Forfatter Emne: Vudering af instillinger på scotte  (Læst 10520 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Fnullermand

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 24
  • Respekt optjent: +0/-0
Vudering af instillinger på scotte
« Dato: Mar 22, 2010, 20:00 »
Så har jeg fået tilsluttet computer til scotten. Den har kørt med "mit pillefyr" i 1½ døgn nu og jeg syntes det ser ud til at køre meget fornuftigt.

Men jeg kunne nu godt tænke mig at høre fra jer eksperter om der noget jeg kunne ændre, så man kan spare noget mere på pillerne.  ;)

Vedhæfter lidt screenshots af mine aflæsninger.

16 kw scotte 6.16 med opop 418 kedel. Opvarmer 136kvm.

Offline Hedestoker

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 533
  • Respekt optjent: +33/-6
    • Salg af pillefyr og vvs artikler
Sv: Vudering af instillinger på scotte
« Svar #1 Dato: Mar 22, 2010, 20:43 »
Hej
Ser rimeligt ud, men syntes at du køre meget lavt med din kedeltemperatur, skal efter min mening op på 60-65 gr. for ikke at tabe pusten på radiatore og varmtvandsbeholder.

Mvh Allan
Hedestoker.dk
« Senest Redigeret: Mar 22, 2010, 20:49 af Hedestoker »
Forhandler af RTB, Scotte, Woody, NBE og VVS artikler.

Opvarmer 500 m² med BlackStar 30 kedel (selvrens), Scotte 30Kw, Version 7.
240 rørs NBE Vaccum solfanger
http://www.stokercloud.dk/dev/hedestoker01.html

Offline Fnullermand

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 24
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Vudering af instillinger på scotte
« Svar #2 Dato: Mar 22, 2010, 20:57 »
Grunden til den lave temperatur er, at styringen viser 54 grader, men den måler jeg har monteret på fremløb siger 60 grader. Jeg må tilstå, at jeg stoler mere på den måler der monteret direkte på røret frem for den ledning fra styringen som er "tapet" fast på fremløb. :)
Det passer faktisk med at fremløb når op på ca. 70 grader hvorefter fyret slapper af indtil omkring de 50 grader.

Er der nogen der har en smart idé til placeringen af temp. måler fra styringen. Jeg har stripset den fast lige bag ved overkogningssikringen og pakket den godt ind i rørskum. :)
16 kw scotte 6.16 med opop 418 kedel. Opvarmer 136kvm.

Offline TonniT

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 309
  • Respekt optjent: +5/-3
Sv: Vudering af instillinger på scotte
« Svar #3 Dato: Mar 22, 2010, 21:10 »
Jeg tror du gør bedst i at stole på "ledningen", underforstået at du har sat et stykke rør isolering ud over ledning/føler.
Ellers bliver den også kølet af rumtemperaturen også har du helt ret i at man ikke kan stole på den.
16 Kw Scotte 6.50 på Roca kedel
 med ekstra skamolrøgvender og Trækstabilisator.

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Vudering af instillinger på scotte
« Svar #4 Dato: Mar 22, 2010, 21:12 »
Hej Fnullermand,

Jamen du har jo allerede en smart løsning på montering af føleren. faktisk den optimale.

Hilsen
Michael

Grunden til den lave temperatur er, at styringen viser 54 grader, men den måler jeg har monteret på fremløb siger 60 grader. Jeg må tilstå, at jeg stoler mere på den måler der monteret direkte på røret frem for den ledning fra styringen som er "tapet" fast på fremløb. :)
Det passer faktisk med at fremløb når op på ca. 70 grader hvorefter fyret slapper af indtil omkring de 50 grader.

Er der nogen der har en smart idé til placeringen af temp. måler fra styringen. Jeg har stripset den fast lige bag ved overkogningssikringen og pakket den godt ind i rørskum. :)
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Frank_rasmussen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 759
  • Respekt optjent: +23/-31
Sv: Vudering af instillinger på scotte
« Svar #5 Dato: Mar 22, 2010, 22:11 »
Jeg synes, at styringen er ret kraftig = den svinger noget i ydelsen. Hvad sker der mon, hvis du reducerer PI-leddene?

Jeg tror ikke, at der ret mange penge at spare ved 'pænere' kurver; men det meget sjovt at skrue på..

