Forfatter Emne: Scotte fyr og gulvvarme - for lav temperatur  (Læst 68182 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline nilsgundtoft@gmail.com

  • Guru
  • ****
  • Indlæg: 78
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Scotte fyr og gulvvarme - for lav temperatur
« Svar #30 Dato: Dec 03, 2015, 08:49 »
Hej
Jeg har nu prøvet at skrue halvdelen af telestaterne af, således at disse kredse skulle være helt åbne. Der er ikke nogen forskel at registrere.
Den eneste måde jeg kan få noget varme ud i systemet på er ved at lukke den manuelle hane helt (men så er det svært at holde temperaturen stabil).

Offline nilsgundtoft@gmail.com

  • Guru
  • ****
  • Indlæg: 78
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Scotte fyr og gulvvarme - for lav temperatur
« Svar #31 Dato: Dec 03, 2015, 14:10 »
Jeg har prøvet om jeg kunne dreje på den fortandede krans ved telestatventilerne, men det virker ikke som om det er muligt at justere noget her.

Offline john m

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 186
  • Respekt optjent: +3/-1
Sv: Scotte fyr og gulvvarme - for lav temperatur
« Svar #32 Dato: Dec 03, 2015, 17:19 »
Jeg har prøvet om jeg kunne dreje på den fortandede krans ved telestatventilerne, men det virker ikke som om det er muligt at justere noget her.
På mine er der afmærket med tal for justering så den mulighed har du nok ikke.
Ang. din kontravent. det er den fjederbelastede type og ikke en klapvent ?
16 kw blackstar
170 m2 bolig + 55 m2
værksted .

Offline nilsgundtoft@gmail.com

  • Guru
  • ****
  • Indlæg: 78
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Scotte fyr og gulvvarme - for lav temperatur
« Svar #33 Dato: Dec 04, 2015, 20:11 »
Hej John m
Nej, det virker bestemt ikke som om der er nogen justering her.
Kontraventilen er fjederbelastet.

Offline scotten

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 548
  • Respekt optjent: +12/-3
  • På piller
Sv: Scotte fyr og gulvvarme - for lav temperatur
« Svar #34 Dato: Dec 05, 2015, 07:55 »
Hej
Du kan prøve at skrue låget af, ned til dine reguleringsskruer på retur-manifoldet, ser ud til at sådan på videoen.
Luk for alle sammen undtagen en, den åbner du helt, fuld hastighed på pumpen. når du kan mærke at rørene bliver varme, lukker du og åbner den næste og så fremdeles.
Husk at notere dig hvor mange omgange skruerne er åbne fra start, så du kan stille dem samme sted igen.
Går ud fra at telestaten er åben, ellers skal du tilsyneladende, skrue den af for at åbne.
Det er hvad jeg lige kunne lure, ud fra videoen, ved ikke om dit system er sådan.
Der skal du have gang i unbrakonøglen.

God arbejdslyst hvis du går i gang.

Hilsen Anders

Offline nilsgundtoft@gmail.com

  • Guru
  • ****
  • Indlæg: 78
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Scotte fyr og gulvvarme - for lav temperatur
« Svar #35 Dato: Dec 05, 2015, 19:23 »
Hej Anders
Jeg går i gang med næsten hvad som helst, hvis der er en chance for at få det til at virke.¨'
Jeg har forstået din procedure, men jeg har ikke helt forstået formålet.
Er det for at få luft ud af systemet?

Offline sviskum

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 282
  • Respekt optjent: +1/-1
Sv: Scotte fyr og gulvvarme - for lav temperatur
« Svar #36 Dato: Dec 05, 2015, 22:54 »
køre pumpehuset rundt på din pumpe ? har prøvet det en gang, der var lys i display, men pumpehuset kørte ikke :) 

ved ikke om det er nævnt, eller om det overhovedet er tilfældet hos dig.

blackstar 16 kw
v10 styring
140 kvm førstesal opvarmet
104 kvm uopvarmet kælder ( pillefyret står i kælder)

http://stokercloud.dk/dev/sviskum.html

Offline scotten

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 548
  • Respekt optjent: +12/-3
  • På piller
Sv: Scotte fyr og gulvvarme - for lav temperatur
« Svar #37 Dato: Dec 06, 2015, 06:14 »
Det er for at afprøve om det virker, hvis der kommer varme, er det måske din indregulering der er skæv, hvis ikke der kommer varme kan det være luft.

Hilsen Anders

Offline nilsgundtoft@gmail.com

  • Guru
  • ****
  • Indlæg: 78
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Scotte fyr og gulvvarme - for lav temperatur
« Svar #38 Dato: Dec 06, 2015, 13:35 »
Hej
Jeg er i gang med at følge din procedure Anders. Det tager noget tid før man kan mærke at returslangen bliver varm.
Foreløbig er jeg færdig med de 6 kredse. De virker helt efter hensigten. På den 7ende er returen ikke blevet varm endnu, men det er et stort beton kældergulv med stenfliser, hvor der kun var ganske lidt varme på, så måske tager det blot lidt længere tid. Jeg mangler så stadig de to kredse på 1. salen.

Torpet: Jeg prøvede at dreje pumpehuset som du foreslog (for at få stikket nederst), men jeg kan så fortælle dig, at det kan man ikke uden at tømme vandet ud af systemet - det væltede ud med vand, da jeg nåede til den 3. skrue!

Sviskum: Jeg går ud fra at du mener om pumpen fungerer. Ja, det er næsten helt sikker på. Jeg kan både høre det og mærke det når jeg lægger hånden på den og når jeg skifter indstilling på den. I øvrigt er denne pumpe ikke så gammel, og problemet var det samme med den pumpe jeg havde før.


