Forfatter Emne: VVB-styring  (Læst 14317 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: VVB-styring
« Svar #15 Dato: Apr 07, 2010, 20:38 »
Hej Frank,

Jamen det var jo derfor at jeg skrev at man skulle stoppe cirkulationspumpen, og sikre sig at der ikke kommer selvcirkulation  ;)

Hvis man har et flerplans hus, kan sekvcirkulation være et "problem", afh. af hvordan rørene er ført, men almindeligvis er det ikke noget problem i et 1-plans hus.

Hilsen
Michael

I starten af mine pilledage (sidste efterår) kørte jeg i 14 dage uden tre-vejs-ventil.

Det gav en voldsom selvcirkulation fra den elpatron-opvarmede varmvandsbeholder helt ud i den yderste radiator (bl.a. forbi en slukket cirkulationspumpe).....lige pludselig var de 360 kr. til en tre-vejs-ventil ikke ret meget.. :o
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Frank_rasmussen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 759
  • Respekt optjent: +23/-31
Sv: VVB-styring
« Svar #16 Dato: Apr 07, 2010, 20:53 »
Som skrevet, så foregik selvcirkulationen lystigt også gennem min slukkede grundfos alpha 2-cirkulationspumpe (huset er i 1½-plan).

Som Michael vel antyder, så kunne man sikkert have installeret en kontraventil eller nogle manuelle afspæringshaner; men så er det da næsten lettere og lige så billigt at købe tre-vejs-ventilen, hvor styringen selv finder ud af omstillingen til lavsæson-drift.
Woody 10 kW (høj sort/rød kedel) (v. 6.85)
140 kvm hus fra 1914 med 1. sal fra 80'erne
Iltstyring, VVB-prioritering og kompressor rens
160 l Metro vandvarmer med elpatron

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: VVB-styring
« Svar #17 Dato: Apr 07, 2010, 21:07 »
Hej Frank,

Jeg antyder ikke noget med kontraventiler eller manuelle afspæringshaner.
Hvis jeg havde ment noget sådan, havde jeg sagt (skrevet) det  ;)

Det jeg siger (skriver) er at man skal stoppe fyret og cirkulationspumpen, og kontrollere at vandet ikke fortsætter med at cirkulere, sådan at VVB'en kommer til at virke som varmekilde.
Det checkes nemmest ved at vente ca. 1/2 time og så kontrollere temperaturen på rørene til/fra VVB'en. Er det ene af dem stadig varme både tæt ved VVB'en og et stykke derfra, ja så cirkulerer vandet selv lystigt.

Det der kan få vandet til at selvcirkulere er det faktum at varmt vand vil søge opad, og koldt (afkølet) vand vil søge nedad.
Derfor er problemet større, jo større højdeforskel der er i installationen.

Et gammelt trick til at undgå selvcirkulation gennem VVB'en, er at lade både fremløb og retur til VVB'en gå lodret nedad min. 1,5 m, før de føres i andre retninger. Herved spærrer det opvarmede vand for sig selv  ;)

Men det er helt sikkert, at en 3-vejs (eller for den sags skyld en 2-vejs) ventil vil kunne løse problemet, men det kræver jo indgreb i installationen og er ikke nødvendigvis nødvendig.

Hilsen
Michael

Som skrevet, så foregik selvcirkulationen lystigt også gennem min slukkede grundfos alpha 2-cirkulationspumpe (huset er i 1½-plan).

Som Michael vel antyder, så kunne man sikkert have installeret en kontraventil eller nogle manuelle afspæringshaner; men så er det da næsten lettere og lige så billigt at købe tre-vejs-ventilen, hvor styringen selv finder ud af omstillingen til lavsæson-drift.
« Senest Redigeret: Apr 07, 2010, 21:10 af MHES »
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Kenneth

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 265
  • Respekt optjent: +1/-1
Sv: VVB-styring
« Svar #18 Dato: Maj 02, 2010, 18:24 »
Så er jeg på banen igen ;D  Jeg skal have det sommerdrift op at køre!!
Har lige et spørgsmål: Tænd/sluk 2-3 gange om dagen i 2 timer ( uden at kende VVBtemp ) eller tempføler i VVB?


Mangler stadigvæk svar på:
"Aha..  Altså når man køre med en drifttemperatur på ca. 60, så er det for at tilgodese VVBs minimum temp? Hvilken temperatur kan jeg så holde i radiatorsystemet? er der ikke også noget med kalk der?"
16 kw scotte ver. 6.14 opop 618 kedel. Kompressorrens. 25o m2 stuehus fra 1875 ok isoleret og renoveret. Brændeovn i stuen. Nu med 70 m2 ok isoleret tilbygning. Elpatron i VVB om sommeren.

Offline Frank_rasmussen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 759
  • Respekt optjent: +23/-31
Sv: VVB-styring
« Svar #19 Dato: Maj 02, 2010, 19:57 »
Hvis du kan sige noget forholdsvist præcis om, hvornår der tages bad i huset, så er fast urstryng vel godt. Selv bruger jeg automatisk opstart ved lav temperatur i  varmvandsbeholderen.

Såvidt jeg forstår, så vil der være så lidt vand i radiatorkredsen, at kalk ikke er noget problem.
Woody 10 kW (høj sort/rød kedel) (v. 6.85)
140 kvm hus fra 1914 med 1. sal fra 80'erne
Iltstyring, VVB-prioritering og kompressor rens
160 l Metro vandvarmer med elpatron

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4449
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: VVB-styring
« Svar #20 Dato: Maj 03, 2010, 00:58 »
Hej Kenneth

Kalk i radiator kredsen er ikke rigtig noget problem hvis ellers kredsen er tæt, hvis der løbende skal spædes vand på for at holde trykket, kommer der både kalk der sætter sig, og tærring, da det tilsatte vand også indeholder luft.

Du kunne montere en ekstra termostat i din vvb, bare for at se hvor længe den tager om at komme op i temperatur.

Nu ved jeg ikke hvilken vvb du har, men i metro kombi kan man vælge om termostaten styrer elpatron eller ekstern kilde, man vil således kunne indbygge et 230v relæ, der så vil kunne tilsluttes styrringen.
Det er jeg faktisk ved lige nu.

MVH. Kenneth
« Senest Redigeret: Maj 03, 2010, 17:44 af xkfc »
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html