PS: Hvis du har en eltænder på under 300 W, så er det vist meget almindeligt at sætte 'Belastning af eltænder' til 100%
Woody 10 kW (høj sort/rød kedel) (v. 6.85)
140 kvm hus fra 1914 med 1. sal fra 80'erne
Iltstyring, VVB-prioritering og kompressor rens
160 l Metro vandvarmer med elpatron

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4450
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Vudering af instillinger på scotte
« Svar #6 Dato: Mar 23, 2010, 06:16 »
Jeg har sat en følerlomme i, fyldt den med varmeledende pasta, og så presset føleren der i, og så to strips til at holde ledningen på plads.

Jeg har også to stk. tapet på røret, den der hedder "varmt vand" og "retur" dem der er tapet på røret er 4-5 grader bagefter den der sidder i følerlommen, selv om rørene er isolerede.

MVH. Kenneth
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline Fnullermand

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 24
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Vudering af instillinger på scotte
« Svar #7 Dato: Mar 23, 2010, 07:39 »
Jeg har endnu ikke haft mod til at pille ved PI-leddene. ::) Er der et godt bud på, hvad jeg skal forsøge at rette dem til?

Ang. eltænder, så står der i papirene at den skal stå på 50% og det har virket fint indtil nu. ;)

Jeg har netop en måler på, som er monteret sammen med fremløbsrør og som derfor føler direkte på vandet. Derfor stoler jeg mere på den end på den der er stripset fast fra styringen. Selv om den fra styringen er pakket godt ind i rørskåle.  :)

Jeg tror faktisk at det er en stor fejl at tilslutte computer til fyret. Nu er det blevet alt for sjovt at stå i fyrrummet, så man vil ikke ind igen.
Man får nok en balle fra fruen. ;D
16 kw scotte 6.16 med opop 418 kedel. Opvarmer 136kvm.

Offline Frank_rasmussen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 759
  • Respekt optjent: +23/-31
Sv: Vudering af instillinger på scotte
« Svar #8 Dato: Mar 23, 2010, 22:13 »
Jeg har endnu ikke haft mod til at pille ved PI-leddene. ::) Er der et godt bud på, hvad jeg skal forsøge at rette dem til?

Man skal nok være forsigtig og måske ikke ændre med mere en 20% ad gangen....og tage sig god tid til at vurdere resultatet.

Man bør desuden nok udnytte, at MitPillefyr let kan man gemme alle parametrene i en fil, som senere kan hentes ind igen.

Ændring af PID er ikke noget vidundermiddel. Det vil altid være et kompromis, så man kan nok ikke forvente helt jævne og glatte kurver for både fremløbstemperatur og ydelse.

 
Woody 10 kW (høj sort/rød kedel) (v. 6.85)
140 kvm hus fra 1914 med 1. sal fra 80'erne
Iltstyring, VVB-prioritering og kompressor rens
160 l Metro vandvarmer med elpatron

Offline Fnullermand

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 24
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Vudering af instillinger på scotte
« Svar #9 Dato: Mar 25, 2010, 07:38 »
Jeg må til at lege i weekenden hvor man har tid til at holde øje med banditten.  :)

Er det ikke kun P-led og I-led man skal lege med, eller har jeg misforstået noget?

Lige en strøtanke: Er Stokerkontrol bedre end MitPillefyr eller omvendt? Lige nu bruger jeg demoudgaven af MitPillefyr, men inden man smider penge efter programmet, vil man jo gerne være nogenlunde sikker i sit valg.  ;)

16 kw scotte 6.16 med opop 418 kedel. Opvarmer 136kvm.

Offline Frank_rasmussen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 759
  • Respekt optjent: +23/-31
Sv: Vudering af instillinger på scotte
« Svar #10 Dato: Mar 25, 2010, 15:38 »
Jeg stiller gladeligt også på D-leddet; men det kan der jo være andre meninger om (se f.eks. http://www.stokerforum.dk/index.php?topic=1222.0)

...husk også at læse http://www.mhes.dk/PID.pdf..

Jeg har været tester på MitPillefyr så jeg er nok partisk; men jeg vil da benytte lejligheden til at drille BoinkUser (programmøren af StokerKontrol) med manglen af log på statusser i StokerKontrol. Som du jo ved, så kan MitPillefyr logge skift af statusser.

