Forfatter Emne: Ikke stabil varme  (Læst 102629 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Joanna

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 239
  • Respekt optjent: +2/-0
Ikke stabil varme
« Dato: Nov 28, 2015, 09:16 »
Det er altså ikke problem frit med pille fyr - havde jeg vist besværet havde jeg aldring købt det :-,

Er der nogen her der måske ved noget om hvorfor der ikke er stabil varme , selv om cirkl.pumpe
Køre stabilt og 3 vejs ventil virker som den skal .


Varmen kommer og går lige som det varme vand ...??
Den er begynt at skrive temperatur opnået og så stopper det
Og laver derefter fejl optæning
Hvad gør at temperatur er opnået - det er jo koldt nu , så forbrug er jo jævnt

Michael fra nbe. Har justeret fyret så det køre som det skal. Teknisk

Har i nogen gode råd  :-\ :-\
Jeg er ved at opgive det fyr
Woddy Black Star
10kw opvarmer 160m2 forbrug 6 t
3v ventil / trækstabilisator
Styring V10
http://stokercloud.dk/dev/jepluf.html

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Ikke stabil varme
« Svar #1 Dato: Nov 28, 2015, 09:25 »
Informationerne er simpelthen for sparsomme til at vi kan komme med andet end vilde gæt.

Er styringen på stokercloud?

Dine subjektive oplevelser af varmen der kommer og går og fyret der stopper, kunne noget tyde på en fejl i cirkulationen (enten Luft, eller en pumpe der ikke kører som den skal).

Har du selv sat det op, eller er det købt monteret? I første tilfælde er men jo nødt til at sætte sig grundigt ind i hvordan det hele virker! i Sidste tilfælde, skal man også sætte sig ind i det, men hvis du vitterlig har en fejl, skulle det jo være muligt at få kyndig hjælp fra montøren.

Det er altså ikke problem frit med pille fyr - havde jeg vist besværet havde jeg aldring købt det :-,

Er der nogen her der måske ved noget om hvorfor der ikke er stabil varme , selv om cirkl.pumpe
Køre stabilt og 3 vejs ventil virker som den skal .


Varmen kommer og går lige som det varme vand ...??
Den er begynt at skrive temperatur opnået og så stopper det
Og laver derefter fejl optæning
Hvad gør at temperatur er opnået - det er jo koldt nu , så forbrug er jo jævnt

Michael fra nbe. Har justeret fyret så det køre som det skal. Teknisk

Har i nogen gode råd  :-\ :-\
Jeg er ved at opgive det fyr
« Senest Redigeret: Nov 28, 2015, 09:33 af Hjemme teori »
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline Joanna

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 239
  • Respekt optjent: +2/-0
Sv: Ikke stabil varme
« Svar #2 Dato: Nov 28, 2015, 09:36 »
Jeg har kun haft fyret i 2 år så der er meget at lære
Hvad skal du vide ?

Jeg har en Woody 10kw
Oppvarmer 160 km2
Har 10 styring og den er på nettet
Har ikke noget ekstra utstyr på fyret endnu
Har 3 vejs ventil og træk stabilisator


 



Pumpen er ny - kan der være for lidt vand på systemet den står på 2 bar
Har tjekket for luft i systemet

Hedder jepluf i storkercloud

« Senest Redigeret: Nov 28, 2015, 09:41 af Joanna »
Woddy Black Star
10kw opvarmer 160m2 forbrug 6 t
3v ventil / trækstabilisator
Styring V10
http://stokercloud.dk/dev/jepluf.html

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Ikke stabil varme
« Svar #3 Dato: Nov 28, 2015, 09:49 »
Jeg kan ikke se, de fejl du skriver med at fyret stopper!

Men ja, opvarming af VVB, ser ikke særligt effektivt ud (det tager en time)! Temperaturen i VVB falder meget hurtigt og er meget langt tid om at varme op.
Hvor stor er VVB'en?
Medmindre den er meget lille burde temperaturen ikke falde så hurtigt! Medmindre føleren er monteret i bunden (det skal den ikke være) så kan billedet være helt rigtigt. Nemlig at man måler på bundvandet og dette er langt tid om at blive varmet op, da varmen bliver afsat i toppen. Hvilket også gør at fyret ikke laver ret meget den sidste ½ time det laver VVB. Og bruger man bare en lille smule vand bagefter, tager det yderligere en halv time inden der kommer varme på huset, da fyret så igen skifter til VVB, med lav ydelse.

