Forfatter Emne: Vejr kompensering af kedeltemperaturen  (Læst 4271 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Vejr kompensering af kedeltemperaturen
« Dato: Dec 09, 2013, 18:14 »
Det kunne være godt at kunne vejrkompensere kedeltemperaturen. Ikke det store, men bare feks 5 grader når det bliver rigtigt koldt og blæsende.
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline Jannich

  • Administrator
  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 442
  • Respekt optjent: +41/-5
    • NBE
Sv: Vejr kompensering af kedeltemperaturen
« Svar #1 Dato: Dec 12, 2013, 03:48 »
Det kunne være godt at kunne vejrkompensere kedeltemperaturen. Ikke det store, men bare feks 5 grader når det bliver rigtigt koldt og blæsende.

Hej
Den funktion er i vejrkompenseringen  ;)

1.  Aktiver vejr kompensering
2.  Brug T5 eller vejrdata som udetemperatur.
3.  Sæt en temperatur føler på huset's fremløb T6
4.  Hvis du har V7 , vælg en baggrund med vejr ventilen på

Lav din varmekurve, så du ønsker en højere fremløbstemperatur end kedel temperatur,
f.eks når der er under 0 grader udenfor, så hæver vejrkompenseringen kedel temperaturen, når der er behov.

/Jannich

« Senest Redigeret: Dec 12, 2013, 03:49 af Jannich »
250 m2 træhus med 2000l opvarmet ude SPA :-)
Pillefyr:
RTB 10kW
Solvarme:
300l solvarme tank 8x30 vakuum fanger.
Solcelle system:
40x280 WP + 2 x 3000 watt goodwe inverter.
Installeret aug. 2012
Online data: http://stokercloud.dk/dev/rtb.html
http://solarcloud.dk/jannich.html

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Vejr kompensering af kedeltemperaturen
« Svar #2 Dato: Dec 16, 2013, 14:16 »
Fint - Så jeg kan altså bare købe en føler mere (tror jeg har en i værktøjskassen) som sættes i T6.

Men kunne jeg så ikke bare sætte den ind bag ved den første føler, i den lange dyklomme på kedlen?
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline Bækkelund

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 10
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Vejr kompensering af kedeltemperaturen
« Svar #3 Dato: Dec 16, 2013, 17:56 »
Hej.

Jeg har nu opsat fyret som Jannich har beskrevet, og det virker fint. Temperaturen i kedlen styres præcist af vejrkompenseringens korrigering af fremløbet.

Jeg blev lidt overrasket, da jeg fandt ud af, at der faktisk var 5-6 gr. forskel mellem kedeltemperaturen og fremløbstemperaturen på trods af grundig rør- og c.pumpeisolering. Det fik mig til at teste føleren for fejl i dyklommen sammen med kedelføleren, men begge viste efter 2 minutter nøjagtigt samme temperatur. Føleren sidder normalt ca. 70 cm efter kedlen, og jeg flyttede derfor føleren helt hen til udløbet fra kedlen, men med samme resultat som før. Der må være nogle strømninger inde i kedlen som sænker fremløbstemperaturen i forhold til dyklommens placering, eller hur? Lidt pudsigt :-\

Forsøget får mig til at foreslå en ændring af udseendet af billedet på StokerCloud, således kedeltemperaturen flyttes fra placeringen ved c.pumpen over til kedlen, -oven over effekten. Den nuværende placering istedet anvendes til at vise fremløbstemperaturen såfremt der anvendes vejrkompensation. Den "ønskede kedeltemperatur" kunne ligeledes ændres til at udvise værdien efter vejrkompensatorens temperaturkorrigering.

Så nåede jeg lige at få afsendt ønskelisten inden jul  ;)

Hilsen
JESPER
Vindomsust husmandssted fra 1922 - 245m2 - 5-6 personer.
Ca. 10 tons træpiller årligt, Scotten forhåbentlig mindre!
Scotte 20kWh - BS1016 - Kompr. rens - Trækstabilsator - http://stokercloud.dk/dev/baekkelund.html