God fornøjelsen med tuningen. Min tunning har stået på i 5-6 måneder nu, og jeg mangler en del endnu  :)

Woody 10 kW (høj sort/rød kedel) (v. 6.85)
140 kvm hus fra 1914 med 1. sal fra 80'erne
Iltstyring, VVB-prioritering og kompressor rens
160 l Metro vandvarmer med elpatron

Offline Fnullermand

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 24
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Vudering af instillinger på scotte
« Svar #11 Dato: Mar 30, 2010, 20:37 »
Så har jeg pillet lidt ved PID. Jeg har stille p-led til 3,0 og i-led til 0,40. D-led har jeg ikke rørt ved. ;)

Jeg prøvede at sætte p-led til 2,5 og i-led til 0,35, men det resulterede i at fyret slukkede og ville bruge el-tænderen, så det var ikke nogen succes. :-\

Hvordan syntes i det ser ud? Er der noget andet jeg kan prøve? :)
16 kw scotte 6.16 med opop 418 kedel. Opvarmer 136kvm.

Offline Frank_rasmussen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 759
  • Respekt optjent: +23/-31
Sv: Vudering af instillinger på scotte
« Svar #12 Dato: Mar 30, 2010, 22:00 »
Jeg prøvede at sætte p-led til 2,5 og i-led til 0,35, men det resulterede i at fyret slukkede og ville bruge el-tænderen, så det var ikke nogen succes. :-\

Var det på grafens kl. 22 til 18, at du gjorde det forsøg?

I den kommende lavsæson med tidstyring eller (/og?) sommerstop (eller solstop)skal vi vel til at vende og at bruge eltænderen noget mere, og at det ikke gør noget at slide lidt på den.

Egentlig så synes jeg, at din første kurve er bedre end den sidste..  :-\

Da du jo opvarmer få kvadratmetre vil kedeltemperaturen måske altid stige noget hurtig, og du kunne måske have gavn af at sætte 'Max ydelse' til f.eks. 30%., så de værste toppe bliver skåret af kurverne, og reguleringen bliver mere jævn.

Hedestorker kom med forslaget for et stykke tid siden, og det står faktisk også i manualen...på daværende tidspunkt synes jeg ikke, at det kunne være meningen  :)



Woody 10 kW (høj sort/rød kedel) (v. 6.85)
140 kvm hus fra 1914 med 1. sal fra 80'erne
Iltstyring, VVB-prioritering og kompressor rens
160 l Metro vandvarmer med elpatron

Offline Fnullermand

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 24
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Vudering af instillinger på scotte
« Svar #13 Dato: Apr 01, 2010, 20:04 »
Jeg er ikke sikker på om man snart kan se det på grafen. Det var omkring kl. 17.00 at jeg ændrede det, men ændrede den tilbage igen efter ca. ½ time, da den begyndte på at slukke og starte igen kort efter.  :-\ Hvis den skal slukke, så bør den vel forblive slukket i ca. ½ time før det giver mening og besparelse.

Jeg har prøvet at følge dit råd Frank. Jeg har sat PID tilbage til de oprindelige tal, p-led 5.0, i-led 0.50 og d-led 10. Fyret er skruet ned til 70%.
Så må vi se hvordan det går.  ;)
Lyder det ikke af meget, at den bruger 20-22 kg piller om dagen, eller er det ok?
16 kw scotte 6.16 med opop 418 kedel. Opvarmer 136kvm.

Offline Frank_rasmussen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 759
  • Respekt optjent: +23/-31
Sv: Vudering af instillinger på scotte
« Svar #14 Dato: Apr 02, 2010, 09:31 »
For mig lyder 20-22 kg af en del til 136 kvm lige nu... Jeg bruger ca. halvdelen; men det er vist endda meget let at blive snydt af andres pilleforbrug.

Men det er da en udmærket beskæftigelse mellem påskemåltiderne at afveje piller i 6-minutter og justere efter f.eks. http://www.mhes.dk/Indkoering_af_NBE_pillebraender_v6_x.pdf  :)
 
Woody 10 kW (høj sort/rød kedel) (v. 6.85)
140 kvm hus fra 1914 med 1. sal fra 80'erne
Iltstyring, VVB-prioritering og kompressor rens
160 l Metro vandvarmer med elpatron