Så ser det også ud til at i har urstyring på VVB. Det vinder i ikke meget ved, slet ikke på denne årstid, men komforten kan i tabe en del på.Om vinteren hvor fyret alligevel kører, får man ikke det tab at der står varmt vand i kedlen efter VVB opvarming, da kedlen i forvejen er varm og varmen bagefter bliver sendt i huset.

 
Jeg har kun haft fyret i 2 år så der er meget at lære
Hvad skal du vide ?

Jeg har en Woody 10kw
Oppvarmer 160 km2
Har 10 styring og den er på nettet
Har ikke noget ekstra utstyr på fyret endnu
 



Pumpen er ny - kan der være for lidt vand på systemet den står på 2 bar
Har tjekket for luft i systemet

Hedder jepluf i storkercloud
« Senest Redigeret: Nov 28, 2015, 09:50 af Hjemme teori »
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Ikke stabil varme
« Svar #4 Dato: Nov 28, 2015, 09:59 »
Hvis føleren som jeg beskriver, sidder i bunden, bliver det helt galt juleaften, hvor man hele tiden bruger en lille smule varmt vand og gerne tænder ekstra op for varmen et par steder.
Så står fyret i 5 timer og kører 10% for at lave VVB og den sidste time forsøger det at varme huset op.
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline Jan.Larsen

  • Beta tester
  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 14
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Ikke stabil varme
« Svar #5 Dato: Nov 28, 2015, 10:04 »
Hej

Tilslutter mig Hjemmeteori... ;)

Har lige kikket på StokerCloud hvor man kan se et kraftigt drop i varmtvandstemp kl 8:41, og egentlig ser det ikke ud til at fyret tager sig nævneværdigt af alt det kolde returvand der bør komme tilbage til det, men bare fortsætter på 4kw.
Jeg kan se at fyret stadig ikke på nuværende tidspunkt har opnået VVB-holders setpunkt, altså har i heller ikke varme i huset lige nu.
Som Hjemmeteori skriver, enten en fejlplaceret VVB-føler eller en eller anden mangel på cirkulation når trevejsventilen står i position VVB.

Hilsen
Jan
Best regards
Jan Larsen (Beta-tester) http://stokercloud.dk/dev/jan.larsen.html?
v7
Opvarmer 140 m2
Styringsform: Smartphone Sony experia z3

Offline Jan.Larsen

  • Beta tester
  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 14
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Ikke stabil varme
« Svar #6 Dato: Nov 28, 2015, 10:10 »
Hej igen

Faktisk kunne det godt se ud som om jeres PI-regulering i VVB-drift ikke står helt rigtigt, så det hele tager for lang tid når fyret står i denne drift-form.

Hilsen
Jan
Best regards
Jan Larsen (Beta-tester) http://stokercloud.dk/dev/jan.larsen.html?
v7
Opvarmer 140 m2
Styringsform: Smartphone Sony experia z3

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Ikke stabil varme
« Svar #7 Dato: Nov 28, 2015, 10:12 »
Ja det har du ret i, fyret opretholder en kedel temp som skulle det lave VVB, men det står til at køre drift.
Så det forstår jeg ikke helt? Kedeltemperaturen dropper også kl. 10:02, som om det slog tilbage på drift! Måske noget VVB urstyring, der slår VVB fra?

Hej

Tilslutter mig Hjemmeteori... ;)

Har lige kikket på StokerCloud hvor man kan se et kraftigt drop i varmtvandstemp kl 8:41, og egentlig ser det ikke ud til at fyret tager sig nævneværdigt af alt det kolde returvand der bør komme tilbage til det, men bare fortsætter på 4kw.
Jeg kan se at fyret stadig ikke på nuværende tidspunkt har opnået VVB-holders setpunkt, altså har i heller ikke varme i huset lige nu.
Som Hjemmeteori skriver, enten en fejlplaceret VVB-føler eller en eller anden mangel på cirkulation når trevejsventilen står i position VVB.

Hilsen
Jan
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Ikke stabil varme
« Svar #8 Dato: Nov 28, 2015, 10:13 »
Det tror jeg ikke, kedel temperaturen er fin til VVB drift, så fyret regulere fint, der aftages bare ikke varme fra VVB.

Det er nærmere fyret der ikke kan følge med efter skift fra VVB, så får I for meget magt. Så hvis føler i VVB sider forkert og bliver flyttet, tror jeg fyret regulere fint, også i drift. Lige nu, er der lidt for lidt P i drift.

Joanna - Du skal ikke tænke på PI endnu, den tager vi først når evt. fejl er rettet. Det er feinsmeckeri og der er din drift ikke lige nu. Hvis det bliver aktuel, skal vi nok forsøge at forklare hvad det er.