Offline scotten

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 548
  • Respekt optjent: +12/-3
  • På piller
Sv: Scotte fyr og gulvvarme - for lav temperatur
« Svar #39 Dato: Dec 06, 2015, 13:48 »
hvad hedder din pumpe.
har lige set at en alpha2 pumpe klarer 120m rør eller 200 kvm gulvvarme.

Hilsen Anders

Offline nilsgundtoft@gmail.com

  • Guru
  • ****
  • Indlæg: 78
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Scotte fyr og gulvvarme - for lav temperatur
« Svar #40 Dato: Dec 06, 2015, 23:02 »
Hej
Det er en Alpha 2 pumpe.
Men det ser ud til at det blev et dyrt eksperiment at dreje pumpehuset, som der var en der foreslog. Nu er pumpen nemlig død - så der er nok kommet vand ind i den.

Offline scotten

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 548
  • Respekt optjent: +12/-3
  • På piller
Sv: Scotte fyr og gulvvarme - for lav temperatur
« Svar #41 Dato: Dec 07, 2015, 08:02 »
Hej
Surt med din pumpe, det er ikke nemt at lave noget med tryk på, særligt ikke hvis det er varmt samtidigt.
Din pumpe har et nr 25-40 eller 25-60 formentligt, de sidste 2 cifre angiver hvor meget tryk den kan lave.
En alpha 2 fås også i 25-80 udgave.
Pumpen skal være dimensioneret, til længden på dine gulvvarme slanger.

Hilsen Anders

Offline nilsgundtoft@gmail.com

  • Guru
  • ****
  • Indlæg: 78
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Scotte fyr og gulvvarme - for lav temperatur
« Svar #42 Dato: Dec 07, 2015, 11:39 »
Hej Anders

Ja, det var surt med pumpen, den var ikke særlig gammel (og nu har vi endnu mindre varme).

Nå, men det kræver jo en endnu hurtigere løsning på problemet.
Det gik op for mig at Alpha er en fællesbetegnelse for disse pumper, og det selvfølgelig var typen du spurgte til. Der er (eller var) en 25-40-80 pumpe (ikke sikker på hvad 80 angiver). Den blev indkøbt fordi den VVS'er der rådgav mig sagde at den var tilstrækkelig (men uden at der er blevet lavet beregninger på det).
Jeg har siddet og kigget på dimensioneringen af dette anlæg. Jeg har brugt Altech Gulvcalc. som blev anbefalet af en anden på dette forum.



Jeg håber der er rigtigt? Der er nogle ting jeg er i tvivl om:
1: Den anden kolonne der hedder "m" (hvor der står 19 i første række) - hvad er det? Det passer ikke med den samlede rørlængde.
2: Flow i l/min stemmer ikke særlig godt overens med resultaterne fra et gulvvarmeprogram fra Danfoss (se skema nedenfor)?



3: Nødvendigt pumpetryk angives som 2,509mVs. Dette er åbenbart noget andet end rørtabet - hvis jeg lægger disse tal sammen får jeg 5,9mVs?
4: Jeg er ikke sikker på hvad delta T skal sættes til?

Pumpekapaciteten angives til 1680 l/t. Jeg kan se at min pumpe er opgivet til 3420 l/t - så det burde jo være rigeligt (selv om den samlede rørlængde er 726m). Jeg ved ikke hvordan de 2,509mVs hænger sammen med pumpebetegnelsen på 25-40?

Jeg kan slet ikke se hvordan de tal du opgiver hænger sammen (120m rør eller 200 kvm gulvvarme). I mit tilfælde er det samlede opvarmede, gulvareal 167 m2 (altså en del under de 200m2), men rørlængden er 726m som jo er langt over de 120m? Jeg mener man regner med 3,42 m slange pr m2 - det bliver minium 684 m slange uden tilledninger for 200m2 gulv.
« Senest Redigeret: Dec 07, 2015, 13:17 af nilsgundtoft@gmail.com »

Offline scotten

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 548
  • Respekt optjent: +12/-3
  • På piller
Sv: Scotte fyr og gulvvarme - for lav temperatur
« Svar #43 Dato: Dec 07, 2015, 12:14 »
Hej Nils
Kan der står 25-40-180 på pumpen, 25 dia på pumpen 40 kpa tryk og 180 byggelængde på pumpe.
Godt 700 meter gulvvarmeslange, vil kræve en større pumpe end den du har, det virkede jo heller ikke.
Vil ikke begive mig ud i noget, som jeg ikke har forstand på, så vil anbefale dig, at tage kontakt til en installatør, som kan rådgive dig.
Det ville være ærgeligt, at bruge penge på noget som heller ikke virker.
Det kan også være, at der er nogle herinde der har den fornødne viden.

Hilsen Anders
« Senest Redigeret: Dec 07, 2015, 12:26 af scotten »

Offline scotten

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 548
  • Respekt optjent: +12/-3
  • På piller
Sv: Scotte fyr og gulvvarme - for lav temperatur
« Svar #44 Dato: Dec 07, 2015, 12:42 »
Hej igen
Kunne så ikke lade være, en 25-60-180 pumpe skulle kunne klare det.
Vil så ikke dyppes i tjære og rulles i fjer, hvis ikke det passer :-)
Det miderste tal er løftehøjden, i noget moderne pascal, tag nullet af, så regner jeg med, at det er løftehøjde i mvs.
Så ifølge dit skema skulle den være fin.

Hilsen Anders
« Senest Redigeret: Dec 07, 2015, 12:58 af scotten »