Forfatter Emne: Lukke for anlægsshunt med 2vejs ventil  (Læst 3241 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Lukke for anlægsshunt med 2vejs ventil
« Dato: Nov 24, 2013, 11:16 »
Ved ikke om det er muligt i dag i en V10 styring, så foreslår det lige som en funktion.

Jeg kunne godt tænke mig at putte en 2vejs ventil på anlægshunten for at lukke denne når fyret stopper. Dette så jeg effektivt kunne køle kedlen ned til pumpestop temperaturen og derved bruge restvarmen i huset (håndklædetørrer) i stedet for at afgive dem i fyrrummet. Som jeg har forstået det tømmer fyret kedlen over i VVB'en minus 5grader difference. Så med en VVB på 53 grader ender jeg med en kedel på ca 60 grader og VVB på 55grader.

Mit pumpestop er 30 grader og shunt 50 grader. De første 10 grader klares fint dag men så åbner shunten og ned til 30 grader tager så en times tid.
Hvis jeg havde en 2 vejs ventil jeg kunne åbne og lukke uafhængigt at temperatur men alene på drift ville det løse problemet (og selvfølgelig koste standby strøm til ventilen, men ville nok spare det samme på pumpen) Helt fancy kunne være hvis den kunne åbne med pumpestop, så ville den kun bruge strøm på ventilen den tid det tager at tømme kedlen.

Som det er i dag står der 2 kWh i kedlen når den slukker. De første 0,8 afgives fint i radiatorerne, hvorimod de fleste af de sidste 1,2 spildes i fyrrummet. Da mit fyr laver varmt vand 4-7 gange om dagen hele sommeren (pga. af stort konventionstab i VV cirkulation), ville jeg kunne flytte ca. 6kWh/dag til noget brugbart med denne funktion.

« Senest Redigeret: Nov 24, 2013, 13:37 af Hjemme teori »
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt