Forfatter Emne: Scotte fyr og gulvvarme - for lav temperatur  (Læst 68180 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline nilsgundtoft@gmail.com

  • Guru
  • ****
  • Indlæg: 78
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Scotte fyr og gulvvarme - for lav temperatur
« Svar #45 Dato: Dec 07, 2015, 13:37 »
Hej Anders
Tak for dine svar.
Der skulle selvfølgelig stå 25-40-180 - beklager.
Men jeg forstår ikke helt - hvis min nuværende (forhenværende) pumpe kan klare 3420 l/t og levere et tryk på 4 mVs - så burde det jo være tilstrækkeligt ifølge mit skema (som selvfølgelig kan være forkert), men viser at der kræves: 1680 l/t og et tryk på 2,5 mVs?

700 m gulvvarmeslange passer jo ganske godt med de 200m2 gulv du nævnte tidligere.
Men der er selvfølgelig langt fra 120m slange til 700m.

Hvad kan en 25-60-80 pumpe klare i m slange og m2 gulvareal?

Jeg nåede i øvrigt at færdiggøre din tidligere omtalte test - og alle kredsene fungerede. Returslangen til kældergulver blev dog ikke rigtig varm (selv efter 6 timer), men jeg kunne mærke at gulvet blev pænt varmt, så jeg er ikke i tvivl om at det virker.

Offline nilsgundtoft@gmail.com

  • Guru
  • ****
  • Indlæg: 78
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Scotte fyr og gulvvarme - for lav temperatur
« Svar #46 Dato: Dec 07, 2015, 13:59 »
Hej

Jeg har netop snakket med Grundfos og fået at vide at det er rigtigt som du siger Anders - min pumpe er for lille.

Åbenbart er opgivelserne for disse pumper angivet for nogle særlige forhold (lukket ventil), så det ikke rigtig kan sammenlignes med de aktuelle forhold. Men tommelfingerreglen er at 25-40-80 ikke kan anvendes til mere end 120m2 gulv.
En 25-60-180 pumpe kan klare op til 250m2 gulv og 3,5 mVs.

Så det ser ud til at løsningen på problemet er fundet - så skal jeg bare have skiftet pumpen.

Hvis der er nogen der kender svarene på mine spørgsmål til skemaet, så er jeg stadig interesseret i at vide om jeg udfyldt det korrekt?


Offline scotten

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 548
  • Respekt optjent: +12/-3
  • På piller
Sv: Scotte fyr og gulvvarme - for lav temperatur
« Svar #47 Dato: Dec 07, 2015, 14:12 »
Husk lige at dreje pumpehuset, før du sætter vand på :-)

Hilsen Anders

Offline scotten

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 548
  • Respekt optjent: +12/-3
  • På piller
Sv: Scotte fyr og gulvvarme - for lav temperatur
« Svar #48 Dato: Dec 07, 2015, 14:51 »
Det sorte er bogstaver, det hvide skal du bare se bort fra.
Vil med det samme, komme med en undskyldning :-)
Har du læst dette, der er forklaring på det meste, hvis det er samme program du har brugt.

http://www.pettinaroli.dk/uploads/GV%20beregningsprogram/PFLOOR2D_V4.pdf

Hilsen Anders
« Senest Redigeret: Dec 07, 2015, 14:55 af scotten »

Offline torpet

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 104
  • Respekt optjent: +7/-1
Sv: Scotte fyr og gulvvarme - for lav temperatur
« Svar #49 Dato: Dec 07, 2015, 15:10 »
Hi nilsgundtoft@gmail.com

Så lige at du skrev du fik vand sprøjtende ud, da du ville dreje kontrolboksen? Det var jo meget ærgerligt og irriterende, men selvom jeg skrev at du kan dreje kontrolboksen uden at tømme anlægget for vand, så medsendte jeg også en hel instruktion på hvordan det gøres. Den fik du nok ikke læst (?), så ærgerligt at jeg ikke skar det ud i pap? Sorry. Der står i punkt 4.2, side 9, at i stedet for at tømme anlægget skal man bare ‘luk afspærringsventilerne på begge sider af
pumpen, før skruerne afmonteres’. Jeg har bare kugleventiler der og det virkede fint. Jeg troede det stod klart nok.

Jeg sikkert lidt for meget ‘assumed’ at du ville læse instruktionen. Men det er måske lidt som Benny Hill engang sagde: Never assume, because you just make an ASS out of U and ME = ASSUME. Det må jeg nok skive mig bag øret. Mit indlæg var jo ikke for at skade dig, det var ment som en konstruktiv kommentar, så ærgerligt at det gik så galt i stedet, sorry Nils.

Offline nilsgundtoft@gmail.com

  • Guru
  • ****
  • Indlæg: 78
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Scotte fyr og gulvvarme - for lav temperatur
« Svar #50 Dato: Dec 07, 2015, 18:03 »
Hej
Jeg har skiftet til en 25-60-180 pumpe. Så nu er det spændende om det kommer til at virke.

Jeg vil gerne sige mange tak til alle dem der bidraget til denne tråd - incl. torpet - det er selvfølgelig min egen skyld at jeg ikke har undersøgt tingene til bunds (men når jeg læser dit indlæg, så forstår jeg det som om man kan dreje huset uden at tømme vand af anlægget).
Det vigtigste er at det kommer til at virke.

Der var et indlæg vedr. flowmålere. Jeg fandt en på nettet:
 


Er det den type der menes - jeg synes mere det ligner en trykmåler? Vil der være en stor fordel at montere disse? Kan man montere dem på  mit anlæg uden at det bliver alt for besværligt?
Jeg kan ikke lige se hvordan man nemt kan montere dem.

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Scotte fyr og gulvvarme - for lav temperatur
« Svar #51 Dato: Dec 07, 2015, 18:28 »
på Grundfos' hjemmeside kan man se diagrammer over pumpeydelse og de falder altså drastisk så snart der opstår modtryk, hvilket man jo har i gulvarme kredse.
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline nilsgundtoft@gmail.com

  • Guru
  • ****
  • Indlæg: 78
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Scotte fyr og gulvvarme - for lav temperatur
« Svar #52 Dato: Dec 07, 2015, 18:52 »
Hej
Ja - jeg håber jeg har fået vendt hele rigtigt nu ;D
Ok - hvad så med det gule? Tak for link til forklaring af regnearket - perfekt.

Offline nilsgundtoft@gmail.com

  • Guru
  • ****
  • Indlæg: 78
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Scotte fyr og gulvvarme - for lav temperatur
« Svar #53 Dato: Dec 08, 2015, 12:19 »
Hej
Her er koldt - det virker desværre ikke rigtigt med den nye pumpe. Det er faktisk værre end tidligere.
Jeg har skruet pumpen op på max., den manuelle hane er helt lukket og der er 45 grader på indløbs forgrenerrøret.
Men det virker ikke som om der kommer varme ud i gulvene - de er kolde. Flowventilerne er indstillet efter skema, som vist tidligere.
Hvis jeg åbner den manuelle hane falder temperaturen lynhurtigt til 20 grader.

Offline scotten

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 548
  • Respekt optjent: +12/-3
  • På piller
Sv: Scotte fyr og gulvvarme - for lav temperatur
« Svar #54 Dato: Dec 08, 2015, 13:15 »
Hej nils
Det skal sgu virke, prøv at lukke din manuelle ventil, og så nøjes med at åbne den en omgang eller halvanden.
Den med det røde håndhjul, tænker jeg.
Hvis det virker, kan du altid fintrimme der.
Den længste gulvslange må være fuld åbent på din indregulering, den burde blive varm, hvis din telestat virker.
Hilsen Anders
« Senest Redigeret: Dec 08, 2015, 13:27 af scotten »

Offline scotten

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 548
  • Respekt optjent: +12/-3
  • På piller
Sv: Scotte fyr og gulvvarme - for lav temperatur
« Svar #55 Dato: Dec 08, 2015, 13:53 »
Hvor store er dine rør, fra fyret og til blandesløjfen ?

Hilsen Anders

Offline scotten

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 548
  • Respekt optjent: +12/-3
  • På piller
Sv: Scotte fyr og gulvvarme - for lav temperatur
« Svar #56 Dato: Dec 08, 2015, 14:04 »
Har luret på din stokercloud, tror jeg.
Flow på 270 liter i timen er ikke meget.

Hilsen Anders

Offline nilsgundtoft@gmail.com

  • Guru
  • ****
  • Indlæg: 78
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Scotte fyr og gulvvarme - for lav temperatur
« Svar #57 Dato: Dec 08, 2015, 14:57 »
Hej Anders
Det er 20mm pex.
Indgangen til termostaten føles meget varm, så det virker ikke som om der ikke kommer varmt vand frem.
Pumpen på fyret står på auto. jeg prøvede at at skrue op for den for et stykke tid siden, men det gjorde ikke rigtig nogen forskel.

Offline nilsgundtoft@gmail.com

  • Guru
  • ****
  • Indlæg: 78
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Scotte fyr og gulvvarme - for lav temperatur
« Svar #58 Dato: Dec 08, 2015, 14:57 »
Hej Anders
Ser ud til at denne mail ikke blev sendt - så prøver igen.
Jeg har stillet den manuelle ventil så den er 1 omgang åben. Jeg har åbnet helt for kreds 4 på flowventilen. Telestaten viser at den er helt åben.
Jeg havde systemet til at køre fra i går og til i formiddags, med den manuelle ventil helt åben - fremløbstemperaturen (i shunten) kom ikke over 20 grader. I formiddags lukkede jeg så hanen helt, og det meste af dagen har den så stået og kørt med en fremløbstemperatur på 45-50 grader, men jeg kan ikke mærke nogen forskel på gulvene.

Offline nilsgundtoft@gmail.com

  • Guru
  • ****
  • Indlæg: 78
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Scotte fyr og gulvvarme - for lav temperatur
« Svar #59 Dato: Dec 08, 2015, 15:01 »
Hej Anders
Du kan finde mig på Stokercloud som bruger: nilsgundtoft (men det lyder som om du har fundet mig ^-^).