, 2023, 10:18 »
Prøv at banke en Torx bit i.
16 kw blackstar
170 m2 bolig + 55 m2
værksted .

Offline holmespiller

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 3
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Kondensator på ekstern snegl
« Svar #4 Dato: Jan 25, 2023, 11:41 »
Det vil jeg prøve - altså bare en som er en smule for stor ?

Offline john m

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 186
  • Respekt optjent: +3/-1
Sv: Kondensator på ekstern snegl
« Svar #5 Dato: Jan 25, 2023, 12:03 »
Lige præcis
16 kw blackstar
170 m2 bolig + 55 m2
værksted .

Offline maxpoulsen@gmail.com

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 1
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Kondensator på ekstern snegl
« Svar #6 Dato: Jan 29, 2023, 18:22 »
@xkfc

Fandt du ud af hvad årsagen var til at dine piller pakkede sig sammen om sneglen?

Grunden til at jeg spørger er at jeg har præcist samme problem her i weekenden og jeg er ved at blive vandvittig.

Jeg har haft sneglen afmonteret 3 gange og renset hele skidtet.  Men det er som om at pillerne  pakker sig helt oppe i toppen lige hvor sneglen er monteret på gearet.
Det er helt knust til savsmuld, og de sidder virkeligt hårdt fast.

Offline john m

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 186
  • Respekt optjent: +3/-1
Sv: Kondensator på ekstern snegl
« Svar #7 Dato: Jan 29, 2023, 18:45 »
Dine piller skulle da falde ned i slangen og slet ikke komme så højt op, er der frit gennemløb i din slange?
16 kw blackstar
170 m2 bolig + 55 m2
værksted .

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4450
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Kondensator på ekstern snegl
« Svar #8 Dato: Jan 29, 2023, 20:17 »
@xkfc

Fandt du ud af hvad årsagen var til at dine piller pakkede sig sammen om sneglen?

Grunden til at jeg spørger er at jeg har præcist samme problem her i weekenden og jeg er ved at blive vandvittig.

Jeg har haft sneglen afmonteret 3 gange og renset hele skidtet.  Men det er som om at pillerne  pakker sig helt oppe i toppen lige hvor sneglen er monteret på gearet.
Det er helt knust til savsmuld, og de sidder virkeligt hårdt fast.

Nej, vi fandt ikke årsagen.

Det var ikke hjemme ved mig selv, jeg har en snegl uden kerne, der er masser af plads til at pillerne kan tumle skånsomt rundt.

Dem der havde problemer har en snegl med massiv kerne. Vi tømte hele skidtet, og hældte pillerne på igen så kørte det.. Mit gæt som jeg ikke aner om er rigtigt er at der har været smuld i pillerne, sneglen var også begyndt at give mindre kunne jeg se på graferne, derfor troede jeg at det var kondensatoren... men det var det ikke.
Så buddet er at der er kørt noget smuld op, og så kom problemet da han fyldte friske piller på, så sneglen er begyndt at give så meget mere at det der kører langsomt oppe i sneglen laver en prop når der kommer noget bagfra med fart på.
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline Proxie_dk

  • Guru
  • ****
  • Indlæg: 68
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Kondensator på ekstern snegl
« Svar #9 Dato: Feb 07, 2023, 14:36 »
Hvis det er en 1,8 så kan du fint bruge 2,0.

Jeg har lige været et sted, første tanke kondensator, det var det ikke, så ny motor på, det var det heller ikke... det var simpelthen pillerne der af urensagelige årsager havde pakket så det holdt sneglen tilbage, hvorfor er og bliver et mysterie, ejeren har desværre en fast snegl og ikke en spiralsnegl.

Fast snegl er da en del bedre en spiralen. Men er det på samme motor?? Den org motor/gear kan næppe trække en fast snegl uden at dø ret hurtigt.
Hvis den pakker i toppen, så kører den sikkert alt for hurtigt???

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4450
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Kondensator på ekstern snegl
« Svar #10 Dato: Feb 07, 2023, 15:21 »
Hvis det er en 1,8 så kan du fint bruge 2,0.

Jeg har lige været et sted, første tanke kondensator, det var det ikke, så ny motor på, det var det heller ikke... det var simpelthen pillerne der af urensagelige årsager havde pakket så det holdt sneglen tilbage, hvorfor er og bliver et mysterie, ejeren har desværre en fast snegl og ikke en spiralsnegl.

Fast snegl er da en del bedre en spiralen. Men er det på samme motor?? Den org motor/gear kan næppe trække en fast snegl uden at dø ret hurtigt.
Hvis den pakker i toppen, så kører den sikkert alt for hurtigt???

Til mit pillefyr foretrækker jeg spiral sneglen.. den har nu kørt siden 2009 uden det mindste bøvl.
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline Proxie_dk

  • Guru
  • ****
  • Indlæg: 68
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Kondensator på ekstern snegl
« Svar #11 Dato: Feb 07, 2023, 16:08 »
Hvis det er en 1,8 så kan du fint bruge 2,0.

Jeg har lige været et sted, første tanke kondensator, det var det ikke, så ny motor på, det var det heller ikke... det var simpelthen pillerne der af urensagelige årsager havde pakket så det holdt sneglen tilbage, hvorfor er og bliver et mysterie, ejeren har desværre en fast snegl og ikke en spiralsnegl.

Fast snegl er da en del bedre en spiralen. Men er det på samme motor?? Den org motor/gear kan næppe trække en fast snegl uden at dø ret hurtigt.
Hvis den pakker i toppen, så kører den sikkert alt for hurtigt???

Til mit pillefyr foretrækker jeg spiral sneglen.. den har nu kørt siden 2009 uden det mindste bøvl.

Ja præcist. Især hvis man borer nogle huller i bunden af plastrøret, så den ikke pakker med smuld. Kører meget ens mht doseringen