Hej igen

Faktisk kunne det godt se ud som om jeres PI-regulering i VVB-drift ikke står helt rigtigt, så det hele tager for lang tid når fyret står i denne drift-form.

Hilsen
Jan
« Senest Redigeret: Nov 28, 2015, 10:17 af Hjemme teori »
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline Joanna

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 239
  • Respekt optjent: +2/-0
Sv: Ikke stabil varme
« Svar #9 Dato: Nov 28, 2015, 10:38 »
Okay jeg prøver at flytte føler længere  op - det er lidt svært at vurdere hvor den sidder helt nøjagtig

Jeg har aldring rørt ved indstillingerne i styresystemet det har mishael f klaret for mig

Det stoppere i aftes med besked om temperatur opnået
Og  fejl.op tæring - kan det ikke ses i oversigt ?
« Senest Redigeret: Nov 28, 2015, 10:40 af Joanna »
Woddy Black Star
10kw opvarmer 160m2 forbrug 6 t
3v ventil / trækstabilisator
Styring V10
http://stokercloud.dk/dev/jepluf.html

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Ikke stabil varme
« Svar #10 Dato: Nov 28, 2015, 10:43 »
Omkring kl. 11 bliver billedet lidt mudret og jeg kan ikke helt forstå hvad der foregår.
Men det lader til at kedlen lukker ned på at være blevet for varm, da den grundet lang opvarmningstid ikke når at regulere ned i tide. Da den så lukker ned slår en feature til at varme VVB inden nedlukning ind. Men da VVB faktisk allerede er varm i toppen, aftager den næsten ingen varme. Derfor går der lang tid inden fyret tænder igen.

Det er i hvert fald min teori!

Har du fået kigget på VVB føler?
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Ikke stabil varme
« Svar #11 Dato: Nov 28, 2015, 10:44 »
Hvis det er en Metro, tror jeg den er monteret i et rør i bunden. Røret går så næsten op til toppen og den skal bare så langt op den kan komme!

Okay jeg prøver at flytte føler længere  op - det er lidt svært at vurdere hvor den sidder helt nøjagtig

Jeg har aldring rørt ved indstillingerne i styresystemet det har mishael f klaret for mig

Det stoppere i aftes med besked om temperatur opnået
Og  fejl.op tæring - kan det ikke ses i oversigt ?
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline Joanna

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 239
  • Respekt optjent: +2/-0
Sv: Ikke stabil varme
« Svar #12 Dato: Nov 28, 2015, 10:49 »
Ja det er en metro vandvarmer på 110
Har lige rykket den højre op

Fyret er lige stoppet igen - skal den helt op i toppen ?
Woddy Black Star
10kw opvarmer 160m2 forbrug 6 t
3v ventil / trækstabilisator
Styring V10
http://stokercloud.dk/dev/jepluf.html

Offline Jan.Larsen

  • Beta tester
  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 14
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Ikke stabil varme
« Svar #13 Dato: Nov 28, 2015, 10:49 »
Hej Sophus

Må rette mig selv, du har selvfølgelig ret... ;)
Kan godt se nu at det selvfølgelig ligger i varmeaftaget fra VVB, og den lange drift i VVB 1time og 21min giver jo så en masse koldt vand når trevejsventilen går retur til Hus-drift, og dermed som du skriver en for lille P i drift.
Og som du skriver vil dette jo ændre sig hvis man får løst det første problem med den lange VVB-drift....så helt klart der man skal tage kampen op lige nu.

Hilsen
Jan
Best regards
Jan Larsen (Beta-tester) http://stokercloud.dk/dev/jan.larsen.html?
v7
Opvarmer 140 m2
Styringsform: Smartphone Sony experia z3

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Ikke stabil varme
« Svar #14 Dato: Nov 28, 2015, 10:52 »
Jo, jeg kan godt se at det i aftes gør det samme, som det laver lige nu!

Men kan så også se at din differens under (hvornår fyret tænder igen) står til ca. 21 grader (kedel temp på 44) og dit pumpestop ligger på 50 grader.

Det betyder at huset ikke får varme og at fyret skal køle ned af sig selv før det starter op igen.

Så vi skal have VVB opvarmning til at virke og så skal der vist stilles lidt på pumpestop og differens under.

Okay jeg prøver at flytte føler længere  op - det er lidt svært at vurdere hvor den sidder helt nøjagtig

Jeg har aldring rørt ved indstillingerne i styresystemet det har mishael f klaret for mig

Det stoppere i aftes med besked om temperatur opnået
Og  fejl.op tæring - kan det ikke ses i oversigt ?
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt